Вивчити умови виникнення та припинення горіння; формувати знання про реакції горіння на прикладах горіння складних речовин, з'ясовувати галузі застосування кисню; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати обережність під час використання вогню, формувати модель поведінки під час виникнення пожежі.
Мета : Вивчити умови винекнення та припинення горіння; формувати знання про реакції горіння на прикладах горіння складних речовин, з’ясовувати галузі застосування кисню; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати обережність під час використання вогню, формувати модель поведінки під час винекнення пожежі.
Перевірте себе: Розташуйте формули оксидів у порядку зростання валентності першого елемента. Si. O2 Xe. O4 Ba. O Cl2 O7 Установіть відповідність між назвами оксидів та їх формулами : Калій оксид Кальцій оксид Карбон(ІІ) оксид Co. O Ca. O K2 O COCкладіть рівняння реакцій окиснення речовин, дайте їм назви: Натрію, Калію, Фосфору.
Горіння речовин у повітріЗ усіх газів, що містяться у складі повітря, тільки кисень підтримує горіння. Горіння речовин може відбуватися з різною швидкістю залежно від активності речовини та вмісту кисню у повітрі. Активні речовини, такі як фосфор, метан, магній тощо, згоряють дуже швидко . Менш активні речовини, наприклад, цукор, згоряють повільніше. Істотно на активність горіння впливає вміст кисню в повітрі. Якби в повітрі містилося менше ніж 15 % кисню, то горіння було б неможливим. А якби вміст кисню перевищував 30 %, то було б дуже складно загасити вогонь. Усі дерева на нашій планеті згоріли б у результаті лісових пожеж, які могла б загасити тільки дуже сильна злива.
Умови виникнення та перебігу реакції горіння. Отже, для займання горючих речовин необхідні дві умови: доступ кисню та нагрівання речовини до температури займання. Якщо в закритому просторі горить певна речовина, то кисень швидко витрачається і горіння припиняється. Тому для підтримки безперервного горіння в печах і камінах будують витяжні труби . Нагріті продукти згоряння легші за повітря й підіймаються вгору, а на їхнє місце надходить свіже повітря, забезпечуючи надходження кисню. Чим вищою є труба, тим сильніша тяга повітря й тим активніше відбувається горіння. Інтенсивність горіння залежить від вмісту кисню в повітрі. Тому, щоб підвищити температуру полум’я, через нього продувають повітря або подають чистий кисень.
Гасіння полум’я. Часто для гасіння вогню використовують воду. Але є речовини, які не можна гасити водою. До них належать деякі метали (калій, натрій). Найефективніший спосіб гасіння полум’я, який використовується в хімічних лабораторіях,— це запобігання доступу повітря за допомогою піску, піни, вогнегасників або спеціальних цупких тканин, наприклад, азбестових. На припиненні доступу кисню ґрунтується дія вуглекислотних вогнегасників Із відкриттям вентиля стиснений під тиском вуглекислий газ надходить у зону горіння та перекриває доступ кисню до горючої речовини (сам вуглекислий газ не підтримує горіння).
Закінчіть речення очікувань: Я знаю, що умовами виникнення горіння є:….......................... Я знаю, що для припинення горіння необхідно:…………......... Я знаю, що вибух супроводжується:…………………………….. Я знаю, що небезпечні речовини маркують:…........................ Виконати вправу за посиланням https://learningapps.org/watch?v=ptiqggox323