Стаття: "Де гра - там і розум"

Про матеріал
Ігрові моменти, які можна використати на уроках математики у 5 - 7 класах, щоб зацікавити учнів щодо вивчення предмету.
Перегляд файлу

«Де гра – там і розум»

Черномаз Н. М., учитель математики

 «Предмет математики настільки серйозний,

що корисно не нехтувати нагодою робити його трохи цікавішим»

Блез Паскаль

Вступ

 

Основне завдання, яке стоїть перед вчителями - це покращити всебічний розвиток школярів, формувати в них високі естетичні смаки, вміння розуміти та цінувати красу і багатство рідної природи, любов до своєї Батьківщини. Вітчизна вперше постає перед дитиною в образах, звуках, фарбах, іграх. Веселі рухливі ігри - це наше дитинство. Гра входить у життя дитини з раннього віку. Граючись, діти глибше пізнають світ, набувають усіляких навичок та вмінь. І не дивно, що гра викликає такий інтерес і в непосидючих хлопчаків і в сором'язливих дівчаток. Під час гри розвивається винахідливість та ініціатива; формуються високі моральні якості: доброта, чуйність, уміння поступитися своїми інтересами в ім'я колективу, переборювати труднощі, долати перешкоди; розвивається рухова активність.

В. Сухомлинський писав: «У грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку».


Використання рухових ігор під час обчислень на уроках математики

 

У кожному виді вивчення обчислень можна використовувати ігрові форми. Наприклад, такі ігри:

  • ромашка;
  • магічні квадрати;
  • цікаві рамки;
  • складемо потяг;
  • сходи;
  • вгадай число;
  • поштова скринька;
  • магазин;
  • вгадай слово і ін.

Пропоновані уроки-подорожі, уроки-екскурсії, уроки-ігри в основному сприятимуть закріпленню і розширенню знань і уявлень, отриманих на уроках, що проходять в класі з використанням завдань підручника. Виняток становить матеріал, пов'язаний з об'єктами тривимірного простору, який входить в програму класу, але, через свою специфіку, не відбитий на сторінках підручника.

  1. Урок-подорож по темі «Наші зустрічі з математикою».

Урок бажано провести в околицях школи, проклавши маршрут так, щоб можна було відвідати декілька різних магазинів, пройти мимо будинків різної висоти, перейти або хоч би подивитися на вулиці різної ширини. Під час подорожі діти вимірюють окремі, вибрані вчителем, відрізки шляху кроками; вивчають повороти наліво і направо.

Метою даного уроку є ознайомлення з поняттям натурального числа, формування абстрактного мислення - предмети в світі відрізняються, але їх кількість можна виразити через ті ж самі числа, розвиток рухової активності.

Завдання уроку: 1) зацікавити дітей математикою; 2) дати поняття натурального числа; 3) дати навики рахунку і порівняння чисел між собою; 4) сприяти здоровому фізичному розвитку дитини.

  1. Урок-гра по темі «Орієнтація в просторі».

Урок проводиться на свіжому повітрі або в приміщенні, яке дозволить назвати велику кількість предметів в будь-якому названому вчителем напрямі, - зліва, справа, ззаду, спереду, вгорі, внизу, перед, за. Клас розбивається на 2 команди, які поперемінно називають предмети, розташовані в заданому напрямі. Команда, яка не змогла назвати предмет, віддає фант. В кінці гри фанти розігруються. В процесі гри бажано кілька разів міняти місцеположення команд, що дозволить розглянути положення предметів з різних позицій.

Метою даного уроку є ознайомлення з основними координатами простору.

Завдання уроку: 1) розвинути навички колективної роботи; 2) дати поняття напряму в просторі; 3) сформувати практичні навики визначення напряму в просторі; 4) сприяти здоровому фізичному розвитку дитини.

  1. Урок-екскурсія «Геометрія навколо нас».

Урок можна провести, слідуючи тому ж маршруту, який був використаний на уроці 1, але тепер основна увага зосереджується на формі навколишніх предметів, серед яких діти прагнуть знайти схожі, а також на пошуку в об'ємних предметах знайомих площинних фігур (кругів, багатокутників різної форми і т.д.).

Метою даного уроку є ознайомлення з поняттям форми, і формування абстрактного мислення - предмети в світі відрізняються, але їх форму можна звести до певного набору фігур.

Завдання уроку: 1) зацікавити дітей геометрією; 2) дати поняття форми предмету; 3) дати навики визначення форм і порівняння їх між собою; 4) сприяти здоровому фізичному розвитку дитини.

 


4. Урок-подорож на тему «Навіщо людям потрібні числа».

Урок проводиться в околицях школи по маршруту, на якому учні можуть побачити різні об'єкти, в яких використані числа (номера будинків, маршрутів автобусів і інших видів транспорту, шкали терезів, ціни товару і т.д.).

Метою даного уроку є ознайомлення з поняттям натурального числа і формування абстрактного мислення - предмети в світі відрізняються, але їх кількість можна виразити через ті ж самі числа.

Завдання уроку: 1) зацікавити дітей математикою; 2) дати поняття натурального числа; 3) дати навики рахунку і порівняння чисел між собою; 4) сприяти здоровому фізичному розвитку дитини.

5. Урок-екскурсія на тему «Лінії навколо нас».

Урок бажано провести там же, де проходив урок 3, але зосередивши увагу на пошуку ліній, як частини тих, що розглядалися на нім об'ємних і площинних об'єктів.

Метою даного уроку є ознайомлення з поняттям лінії, і формування абстрактного мислення - предмети в світі відрізняються, але їх форму можна звести до певного набору ліній.

Завдання уроку: 1) зацікавити дітей геометрією; 2) дати поняття лінії; 3) дати навики визначення ліній і їх напрямів; 4) сприяти здоровому фізичному розвитку дитини.

6. Урок-гра «Рухаємося за планом» (завершення роботи над орієнтацією в просторі з використанням одного напряму).

На пришкільній ділянці або в будь-якому вибраному для проведення уроку приміщенні наперед влаштовуються «тайники» з сюрпризами по числу команд, на які вчитель розділить учнів. Для кожної команди заготовлюється план руху до одного з тайників з вказівкою поворотів і довжини проходок по прямій між ними в кроках або з використанням будь-якої іншої мірки, яка вручається команді (це може бути паличка, шматок шнура і т.д.). Бажано, щоб на кожному відрізку шляху число мірок не перевищувало 9.

Гра завершується, коли всі команди знайдуть свій тайник. Ті, хто справився із завданням раніше, можуть на прохання відсталих надавати їм допомогу. (Команди повинні бути приблизно рівними по можливостях).

Метою даного уроку є закріплення поняття напряму, і формування абстрактного мислення - все різноманіття переміщень можна звести до певного набору напрямів.

Завдання уроку: 1) зацікавити дітей геометрією; 2) закріпити уявлення про основні напрями в просторі; 3) дати навики визначення напрямів і руху за планом в просторі; 4) сприяти здоровому фізичному розвитку дитини.

Математично-рухова естафета.

Клас ділиться на 2 команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підбігають, розв'язують приклад, передають крейду іншому учневі із своєї команди як естафетну паличку і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє та команда, в якій швидше будуть розв'язані приклади. (Кількість учнів у командах повинна бути однаковою).

Гра «Футбол».

Клас ділиться на 2 команди. Учень 1 команди називає довільний приклад і учня (кинувши йому м’яч) з іншої команди, який має відповідати. Якщо відповідь правильна, гра продовжується в зворотному напрямку. Якщо ж учень з іншої команди не впорався з прикладом, то цій команді зараховується «гол». Виграє команда, в якої менше «голів».

Гра «Склади 2 приклади».

Клас ділиться на 2 команди. Перший учень з кожної команди підбігає до вчителя, бере картку з прикладом на додавання, розв’язує його, складає і записує на дошці 2 приклади на віднімання, використовуючи другий доданок. Віддає крейду другому учневі, який розв'язує ці два приклади. Віддає крейду третьому учаснику, який у вчителя бере інший приклад і так далі.

Наприклад:

17 + 2 = 91 9-2 = 7 9-7 = 2

15 + 4 = 91 9-4 = 5 9-5 = 4

Виграє команда, яка зробить менше помилок і справиться з завданням першою.

Гра «Забий гол».

На воротах, які прикріплюються на дошці, вчитель розміщує карточку з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є дане число і кидають м'яч. Виграє учень,              який назвав найбільше прикладів. Наприклад, 21:

7 • 3 = 21  330 - 9 = 321

3 • 7 = 21  140 - 19 = 121

20 + І = 21  732 - 11 = 721

19 + 2 = 21  922 - 1 = 921

  1.                                                                              + 6 = 21  524 - 3 = 521

18 + 3 = 21  826 - 5 = 821

  1.                                                                              + 5 = 21  627 - 6 = 621

Гра «Хто швидше?» Павутинка.

Участь беруть дві команди. На дошці у 2 стовпчики записано приклади табличного множення, а між ними - результати. Перші учні з'єднують свої приклади з правильним результатом за допомогою стрілок, віддають крейду іншим, які з'єднують свої приклади з правильним результатом за допомогою стрілок і так далі.

 

2 х 6

12

3 х 4

27

2 х 7

16

3 х 7

18

2 х 8

18

3 х 9

21

2 х 9

 

3 х 6

14

 

Виграє команда, яка зробить менше помилок і справиться з завданням першою.

Гра «Назви сусідів».

Учасники стають у коло, в центрі якого - ведучий з м'ячем. Він кидає м'яч кожному учневі і називає будь-яке число у межах вивчених. Той, хто піймав м'яч, повинен назвати «сусідів» названого числа.

Числа можна називати у довільному порядку, повторювати їх. Той, хто неправильно назвав «сусідів», вибуває з гри.

Гру можна проводити і без ведучого. Один учень кидає м'яч іншому і називає число. Той, хто спіймав м'яч, називає потрібні числа і кидає м'яч іншому гравцеві.

Ведучий: 5, 7, 9, 12, 22.

Гравець: 4, 6; 6, 8; 8, 10; 11, 13; 21, 23.

Гра «Назви число».

Дітей ділимо на 2 команди і шикуємо у два ряди. Перші учні з кожної команди, підбігають до вчителя, беруть карточку з одноцифровим (двоцифровим) числом, наприклад, 4і на дошці записують числа - результати множення 4 на 2, 3, 4, 5 і так далі. За кожний «правильний запис» учень одержує бал.

За даним прикладом записують числа: 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40.

Виграє команда, яка в сумі набере найбільше балів.

Гра «Кращий обчислювач».

Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є кубик, на гранях якого написані числа. Гравці різних команд по черзі кидають кубик і, називаючи число, яке випало, швидко додають до суми попередніх і повідомляють результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилився в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два, три і більше учнів.

 


Гра «Зберемо овочі».

На фланелографі виставлено малюнки овочів із цифрами. Дітям роздаються кошики. Потрібно зібрати стільки перцю або моркви, щоб сума цифр дорівнювала номеру кошика.

Гра «Усний рахунок».

Учень придумує якесь число і після слів учителя: «Збільши своє число на 5», встає і швидко говорить результат. Сусід по парті має відгадати задумане число. Ця ж гра може використовуватися при відніманні, множенні та діленні.

Прийом «Розумовий куб».

Для застосування цього прийому використовую пластиковий кубик з дитячого конструктора, ребро якого 10см. На кожній грані кубика записую одне з питань, на які треба дати відповідь. Учень кидає кубик і відповідає на питання, яке йому випало на певній грані. Така робота надає мені можливість створювати ігрові моменти. Застосовую цей прийом під час індивідуального чи фронтального опитування, а також при груповій роботі.

Математичне лото (тема «Натуральні числа і дії над ними» (5клас))

Грають дві команди. Дати відповідь за 20 сек.

 Учні по черзі з кожної команди відповідають, виходячи до дошки і закреслюючи відповідну цифру лото.

І в.

5

9

 

1001

7

 

0

4

1

6

9999

14

 

1. Скільки тварин хотіли з’їсти колобка?

2. Яке з чисел натурального ряду є найменшим?

3. Яке одноцифрове число найбільше?

4. Яке число йде за числом 1000?

5. Яке число передує числу 10000?

6. Скільки всього людей і тварин разом було задіяно при витягуванні ріпки із Землі?

Якщо учні правильно відповіли на запитання, то не закресленими будуть числа 0, 14, 5, 7

ІІ в.

1000000

 

32

0

 

9

11

10

63

10000

7

33

 

1. Яке однозначне натуральне число найменше?

2. Скільки гномів рятувало Білосніжку?

3. Якщо х = 99999, то х + 1 чому дорівнює?

4. Скільки букв в українському алфавіті?

5. Скільки років минуло з того часу, як закінчилася Велика Вітчизняна війна?

6. Скільки навчальних предметів ти вивчаєш у 5 класі?

Учні змагаються і на час, і на правильність відповіді. Найвищий бал - 7.

Вікторина.

Грають дві команди

Змагаються хлопці проти дівчат.

У вчителя на столі дві партії вирізаних з кольорового паперу жетонів (зелені і червоні) і дві коробки із запитаннями для кожної команди. Учні підбігають: беруть у коробці запитання, відповідають на нього, отримують жетон. Якщо команда не може відповісти на своє запитання, пропоную його іншій команді. Так друга команда може заробити додатковий жетон.

І команда.

1. Скільки сотень у 10000?

2. Прочитати число 103017531001.

3. Скільки мільйонів в одному мільярді?

4. Прочитати число ХХІ.

5. Напишіть найбільше десятицифрове число, в якого всі різні цифри.

6. Назвіть два круглих числа.

7. Які натуральні числа стоять між числами 10 і 20?

8. Скільки треба додати до числа 5024547, щоб отримати 502455 десятків?

9. Знайдіть число, яке треба відняти від числа 543587 щоб отримати 5435 сотень?

ІІ команда.

  1. Скільки десятків в одній тисячі?
  2. Прочитайте число 300100846005.
  3. Скільки тисяч в одному мільярді?
  4. Прочитати число ХІХ.
  5. Напишіть найменше десятицифрове число, у якого всі цифри різні.
  6. Назвіть свої два круглих числа.
  7. Які числа стоять ближче до 50?
  8. Скільки треба додати до числа 4013445, щоб отримати 401345 десятків?
  9. Знайдіть число, яке треба відняти від числа 334786, щоб отримати 3347 сотень?

Підсумки вікторини підводимо зразу ж.

Математичний ланцюжок.

4 команди. Кожна отримує картку з прикладом. Кожен учень з команди виконує лише один логічний крок і передає сусіду і т.д. Перемагає та команда, яка швидше поверне вчителю картку з розв’язаним прикладом.

Знайдіть значення виразу:

( 214560 - 259 + 368 ) - ( 6007 + 708 - 3569 )

( 20018 - 1989 ) + а +16 - ( 143 - 93 ) + в, якщо а = 0; в = 1 і т.п.

 Що за птах?

Участь беруть дві команди. Розшифруйте назву птаха, розв’язавши приклади. Та команда, яка впорається з завданням швидше отримає 1 бал та ще по 1 балу за правильне розв’язання кожного прикладу.

40

50

70

80

100

200

400

480

Ж

У

Р

А

В

Е

Л

Ь

 

А)160:2    В)300:3

Ж)280:7    Е)40*5

У)350:7    Л)80:2

Р)420:6    Ь)80*6

 

Висновок

 

Сучасний шкільний курс математики має великі розвиваючі можливості завдяки своїй цілісності й логічній строгості.

Гра, як відомо, є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для школярів. Ще К.Д. Ушинський писав: «зробити серйозне заняття для дитини цікавим - ось завдання навчання. Кожна здорова дитина потребує діяльності і до того є серйозної діяльності... З перших же уроків привчайте дитину полюбити свої обов’язки й знаходити приємність в їх виконанні».

Саме в іграх розпочинається невимушене спілкування дитини з колективом класу, взаєморозуміння між учителем і учнем. У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, працювати вдумливо, самостійно. Розвивається увага, пам’ять, жадоба до знань. Задовольняючи свою природну невсипущу потребу в діяльності, в процесі гри дитини «добудовує» в уяві все, що недоступне їй у навколишній дійсності, в захопленні не помічає, що вчиться - пізнає нове, запам’ятовує, орієнтується в різних ситуаціях, поглиблює набутий раніше досвід порівнює запас уявлень, понять, розвиває фантазію.

У грі найповніше проявляються індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 5 клас, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку