У п'ятому класі відбувається перехід з початкової в середню школу, що для дитини це - важкий час, протягом якого він постійно знаходиться під дією стрессообразующіх факторів. Це погіршує адаптацію до нових умов - більше предметів, незнайомі вчителі, величезний обсяг знань. Щоб визначити, наскільки дитина адаптована до школи, в кінці першого семестру проводиться діагностика. Адаптація п'ятикласників до школи багато в чому визначає подальші успіхи учнів. Низька організованість притаманна дітям у цьому віці в поєднанні з необхідністю засвоїти великий обсяг матеріалу, веде до зниження інтересу до навчання, погіршення успішності. Як наслідок, страждає мотивація і самооцінка.
1
Діагностика адаптації п'ятикласників в школі
У п'ятому класі відбувається перехід з початкової в середню школу, що для дитини це - важкий час, протягом якого він постійно знаходиться під дією стрессообразующіх факторів. Це погіршує адаптацію до нових умов - більше предметів, незнайомі вчителі, величезний обсяг знань. Щоб визначити, наскільки дитина адаптована до школи, в кінці першого семестру проводиться діагностика. Адаптація п'ятикласників до школи багато в чому визначає подальші успіхи учнів. Низька організованість притаманна дітям у цьому віці в поєднанні з необхідністю засвоїти великий обсяг матеріалу, веде до зниження інтересу до навчання, погіршення успішності. Як наслідок, страждає мотивація і самооцінка.
Діагностика п'ятикласників з адаптації. Для того, щоб виявити дезадаптацію і вжити відповідних заходів, використовуються методики, що включають анкетування та психологічні тести. При цьому тестування має проводитися з урахуванням вікових особливостей п'ятикласників.
Кольоровий лист. Для оцінки ступеня тривожності і попереднього виявлення когнітивної або соціальної дезадаптації використовується методика кольорового листа. Для проведення потрібно заготовити індивідуальні бланки за кількістю учнів з переліком предметів і квадратиками на навпроти, забезпечивши дітей кольоровими олівцями. За інструкцією вони повинні зафарбувати квадрат навпаки предмета тим кольором, з яким цей предмет асоціюється. Квітів всього 8: червоний, жовтий, синій, зелений, чорний, сірий, фіолетовий. Вони можуть повторюватися або виключатися взагалі. На підставі обробки результатів визначається:
• загальний стан учнів в групі і окремо;
• уроки, пов'язані з психологічним дискомфортом для загальної маси учнів;
• характер і ступінь психологічного комфорту на кожному уроці.
Інтерпретація виконується на основі торії кольору і їх відповідності психологічному стану:
• синій - спокій стан психологічного комфорту і рівноваги;
• зелений - впевненість в своїх силах;
• червоний - прагнення активно діяти, відповідати на уроках, брати участь в обговореннях і тощо;
• жовтий - прагнення до спілкування, активна позиція;
• чорний - страх, відчутний дискомфорт;
• коричневий - стрес;
• фіолетовий - тривожність, невпевненість;
• сірий - нейтральний колір, який показує незацікавленість в предметі.
Ця методика може застосовуватися і для діагностики соціальної дезадаптації в невеликих групах.
Опитувальник Левченко. Для комплексної діагностики дезадаптації п'ятикласників застосовується методика Левченко, що дозволяє визначити емоційний портрет класу. Так, переважаючий позитивний настрій - серйозний фактор в виховної діяльності, що впливає на мотивацію і подальші успіхи. Для проведення опитування потрібно індивідуальний бланк для кожного учня. Зі списку 16 станів учням пропонується вибрати 8, які вони найчастіше відчувають по відношенню до школи:
• спокій;
• втома;
• нудьга;
• радість;
• впевненість в собі;
• занепокоєння;
• незадоволеність собою;
• відповідальність;
• сумнів;
• образа;
• відчуття приниженості;
• страх;
• тривога за майбутнє;
• подяку;
• симпатія до вчителів;
• бажання приходити сюди.
Результати переводяться в процентну величину. При цьому для об'єктивної інтерпретації можна буде враховувати почуття, які вибрали 45-50% учнів. Статистично учні в переважній більшості вибирають тривогу. Це пов'язано з переходом в нові умови і невизначеністю, з якою стикаються діти.
Діагностика рівня комунікативної адаптації. Складнощі з комунікативної адаптацією п'ятикласників впливають не тільки на учня, у якого ця проблема є. Загальний настрій в класі і психологічна ситуація буде страждати, так як комунікативна дезадаптація проявляється в комплексі з поведінкової. Для проведення тестування потрібно роздати учням в середині першого семестру листочки з проханням написати, хто з ким хотів би сидіти на одному боці, а список тих, з ким не хотіли б сидіти - на інший. За результатами виявляється група популярних учнів і група тих, у кого проблеми з соціалізацією в колективі. Додаткова діагностика дозволить виявити фактори, що впливають на обстановку в класі.
Робота з рівнем адаптації та корекція проблем за результатами діагностики повинна проводитися вчителем спільно з батьками. При виявленні труднощів в тій чи іншій сфері батьки повинні бути доведені до відома якомога швидше. Чим ефективніше пройде адаптація учня до школи, там вище його шанси на подальше успішне навчання і засвоєння матеріалу, позитивне ставлення до школи та навчання в ній.