При роботі з класом вчителю необхідно підтримувати постійний зв'язок з батьками своїх учнів. Це повинно бути двостороннє спілкування, з метою ознайомлення з усією важливою інформацією, що стосується шкільного життя дітей і найактуальніших проблем, що виникають у школярів або їх батьків. Існують різні засоби зв'язку з батьками.
1
Сучасні засоби зв'язку з батьками учнів
При роботі з класом вчителю необхідно підтримувати постійний зв'язок з батьками своїх учнів. Це повинно бути двостороннє спілкування, з метою ознайомлення з усією важливою інформацією, що стосується шкільного життя дітей і найактуальніших проблем, що виникають у школярів або їх батьків. Існують різні засоби зв'язку з батьками.
Шкільний щоденник вважається основним документом учня. Щоденник є об'єктом внутрішкільного контролю, тому всі записи в ньому носять офіційний характер. Учитель може записувати в щоденник:
• інформацію про участь дитини в загальношкільних заходах;
• зауваження щодо поведінки або старанності учня;
• подяки;
• привітання зі святами або перемогою дитини на олімпіаді або в конкурсі;
• оголошення;
• запрошення;
• рекомендації;
• попередження;
• повідомлення про майбутню спільну діяльність.
«Плюси» такого способу спілкування: батьки зобов'язані регулярно переглядати сторінки щоденника і знайомитися з усією представленою інформацією та ставити свій підпис у щоденнику в підтвердження з ознайомленням з інформацією. Учитель може попросити батьків підписувати всі важливі повідомлення. Таким чином, він отримає свідоцтво того, що мама і тато в курсі головних шкільних подій. Це є важливою перевагою використання щоденника для зв'язку з батьками - офіційне підтвердження того, що звістка доставлено адресату. Тим більше, записи зберігаються протягом всього навчального року.
До недоліків такого способу спілкування відноситься: відсутність оперативності - дитина може забути показати щоденник батькам або залишить його будинку, батьки не завжди відразу ж звертають увагу на записи в щоденнику, великі тимчасові витрати - в основному всі повідомлення вчитель пише вручну, що може зайняти близько півгодини. Іноді, якщо інформація носить загальний характер, повідомлення можна роздрукувати і вклеїти на сторінки щоденника, однак це теж займе якийсь час. Відсутність конфіденційності - щоденник не є суто особистою річчю і його вміст може прочитати заступник директора, директор, вчитель - предметник, інші учні тощо. Тому за допомогою щоденника можна передавати інформацію, що носить індивідуальний характер.
Для проведення «живого» спілкування з батьками кращою формою є батьківські збори. Це серйозний захід, на якому обговорюються всі важливі питання життя класу або школи. Його перевагами є: безпосередню участь батьків у шкільні справи; згуртування батьківського колективу; організація багатостороннього обміну думками щодо заявлених проблем; проведення дискусії для прийняття спільного рішення; можливість запросити різних фахівців для виступу на зборах; використання всіляких форм спілкування (колективні, групові, індивідуальні); хід зборів і все підсумкові рішення протоколюються; передається інформація різного характеру. До недоліків відноситься: необхідність тривалої і серйозної підготовки до проведення зборів; можливість появи конфліктних ситуацій внаслідок розбіжності думок батьків; недостатня частота проведення - збори організується приблизно один-два рази на чверть, тому для вирішення оперативних питань даний спосіб зв'язку не підходить; необов'язковість відвідування - деякі батьки через особисті обставини можуть не прийти на збори.
Інформаційний стенд є традиційним способом трансляції повідомлень батькам. Зазвичай на ньому розміщують методичні бюлетені з матеріалами рекомендаційного характеру. Така форма зв'язку носить формальний характер і має всього лише пару позитивних сторін: можна передати великий обсяг інформації; батьки мають достатній запас часу для ознайомлення з інформацією.
Ще одним офіційним способом підтримування зв'язку з батьками є передача інформації шляхом розміщення її на сторінках сайту школи. До переваг цього засобу спілкування відносяться такі моменти: через сайт можна передавати не тільки текстові повідомлення, але й фото-, відеоматеріали; для розміщення записи не потрібно багато часу. Разом з тим, є і деякі недоліки: зазвичай на сайтах розміщується інформація загальношкільного значення; вчитель не завжди має доступ до адміністрування сайту; не всі батьки регулярно і в обов'язковому порядку переглядають вміст веб-сторінки; інформація сайту знаходиться у вільному доступі для кожного, тому можливість особистого спілкування відсутня.
Для організації класного співтовариства в соцмережах необхідно створити групу з обмеженим доступом і запропонувати всім батькам зареєструватися в цій спільноті і подати заявку на вступ до групи. Подібне співтовариство можна створити і на основі файлових хостингів, призначених для зберігання даних типу Google Диск, однак воно буде володіти більш обмеженими можливостями щодо оперативності спілкування. Це багатосторонній спосіб зв'язку, оскільки батьки не тільки зможуть бачити повідомлення, що розміщуються учителем, а й коментувати їх, ділитися думкою один з одним. До його позитивних сторін також відноситься: розміщуються повідомлення доступні для перегляду всім учасникам групи; можна вести дискусію; ознайомитися з інформацією, як і написати свою думку можна в будь-який зручний час доби; можна викладати відео і фото; висока швидкість доставки інформації. Недоліками можна вважати такі моменти: необхідність постійно моніторити записи в групі; неофіційний статус такого спілкування; відсутність підтвердження того, що всі батьки своєчасно ознайомилися з повідомленням; неможливість обговорювати в групі інформацію особистого характеру, проте це можна зробити шляхом відправки особистого повідомлення.
Схожими характеристиками володіють співтовариства, створені за допомогою мобільних додатків типу Viber, WhatsApp тощо. Для організації такого зв'язку з батьками необхідно запропонувати їм встановити на своїх смартфонах відповідне програмне забезпечення та зареєструвати їх в групі. Головні переваги: даний спосіб надає максимальну оперативність обміну інформацією; за допомогою таких додатків можна організувати як колективну, так і індивідуальну розсилку повідомлень; висока мобільність - використовуючи фотокамеру телефону, можна робити фото або відео і відразу ж викладати його в групі. Недоліком можна вважати відносно високу ціну смартфонів внаслідок чого не всі батьки можуть дозволити собі мати подібний телефон. До того ж він повинен мати доступ до мережі Інтернет.
Можна підтримувати зв'язок з батьками за допомогою звичайного телефону за допомогою особистого дзвінка. Як правило, класний керівник має список номерів батьків кожного учня і в будь-який момент може зв'язатися з ними. Однак такий спосіб підходить тільки для вирішення найбільш нагальних питань або обговорення дуже особистої інформації. До недоліків можна віднести такі моменти: дзвінок може виявитися несвоєчасним, якщо абонент буде зайнятий на роботі або іншими терміновими справами - в такому випадку інформація може бути сприйнята неадекватно; індивідуальних характер зв'язку - обдзвонювати доведеться кожного окремо; відсутність можливості колективного спілкування; грошові витрати. За допомогою мобільного телефону можна також організувати смс-розсилку повідомлень, оскільки така функція є в кожному телефоні. При цьому способі доступна тільки двосторонній зв'язок. Також до недоліків такого способу зв'язку слід віднести дуже обмежений обсяг інформації, що передається.
Є можливість організувати розсилання повідомлень за допомогою електронної пошти. Для цього батькам необхідно обзавестися особистими поштовими скриньками в будь-якій електронній поштовій системі. Класному керівнику досить один раз ввести в рядок розсилки адреси всіх батьків і надалі листи будуть відправлятися одночасно на всі ящики. При цьому обсяг інформації, яку можна пересилати, дуже великий. Одним з найбільш значущих недоліків є відсутність колективної майданчики для спілкування.
Для організації батьківського форуму буде потрібно наявність спеціального веб-ресурсу. В принципі, це може бути і шкільний сайт, і будь-який інший сайт, що має схожу тематичну спрямованість. Зазвичай такі форуми є загальнодоступними і підходять скоріше для обговорення будь-яких одиничних питань, ніж для оперативного обміну інформацією.
Багато вчителів ведуть свої особисті блоги і паралельно використовують його для зв'язку з батьками, обговорення з ними багатьох питань, що стосуються шкільних проблем. Такий блог може бути створений на особистому, загальношкільних або тематичному сайті, де доступні такі функції. Як правило, знайти подібні блоги через пошук в браузері досить складно, тому батькам потрібно повідомити адресу посилання і запропонувати стати постійними передплатниками. У такому випадку інформація, розміщена в блозі, буде швидше потрапляти в поле їх зору.
Одним з найбільш універсальних засобів зв'язку на даний момент є Skype - програма, яка забезпечує: дзвінки на телефон; відеодзвінки між абонентами Skype; миттєвий обмін інформацією; групову відеозв'язок; демонстрацію екрану вашого монітора з необхідною інформацією. Вибираючи відповідний спосіб зв'язку з батьками, можна зупинитися на 2-3 варіантах, які забезпечать різні форми спілкування: офіційне і неформальне; наживо і на відстані; колективне і індивідуальне тощо. Не рекомендується створювати кілька схожих за своїм потенціалом груп, які будуть дублювати один одного. Це призведе до плутанини і зниження ефективності від їх використання. Також в даному питанні слід враховувати бажання і можливості батьків, інакше вони просто будуть ігнорувати всі ваші спроби зв'язатися з ними.