Ейдетика і формування правильної вимови звуків
Підготувала: вчитель – логопед
Городнянського ясла – садка №4
Боженко Ж.А.
«Не забезпечуйте дітей готовими формулами, адже вони — порожні,
збагатіть їх образами та картинками, на яких видно єднальні зв'язки. Не
обтяжуйте дітей мертвим тягарем фактів, навчіть їх прийомів і способів, що допоможуть їм опанувати це».
В. Давидов
У середині 80-х років XX ст. російський учений Ігор Матюгін розробив ігрову систему, що поліпшує сприймання та відтворює інформацію, зважаючи на властиве кожній людині вміння уявляти та фантазувати. Він запропонував використовувати весь спектр уявлень і фантазій: зорових, рухових, тактильних, нюхових та смакових. Чисельні експерименти довели, що пам'ять людини взаємопов'язана з її уявою та уявленнями — «ейдосами», як говорили древні греки. Методику було названо «Школою ейдетики». Сьогодні ця ігрова методика популярна поміж тих, хто прагне неформально ставитися до процесів пізнання та навчання. Завдяки розвитку образної уяви та яскравої фантазії ейдетика допомагає використовувати ті виняткові можливості, «резерви», що є у кожного з нас.
Чи помічали ви, з якою легкістю ваша дитина запам'ятовує фрази з мультфільмів, рекламних роликів, слова з пісень? А скільки зусиль їй необхідно докласти для того, щоб запам'ятати віршик, правило чи таблицю множення? До того ж, вивчений віршик дитина забуває за тиждень-два, а улюблені фрази пам'ятає місяцями. У чому ж тут справа? А справа в тому, що діти сприймають та запам'ятовують інформацію через світ образів. У першому випадку основою для запам'ятовування став яскравий образ, а в другому — нав'язана дорослим інформація. Перші 5-7 років права півкуля, відповідальна за уяву, розвивається у людини швидше за ліву, відповідальну за логічне та аналітичне мислення. Ось чому яскраві образи такі важливі у житті ваших дітей.
Рівень розвитку розумових здібностей дошкільнят і молодших школярів чимало важить для успішного опанування ними програмового матеріалу. Розвивальний ефект навчання залежить від того, які знання повідомляють дітям і в який спосіб. Учені-психологи і педагоги (О. Запорожець, А. Усова, Н. Поддьяков) довели необхідність безпосереднього керування з боку дорослих розвитком розумових здібностей дітей. З цією метою вони радять у процесі навчально-виховної роботи послуговуватися різноманітними символами, знаками, замінниками, наочним моделюванням (схемами, планами, кресленнями). Спеціальні дослідження свідчать, що навчання з використанням цих засобів має розвивальний характер.
Заміною, власне, є використання під час розв'язання розумових завдань умовних «образів» реальних явищ і предметів, різних знаків та символів. Символ — це певний знак, емблема, що умовно позначає якесь поняття, щось абстрактне. Застосування образів-символів мовних звуків у корекційній роботі з дітьми дає змогу повніше використовувати резерви розумового розвитку дитини, а також створювати належне навчально-розвивальне середовище. Педагоги та фахівці мають ураховувати, що в дошкільнят і молодших школярів мовні центри Брока та Верніке у лобній ділянці лівої півкулі мозку не є ще достатньо розвиненими для абстрактного мислення. Використання ж символів у корекційній роботі створює відповідне предметно-стимулююче середовище, що забезпечує формування сенсомоторної цілісності дітей (емоційності, інтелекту, волі), підтримує єдність думки, почуттів і дій.
Оперування символами наближує дитину до природного, а не штучно-примусового вимовляння звуків, створює безпосередні передумови для самостійної корекції їх, для звукового самовдосконалення. До того ж символізація наочного матеріалу дає змогу коригувати не лише якийсь один звук, а кілька звуків водночас.
Унаслідок вікової недорозвиненості аналітико-синтетичної діяльності мозку дитина ще не здатна належним чином порівнювати свою неправильну (дефектну) звуковимову з правильною. У такій ситуації самоконтроль є недостатнім або взагалі відсутній. І саме символ є тією опорою, тим помічником, що самоорганізовує, налаштовує на правильну звуковимову, скорочує термін виправлення наявних мовленнєвих вад.
Позитивний вплив допоміжних чинників на запам'ятовування навчального матеріалу довели ще наприкінці XIX століття психологи-експериментатори Г. Ебінгауз, Г. Мюллер, Ф. Шуман. Роботі логопеда з дітьми допомагає символізація звуків. Символ — це наочна уява про звук, що є зразком для наслідування у вимові. Орієнтуючись на запропоновані символи, діти запам'ятовують не лише сам звук, а й образ, що виникає в їхній уяві, коли вони вимовляють цей звук. Таке запам'ятовування з опорою на образ називають ейдетичним (грец. ейдос — «образ»).
За науковим визначенням ейдетизм — це особливий різновид образної пам'яті, здатність найбільш яскраво й точно відтворювати в усіх деталях наочні образи предметів, що в цей момент не діють на органи чуттів. Фізіологічною основою ейдетичних образів є залишкове збудження зорового аналізатора.
Явище ейдетизму пов'язане з таким феноменом людського мозку як уміння «бачити» предмет, що вже безпосередньо не сприймається. Ейдетик не згадує, а ніби продовжує бачити, чути, відчувати те, чого вже біля нього немає. Учені довели, що образне мислення закладене в дитині від природи і притаманне їй завжди.
Ейдотехніка — теорія, створена в Гамбурзькій психологічній школі (Німеччина) у 20-40-х роках XX ст. Засновник цього вчення Е. Менш стверджував, що ейдетизм як різновид образної пам'яті є закономірною стадією дитячого розвитку, що сягає свого піку в 11-16 років. Прихильний до ейдетики педагог може задіювати необмежені резерви мислення дитини, розвиваючи її природну здатність мислити образами.
Саме цю закономірну стадію дитячого розвитку взяли за основу, розробляючи методику використання образних символів-звуків у логопедичний роботі з дітьми дошкільного віку. Таким чином, завдяки використанню образів-символів логопед може уникати мовно-корекційного тиску на дитину, щоб не пригнічувати її. До того ж символ породжує творчий потенціал, збільшує зацікавлення, розвиває мотивацію, сприяє кращому засвоєнню корекційно-навчального матеріалу, сприяє самостійному засвоєнню дітьми норм правильної вимови звуків рідної мови.
Важливо й те, що практика застосування символів ураховує відоме вчення Л. Виготського про «зону найближчого розвитку». Спочатку дитина навчається правильно вимовляти звук із допомогою дорослого та певного образу-символу; потім зважає лише на символ; а згодом обходиться вже без нього (в міру автоматизації вимови). Упровадження цієї технології у практику стимулює перехід зони найближчого розвитку в актуальний розвиток самокорекції звуків. На початковому етапі автоматизація звука за допомогою символу відбувається на рівні механічного засвоєння, а з часом поступово переходить на рівень свідомого використання знань та орфоепічних навичок.
1 Прийом фонетичних асоціацій
Сутність зазначеного прийому полягає у вдалому добиранні спеціальних асоціацій, максимально співзвучних із певним звуком. Тобто образ зорового символу має відповідати спорідненій з ним фонетичній асоціації та звуковому знаку (фонемі). Наприклад, за своїм звучанням.
Працюючи над звуком, дитина ніби «прив'язує » кожен із них до певного символу, утворюючи асоціативний зв'язок між двома об'єктами. Завдяки йому й формується більш стійкий зоро-, слухо-, кінестетично-артикуляційний образ звука, основою якого є фонетична асоціація.
Англійський психолог У. Джеймс зазначав, що кожний елемент асоціації є своєрідним «гачком», на якому «висить» факт і за допомогою якого можна «зловити» його, коли він занурюється на «дно». Асоціативний символ і є таким «гачком» у логопедичній роботі з дітьми, особливо з тими, хто має знижений фонематичний слух, нестійку увагу тощо.
2 Прийом оживлення символу
Цей прийом допомагає дитині не лише почути конкретний звук, а за допомогою зорового образу ще й «побачити» його у словах, у тексті.
Символ — це немовби жива істота, яка може літати, шипіти, гарчати, бігати, повзати, гудіти, свистіти, щоб досягти головного результату — правильного звучання звука як у свідомості дитини, так і в артикуляції.
Наприклад, у навчально-ігрових ситуаціях оживлений символ «жук» виконує певні дії (літає, сидить, повзе, лежить) на тлі протяжного звучання: ж-ж-ж... У слові жаба дитина впевнено вимовляє звук [ж], тому що малюнок-символ жука асоціює із відповідним звуком.
3 Прийом перевтілення
Тут дитина сама виконує роль живого символу, витвореного в її уяві, входить в його образ, фіксує свої почуття, емоції. А власний досвід утримується в пам'яті найкраще, то й ефект запам'ятовування — як звучить та артикулюється звук — значно сильніший.
Входження в образ живого символу допомагає самостійно концентрувати увагу на певному звуці, правильно вимовляти його, а відтак долати свою невпевненість щодо правильного виконання певного завдання з певним звуком. У ході ігрових ситуацій та перевтілення на живий символ у дитини вдосконалюються артикуляційні навички, закріплюється правильна вимова звука, розвивається фонематичний слух.
Наприклад, у грі «Жуки полетіли на прогулянку» (до лісу, на поле, на луки) дитина, уявляючи себе жуком, імітує й озвучує його політ, чітко вимовляючи звук [ж]. Щоразу завдання для «жука» змінюються, ускладнюються. Продемонструймо це на прикладах.
Завдання 1. «Політ великого жука» — вимовляти звук [ж] твердо, протяжно, «сердито».
Завдання 2. «Політ маленького жука» — тихим, лагідним голосом вимовляти звук [ж] пом'якшено, коротко, пестливо, весело.
Завдання 3. «Політ великого та малого жуків» — почергово проспівувати коротку й довгу пісню, тверду та пом'якшену, сердиту та лагідну, протяжну й уривчасту.
Завдання 4. «Гра-інсценівка за віршиком про жука».
Ой летів жук, жук. (Діти-«жуки» імітують політ, озвучуючи його: «Ж-ж-ж!».)
Та й у воду — фук! (Діти-«жуки» падають на спину).
Жук лежить і встати не може, (Дитина-«жук», лежачи на спині, рухає руками, ногами й повсякчас промовляє: «Ж-ж-ж!».)
Кличе, хто йому допоможе: ж-ж-ж! (Дитина-«жук» голосно промовляє цей звук, кличе на допомогу.)
4 Прийом активізації відчуттів дитини
Зазначений прийом передбачає під час ігор з автоматизації та диференціації звуків оптимальне використання систем-аналізаторів: зорової, слухової, кінестетичної, моторної. Це допомагає дітям краще запам'ятовувати правильну вимову самого звука і слів із ним, проявляти самостійність та самоконтроль.
Для прикладу розгляньмо зміст гри «Потяг». Діти будують варіанти потяга, викладаючи картинки-символи, літери, склади, слова з відповідними символами, і виконують різні мовленнєві завдання. Вони починаються з відповідей на запитання, що формулюються у процесі розглядання зображень. Тут слід обов'язково дотримувати логіки побудови запитання та вказівок:
Наступний етап роботи — дії дитини, які активізують її мовленнєву діяльність.
Виконуючи такі маніпулятивно-мовленнєві завдання, діти «бачать», чують, відчувають, вимовляють потрібні звуки, співвідносячи їх із відповідними символами. Те саме відбувається, коли вони співвідносять символ із літерою, читають склади та слова.
5 Прийом зацікавлення
Попри те, що в запропонованій структурі використання образів-символів звуків поданий прийом останній, за логікою навчального процесу він є провідним. Цей прийом активізує дітей, підвищує мотивацію та результат корекційних занять. Під час роботи із символами увага концентрується не на самому звукові, а на конкретному виді діяльності: «жук літає і гуде»; «бджола гуде, збирає і несе мед до вулика»; «собака бігає, гарчить»; «змія виступає в цирку і шипить» тощо. Це викликає цікавість і захоплення, бажання працювати над звуком. Дитині не доводиться докладати спеціальних зусиль, адже долучається мимовільне запам'ятовування, їй цікаво погратися з близькими, знайомими й зрозумілими символами. Завдяки цьому звуки засвоюються природним шляхом, без натиску й перевантажень, корекційно-навчальний процес стає цікавим і доступним для всіх дітей-логопатів.
ВИКОРИСТАННЯ СИМВОЛІВ НА ЛОГОПЕДИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ
Дитині значно легше засвоїти поняття, коли воно не тільки показане логопедом на собі, а й позначене зрозумілим, близьким для дитини образом, легким для сприймання. Ми рекомендуємо використання символів на всіх етапах роботи. Це дає можливість активізувати всі види аналізаторів, що значно пришвидшує навчальний процес.
У роботі можна використовувати такі види символів:
Ці символи використовують у практиці не один рік. Вони довели свою ефективність. Вихователям ми рекомендуємо використовувати сим-воли-звуки від молодшої групи під час навчання дітей чути звук у слові та виділяти його. У старших групах під час використання символізації в навчальному процесі у дітей відсутні проблеми зі звуковим аналізом. Дитина усвідомлює поняття «звук», не зливає, як, зазвичай, приголосний з голосним.
1 Символи — мовленнєві органи (органи артикуляції)
Використовують з молодшої групи для ознайомлення з органами артикуляційного апарату та розвитку рухливості щелеп та губ. Використовують із метою обстеження мовленнєвого апарату в статиці та динаміці.
Це дає можливість дітям усвідомити важливість розвитку рухливості язика, губ, зрозуміти: щоб правильно вимовити звук, потрібно правильно поставити зуби, губи, язик
ПРИГОЛОСНИЙ
шиплячий
ПЕРЕДНЬОЯЗИКОВИЙ
РОТОВИЙ, ЩІЛИННИЙ
ГЛУХИЙ
2 Символи-звуки
Ознайомлення із символами-звуками рекомендують проводити з молодшої групи з метою формування поняття «звук»-«пісенька» і того, що звук може бути намальованим. На цьому етапі необов'язкове дотримання чисто звукового відображення. Наприклад: М — корова, а «Му-у» — для полегшення розуміння дітьми завдання, що дає їм можливість відтворити його. Це проводять у вигляді веселої звукової розминки.
Звук стає в нас дуже вмілим
Лиш тоді, як зрозумілий.
Звуки всі ми впізнаєм
І картинки роздаєм.
К — капають краплинки в тиші.
Г — горох нам лущать миші.
X — хом'як хропе у сні.
Ц — розбудим навесні.
П — гармата стрілить враз.
С — з крана сочиться вода.
Д — два дятли зводять дім.
Т — стукнем молотком по нім.
Ш — змія шипить.
3 — комара злякався я.
Ж — звичайно — жук летить.
Р — у клітці тигр не спить.
Ч — поїдем паровозом.
Л — кораблик діток возить.
М — мукає корова в лузі.
Зі звуками ми добрі друзі!
Диференціація шиплячих та свистячих звуків.
Мета: вивчити основні звукові групи (свистячі, шиплячі, [л] та [р]) і вміти їх розрізняти на слух.
На початковому етапі використовують звукові символи: [ш] та [с] для розрізнення далеких за артикуляційними ознаками звуків.
Наприклад. Діти, усе на світі має свій голос, свою пісеньку, тільки потрібно вміти її почути. Як шипить змія? («Ш-ш-ш») А можна пісеньку намалювати. Ось вона! («На фланелеграфі — символ — малюнок звука [ш].) Це пісенька змії. Разом її заспіваймо! Уявімо, що ми — змії «ш-ш-ш».
Аналогічно ознайомлюємо зі звуком [с] — пісенькою водички.
Потім слід виставити обидва символи: [с] та [з].
Ігри
«Заспівай пісеньку».
Логопед указує на символ — дитина «співає» пісеньку. Дитина може рухами зображати звук, якщо вона його не вимовляє.
«Поверни пісеньку».
Один символ забирають. Пісенька полетіла, а щоб її повернути, необхідно її заспівати.
Таким чином ми ознайомлюємо з 4 звуками: [ш] — [ж], [с] — [з].
Можна проводити ігри із 4 символами.
«Заспівай пісеньку».
Це — надзвичайно важливо, якщо дитина навіть не вимовляє звук правильно, не чує свою дефектну вимову. Це дає змогу відкрити «внутрішнє вухо», розвиває вміння почути новий звук у чужому, а потім власному виконанні, розрізнити, виокремити його з-поміж інших, співвіднести із символом.
Ці ігри проводять на всіх етапах розвитку фонематичного слуху та постановки звуків.
Мовний матеріал до занять
Пісня вітерцю шумить,
Водичка з краника свистить,
Ти послухай і впізнай, пісеньки всі відгадай.
Усі наведені символи використовують логопеди в повсякденній роботі на групових та індивідуальних заняттях.
З Символи — артикуляційна позиція
Символ — артикуляційна позиція; використовують тільки на заняттях з постановки звуків та автоматизації.
Спочатку використовуємо артикуляційні комплекси постановки в поєднанні з дидактичними іграми для розвитку фонематичного слуху. Звісно, тільки на основі символів. Основне завдання — навчити чітко виділяти потрібний звук і знати його правильну артикуляцію.
Структура заняття
На підставку слід виставити символ-позицію зубів та губ.
Символ — позиція язика.
Коли ізольований звук поставлено, одразу можна проводити завдання з диференціації.
Формуємо поняття «звуки-друзі», тобто звуки однієї групи.
Такий підхід до постановки звуків та розвитку фонематичного слуху має велике значення.
Використання символів не втрачає своєї актуальності на всіх етапах логопедичної роботи. На кожному занятті діти мають справу із символами. Це розвиває розумові процеси, пам'ять, увагу, а також виховує самостійність (домашні завдання), наполегливість.
За матеріалами журналу «Логопед»