Стаття "ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО ЗДОРОВОЇ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ФУНКЦІОНУВАННЯ «ШКОЛИ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю»"

Про матеріал
У статті здійснено пoшук нoвиx фopм i мeтoдiв змiцнeння здopoв’я учнів та вихованців – у пpoцeci їx нaвчaння i виxoвaння, упpoвaджeння здopoв’язбepежувальниx тexнoлoгiй у освітньому процесі. Здopoв’язбepежувальне середовище виступає як світоглядна орієнтація у освітньому процесі закладу. Змістовими компонентами досліджуваного середовища є соціальний, фізичний, психічний, духовний, інтелектуальний аспекти.
Перегляд файлу

 

ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО ЗДОРОВОЇ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ФУНКЦІОНУВАННЯ  «ШКОЛИ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю»

 

У статті здійснено пoшук нoвиx фopм i мeтoдiв змiцнeння здopoв’я учнів та вихованців – у пpoцeci їx нaвчaння i виxoвaння, упpoвaджeння здopoв’язбepежувальниx тexнoлoгiй у освітньому процесі. Здopoв’язбepежувальне середовище виступає як світоглядна орієнтація  у освітньому процесі  закладу. Змістовими компонентами досліджуваного середовища є соціальний, фізичний, психічний, духовний, інтелектуальний аспекти.

Ключові слова: здоров’я, культура здоров’я, здорового способу життя,  нові освітні технології, збереження і зміцнення здоров’я учнів.

 

 «Здоров’я маємо – не дбаємо,

 а втративши – плачемо»

Українська приказка

Завжди вважалось, що загальним благом цивілізованого суспільства                      є турбота про людину, вміння любити ближнього, а головною цінністю суспільства – життя і здоров’я людини. Ще Сократ сказав «Здоров’я – не все, але все без здоров’я – ніщо». Здоров’я дітей і підлітків є однією з найактуальніших проблем світу і предметом першочергової важливості сьогодення.

У Законі України «Про загальну середню освіту» в ст. 5 зазначено, що завданнями загальної середньої освіти є: виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців).

А в ст. 22 говориться про те, що загальноосвітній навчальний заклад повинен забезпечувати безпечні та нешкідливі умови навчання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я, формувати гігієнічні навички та засади здорового способу життя учнів (вихованців). І що відповідальність за організацію харчування учнів покладається на керівників цих навчальних закладів.

Проведені дослідження та дані медичної статистики свідчать, що здоровими можна назвати лише 27% дітей дошкільного віку, 90% випускників мають відхилення у стані здоров’я; у 41% дітей шкільного віку – хронічні захворювання. Фактори ризику виникнення захворювань у дітей є умови навчально виховних закладів, перебування в яких для більшої частини підростаючого покоління стало постійним елементом способу життя, низький рівень культури здоров’я сім’ї, родини і школи; відсутність у дітей і їх батьків сталих навичок здорового способу життя.

Проблема навчання і виховання здорової людини, створення сприятливих для її здоров’я умов навчання вивчалася багатьма представниками педагогічної науки. Відповідні аспекти можна знайти в працях К. Гельвеція, А. Дістервега, Я. Коменського, Й. Песталоцці,

Ж.-Ж. Руссо, Л. Толстого. Серед класиків педагогіки, що приділяли увагу проблемі здоров’язбереження учнів, можна назвати П. Блонського,

Г. Ващенко, Л. Виготського, М. Пирогова, В. Сухомлинського,

К. Ушинського. Питаннями виховання культури здорового способу життя у молодших школярів займалися Г.Л. Апанасенко , М.В. Антропова, В.Ф. Базарний , Н.В. Смирнов та інші.

За словами української вченої  В. М. Оржеховської [2 с.56], проблемами сьогодення є: корозія ціннісних орієнтирів, несформованість життєвих навичок, погіршення стану здоров’я учнів, соціальна апатія, агресія і насильство, збільшення проявів девіантної поведінки. Дослідження також свідчать, що половина дітей, які мають проблеми з фізичним і та психічним здоров’ям, схильна до негативних виявів поведінки. У дітей розвивається агресивність, невдоволеність, почуття заниженої самооцінки. Все це приводить до конфліктів з однолітками, вчителями, батьками і навіть з законом. Як результат, кожний п’ятий важко засвоює навчальний матеріал.

 Здоров’я і знання – нерозривні складові життя людини. Ми добре розуміємо, що перевтомлена дитина з низьким рівнем фізичних можливостей, незадовільним станом здоров’я не може повноцінно засвоювати знання.

В.А. Сухомлинський стверджував, що турбота про здоров'я дитини – це не просто комплекс санітарно – гігієнічних норм і правил.  І не список вимог до режиму дня, харчування, праці , відпочинку. Це, перш за все, турбота про гармонійну повноту всіх фізичних і духовних сил, а вінцем цієї гармонії є радість творчості [3 с.245].

 Якість освіти та участь у заходах різного рівня, при цьому збереження здоров’я дитини, залишаються ключовим аспектом діяльності педагогічного колективу нашого закладу.

У 2007 року творча група вчителів склала проект «Школа – соціокультурний центр села, середовище для інтелектуального, духовного та фізичного розвитку дитини», куди ввійшли 8 міні проектів. Серед них є проект Школа сприяння здоров’ю, метою роботи якої є підготовка творчої, високоінтелектуальної, соціально-адаптованої, компетентної, фізично, психічно, духовно здорової  особистості.  У 2009  році  заклад занесений  до обласної мережі «Шкіл сприяння здоров'ю».

За період від 2009 року постійно вдосконалювалась концептуальна модель «Школи сприяння здоров’ю». Поряд із діяльністю педагогічного колективу по збереженню та зміцненню здоров’я своїх учнів, формування у них позитивної мотивації щодо навичок здорового способу життя, ми розширили просвітню роботу серед батьків і громадськості про вплив екологічних і генетичних факторів на стан здоров’я. Більшу увагу стали приділяти психічному стану здоров’я, створенню позитивної атмосфери на уроках і в позаурочний час, добрим особистим взаєминам між учнями та між учнями і вчителями.

Отже, шляхом активного формування, збереження і зміцнення індивідуального здоров’я наших учнів та вихованців засобами фізичного виховання через уроки фізичної культури, основ здоров’я, інтеграції валеологічних занять у зміст викладання гуманітарних, природничо-математичних  предметів педагогічний колектив закладу формує культуру здоров’я у наших дітей і цим впроваджує в життя цілі та завдання програми «Школи сприяння здоров’ю».

Працюючи над проектом  ми вважаємо , що  учень  повинен бути таким:

- фізично здоровим (здорове тіло, хороші фізичні дані);

- соціально здоровим (уміння спілкуватися у колективі);

- духовно здоровим (культивування вищих духовних цінностей);

- психічно здоровим (підвищення самооцінки, самоствердження);

- емоційно здоровим (уміння контролювати емоції);

- інтелектуально здоровим (розвиток творчих здібностей учнів).

Формуючи таку особистість, педагогічний колектив нашого закладу у своїй діяльності застосовує такі джерела і засоби впливу:

- нові освітні технології (модель структури  здоров’язберігаючого уроку, розвиваюче навчання, тренінгові заняття);

- контроль і профілактика здоров’я учнів (медичний огляд, паспортизація стану здоров’я, створення спецгруп, проведення моніторінгів);

- виховні заходи (пізнавальні, спортивні, превентивного напряму);

- робота з батьками (вироблення позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, валеологічна освіта батьків);

- об’єднання зусиль усіх підрозділів закладу з метою пропаганди здорового способу життя;

- практична допомога в науковій організації навчання, харчування та відпочинку учнів;

- організація науково-методичної роботи, спрямованої на підвищення професійного рівня педагогів, через проведення практичних занять, тематичних зустрічей, самоосвіти з питань збереження і зміцнення здоров’я, формування здорового способу життя, підвищення культури спілкування учасників освітнього процесу;

- створення відповідного матеріального та дидактичного середовища для реалізації фізкультурно – інтелектуального напрямку розвитку учнів.

Уміла організація навчальної праці на уроках, продумана й  реалізована різноманітна динамічна та емоційна тактика керування освітнім  процесом дуже допомагає вчителям у роботі. Вчителі  беруть до уваги все найновіше, що існує в педагогічній практиці. Систематично на уроках використовуємо вправи для фізичного та психологічного розвантаження учнів. Розроблені комплекси вправ для зняття втоми на уроках, фізкультхвилинки, вправи для корекції осанки, зору, пальчикової гімнастики. Значну увагу приділяємо показникам обсягу рухової активності учнів за тиждень. З цією метою запровадили щоденну ранкову гімнастику для учнів 1-4 класів, рухливі ігри під час великої перерви.

Особлива увага в нашому закладі приділяється правильній організації харчування дітей, яке повинне забезпечити оптимальну потребу дитячого організму у визначених кількостях і співвідношеннях білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей, вітамінів. За харчуванням дітей суворо стежить медична сестра. Усі учні отримують гарячі обіди.

Безумовно, важливим чинником зміцнення здоров’я є гарний настрій, позитивні емоції, тому основна проблема, над якою працює педагогічний колектив, це створення особистості школяра. По закінченню уроків діти  мають змогу цікаво й змістовно проводити дозвілля, що сприяє моральному та духовному здоров’ю дитини. На базі закладу організовано  роботу різноманітних гуртків: краєзнавчо – пошуковий , танцювальний , «Народні обереги», «Юні природолюби», «Джура», «Криниченька», секції «Футбол», «Панкратіон», «Бокс».

Щосереди в закладі проводиться «Спортивний день», у рамках якого – різноманітні спортивні заходи: змагання, конкурси, спортивні ігри, змагання з волейболу, футболу, баскетболу, тенісу, шахово – шашкові турніри.

Класні керівники проводять різнопланові бесіди, присвячені веденню здорового способу життя, а також практичні заняття, що мають на меті дати навички дій в небезпечних для життя ситуаціях. Стали традиційними уроки Здоров’я,  тижні здорового способу життя.

Робота практичного психолога та соціального педагога закладу спрямована на формування психічного здоров’я  школяра, вміння радіти життю, виховувати в собі позитивні емоції, протистояти шкідливому впливу на власне здоров’я. Зокрема, практичним психологом проводяться корекційні заняття з учнями, які потребують психологічної допомоги, для профілактики негативних явищ в учнівському середовищі діє Маршрут безпеки. Учні серед однолітків у цікавій формі пропагують ведення здорового способу життя.

З метою формування екологічної культури школяра  визначено маршрут екологічної стежини та складено проект діяльності на ній. У школярів формується сприйняття чистого, а значить, здорового середовища, у якому вони мають жити.

Щоб розвивати учнів інтелектуально, залучаємо до участі в інтелектуальних конкурсах «Колосок», «Совенятко», «Кенгуру», «Левенятко», «Соняшник», «Бобер».  Кожного тижня проводиться засідання клубу «Ерудит». Раз на місяць з учнями проводиться інтелектуальна гра «Еврика» різного спрямування.

Значну роботу у духовному розвитку наших учнів та вихованців проводять екскурсоводи шкільного музею, які знайомлять дітей з історією свого краю, з видатними постатями та героями села.

Традиційно найбільш близькими з учнями залишаються класні керівники. Саме під їх керівництвом в кожному класі діти оформили куточки здоров’я, випускають щомісяця санітарні бюлетені, де відображають принципи здорового способу життя, раціонального харчування, основ фізичного розвитку, профілактики захворювань.

«Краса спасе світ» - це кредо має матеріальне підтвердження в нашому закладі, який потопає в зелені кімнатних рослин та пришкільних клумб. Батьківський актив  не стоїть осторонь від життя своїх дітей, наших учнів.       Вони часто беруть участь у позакласних заходах, класних годинах, спортивних змаганнях тощо.

 У плані розвитку емоційного благополуччя учнів в НВК організовуються та проводяться свята, розваги, вечори, родинні зустрічі, діє агітбригада «Шанс», яка пропагує серед учнів  здоровий  спосіб життя.

Слова великого педагога В.О.Сухомлинського: «Зміцнити здоров’я людини в дитинстві, не допустити, щоб дитина вступала в юність кволою і млявою – це означає дати їй всю повноту життєвих радощів» мають стати аксіомою діяльності кожного директора, кожного педагога.

Ефективність оздоровлення нашого підростаючого покоління можлива за умови створення цілісної системи, що інтегрує оздоровчі освітні технології, досягнення сучасної медицини, залучення громадських організацій сфери формування здорового способу життя.  Але особлива відповідальність в оздоровчому процесі відводиться освітній системі, яка повинна зробити освітній процес здоров’язберігаючим.

 

 

Література

1. Ващенко О. Здоров`язберігаючі технології в загальноосвітніх навчальних закладах / О. Ващенко, С. Свириденко// Директор школи. – 2006. -№20. – С. 12-

2. Оржеховська В. М. Здоровий спосіб життя : навчально-методичний посібник / В. М. Оржеховська, О. О. Єжова. – Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2010. – 188 с

3. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: у 5 т. / В.О.Сухомлинський. – К.: Радянська школа, 1976-1977. – Т.1. – 654 с.; Т.2. – 670 с.; Т.3. – 670 с.; Т.4. – 640 с.; Т.5. – 639 с.

 

docx
Додано
25 листопада 2021
Переглядів
691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку