Стаття "СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ, ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ, ВИХОВАНЦІВ БЕЗПЕЧНОГО І ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ."

Про матеріал
У статті описано проблему здоров'я учнів ,вихованців та іноваційні підходи до вирішення питання збереження та зміцнення здоров'я учнівської молоді, проаналізовані новітні підходи до вирішення даних проблем, описані технології,спрямовані на формуванню в учнів установки на здоровий спосіб життя,усвідомлення цінності здоров'я.
Перегляд файлу

СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ, ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ, ВИХОВАНЦІВ БЕЗПЕЧНОГО І ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ.

 

Анотація. У статті описано проблему здоров'я учнів ,вихованців та іноваційні підходи до вирішення питання збереження та зміцнення здоров'я учнівської молоді, проаналізовані новітні підходи до вирішення даних проблем, описані технології,спрямовані на формуванню в учнів установки на здоровий спосіб життя,усвідомлення цінності здоров'я.

Ключові слова: здоровий спосіб життя, здоров'я дитини, здоров'я, здоров'язбережувальні технології.

Постановка проблеми. Серед головних проблем сьогодення на одне з перших місць у державі і в цілому та в освітній діяльності постає проблема збереження здоров'я підростаючого покоління. Саме здоров'я – основа благополуччя, розквіту нації, джерело щасливого життя. Проблема збереження  здоров'я дітей в усьому світі стає дедалі актуальнішою.

Сучасна система освіти має на меті виховання здорової особистості, яка дбає про своє здоров'я та здоров'я оточуючих, прагне вести здоровий спосіб життя й формувати його в молодого покоління. Водночас в останні роки спостерігається значне погіршення здоров'я дітей.

Дані свідчать, що протягом навчання збільшується відхилення у стані здоров'я дітей, зростає кількість хронічних захворювань, погіршуються показники фізіологічного та психічного розвитку дітей та підлітків.  Серед неповнолітніх поширені шкідливі звички, тютюнопаління, вживання алкоголю, зростає захворюваність на ВІЛ – інфекцію та наркоманію. Недостатня увага приділяється питанням створення умовдля збереження і зміцнення здоров'я дітей під час освітнього процесу, недостатньо враховується вплив екології на здоров'я дітей.

Основними причинами такого стану є погіршення екологічної ситуації, економічні проблеми країни, падіння рівня життя населення зниження рівня медичного обслуговування, прискорення темпу зростання, збільшення навантаження на дітей тощо

Час не стоїть на місці, освіта потребує інноваційних підходів до вирішення питання збереження та зміцнення здоров’я підростаючого покоління. Тому, перед педагогами, психологами стоїть завдання розробки таких педагогічних технологій, які спрямовані на формування особистісних установок на здоровий спосіб життя, усвідомлення підлітком цінностей здоров’я та вироблення позитивної моделі поведінки.

Окреслені проблеми вимагають від вчителів пошуку нових соціальних і педагогічних підходів, які б сприяли збереженню та зміцненню здоров'я дітей, формували б у них навички здорового способу життя.

Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігаючої педагогіки.

Аналіз освітніх публікацій. Аналіз літератури  свідчить про те, що проблемами впровадження здоров’язберігаючих технологій, виховання здорового способу життя цікавилось багато науковців. У роботах І. Брехман,

М. Гончаренко, В. Горащук висвітлені питання формування культури здорового способу життя. Проблеми створення здоров’язберігаючого освітнього середовища та особливості реалізації здоров’язберігаючих технологій розглянуто в працях М. Безруких, Н. Захаревич, С. Лупаренко, О. Попов,

П. Потейко.

Вітчизняні та зарубіжні науковці (і насамперед російські вчені, які

працюють під керівництвом М. Безруких) вважають, що під

здоров’язберігаючими освітніми технологіями треба розуміти всі педагогічні

технології, які не шкодять здоров’ю учнів. Дослідник цієї проблеми

Н. Смирнов зауважує: «Якщо здоров’язберігаючі технології пов’язати з

вирішенням тільки здоров’яохоронного завдання, то до них належатимуть

педагогічні методи та технології, які не шкодять прямо чи опосередковано

здоров’ю учнів та вчителів, забезпечують їм безпечні умови перебування,

навчання та роботи в загальноосвітньому закладі»

Метою статті є аналіз стану та перспективи впровадження в закладі здоров’язберігаючихтехнологій, формування в учнів та вихованців безпечного і здорового способу життя. 

Виклад основного змісту статті. Учитель, володіючи сучасними педагогічними знаннями, при постійній взаємодії з учнями, їхніми батьками, медичним працівником та шкільним психологом, планує і організовує свою роботу з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров'я всіх суб'єктів педагогічного процесу. У своїй роботі він звертається до різноманітних педагогічних технологій.

Серед освітніх технологій останнім часом виокремилась окрема група - здоров’язберігаючі технології. За характером здоров’язберігаючі технології можуть бути вузькоспеціалізовані і інтегровані. За напрямком діяльності серед часткових здоров’язберігаючих технологій виділяють медичні, освітні, соціальні, психологічні. Серед інтегрованих здоров’язберігаючих технологій виокремлюють: технології комплексної профілактики захворювань, корекції і

реабілітації здоров'я (фізкультурно-оздоровчі і валеологічні); педагогічні

технології, що сприяють здоров'ю; технології, що формують ЗСЖ. Серед здоров’язберігаючих технологій розрізняють власне здоров’язберігаючі (профілактичні щеплення, забезпечення рухової активності, вітамінізація, організація здорового харчування); оздоровчі (фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, арттерапія), технології навчання здоров'ю (включення відповідних тем до змісту предметів загальноосвітнього циклу), виховання культури здоров'я (факультативні заняття з розвитку особистості учнів, позакласні і позашкільні заходи, фестивалі, конкурси тощо).

Поняття «здоров'язберігаючі технології» об'єднують в собі всі напрямки діяльності загальноосвітнього закладу з формування, збереження та зміцнення здоров'я учнів.

Діяльність загальноосвітнього закладу зі збереження та зміцнення здоров'я учнів лише тоді може вважатися повноцінною та ефективною, якщо в повній мірі, професійно та ефективно в єдиній системі реалізуються здоров'язберігаючі та здоров’яформуючі технології .

Аналіз існуючих здоров'язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи технологій у сфері збереження та зміцнення здоров’я.

Здоро'язберігаючі - ті, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі, та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог), відповідності навчального та фізичного навантаження можливостям дитини. До конкретних методів належать:

· диспансеризація учнів;

· профілактичні щеплення;

· забезпечення рухової активності;

· вітамінізація, організація здорового харчування (включаючи дієтичне);

· заходи санітарно-гігієнічного характеру, пов'язані з респіраторно-вірусними інфекціями.

Питання збереження та примноження здоров'я дітей у Будильському НВК стоять на першому місці. Вся освітня діяльність побудована на основі моделювання системи здоров'язберігаючих технологій навчання та виховання.

Педагогічний колектив у своїй діяльності використовує активні форми і методи виховного впливу на учнів, засновані на демократичному стилі взаємодії, які сприяють формуванню критичного мислення, використовуючи педагогічні технології, які не шкодять здоров’ю учнів, створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в закладі, а саме:

  • Створено безпечне здорове шкільне середовище, яке не пригнічує психічні процеси: відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог до дитини, забезпечено відповідне освітлення, тепловий звуковий, кольоровий режими, вологе прибирання, зручні меблі, які відповідають  зросту і віку учнів забезпечене якісне харчування, обладнані класні кімнати та коридори з урахуванням ідеї розвитку здоров’я дітей.
  • Запроваджені здоров’язберігаючі технології,  вбудовані у освітній процес, відповідно до вікових, статевих, індивідуальних  особливостей та гігієнічних норм що зберігають і зміцнюють здоров’я дітей: сприятливі умови навчання, чітка організація освітнього процесу, раціонально організований руховий режим, під час уроків запроваджені фізкультхвилинки, фізкультпаузи, вправи для очей, дихальна, звукова та пальчикова гімнастика, використовуються «сольові мішечки»(для профілактики сколіозу та короткозорості). Практичний психолог та учителі під час уроків кваліфіковано застосовують елементи музикотерапії, аромотерапії, кольоротерапії, казкотерапії тощо. Для учнів початкових класів організовані «Веселі перерви», динамічні паузи.

 Для профілактики шкідливих звичок,підвищення рівня індивідуальної захищеності молоді в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу та формування толерантного ставлення до людей, які живуть з ВІЛ - інфекцією практичним психологом та вчителем біології закладу проводиться навчання за програмами: «Рівний-рівному» та «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу».  Заняття мають чітку структуру, методично грамотно побудовані, оскільки проводяться у формі тренінгу за спеціально розробленими програмами, методичними посібниками. Результатом роботи є позитивні зміни у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, які зменшують уразливість учнів в умовах епідемії, перемоги та призові місця в районних та обласних   конкурсах виступів агітбригади «Молодь обирає здоров’я!».

 Свою ефективність з розвитку життєвих навичок учнів, запобігання поширенню ВІЛ/СНІДу та формування відповідальної безпечної поведінки показав «Маршрут Безпеки» – сучасний  комунікативний інструмент з питань репродуктивного здоров'я, який складається з пересувної інтерактивної виставки.  Учні серед однолітків у цікавій формі пропагують ведення здорового способу життя. Впроваджуючи в роботу даний метод ми побачили, як він впливає на поведінку та емоції учнів, розвиває пізнавальні потреби, здатність та бажання ділитися та спілкуватися з іншими учнями знаннями й думками з приводу репродуктивного здоров’я. Під час занять учні дискутують один з одним, вчаться пов’язувати свої особисті поведінкові ризики із можливими наслідками, розробляють особисті шляхи виходу з певної ситуації.

 Безумовно, важливим чинником зміцнення здоров’я є гарний настрій, позитивні емоції, тому основна проблема, над якою працює педагогічний колектив, це створення особистості школяра. З метою подолання бездоглядності, профілактики шкідливих звичок, правопорушень по закінченню уроків діти  мають змогу цікаво й змістовно проводити дозвілля, що сприяє моральному та духовному здоров’ю дитини, відвідуючи гуртки різного спрямування.

Під час годин спілкування класні керівники проводять різнопланові бесіди, присвячені веденню здорового способу життя, профілактиці шкідливих звичок, злочинності, насилля, булінгу в учнівському середовищі а також практичні заняття, що мають на меті дати навички дій в небезпечних для життя ситуаціях. Стали традиційними уроки  Здоров’я,  Тижні здорового способу життя, зустрічі з представниками правоохоронних органів.

Робота практичного психолога закладу спрямована на формування психічного здоров’я школяра, вміння радіти життю, виховувати в собі позитивні емоції, протистояти шкідливому впливу на власне здоров’я,   супровід учнів різних категорій, профілактика правопорушень та робота з учнями «групи ризику», профілактика булінгу, суїцидальної поведінки, торгівлі людьми, формування навичок безпеки в інтернеті, пропаганда здорового способу життя, профорієнтаційна робота.

Для профілактики простудних захворювань в закладі організовано роботу фітобару, де учні  зміцнюють своє здоров'я фіточаєм, ароматичними травами, використовується аерозольна аромотерапія травами.

Результатом використання в закладі здоров'язберігаючих технологій є: низька кількість простудних захворюваність учнів, підвищення розумових здібностей, підвищилась працездатність учнів під час уроків, значно зменшилася чисельність «групи ризику», знизилася кількість конфліктних ситуацій між учнями, діти навчилися робити правильний вибір у небезпечних ситуаціях. Педагогічний колектив закладу продовжує формувати  безпечне та здорове освітнє  середовище, що сприяє реалізації інтелектуального, фізичного, соціального та емоційного здоров'я дітей.

 

Список використаних джерел

1.Анрющенко Т. Здоров’язбережувальна компетентність – змалку / Т. Андрющенко // Палітра педагога. – 2014. – №6. – С. 6-9.

2. Антонюк Л. В. Формування здоров’язбережувального середовища в навчальному закладі / Л. В. Антонюк // Основи здоров’я. – 2014. – №4. – С. 6-9.

3. Здоров’язбережні технології (здоров’язбережна організація навчального процесу) // Завуч. – 2012. – №9. – С. 27-30.

4. . Романова, О. Інноваційні технології (збереження здоров’я в освітніх закладах) / О. Романова // Сучасна школа України. – 2015. - №11. – С. 4-7.

 

 

doc
Додано
25 листопада 2021
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку