МОДЕЛЬНІ ПРОГРАМИ З ГЕОГРАФІЇ В БАЗОВІЙ ШКОЛІ ЯК СКЛАДОВА КОНЦЕПЦІЇ НУШ
Постановка проблеми. Концепція НУШ широко розповсюдилася в українському освітньому процесі з 20218 року. Основні засади НУШ – це інтеграційні навчальні курси, дискусії з їх реалізації в закладах загальної середньої освіти ведуться на усіх рівнях, від законодавчих органів, до вчителів-практиків і батьків учнів. Ознайомлення з модельними програмами, викладене у статті, дасть змогу орієнтуватися у виборі затверджених програм та обрати кожному загальноосвітньому закладу свою програму.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питанню розробки та аналізу концепції НУШ загалом та модельним програмам з географії, зокрема, останнім часом присвячена чимала кількість публікацій ЗМІ, статей вітчизняних науковців та вчителів, постійно ведуться дискусії на рахунок необхідності та вчасності застосування даних програм. Проте, мало статей розкривають особливості тієї чи іншої програми.
Мета статті - проаналізувати модельні навчальні програми з географії для 5-6 класів в закладі загальної середньої освіти та розкрити їх переваги у формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
Виклад основного матеріалу. У 2021-2022 навчальному році 136 шкіл пілотують Нову українську школу у 5-х класах. Про навчання за новими програмами розповідає Секторальна робоча група «Освіта і наука» [1]. Так, у статті йдеться про те, що програми будуть у різних школах різними. Школи мають можливість обирати програму із 78 затверджених модельних програм або розробляти власні. Природнича освітня галузь, а саме – географія, викладена у чотирьох із затверджених програм, про які піде мова у статті, а їх перелік можна переглянути на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України.
Так, за концепцією НУШ у 5-му класі планується проводити 2-3 уроки «Пізнаємо природу» щотижня.
Наразі, у школах для 6-9 класів діє навчальна програма з географії, яка була розроблена у 2014 році з доповненнями у подальшому, відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, Державного стандарту початкової загальної освіти та положень «Концепції Нової української школи».
За цією програмою реалізується перехід від «викладання предмету» до «навчання дитини». Модельна програма з географії покликана прищепити учням любов до рідного краю і формування світогляду.
Програма включає в себе декілька змістовних лінії, які утворюють окремі блоки для навчання. Виділимо їх у таблиці 1.
Таблиця 1. Блоки навчання за програмою з географії для 6-9 класів [2].
Назва блоку |
Що передбачено програмою |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
Навчання та стимулювання до еко-свідомості дитини |
Громадянська відповідальність |
формування відповідальності в громаді і суспільстві |
Здоров’я і безпека |
ведення здорового способу життя, формування здорового середовища |
Підприємливість і фінансова грамотність |
заощадження, інвестування, страхування, кредитування |
Як бачимо, у даній програмі вже простежуються зміни від колишнього підходу до навчання, який використовувався в українських школах до прийняття концепції НУШ.
Що ж викладено у модельних програмах, які затверджені до навчання у 5-6 класах і про які йшлося вище?
Так, інтегрований курс модельної програми «Пізнаємо природу» Біди Д.Д., Гільберга Т.Г. та Колісника Я.І. розрахована на учнів 5-6 класів.
Як зазначають автори програми, вона розрахована таким чином, що її вивчення продовжує курс початкової школи та завершує вивчення природи [3].
За своєю структурою, програма поділяється на 5 розділів:
1. «Пізнаємо світ науки», де вивчаються основоположні питання і термінологія географічної науки.
2. «Пізнаємо будову речовини», де вивчаються усі оточуючі речовини, які можна знайти у навколишньому середовищі.
3. «Пізнаємо природу Землі», де розширюються знання, набуті учнями у початковій школі, про Землю. Учні при вивченні даного розділу активно працюють з картами та глобусом.
4. «Пізнаємо світ організмів», де також поглиблюються знання із початкової школи про живі організми від одноклітинних, рослин і тварин, до людини як цілісного організму.
5. «Пізнаємо себе і світ», де учнів спонукають бути дослідниками навколишнього середовища, екологічного життя та піклування про природу.
Програма для 6 класу побудована таким чином, аби розширити та поглибити знання і навички, здобуті у 5 класі. Так, матеріал згрупований у розділи: «Пізнаємо світ науки», «Пізнаємо явища природи», «Пізнаємо сонячну систему», «Пізнаємо взаємозв’язки у природі», «Пізнаємо себе і природу» як підведення підсумку вивчення модельної програми [3].
Модельна програма «Пізнаємо природу» для 5-6 класів розроблена Коршевнюк Т.В., на відміну від вищерозглянутої програми, має у своєму курсі 6 тем, які у 6 класі продовжують і доповнюють вивчене у 5 класі. Новою у даному переліку є тема «Вчимося у природи та дбаємо про її збереження» [4].
Загалом, як вбачається зі змісту програми, вона подібна до програми Біди Д.Д. та інших, принаймні її концепція та ядро. Програма також покликана дати учневі уявлення не лише про основні географічні поняття та відомості, а познайомити його з навколишнім світом в цілому, навчити його жити у цьому світі екологічно та свідомо.
Модельна програма «Пізнаємо природу» для 5-6 класів за авторством Шаламова Р.В. та інших розрахована на те, аби підтримувати і розвивати в учнів інтерес до природи, її пізнання та вивчення, а не надати їм готові знання про навколишній світ. Вчитель за цією програмою має повну свободу в діях, може на власний розсуд змінювати предмет дослідження у рамках програми. Перевага надається практичному освоєнню матеріалу.
Курс модельної програми включає в себе два розділи. Так, у 5 класі вивчаються основні методики дослідження природи у великому розділі «Як вивчають природу», розділеному на три теми: «Спостереження і класифікування», «Моделювання», «Експериментування». У 6 класі вивчається розділ «Розв’язування проблем» [5].
Що стосується модельної програми «Природничі науки» для 5-6 класів Білик Ж.І. та інших, вона розрахована на великі змістовні блоки. У 5 класі це теми: «Досліджуємо світ науки», «Досліджуємо світ навколо себе», «Досліджуємо обмін і перетворення енергії й речовин».
У 6 класі тематика розширюється і доповнюється четвертою темою: «Досліджуємо Землю», «Досліджуємо живе», «Досліджуємо життя на Землі», «Досліджуємо діяльність людини» [6].
Проаналізувавши дані модельні програми з географії – чотири для 5-6 класів і одну для 6-9 класів, можемо виділити їх спільні та відмінні риси.
Так, модельні програми прийняті у 2021 році, закріплюють особливі принципи та підходи до навчання, що є спільною рисою усіх модельних програм у концепції НУШ.
Програми пропагують наступні підходи до навчання географії:
1) тлумачення географічної термінології та даних як українською, так і іншою мовою (за потреби);
2) спілкування на уроках географії іноземною мовою задля опрацювання іншомовних джерел літератури;
3) використання математичних методів опрацювання географічних даних;
4) пояснення явищ живої природи, навколишнього середовища, прагнення навчити учнів екологічному способу життя та дбайливого ставлення до природи;
5) використання сучасних (новітніх) інформаційних технологій для спостереження за географічними процесами у природі та відтворення їх;
6) прогнозування впливу географічних процесів на подальший розвиток науки і техніки;
7) реалізація географічних проектів, рішення проблем довкілля у співпраці з оточуючими та місцевою громадою;
8) оцінювання значення вивчення географічної науки для майбутнього добробуту людства [2].
Найважливіша відмінність модельної програми від звичайної шкільної програми – в ній не передбачено годинного обмеження у вивченні розділів і тем. Учитель може розподіляти навчальні години як вважає за потрібне. Також, програмою передбачено введення годин резервного навчального часу, які можуть використовуватися для додаткового обговорення теми, походів на екскурсії, створення проектів та проведення екологічних акцій [3].
Крім того, самі програми мають відмінності у подачі та структуризації матеріал, частці теоретичних та практичних даних, як видно із вищенаведеного.
Розглянувши модельні програми, які вже функціонують в загальноосвітніх навчальних закладах, вважаю, що найбільш вдало організованою, логічно послідовною та орієнтованою на результат є модельна навчальна програма «Пізнаємо природу» для 5-6 класів за авторством Біди Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.
Висновки. Розглянувши модельні програми з географії в базовій школі як складову концепції НУШ, доходимо висновку, що інтегровані курси розраховані не тільки на те, аби вчитель «вичитав» свій предмет, а, в першу чергу, аби він зміг навчити учня, підготувати його для подальшого засвоєння матеріалу, використання набутих знань і вмінь у житті, життя у еко-свідомості. Всі програми мають спільні риси у своєму ядрі та принципах і відрізняються лише подачею матеріалу. Вважаю, що вивчення географії стане якіснішим та більш цілісним з використанням модельних програм. Результати їх впровадження будуть розглянуті після проведення повного курсу та відображені в нових дослідженнях.
Список використаних джерел
1