Стаття "МОРАЛЬНО-ДУХОВНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ АВТОРСЬКОЇ КАЗКИ"

Про матеріал

У статті проаналізовані аспекти морально-духовного виховання дітей дошкільного віку. З'ясовано, що організація морально-духовного виховання дошкільників засобами авторської казки є ефективною технологією виховання і особистісного розвитку дитини.

Ключові слова: морально-духовне виховання, авторська казка, казко творення, творчий процес.

Перегляд файлу

 

МОРАЛЬНО-ДУХОВНЕ  ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ  ЗАСОБАМИ АВТОРСЬКОЇ КАЗКИ
 

У статті проаналізовані аспекти морально-духовного  виховання дітей дошкільного віку. З'ясовано, що організація морально-духовного виховання дошкільників засобами авторської казки є ефективною технологією виховання і особистісного розвитку дитини.

  Ключові слова: морально-духовне виховання, авторська казка, казко творення, творчий процес.

 

На сучасному етапі розбудови українського суспільства нагальною постає потреба виховувати дітей і молодь на таких морально-духовних цінностях, що сприятимуть формуванню людини, яка буде жити за законами добра, справедливості, чесності, гуманізму. Дошкільний вік у сенсі духовного розвитку унікальний і своєрідний. Він закладає основи образного сприймання світу як повного несподіванок і таємниць. Це перші кроки до духовного ідеалу, і при певних умовах вони можуть перетворитися в любов до правди, до краси, до рідного краю.

Отже, основне завдання вихователів залучити дошкільнят до духовних переживань, зробити прагнення дитячих душ щирими, глибокими, різносторонніми. Ці навички формуються у дитини повільно, поступово, їх виховання значною мірою залежить від наполегливості й майстерності педагогів, їхньої поваги до дитини.

Глибокої уваги вихователів потребує питання про шляхи формування у малят духовного світогляду і відповідної системи цінностей. Йдеться про важливість виховання на засадах християнської моралі, головний принцип якої такий: чини з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою.

У Законі України «Про дошкільну освіту» (розділ 1, ст. 4,п. 3) записано, що дошкільний вік – це період у житті дитини від народження до семи років, базовий етап фізичного та духовного становлення. Завданням дошкільної освіти є«... сприяння фізичному, психічному та духовному здоров’ю дитини, формування у дитини основних норм загальнолюдської моралі, набуття нею життєвого досвіду» [2].

У програмі «Я у Світі» одним із головних завдань дошкільного закладу визначено навчання, але в жодному разі воно не повинно відбуватися без духовно-морального розвитку дитини та формування у неї основ життєвої компетентності. В основі духовності лежать моральні принципи життєдіяльності [1].

Емоційний розвиток відбувається у тісному взаємозв'язку з  морально-духовним  вихованням дитини дошкільного віку. Посереднім показником становлення її духовної сфери і моральних якостей стає емоційне ставлення дитини до навколишнього світу. Емоційне ставлення до дійсності дитина переосмислює через художню літературу.

Література, яку здатні сприймати діти дошкільного віку, ознайомлюючи їх з подіями і явищами навколишнього світу, водночас формує у них перші моральні і духовні цінності, морально-етичні уявлення і оцінки.

Дитина дошкільного віку бажає пізнати навколишнє життя, беручи в ньому активну участь, змінюючи його фантазуванням. Авторська казка завдяки світу фантазії, розвиває у дітей увагу, уяву, пам’ять, мислення, сприймання, мовлення,  творчий потенціал (спочатку це відбувається у формі співтворчості, а потім у самостійному творчому процесі, який спрямовує їх до активної діяльності). Дитина, перебуваючи у казкотворчому процесі ознайомлюється із чужими казками і створює свої, тим самим долучається до мистецтва, тобто до художньо-естетичної діяльності.

У процесі казкотворення кожен персонаж проходить через проблемні ситуації, вирішує завдання (технічні, організаційні, військові, езотеричні, моральні), і водночас, розвивається як особистість (розвиваються його відчуття, естетичне сприйняття), що мислить, отримуючи при цьому знання й навички, вдосконалюючи свій духовний світ, збагачуючи етичні норми поведінки [8, с. 115-124].

Технологія авторської казки для духовно-морального виховання дітей дошкільного віку використовує казку для: передачі дитині основних життєвих принципів і закономірностей; передачі життєвого досвіду попередніх поколінь і отримання відчуттів своєї причетності до світу людей; відновлення зв'язку з родовою та сімейною пам'яттю; духовно-морального становлення особистості і моральної компетентності.

Авторська казка сприяє виконанню ряду функцій моральної компетентності: вміння вибирати відповідну інформацію для побудови свого варіанту дії; використання знань, витягнутих з успіхів і невдач героя казки; можливість бачення і вибору можливих альтернатив; усвідомлення необхідності взаємодії з навколишнім світом.

Авторська казка допомагає педагогу отримувати можливість не тільки зняти емоційну напруженість, збудженість, тривожність, агресивність, недовіра до себе та інших, а й допомогти дитині набути впевненості.

Українська література надзвичайно багата як народними казками, так і літературними. Широковідомі українським дітям казки класиків літератури: Б.Грінченка, В. Нестайка, В. Сухомлинського, І. Франка, Лесі Українки, М.Коцюбинського, М. Трублаїні, О. Іваненко, Ю. Ярмиша та ін. Читання фентезі, пригод, стилізацій під народну казку сучасних українських авторів (Зірки Мензатюк, І. Андрусяка, І. Малковича, Л. Ворониної, М. Павленко, Н.Воскресенської, О. Дерманського та ін.) також допоможе дитині увібрати в себе високі моральні і духовні мотиви, які закодовані у їх змісті.

Водночас, величезне морально-духовне навантаження несуть найкращі казки світової літератури. Вони сприяють залученню дітей до загальнолюдських цінностей, непомітно виховують толерантне ставлення до різних народів, народностей, рас і культур. Віддзеркалення особливостей світосприймання інших народів нашої планети, передане через літературні казки, допоможе малюкові ширше пізнати світ, поступово формуватиме системний світогляд, спонукатиме аналізувати прочитане, зіставляти факти і навіть робити власні висновки. У доборі казок для читання дітям дорослий, зобов`язаний знати і враховувати рівень їх естетичного розвитку і досвіду, нахили та інтереси.

Отже, морально-духовне виховання сприяє збагаченню духовного досвіду, емоційної сфери особистості, впливає на пізнання соціальної дійсності, підвищує пізнавальну активність дітей дошкільного віку. Авторська казка виступає  одним із засобів створення позитивних моральних уявлень дітей, встановлення більш тісних контактів між дорослими і дітьми в сім'ї і в закладі дошкільної освіти, відкриває  шлях до добра, активізує позитивне ставлення дитини до навколишнього світу, до інших людей і самого себе, створює оптимістичну картину світу, знайомить з формами традиційного сімейного укладу, сприяє позитивному ставленні до праці, відповідальності за свої справи і вчинки.

Література:

  1. Базова программа розвитку дитини дошкільного віку «Я у світі» (Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України/ Ред. О.Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
  2. Базовий компонент дошкільної освіти / науковий керівник А. М. Богуш, дійсний член НАПН України, проф, д-р пед. наук ; авт. кол.: Богуш А. М., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. [та ін.]. – К. : Видавництво, 2012. – 26 с.
  3. Бех І. Вчинок у морально-духовному розвитку особистості // Дошкільне виховання /І. Бех / - 2005.-№2.-С. З.
  4. Духовність, духовна культура: проблеми, дослідження, практичні здобутки. Дайджест 3 / Упор. О.М. Каплуновська. - Запоріжжя: ТОРВ «ЛІПС» ЛТД, 2007. -140с.
  5. Закон України «Про дошкільну освіту» [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2628
  6. Мамаєва Вікторія Вікторівна. Формування духовної компетентності дітей дошкільного віку / В. В. Мамаєва // Таврійський вісник освіти. - 2010. - N 2. - С. 171-177.
  7. Туров М.П. Створи себе через казку: Посібник для батьків, учителів, вихователів, керівників гуртків і методистів / М.П. Туров; Під заг. ред. С. Чередниченко; Ін-т розвитку інтелекту дитини (ІРІД); Дитячий Фонд Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ). – К.: Кобза, 2003. – 127, [1] с.: іл. – (Вчитися ніколи не рано). – Бібліогр.: с. 115-124.

 

doc
Додав(-ла)
Замелюк Марія
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
1852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку