Набока В. В.
Особливості використання дидактичних ігор
у процесі формування навичок грамотного письма у молодших школярів з порушенням інтелектуального розвитку
Нові підходи до вивчення порушень психофізичного розвитку, їх структури, глибини та потенційних можливостей у дітей з порушенням інтелектуального розвитку потребують ґрунтовного дослідження всіх компонентів корекційної освіти (змісту, форм, методів), запровадження інноваційних технологій і нових комплексних програм щодо корекційної роботи з такими дітьми.
Особливого значення набувають дослідження, обумовлені необхідністю розробки стратегії диференційованого підходу щодо розвитку дітей з урахуванням їх віку, статі, психофізичних особливостей. Відповідно, перехід до інтегрованого навчання в спеціальній освіті обумовлює необхідність розробки та впровадження нових технологій навчання, які враховують індивідуальні особливості розвитку адаптаційних можливостей розумово відсталих учнів.
Питання теорії і практики впровадження дидактичної гри у навчально-виховний процес спеціальної школи є актуальними і знаходять відображення у працях А.Граборова, Г.Трошина, А.Катаєвої, О.Стребелєвої, Н.Соколової,
С.Забрамної, Б.Мершон, С.Миколаєвої, М.Перової, А.Хилько.
У дослідженнях зазначених науковців особливе місце приділяється питанню взаємозв’язку навчання і гри, визначенню структури ігрового процесу, основних форм і методів керівництва дидактичними іграми для дітей з порушенням інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку.
Дидактичні ігри є одним з ефективних прийомів активного засвоєння знань і умінь на уроках рідної мови. Розв’язання проблеми використання дидактичних ігор в навчальному процесі спеціальної школи, розробки корекційно-розвивальних методик та їх упровадження в систему шкільної освіти потребує подальшого вивчення.
Метою статті є розкриття особливостей використання дидактичних ігор у процесі формування навичок грамотного письма у дітей з порушенням інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку.
Одним з ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмету є використання на уроках і в позаурочний час дидактичних ігор та цікавого матеріалу, що сприяє створенню в учнів емоційного настрою, викликає позитивне відношення до роботи яка виконується, покращує загальну працездатність, дає можливість один і той же матеріал повторити різноманітними способами.
Дидактична гра сприяє розумовому розвитку дитини. Саме у дидактичній грі створюються такі умови, в яких кожна дитина дістає можливість самостійно діяти в певній ситуації або з певними предметами, набуваючи власного дійового і чуттєвого досвіду. Це особливо важливо для дітей з порушенням інтелектуального розвитку, у яких досвід дій з предметами значно збіднений, не зафіксований і не узагальнений. Тому дидактичні ігри розробляються таким чином, щоб їх зміст передбачав формування не лише елементарних уявлень, а й корегування та розвиток пізнавальних процесів.
Дидактична гра як самостійна ігрова діяльність можлива лише за доступності дидактичних завдань для сприйняття дітьми, наявності у них інтересу до гри, засвоєння ними правил та ігрових дій, які, у свою чергу, залежать від рівня ігрового досвіду. Такими є передумови використання дітьми набутих знань про предмети і явища навколишнього світу.
Для того щоб дидактичні ігри стимулювали різнобічну діяльність і задовольняли інтереси дітей, педагог повинен добирати їх відповідно для кожної вікової групи, враховуючи пізнавальний зміст, ступінь складності ігрових завдань і дій. Творче ставлення педагога до справи є передумовою постійного і поступового ускладнення, розширення варіативності ігор. Якщо у дітей згасає інтерес до гри, педагог ініціює спільне вигадування нових ігрових завдань, ускладнення правил, включення до пізнавальної діяльності різних аналізаторів і способів дій, активізацію всіх учасників гри.
Формування навичок грамотного письма у дітей з порушенням інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку на сьогодні є актуальною проблемою спеціальної шкільної освіти. Її успішне вирішення залежить від кваліфікованого керівництва навчальним процесом, основою якого є знання особливостей механізму засвоєння граматичних понять, вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів. Тому дуже важливим є вибір методів навчання, провідним з яких стає дидактична гра як найприродніша і найпривабливіша діяльність для дітей цього віку.
Заглиблюючись у цікаві ігри зі словесним матеріалом, діти молодшого шкільного віку не помічають, як у них формується ряд дуже важливих навичок, які лежать в основі засвоєння граматичних понять. Оволодівши ними, вони непомітно для себе, невимушено, легко і швидко починають правильно виконувати завдання з української мови. Отже, ігрові форми на уроках навчання грамоти– це найважливіший шлях залучення дітей до пізнання.
Сучасні шкільні курси мають великі розвиваючі можливості завдяки своїй цілісності й логічній суворості. Для того, щоб учні початкових класів спеціальної школи усвідомили важливі ідеї, покладені в їх основу, треба дібрати такі методи і форми навчання, щоб матеріал подавався на доступному для них рівні. До таких методів відносять дидактичну гру.
Пізнавальна діяльність учнів особливостями психофізичного розвитку найбільш ефективно відбувається в умовах проблемних ситуацій. Етап створення проблемної ситуації потребує від педагога великої майстерності. Мислення і пов’язаний з ним емоційний стан виникають у проблемній ситуації і спрямований на її розв’язання. Вирішення проблеми проходить ефективніше, чим краще функціонує регулятивний механізм зіставлення мети з досягнутим результатом. Завдання, які стоять перед учнями, не повинні бути дуже простими, але посильний. Починаючи навчання, треба виходити з даного рівня розвитку.
Однією з головних особливостей використання дидактичних ігор в процесі формування навичок грамотного письма у дітей з порушенням інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку є зміна ставлення учнів до процесу засвоєння знань і покращення їх успішності. Дидактичні ігри доцільно розподілити за чотирма напрямами:
– дидактичні ігри, пов’язані з розвитком фонематичного слуху;
– дидактичні ігри, пов’язані з диференціацією звуків і букв;
– дидактичні ігри, пов’язані з вивченням будови слова, речення;
– дидактичні ігри, пов’язані з вивченням частин мови.
У кожну групу повинні входити ігри, різноманітні за формою їх проведення, а саме: фронтальні ігри, індивідуальні ігри, рухливі ігри, спокійні ігри, ігри-змагання тощо.
Таким чином, особливостями використання дидактичних ігор в процесі формування навичок грамотного письма у дітей з порушенням інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку виступають наступні дидактичні умови: наявність мети навчально-виховного процесу, яка має особистісний смисл і забезпечує позитивну мотивацію учнів в процесі навчання з використанням гри на уроках української мови в початкових класах спеціальної школи; особистісно-зорієнтований характер ігрової діяльності; застосування комплексу різноманітних дидактичних ігор на уроках української мовив процесі формування навичок грамотного письма.