25.11.2020 н.р.
Вчитель Гончаренко Валентина Іванівна
1-А клас
Урок навчання грамоти (читання)
Тема : Відпочинок у Буковелі. Звуки [л], [л’], буква Л, л.
Мета: Формування предметних компетентностей:
─ навчальна : вивчити нову букву; вчити правильно позначати звуки [л][лꞌ] буквою «л»; вчити плавно читати склади; закріпити вивчені букви, вміння робити звукові моделі слів, використовуючи умовні позначення, виділяти потрібний звук у слові та визначати його місце; продовжити формувати вміння словесно оцінювати результати своєї діяльності;
─ розвиваюча : розвивати зв’язне мовлення учнів; розвивати вміння порівнювати та класифікувати звуки за вимовою, аналізувати, доводити власну думку; вміння працювати за зразком; уміння застосовувати отримані знання в нових ситуаціях, співпрацювати з іншими;
─ виховна : формувати позитивне ставлення до процесу навчання, до інших учасників навчального процесу, поважати думки однокласників, виховувати старанність, наполегливість.
Формування ключових компетентностей:
комунікативної: формування культури усного та писемного мовлення, як засобу вільного спілкування та самовираження; уміння дотримуватись правил поведінки під час роботи в парі; готовність до публічного словесного представлення результату;
вміння вчитися: формування навичок готовності самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом;
соціальної: виховувати охайність, старанність, наполегливість;
здоров’язберігаючої: виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я;
соціальної: виховувати охайність та старанність при письмі, інтерес до природи.
Задачі : відпрацювання вмінь робити звукові моделі за допомогою умовних позначень, вивчити нову букву, будувати речення, відпрацювання вмінь плавно читати склади, слова.
Тип : комбінований
Обладнання : предметні малюнки, фішки для позначення звуків (голосні ●, приголосні тверді ─ , приголосні м’які ═), конверти з пазлами елементів друкованої букви «л», звукові моделі, лего .
Підручник : .О. Воскресенська, І.В. Цепова «Українська мова. Буквар»
1 клас, в 2 – х частинах. Харків. Видавництво «Ранок», 2018.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Ось знову лунає дзвінок,
запрошує всіх на урок.
Будемо дружно усі працювати,
букви вивчати, щоб гарно читати.
ІІ. Етап актуалізації.
Артикуляційна хвилинка.
- Для того, щоб гарно працювати, пропоную потренувати свій язичок. Виконаймо вправу
1. Вправа « Проколи щічку»: уявіть, що ваш язичок, наче гостра голочка, що хоче проколоти то одну щічку, то іншу.
2. Вправа « Катаємо кульку»: уявіть, що у ротику кулька чи кругла цукерка. Язичок намагається догнати її по колу.
3.Вправа «Хоботок»: уявіть, що ви – маленькі слоненята. У вас виростає хоботок (губи витягуються вперед трубочкою).
Вправа « Жабенятка»: уявіть, що ви – маленькі жабенятка. Губи розтягуємо в сторони, як ротик жабки.
4. Вправа «Підійми пір’їнку»: легенько дуємо на пір’їнку, підіймаємо її вверх.
5. Вправа « Загаси полум’я свічки»: легенько задуваємо свічку.
- Розумники і розумниці. Наші язички готові до уроку.
1. Кубування.
ІІІ. Етап усвідомлення (осмислення).
1. Підготовка до ознайомлення з буквою.
Звукові аналітико-синтетичні вправи.
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс .
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
- Звук [л].
- А які лисички лис ніс із лісу ?
2) Звуковий аналіз слів лис і ліс; порівняння вимови звуків [л] і [лꞌ].
Висновок учні роблять за допомогою «Буквограда»
Звук [л] – приголосний (язичок торкається піднебіння і створює перешкоди для повітря), твердий.
Звук [лꞌ] – приголосний, м’який.
Порівняння вимови звуків [л] і [лꞌ].
3). Чистомовка
Для того, щоб ми краще навчилися вимовляти ці звуки, промовимо чистомовку.
4. Групова робота.
☺ «Збери букву»
З пазлів скласти букви (яка група швидше).
- На що схожа буква Л?
Ознайомлення з буквою, її алфавітною назвою, аналіз графічної форми друкованої букви «л».
- Звуки [л] і [лꞌ] позначаються буквою «ел».
«Л» як гірка у садочку
На майданчику в куточку.
Хочуть всі на ній кататись,
Весело і любо гратись.
3. Вправи на вдосконалення аналітико-синтетичних вмінь.
Робота в парі. З’єднати малюнок і звукову схему. Визначити місце звука в слові. Хто швидше. ( Робота з лего.)
─ |
─ |
● |
─ |
─ |
● |
─ |
● |
─ |
─ |
─ |
● |
─ |
● |
─ |
● |
─ |
Фізкультхвилинка.
Робота за підручником. Ст.58.
• Розгляд ілюстрацій до тексту.
Учні розглядають сюжетний малюнок у букварі (с. 58). Зміст малюнка обговорюється за такими запитаннями:
- Де відпочивають діти на зимових канікулах? (У горах, Карпатах.)
- На чому вони катаються?
- Як лижники дбають про свою безпеку? (Одягли шлем і захисні окуляри.)
- Як ви вважаєте, хто зображений на малюнку: хлопчики чи дівчатка?
- Чи хотіли б ви відпочити на зимових канікулах у Карпатах? Чому?
• Аудіювання тексту
- Послухайте текст. Запам’ятайте, хто саме і де відпочиває на зимових канікулах.
• Перевірка розуміння почутого.
- Де і з ким відпочиває Оленка?
- Як ви розумієте слово курорт? (Місцевість із природними цілющими властивостями, пристосована для відпочинку або лікування.)
- На чому дівчинка любить кататися найдужче?
- Ким вона мріє стати?
- Як ви гадаєте, чи здійсниться мрія Оленки?
- Що їй для цього треба робити?
- Подивіться на малюнок у букварі ще раз. Де тут зображена Оленка?
Учні аналізують готові звукові схеми слів, подані на малюнку до тексту
(лижі, шолом, Буковель), знаходять позначення в них звуків [л], [л’].
Звук [л]: Оленка, на лижах, канікулах, приїхала, мала, пологої, на голову, шлем, окуляри; звук [л’]: любить, Буковель, маля, для.)
● Читання прямих складів парами.
У букварі (с. 58) за стрілочками діти утворюють і читають пари складів: ла – ля, лу – лю, ли – лі.
Ще дві пари складів утворюються інакше. Склади з твердим приголосним звуком [л] збираються з букв і читаються: ло, ле.Про їхні парні склади з м’яким приголосним [л’] учні можуть здогадатися і назвати [л’о], [л’е], хоча літер на позначення м’якості приголосного звука поки не вивчали.
Вибіркове читання складів можна провести за такими завданнями:
1) прочитайте пари складів, які відрізняються між собою тільки приголосними звуками (ла – ля, лу – лю);
2) прочитайте пару складів, які відрізняютьсяміж собоюобома звуками: і приголосними, і голосними (ли – лі);
3) прочитайте всі склади, яківідрізняються між собою тільки голосними звуками (ла, лу, ли,ло, ле; ля, лю, лі).
● Читання слів у стовпчиках.
Учні читають пари слів, надруковані в букварі (с. 58), уточнюють їхнє значення за допомогою малюнків і словесного пояснення, складають усно речення з окремими словами для уточнення значення.
- Розгляньте малюнки, прочитайте слова.
Мул – тварина, батьками якої є осел і кобила, тварини різних видів.
Віл – бик, якого використовують як тяглову силу, запрягають у воза.
- Розгляньте ще два малюнки. Що таке лава, і хто така лама?
Учні зазначають, що лава – це дошка на стояках, на яку сідають або кладуть що-небудь, і лама – це тварина, «родичка» верблюда.
Інші слова, надруковані в букварі, відомі дітям і не потребують уточнення значення. З ними учні після читання усно складають речення.
● Читання-слухання букварного тексту.
Читання тексту учнями, хто знає всі букви і навчився це вже добре робити. Або слухання тексту, який читає вчитель.
Аналіз змісту тексту за частинами:
Після обговорення змісту можна дати завдання на пошук у надрукованому тексті слів з літерою л, на читання окремих слів.
Вправи на закріплення .
Групова робота.
Позначте фішками слова, що починаються складами «ла», (1 група) ,«ло», (2група),
«лу»(3 група), «ли»(4 група), «лі» (5 група), , «ле» (6 група) .
Групова робота.
Складання речень за допомогою мнемотехніки.
Назвати слова в яких є звук [л], [л’].
ІІІ. Рефлексія.
Гра «Склади башню».
За допомогою смайликів оцініть :
- свою роботу на уроці
- загальне враження від уроку