С. С. Подлєсна
вчитель-реабілітолог
Особливості використання ІКТ в педагогічній корекції дітей з особливими освітніми потребами
У статті розкриті особливості впровадження та використання інформаційних комп’ютерних технологій у корекційній діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
Ключові слова: інформаційниі комп’ютерні технології, інтерактивна LCD панель, корекційна педагогіка, діти з особливими освітніми потребами, інтерактивні системи,
Постановка проблеми. На сьогоднішній день особливо актуальним є використання сучасних інформаційних технологій у педагогічній корекції дітей з особливими освітніми потребами.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналізуючи зміст наукових публікацій з проблеми дослідження в галузі корекційної педагогіки дозволив виокремити науковців, які досліджували особливості упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в систему спеціальної освіти. Серед них О. Качуровська, Н. Кравець, Л. Баряєва, О. Легкий, Б. Мороз, С. Миронова, М. Шеремет та ін. У своїх працях вони визначили роль і місце ІКТ в системі спеціальної освіти і довели доцільність застосування цих технологій під час навчання у спеціальних закладах для дітей з різними нозологіями.
Утім результати аналізу останніх досліджень і публікацій, свідчать про недостатню вивченість проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій саме в корекційній педагогіці.
Мета статті - проаналізувати особливості застосування ІКТ у корекційній діяльності для дітей з особливими освітніми потребами.
Виклад основного матеріалу дослідження. Наше сьогодення насичено різноманітними інноваціями в різних сферах життя: навчання, робота, побут і т.д. Протягом останніх років комп’ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися в різних сферах діяльності суспільства. ІКТ – одна найбільш важливих і стійких тенденціях розвитку світового освітнього процесу.
Специфіка використання комп’ютерних засобів для навчання дітей з обмеженими можливостями визначається загальними закономірностями їх психічного розвитку, найперше ті, що можуть ускладнити роботу з технікою. Це, зокрема, підвищена втомлюваність, розпорошена увага, сповільнений темп сприймання, тривале входження у процес роботи. Інтерес до комп’ютера підвищує працездатність, зосереджує увагу і дещо збільшує темп роботи [4] .
Використання ІКТ у компенсаційних цілях означає застосування їх у якості технічної допомоги, підтримки, яка дозволяє учням з особливими потребами залучатись до процесів взаємодії та спілкування. Наприклад, дитині з порушенням рухового апарату вони можуть допомогти при написанні, дитині з проблемами зору – при читанні і т.д. Таким чином, ІКТ здатні значно полегшити учням доступ до навчальної інформації, їх взаємодію з найближчим оточенням та зі світом, частково компенсуючи або заміщуючи відсутність природних функцій [1].
Л. Б. Баряєва вважає, що «сьогодні комп’ютерна грамотність – необхідна умова успішного навчання і виховання дітей. У поєднанні з традиційними засобами корекційного впливу, комп’ютерні технології сприяють розвитку психічних процесів у дітей з порушенням інтелекту, особистості дитини в цілому, підвищують якість її навчання» [ 3, с.38].
Для сприяння особистісному розвитку, освітні ініціативи в рамках інклюзивного підходу з використанням ІКТ повинні бути спрямовані на задоволення індивідуальних потреб, розкриттю здібностей кожного учня, його повноцінної інклюзії, включення в освітнє і суспільне середовище [5].
В. Н. Могильова вважає, що «використання комп’ютерних технологій в спеціальному навчанні пов’язане з вирішенням двох фундаментальних завдань: навчити дітей користуватися новими знаряддями діяльності та використовувати нові комп’ютерні технології з метою корекції порушень та загального розвитку розумово відсталої дитини» [ 2, с.46].
Висновки. Отже, застосування інформаційно-комунікаційних технологій відкривають широкі можливості для покращення якості освіти, її доступності для дітей з особливими потребами. Також використання комп’ютерних технологій у навчальному процесі учнів з особливими потребами дозволяє значно покращити процес корекційного навчання за рахунок індивідуалізації процесу виконання завдання. Допомагає у вирішенні завдань пізнавального та корекційного характеру. Заняття можна проводити індивідуально або невеликою групою. Легке привернення та концентрація уваги на вправах за рахунок яскравих і динамічних ігрових технік.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
навчанніa учнів з функціональними обмеженнями / Запорожченко Ю.Г. //Інформаційні технології в освіті: Зб. наук. праць. – Херсон: ХДУ, 2013. –№ 16. – C. 75–82.