ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Ольга Кузіна,
Вчитель початкових класів КЗ «Ліцей №38 ім. І.О. Секретнюка» КМР,
м. Кам’янське
Освітні втрати-проблема, яка є в освіті під час війни. Дослідження показують, що війни мають суттєвий вплив на академічні здобутки, фізичне та ментальне здоров’я дитини. Тому подолання освітніх втрат- найважливіше завдання сучасної освіти.
Треба розставити пріоритети, які знання та навички необхідні дитині для засвоєння наступного матеріалу. Одним із інструментів виявлення навчальних прогалин на уроках математики є картки, де діти повинні записати тільки відповіді в прикладах та розв’язання задачі.
Одним із ефективних інструментів подолання освітніх втрат є засоби візуалізації. Вона допомагає краще засвоїти навчальний матеріал, зацікавити дітей. Так при вивченні тем на дошці завжди є схема-підказка. Це можуть бути схеми короткого запису задач, співвідношення одиниць вимірювання тощо. При вивченні складних тем використовую таблицю ,де є підказка, зразок виконання роботи, а далі завдання.
Наприклад:
Підказка |
Приклад розв’язання |
Завдання |
1 дм =10 см |
5дм 4см=50см+3см=53см |
Переведи 6дм 5см в сантиметри |
1м= 10дм |
65дм=6м5дм |
Переведи 81 дм в метри |
Діти люблять яскраві кольори. Тому на уроці математики дозволяю користуватися кольоровими олівцями, виділяючи головне. При розв’язанні складеної задачі підкреслюємо число, яке будемо використовувати в наступній дії, а далі вже аргументуємо вибір самої дії .При роботі над рівняннями використовую зв’язок між кольорами. Питаю, як отримати оранжевий колір .Діти відповідають :» До червоного додати жовтий». Потім кажу: »Уявимо, що зменшуване це оранжевий колір, від’ємник червоний, а різниця- жовтий» .Діти практично виконують цю вправу .І так, опираючись на знання про кольори учні легше запам’ятовують взаємозв’язок між діями.
При вивченні тем використовую цікаві відео, які допомагають зрозуміти складні для дітей поняття .Наприклад ,кут, пряма, промінь. Цікавими для них є математичні відео диктанти, де за певну кількість часу вони повинні дати відповідь.
Завдання повинні ускладнюватися кожного наступного разу, але діти опираються на отримані раніше знання. Тому на кожному уроці треба приділяти декілька хвилин на повторення раніше опрацьованого матеріалу. Робота може проводитися в ігровій формі. Наприклад, руханка переставний закон додавання, множення ,гра «В магазині» при повторенні складу чисел.
Для подолання освітніх втрат інтегрую математику з іншими предметами: ЯДС, технології. Так при вивченні теми «Тварини Африки» діти дізналися, що швидкість жирафа 60 км год, а гепарда -80. Запропонувала поставити запитання до даних а також дати на нього відповідь.(На скільки швидше біжить гепард?) А також діти отримали завдання дізнатися швидкість інших тварин і далі працювали з цими числами, а саме розписували як суму розрядних доданків, дізнавалися на скільки кількість десятків більше кількості одиниць, запропоновувала дібрати числа де кількість десятків більше ніж одиниць. Перед тим ,як дізнатися , скільки держав на території Африки діти розв’язали приклад 90-34+3. Завдання з математики використовую при вивченні будь –якої теми з ЯДС.
На уроках технології використовуємо і поглиблюємо знання з математики. Наприклад , при виготовленні аплікації «Лисиця» із трикутників і кіл ,пригадуємо властивість цих фігур (які можуть бути кути у трикутниках ,чим відрізняється коло від інших фігур, як його можна побудувати, знаходимо суму довжин сторін трикутника) Уявляємо, які ще геометричні фігури можуть бути використані. При виконанні будь-якої роботи завжди вимірюємо фігури , пригадуємо одиниці довжини, взаємозв’язок між ними.
Велике значення у подоланні освітніх втрат має стимул. Треба помічати будь –який успіх дитини в подоланні освітніх втрат. Поступ кожної дитини індивідуальний ,і тому роль формувального оцінювання в НУШ має велике значення. Після опрацювання теми вчитель в роботі позначає зеленим кольором завдання ,з яким дитина впоралась, синім, над яким треба ще попрацювати, а червоним ,яке надто важке для учня. На наступному занятті відпрацьовуємо індивідуально важкі завдання з кожним учнем. Практикую також роботу в парах, групову роботу .Так при роботі над задачею діти групою обирають шляхи розв’язання задачі, складають обернені задачі, а потім доводять свій вибір. Головне, щоб кожен учень відчував свій успіх .