Стаття "Потенціал природничих дисциплін у вихованні національно - патріотичної свідомості молоді"

Про матеріал
В даній статті автор розглядає потенціал природничих дисциплін в контексті національно – патріотичного виховання. Ознайомлює із відомими українськими фізиками та їх внеском у вітчизняну та світову науку.
Перегляд файлу

                                           Л.М.Бадиля,

учитель фізики

Комунального закладу «Жаботинський  ліцей Михайлівської сільської ради

Черкаського району, Черкаської області»

 ПОТЕНЦІАЛ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН У ВИХОВАННІ НАЦІОНАЛЬНО – ПАТРІОТИЧНОЇ СВІДОМОСТІ МОЛОДІ

 

В даній статті автор розглядає потенціал природничих дисциплін в контексті національно – патріотичного виховання. Ознайомлює із відомими українськими фізиками та їх внеском у вітчизняну та світову науку.

 

Виховання в сучасній освіті займає важливе місце, адже сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення своєї долі.

Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальним є національно – патріотичне як основоположне, що відповідає вимогам та викликам сучасності, закладає підвалини для формування свідомості майбутніх поколінь.

         Національно – патріотичне виховання дітей – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, громадських організацій, сім’ї, освітніх закладів щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, незалежності та цілісності України, становленню її як правової, демократичної, європейської держави. В системі сучасної освіти одним із ключових пріоритетів національно – патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до рідної землі, українського народу,шанобливого ставлення до його культури; поваги до культури всіх народів, які проживають на території України; здатність зберігати свою національну ідентичність, брати участь у розбудові та зміцненні і захисті  держави.

        Сучасне розуміння патріотизму характеризується різноманітністю і неоднозначністю. Багато в чому воно пояснюється складною природою даного явища, багатим його змістом і розмаїттям форм прояву.

  Сьогодні потрібні нові підходи до виховання патріотизму та національної свідомості як почуттів і як базових якостей особистості. Мета патріотичного виховання конкретизується через систему таких виховних завдань:

- утвердження в свідомості і почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;

- виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;

- підвищення престижу військової служби, а звідси – культивування ставлення до солдата як до захисника вітчизни, героя;

- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;

- сприяння набуттю дітьми та молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;

- формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;

- утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства;

- культивування кращих рис української ментальності - працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи;

- формування мовленнєвої культури;

- спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму [6].

 

 

Реалізацією системи  виховних завдань у школі повинен займатись весь педагогічний колектив, адже формування національної свідомості молодого покоління буде успішним лише тоді, коли це стане справою кожного педагога, кожного педагогічного колективу, усіх освітян України, бо саме вчитель, педагог, викладач, вихователь закладає і створює основу розвитку самосвідомості та гармонійно розвиненого, національно – свідомого, високоосвіченого, життєво – компетентного громадянина, здатного до саморозвитку та самовдосконалення.

Для патріотичного виховання потрібно визначити віковий етап, на якому стає можливим активне формування у дітей патріотичних почуттів. Найсприятливішим для початку систематичного національно – патріотичного виховання є середній дошкільний вік, але цілеспрямоване патріотичне виховання повинно продовжуватись впродовж всього періоду навчання та виховання дитини.

На уроках природознавства виховні цілі можна спрямувати на ознайомлення учнів з традиціями шанобливого ставлення українського народу до природи, до рідного краю, до Батьківщини [1]. Турбота людини про природу, про збереження та оновлення її ресурсів, життєдайних сил – риси, які притаманні найперше людині – патріоту, для якої навколишнє середовище – не просто територія, випадкове чи тимчасове місце проживання якогось населення, а простори Батьківщини, рідна земля, яку не зміниш на жодну іншу, не покинеш, не зрадиш у важку годину: бо тут – твоя історія, твоє коріння, твоє минуле, сучасне і прийдешнє твоє й твоїх нащадків[2, с.20].

Сьогодні фізику не можна розглядати лише як об’єктивне пізнання природи, яка не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства й кожної людини зокрема. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо – пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ, його наукові та культурні традиції [1]. А пишатись Україні та українцям є ким, бо фізика має свою давню історію та своїх творців. Знати це важливо для молодого покоління, для тих, хто хоче зрозуміти суть та значення сучасних науково – технічних досліджень. Педагоги повинні знайомити учнів з видатними українськими фізиками світової слави, щоб молодь усвідомлювала велич українського народу, пишалась інтелектуальною елітою нашої держави. Для прикладу згадаємо низку видатних українських імен.

  Кондратюк Юрій Васильович – видатний український дослідник, теоретик космонавтики. Американський астрофізик, який готував політ американців на Місяць, отримав догану від свого керівництва. Він зізнався, що схему польоту американців на Місяць розробили не американські науковці, а українець Юрій Кондратюк.

  Корольов Сергій Павлович. Саме С.П. Корольов організував і провів політ людини навколо Землі, політ першої жінки – космонавта, груповий політ космічних кораблів. Він також розробив схему м’якої посадки космічних кораблів із людиною на борту. Геніальні ідеї  С.П. Корольова і нині служать людям [3, с.20-4].

  Варто розповісти учням про дослідження Іваном Пулюєм катодних та X - променів, досягнення  в області практичної та теоретичної електротехніки. Важливим фактором для духовного та морального виховання підростаючого покоління є відомості із біографії І.П. Пулюя, який був щирим патріотом України. І.П. Пулюй своєю науковою і технічною діяльністю заслужив широкого міжнародного визнання.

В контексті міжпредметних зв’язків на уроках фізики, не можна не згадати сина видатного українського поета Павла Грабовського – Бориса Грабовського. Він розробив і здійснив першу в світі електронну систему телебачення. Йому належить і цілий ряд інших винаходів – трикрилого планера, апарата для глухонімих та окулярів для орієнтування сліпих.

  Цей список ми можемо продовжити, згадавши низку імен славних дослідників науки. Це і Челомей Володимир Миколайович, Влох Орест Григорович, Линник Володимир Павлович, Капиця Петро Леонідович, Іваненко Дмитро Дмитрович та багато інших відданих науці українських патріотів, які своїми досягненнями збагатили вітчизняну та світову науку.

Жінка… Святе ім’я! Ім’я, освячене самим життям, покликанням дарувати життя іншим. І не тільки дарувати, а й виховувати малих діточок. Виховувати справжніми людьми, справжніми патріотами своєї Землі. Так до жінки ставилися протягом тисячоліть існування людства. Як до матері і дружини… Найвищим служінням для жінок було служіння Богові: і як Матері Ісуса Христа, і в чині апостольському. Проте в XX столітті жінка опановує нову стежину свого існування. Стежину служіння науці. Усі ми на уроках фізики, коли вивчаємо різні явища, закони природи, часто чуємо імена різних вчених, які зробили значний внесок у дослідження таємниць Всесвіту. І серед них – жодного жіночого імені! Навіть більше. Серед імен визначних фізиків ми дуже рідко чуємо імена саме наших земляків – українських учених. Так вже склалося історично, що про них тривалий час замовчували. Тож у багатьох могла скластися неправильна думка, начебто наша земля бідна талантами -  науковими   талантами.

Насправді ж наша свята земля, як той благодатний грунт, виплекала цілу плеяду напрочуд геніальних особистостей. І серед них, наче ті діаманти, сяють жіночі імена [4, с.2].

Кістяківська Віра Юріївна – відомий американський фізико–хімік українського походження, Калиняк Патриція – фізик–теоретик у галузі елементарних частинок, Прихотько Антоніна Федорівна – академік, засновник наукової школи фізиків–оптиків.

Серед педагогів фізики, які виховували цілі покоління вчителів фізики, слід відмітити Пастернак Наталію Василівну.

На фізичному небосхилі також є свої жіночі зіроньки, заслужені діячі науки і техніки України, діячі Національної Академії наук. І серед них – Наталія Миколаївна Фіалко та Людмила Трохимівна Цимбал [4, с.3].

Кожен учитель фізики мріє, щоб його учні добре розв’язували задачі, вникали в зміст та суть завдання. Тому на урок можна підібрати такі задачі, які б розповідали про досягнення українських вчених та викликали в учнів почуття гордості, що саме наші співвітчизники зробили ці відкриття. Наприклад.

Задача. Бойова ракета генерала О. Д. Засядька (1779 – 1838), який народився на Полтавщині, мала масу 20 кг (порохового газу, призначеного для руху ракети). Коли пороховий заряд вибухнув, з ракети було викинуто 200 г порохових газів зі швидкістю 600 м/с. На якій відстані від місця запуску впаде ракета, якщо вона запущена під кутом 45º ? Опором повітря знехтувати [5, с.7].

На уроках фізики можна використовувати різні форми та методи для здійснення національно – патріотичного виховання. Український народ має багату духовну скарбницю. Скільки народних пісень, казок, приказок та прислів’їв передається з покоління в покоління! З великої кількості приказок та прислів’їв можна вибрати ті, які мають глибокий фізичний зміст і попросити учнів пояснити їх. Наприклад. Йде як по маслу (змащення зменшує силу тертя), камінь зрушиш – легше стане (сила тертя спокою більша за силу тертя ковзання). Завдання такого змісту розширюють світогляд учнів ,закріплюють і поглиблюють  знання , здобуті на уроках української літератури, формують високі моральні якості громадянина України. Тут з’являється ще більша можливість ознайомити учнів з історією Батьківщини, її звичаями, традиціями.

Нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до реалізації національно – патріотичного виховання. При цьому потрібно враховувати, що Україна має древню і величну культуру та історію, досвід державницького життя, які виступають потужним джерелом виховання дітей та молоді. Вони уже увійшли до освітнього і загальновиховного простору, але нинішні суспільні процеси вимагають їх переосмислення, яке відкриває нові можливості для освітньої сфери [1].

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

Література

1.Національно – патріотичне виховання. http: // www.ippo.edu.te.ua

2.Боришевський М.Й. Національна самосвідомість у громадянському становленні особистості // Педагогічний вісник. – 2003. - №1-2. – с.20

3.Аксельруд В.В. Шкільний музей «Українські сторінки в історії космонавтики» // Фізика в школах України. – 2012. - №5. – с.20-4

4.Розбицький М.Л. Внесок українських жінок у розвиток фізики та астрономії // Фізика в школах України. – 2009. - №5. – с.2-3

5.Суслова В.Л. Історія вітчизняної науки на уроках фізики // Фізика в школах України. – 2013. - №5. – с.7-8

6.Концепція національно – патріотичного виховання дітей. МОН № 601 від 16.06.2015

doc
Додано
17 квітня 2023
Переглядів
142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку