Стаття присвячена розгляду методик технології розвитку критичного мислення.

Про матеріал
Сучасний урок має захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Дітей потрібно вразити, зацікавити та заінтригувати, заволодіти їх увагою і, що найголовніше, утримати її протягом всього уроку. Тому, плануючи свої уроки, я намагаюся підібрати форми і методи роботи для створення позитивної психологічної атмосфери. Саме для цього і є ефективними елементи критичного мислення.
Перегляд файлу

                                                               Борщевська Л.В.

Вчитель біології і хімії

Дружелюбівської філії

Добровеличківського ліцею

«ІНТЕЛЕКТ»

lborsevska@gmail.com

ОРГАНІЗАЦІЯ ФОРМ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ З ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕМЕНТІВ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ ТА ХІМІЇ

Анотація: Стаття присвячена розгляду методик технології розвитку критичного мислення. В ній запропоновано методичні рекомендації щодо використання елементів технології критичного мислення на уроках освітньої галузі «Природознавство» з метою формування організації самостійної роботи. Подано методи та форми роботи на різних етапах уроку. Вони активізують теоретичне і практичне мислення, дають учням практичні навички самостійного здобування знань, які вони можуть застосовувати у житті.

Ключові слова: інновації, самостійна робота, критичне мислення, розвиток, стратегія, осмислення, застосування.

The annotation:

The article is dedicated to look at the methods of the technology of critical thinking. Methodological recommendations about using elements of critical thinking at the lessons of the educational branch ‘The Knowledge of Nature’ are suggested in it for the aim to form the organization of working on own. There are given the methods and types of working at different stages of a lesson. They activate theoretical and practical dwelling, give practical skill of getting knowledge to pupils on their own which they can apply to life.

Key words: innovations, working on own, critical thinking, development, strategy, dwelling, applying.

 

 

Мої учні дізнаватимуться про нове не від мене;

 вони відкриватимуть це нове самостійно.

Моє головне завдання допомогти їм розкритися.

Й. Песталоцці

Сьогодні людина не тільки повинна мати певні знання, уміння і навички, а й уміти самостійно їх здобувати й застосовувати  на практиці. Тому роль навчально-виховного процесу полягає у створенні сприятливих умов для самопізнання та саморозвитку учнів. Проте зусиллями лише вчителя цю проблему вирішити неможливо. Її розв’язання потребує активної участі учня в цьому процесі.

Рівень освіти значною мірою залежить від результативності впровадження інноваційних технологій.

Інновації в освіті це :

- Результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем;

-  Процес оновлення чи вдосконалення теорії і практики освіти, який оптимізує досягнення її мети.

Застосування інноваційних технологій у навчанні дає змогу розвивати і формувати в учнів такі ключові компетентності:

  •                  здатність генерувати ідеї і технології їх впровадження;
  •                  вміння слухати і поважати альтернативну думку;
  •                  усвідомлення важливості здобутих знань;
  •                  критичне і творче мислення;
  •                  вміння оперативно та аналітично працювати з інформацією різних видів;
  •                  уміння будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній.

 Як підтверджує досвід, вдало підібрані форми роботи значно впливають на хід і результати навчання. Я особисто надаю перевагу тим формам роботи, що стимулюють пізнавальну активність  і самостійність учнів. Працюючи над проблемою: «Активізація пізнавальної діяльності, в умовах впровадження елементів критичного мислення», застосовую у своїй практиці стратегії технології розвитку критичного мислення. Ці стратегії можна використовувати на різних етапах уроку для організації  самостійної форми роботи.

Сучасний урок має захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Дітей потрібно вразити, зацікавити та заінтригувати, заволодіти їх увагою і, що найголовніше, утримати її протягом всього уроку. Тому, плануючи свої уроки, я намагаюся підібрати форми і методи роботи для створення позитивної психологічної атмосфери. Саме для цього і є ефективними елементи критичного мислення. Уроки освітньої галузі «природознавство» дають найбільше можливостей для їх використання. Технологічність уроку забезпечує структура яка передбачає його  побудову з таких основних фаз: організації (вступної), актуалізації (відтворення відомого), усвідомлення змісту (основної частини уроку) і релаксації  (підсумкової частини).

Фаза організації. (Головна функція – створення сприятливого мікроклімату для творчості, активізація  розумової діяльності)

Приклад №1. Стратегія «Спочатку було слово»

Пропоную учням слово, що є темою уроку, ключовим поняттям теми. З літер цього слова учні повинні створити нові слова.

Наприклад, на уроках з хімії :«електроліт» ( рот, трек, ролик, кріт, лот…); «кислоти»(лото, тил, сито…); «молекула» (акула, кулак, лелека, лук, мука, еко, лак, лом,  мул,  укол); «композити» (компот, коти, мозок, кит, тип…); «каталізатор» (рот, лот, кіт, зіл, каталіз, затор, латка, каток, кілок, рак, рік, трактор, азарт, таз, коза, кора, тара, оратор, торт…).

На уроках біології: «клітина» (кит, акт, клин, кат, ліки…); «листок»(сито, тис, кит, тил, лис, коси…); «квітка» (вік, тік, кіт, акт, так, кат…); «тканина»(танк, клин, кит, тин, нитка, акт…).

Приклад №2 стратегія “ Обговорення крилатих фраз ”   (епіграфів)

Тема: Розв’язування задач

Спробуй усі ключі у в’язці.

Різні голови – різні думки(Народна мудрість)

Тема: спирти

Люди не помирають, вони вбивають самі себе (Сенека)

Тема: хімічний зв’язок

Для опису властивостей речовини достатньо знати її електрону структуру(Л.Пілінг)

Тема: хімія та екологія

Землі не належить нам. Це ми належим Землі (вождь індіанців сіу,1854)

Тема:хімія у побуті

Широко простягає хімія руки свої у справи людські(М.Ломоносов)

Приклад №3 стратегія “ Чарівний конверт ” (загадки, казки, прислів’я, уривки з текстів, віршів на певну тематику)

Загадки :

Він входить до складу повітря. Він легший за повітря. Його називають безжиттєвим газом. Його формула  N2 (азот)

Алотропна модифікація типового неметалу. З характерним різким запахом. Утворюється під час грози. Утворює озоновий екран (озон)

Замінити хімічну мову на прислів’я:

  • Не все те Аурум, що блищить(не все те золото, що блищить)
  • Білий як Кальцій карбонат(білий як крейда)
  • Ферумний характер(залізний характер)
  • Іде, як Н 2О в силіцій(ІУ) оксид(іде як вода в пісок)
  • Слово - Аргентум, а мовчання – Аурум (слово-срібло, а мовчання-золото)
  • Недонатрій хлорид на столі, перенатрій хлорид на голові(недосіл на столі, пересіл на голові)

Казка про Карбон та його рідню. Тема: Алотропні видозміни.

Жили були атоми Карбону. Їх адреса: планета Хімія, материк Прості речовини , країна Неметали, містечко Вуглець. Атоми ці були незвичайні, бо дуже любили фантазувати завдяки чотирьом електронам на зовнішньому енергетичному рівні: одному сферичному s-електрону і трьома близнюками p-електронам. З ними траплялися різні метаморфози, які приводили до утворення різних речовин: алмазу, графіту, карбіну… Коли в електронів був порив братерської дружби і вони ставали нерозлийвода, їх не можна було відрізнити, утворювалась речовина з неймовірним блиском, надзвичайно міцним і твердим характером. Прозорою і діалектричною в стосунках, з високою точкою кипіння. Це – алмаз.

Якщо один Р-електрон відділявся від інших глухою стіною непорозуміння, то утворювалася речовина з непрозорим, м’яким, шаруватим характером. Це-графіт.

Коли прагнуть змін лише два електрони s і p , а два інших р –електрони не бажають змін, то утворюється порошок чорного кольору – карбін.

І це ще не вся рідня Карбону…

Вірші:

Хто посміє мовити, що глибоко попід землею сховані

Скарби – залізо, мідь, срібло і золото –

Хтось на вигоду людям, а не я, знайшов?А.Малишко»Прометей»

 

И железная лопата в каменную грудь

Добывая медь и злато врежет страшный путь(М. Радищев)

Приклад№4 стратегія «Захована речовина»

Завдання: вписати в першу колонку формули речовин на основі зазначених у другій колонці зарядів атомів з яких утворена сполука(+1-Н, +8-О, +17-СІ, +29-Си, +26-Fe, +13- Al ) 

H 2O

+1, +1, +8

CuCl2

+29, +17, +17

?

+26, +26, +8, +8, +8

?

+13,+13,+8,+8,+8

?

+29,+8

?

+1,+1

?

+8,+8

 

Фаза актуалізації (Головна функція – відтворення знань, умінь, навичок учнів)

Пирклад№1 стратегія «Обери зайвого»

Учням пропонуються тріади, в яких вони повинні обрати зайвий вираз і пояснити свій вибір.

Хімія 7 клас, тема: «Оксиген. Оксиди»

Тріада 1: P2 O5,  N2O,  O2

Відповідь: O2  зайве, бо кисень це проста речовина і не належить до оксидів;

Тріада 2: N2O5, , N H3, НСІ

Відповідь: N2O зайвий, бо на відміну від двох інших сполук є оксидом)

Хімія 8 клас, тема «Алотропні видозміни» (Оксиген, Карбон)

Тріада 1: Утворюється в результаті фотосинтезу; без запаху, отруйний.                                                Відповідь: Отруйний озон, два інших твердження характеризують кисень

Тріада 2: Дуже твердий, виготовляють коштовності, залишає слід

Відповідь: Залишає слід графіт, а два інших твердження стосуються алмазу

Біологія 7 клас, тема: «Тип Членистоногі»

Тріада 1: Три пари ходильних ніг; одна пара вусиків; павутинні бородавки      Відповідь:павутинні бородавки у павука, а два інших стосуються комах.

Тріада 2: Клешні; хеліцири; позаорганізмове травлення

Відповідь: Клешні має рак, а два інших твердження стосуються павука.

Хімія 9 клас, тема: «Вуглеводні»

Тріада 1: Насичені, подвійний зв’язок, у назві суфікс «ен»

Відповідь: Насичені алкани, а два інших твердження стосуються алкенів.

Тріада 2: Темна оліїста рідина; має специфічний запах; газ без запаху

Відповідь: Без запаху природний газ, а два інших твердження про нафту.

Тема: «Органічні речовини»

Тріада 1: Біокаталізатори; мономери моносахариди; пептидний зв’язок

Відповідь: Моносахаридів мономери вуглеводів, , а два інших про білки.

Тріада 2: Мономери амінокислоти; не розчинні у воді; воски

Відповідь: Мономери амінокислоти входять до складу білків, а два інших твердження стосуються ліпідів.

Приклад №2 стратегія «Асоціативний кущ», або «Гронування»

Це способи графічної організації матеріалу який спонукає учнів вільно і відкрито думати на певну тему, що допомагає встановити зв’язки між поняттями, своїм життєвим досвідом і вже здобутими знаннями. Може бути способом мотивації до роздумів, до вивчення теми або формою систематизування інформації при підведенні підсумків. Цю роботу можна виконувати  як індивідуально, так і всім класом, або в малих групах.

Наприклад :

Хімія 8 клас, тема «Основні класи неорганічних сполук»

Завдання: Виконайте класифікацію неорганічних речовин у вигляді кластера

                                                 Неорганічні речовини

        Прості                                                                              Складні

Метали                             Неметали

  Оксиди                               Кислоти                     Основи                   Солі

                                                                                                               Кислі  Середні

Кислотні    Основні    Оксигеновмісні  Безоксигенові 

Амфотерні                                                Розчинні   Нерозчинні   Амфотерні

 

Хімія 9 клас, тема «Будова атома»

Біологія 7 клас, тема: «Членистоногі. Ракоподібні»

Завдання: Запропонуйте схему «Будова Рака річкового» у вигляді «асоціативного куща»

  

        Голова                                                                 Груди

  •                  Складі очі                                           - П’ять пар ходильних ніг
  •                  Дві пари вусиків                                 - Клешні
  •                  Три пари щелеп
  •                  Три пари ногощелеп

                                             

                                                        Рак

                       Черевце                                                                   Покриви

  •                  Черевні ніжки                                                  - Кутикула
  •                  Хвостовий плавець                                         - М’язи

Фаза усвідомлення змісту(головна функція – засвоєння нових знань, умінь і навичок)

  Приклад№2 стратегія  «Джигсоу»

-   Клас ділю на групи(головне, щоб кількість груп і кількість учнів у кожній групі була однакова). Кожен учень у «домашній» групі працює над певним текстом.

-    Потім учні об’єднують за однаковою темою. Обговорюють її , аж поки не переконаються у повному розумінні її кожним учнем.

-    Далі учні повертаються у свою «домашню» групу і пояснюють один одному вивчене. 

Наприклад 10 клас тема: «Нафта і продукти її переробки»  підтеми для опрацювання:

  •                  Властивості нафти,
  •                  Перегонка нафти,
  •                  Крекінг нафтопродуктів,
  •                  Застосування нафтопродуктів

Розділ в 11 класі  «Роль хімії в житті суспільства» Тема: «Значення хімії у створені матеріалів»

  • Традиційні матеріали(сталь, чавун, скло, цемент, кераміка, бетон)
  • Нові матеріали(композити-піни, норпласти, кермети, еластомери)
  • Значення матеріалів у промисловості

Фаза рефлексії (головна функція - допомогти учням самостійно узагальнити матеріал)

Приклад№1 . Стратегія «Сенкан»

Це п’ятирядковий вірш, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує або віддзеркалює тему. Вірш складається з п’яти рядків.

Хімія 9 клас , тема: «Вода»

Вода

Полярна, прозора.

Розчиняє, замерзає, випаровується.

Являється універсальним розчинником речовин.

Диполь

Хімія 7 клас, тема: «Прості речовини»

Газ

Прозорий, важкий

Окиснює, горить, виділяється

Утворює складні речовини оксиди

Кисень

 

Метал

Сріблястий, ковкий

Магнітиться, кородує, плавиться

Є основою сталі і чавуну

Залізо

Отже, організувавши  навчальний процес таким чином, учні мають можливість у властивому для себе темпі самостійно працювати з освітніми інноваційними методами, підготовленими, викладеними або рекомендованими вчителем. Кожен учень має конкретне завдання, і від його діяльності залежить якість виконання завдання поставленого перед групою чи перед усім класом.  

 

Література:

  1. Гей М.І., Бєлкіна О.В. Здатність критично мислити – це гідність вільної людини.// Педагогічний пошук -1997-№4. – С.69-71
  2. Дичківська .М. І. Інноваційні педагогічні технології. – Львів: Новий світ -2000,2005. – 350с.
  3. Джані Стіл, Курт Мередіт. Методична система «Розвиток критичного мислення у навчанні різних предметів «Посібник І-УІІІ»
  4. Євдокимов В.І.МикитюкМ.В. Практикум по розвитку критичного мислення. – Х. Торнадо, 2002. 144с.
  5. Марченко О.Г. Формування критичного мислення вчителів. Х.: Основа, Тріада +,  2007. – 158с.
  6. Журнал «Уроки критичного мислення» грудень 2003р. 
  7. Журнал «Біологія» . Шкільний світ №24(564), серпень 2008р.

 

docx
Додано
19 грудня 2021
Переглядів
265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку