Стаття "Про мотивацію та компетентнісно орієнтовані завдання"

Про матеріал
Хочете мати вмотивованих на вивчення вашого предмета здобувачів освіти? Тоді ця стаття для Вас! У матеріалі відображене авторське бачення створення мотивації педагогів та формування мотивації здобувачів освіти через компетентнісно орієнтовані завдання з різних предметів. Викладено алгоритм укладання таких завдань з будь-якого навчального предмета. Теоретичний матеріал відображений у складених автором завданнях з географії, основ здоров'я та ЗБД
Перегляд файлу

Кожна людина найкраще робить те, для чого у неї є мотивація, стимул. Сподіваюся, ця стаття стане вашою мотивацією для успішної педагогічної діяльності.

Не всі діти стануть відомими математиками, філологами чи фізиками, але кожному з них доведеться розв’язувати реальні завдання та вирішувати життєві проблеми. Зазвичай, батьки беруть на себе вирішення проблем дітей до їх повноліття. То ж діти часто не готові до дорослого життя. Це спричиняє невміння брати на себе відповідальність та неспроможність розв’язати ту чи іншу життєву проблему. А це є причиною стресу, зневірення у власних силах, зниження мотивації на успіх. Життєві завдання потребують вияву креативності людини. Адже кожне проблемне і водночас нестандартне питання має стимулювати думку, створювати інтелектуальний емоційний стан, бажання розв’язати поставлену проблему. Відповідно до мети й завдань освіти в цілому, будь яка предметна компетентність визначається як здатність до застосування здобутих компетенцій, ціннісних установок та специфічного предметного мислення, сформованих на підґрунті здібностей і життєвого досвіду учнів, які необхідні для оптимальної діяльності та успішної самореалізації в соціумі, передбачення наслідків такої діяльності та розв'язання власних життєвих завдань і проблем, облаштування особистого життя, формуванням в учнів потреби у неперервній освіті. То ж завдання педагога показати практичну значимість засвоєння навчального предмета для кожної конкретної дитини відповідно до її освітніх можливостей, здібностей, інтелекту. Будь який навчальний предмет повинен мати чітко виражену практичну спрямованість незалежно від того, до якого циклу він належить. І саме від учителя залежить те, як дитина сприйматиме матеріал, якою буде її мотивація, її рівень. А для вчителя найголовнішим повинно бути бажання навчити здобувача освіти. Справжнім є лише той педагог, що має таке бажання та постійно оптимізує свою діяльність саме для досягнення цієї мети. Можна постійно показувати, як багато різноманітних інноваційних технологій ти знаєш, впроваджувати їх по одній чи в поєднанні, але так і не забезпечити формування ключових компетентностей учнів. Тому, на мою думку,  саме компетентнісні завдання з будь-яких предметів готують здобувачів освіти до реального життя. Компетентнісно орієнтовані завдання, як на мене, забезпечують максимальну ефективність організації освітнього процесу, оскільки вони мають результативно-цільову спрямованість. Вони відображають нові навчальні програми, які розроблені таким чином, щоб основні компетентності пронизували увесь зміст освіти і робили його прикладним до життя, формуючи спільні для всіх компетентностей вміння: уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Вони є ефективним способом перевірки рівня сформованості предметних та загальних компетентностей та створення умов для вмотивованого засвоєння нового матеріалу. Але роллю контролю їхня функція не обмежується: вони добре мотивують здобувачів освіти й на початку уроку. Адже проблемне завдання, що відображає чи передбачає їхнє життя, є тим поштовхом, що сприятиме активній роботі з новим матеріалом. Крім того, такі завдання можна використовувати під час організації групової роботи на етапі закріплення вивченого, створення навчальних проєктів, що сприятиме як вивченню нового матеріалу, так і закріпленню вивченого.

Як відомо, нашим життям керують наші бажання. Як же викликати в усіх учнів бажання виконувати, при чому якісно виконувати поставлені завдання? З досвіду знаю, що найкраще діти працюють над тими завданнями, які укладені спеціально для відповідного класного колективу, пов’язані зі звичками дітей, формами їх відпочинку, особливостями позакласного спілкування. Компетентнісно орієнтовані завдання можуть укладатися по різному. Але найефективнішими, на мою думку, є ті, що мають вигляд історії з життя чи з можливого майбутнього дитини. Всі ми з вами любимо читати життєві історії, уявляючи себе їх персонажами, продумуючи, як би ми діяли. Моя концепцію якраз і полягає в тому, щоб подавати завдання саме таким чином – життєвими історіями, причому максимально наближеними до життя здобувачів освіти саме цього класного колективу. Бо ж коли дитина опрацьовує ситуацію, пов’язану з життям у великому місті, а сама мешкає в селі, то вона не так яскраво уявляє її , не завжди може поставити себе на місце учасників подій та, в результаті, знайти правильне рішення. То ж дуже важливо укладати завдання за спостереженнями за здобувачами освіти у закладі освіти та поза його межами. А це передбачає співпрацю з класним керівником та, за можливості, з батьками учнів.  Саме такі завдання пропоную своїм учням і бачу, як продуктивно вони працюють над їх виконанням.

У мене не виникає труднощів в укладанні компететнісних завдань, я виробила свій «рецепт», що складається з таких «інгредієнтів»:

  1.                   Вимоги знаннєвого, діяльнісного та ціннісного компонентів з навчальної програми (з будь-якого предмета, класу)
  2.                   Психологічні особливості дітей, відносин, інтересів конкретного класного колективу
  3.                   Конкретна ситуація, яка й буде основою завдання.

Проаналізуємо ці складові. Звичайно, спочатку треба добре розібратися, що ж повинен засвоїти кожен здобувач освіти. Це потрібно для того, щоб не загубити головне за другорядними речами. Тому при підготовці до уроку варто уважно опрацювати ці вимоги.

Знаючи особливості саме тих дітей, для яких призначене завдання, можна зачепити саме те, що цікаво цим здобувачам освіти. Це й буде мотивувати їх.

І третій «інгредієнт» - конкретна ситуація, що була чи можлива в їх житті. Звичайно, не вказуючи конкретні імена чи прізвища учасників подій, які відбулися, трішки завуальовано, але впізнавано. Саме така ситуація стане стимулом для успішного, результативного виконання, вирішення. Дитина, що прожила цю подію, подивиться на свої дії, дії учасників з іншого боку. Вона зіставить те, що відбувалося тоді, з матеріалом, що опрацювала, знайде інший, можливо кращий вихід із ситуації та краще запам’ятає, як треба діяти, що говорити, на майбутнє. Таким чином, зіткнувшись удруге з такою ситуацією, здобувач освіти, маючи досвід та знання, зможе далі успішніше, правильніше вирішувати такі проблеми. Дитина, що мріє про втілення поданої ситуації в майбутньому, детально продумає, що і як треба зробити, щоб досягти успіху в цій ситуації, буде готова до її вирішення. Враховуючи те, що багато дітей люблять читати фантастичні історії, укладаю й такі.

Пропоную вам деякі зі складених мною таких завдань.

Географія

Атмосфера, 6 клас

Уявіть собі, що ви живете на екваторі й можете літати так високо, як тільки захочете. Ви вирішили подорожувати в атмосфері. Напишіть, у якому шарі атмосфери та на якій висоті вам потрібно буде вдягати дуже теплий одяг, а на якій - навпаки? У якому шарі атмосфери та на якій висоті ви можете зіткнутися з дощовою хмарою? Де у вас уже не буде захисту від ультрафіолетового проміння? На якій висоті ви вийдете у відкритий космос та зможете подорожувати між планетами?

Південна Америка, 7 клас

Уявіть собі, що працюєте в туристичній агенції. Вам замовили організацію туру водними об'єктами Південної Америки. Складіть та намалюйте маршрут (звідки він починатиметься, далі по черзі, якими об'єктами він проходитиме та на якому завершиться). Вкажіть назву кожного об'єкта обов'язково. Складіть текст для екскурсовода з цікавою інформацією про ці об’єкти. (Такі завдання можна формувати для кожного континента)

Одного разу мандрівник з Португалії Педро Санчес вирішив вирушити в подорож океанами вздовж 50 паралелі. Допоможіть йому підготуватися до неї, давши відповіді на такі питання:

  1.  Чи вдасться йому це зробити?
  2. Чи будуть на його шляху перешкоди? Якщо так, то які?
  3. Чи може його корабель «сісти» на мілину? Якщо так, то де саме це може статися?

Вторинний сектор господарства, 9 клас

Уявіть, що ви одержали у спадок гроші з умовою, що побудуєте машинобудівний завод. Яка буде його спеціалізація? Чому? У якій області України ви його побудуєте? Чому?

Третинний сектор господарства, 9 клас

Уявіть, що ви починаєте туристичний бізнес у своєму селі. Напишіть, який чи які це будуть види, які ресурси села використаєте, який чи які заклади інфраструктури відкриєте, які будуть тури і маршрути і чому саме так.

Інший варіант такого завдання: Уявіть собі, що ви починаєте туристичний бізнес у своєму населеному пункті. Визначте, які будуть види туризму, які ресурси населеного пункту використаєте, яких і скільки людей вам треба залучити до роботи, які заклади треба відкрити, які будуть маршрути. Два маршрути розпишіть детально. МОЖЕ, ЦЕ КОЛИСЬ СТАНЕ РЕАЛЬНІСТЮ. УСПІХІВ !

Ще один варіант: Складіть рецепт торта «Мій туристичний бізнес». Запишіть усі складові для тіста, продумайте, яким буде «крем», щоб торт став єдиним цілим, спробуйте скласти послідовно «коржі», враховуючи матеріал з теми.

Уявіть собі, що ви виросли, маєте первинний капітал для відкриття своєї справи. Запишіть п'ять товарів, які би ви виробляли та напишіть, де би ви їх могли продати чи прорекламувати (відповідно характеристик основих складових торговельних зв'язків). Який регіон чи регіони світу є потенційними покупцями вашого товару?

Основи здоров’я, ЗБД

Проаналізуй ситуацію та дай відповіді на питання. Мені вже 12 років. То ж я вирішив покататися на велосипеді по дорозі. Перед виїздом я перевірив гальма у велосипеді. Одягнув на лікті захисне спорядження, адже пам'ятав, що це необхідно за правилами. Виїхавши на дорогу та проїхавши 100 м, я мав повернути направо, щоб заїхати до друга. Я підняв руку вгору, чим показав, що буду робити поворот. Заїхавши до друга, я ще взяв покататися його молодшого брата. Посадив його на раму боком, і ми поїхали. По дорозі ми з другом розмовляли і сміялися, адже їхали поряд один з одним. Добре було кататися по дорозі між автомобілями. Аж поки нас не зупинили співробітними дорожньої поліції. Ми не зрозуміли, чому нас зупинили. Адже ми нічого не порушили.

Які правила та норми порушили хлопці?

Якою може бути відповідальність?

Хто відповідатиме?

Уявіть ситуацію: вам дуже подобається людина протилежної статі. Він (вона) трохи старші від вас. Одного разу на вечірці він (вона) запропонували вам інтимні стосунки. Ви знаєте про наслідки таких стосунків. Напишіть, як ви відмовите коханому (коханій), все, що ви скажете.

Уявіть собі що війна вже закінчилася (це обов'язково відбудеться, що наші ЗСУ мають суперсилу!), і вас запросили зіграти кілька ролей у фільмі про цю війну. Використавши знання матеріалу попередніх уроків, напишіть у зошитах, яким би мав бути сценарій таких сцен фільму (що там мало би відбуватися):

1. Будинок, у якому живе ваша родина, знаходиться в безпосередній близькості до лінії фронту. Вам треба швидко зібратися. Що покладете до тривожної валізи? Як вона має виглядати?

2. Ваше село потрапило під обстріл. Вам терміново треба переміститися в безпечне місце. Що буде найбезпечнішим в умовах сільської місцевості? Запишіть інші можливі варіанти

3. Ви повертаєтеся в деокупований населений пункт. На що обов'язково треба звертати увагу при пересуванні та як треба пересуватися? Як діяти, якщо виявили міну?

4. Ви перебуваєте під час обстрілу в своїй кімнаті. Раптом стеля обвалилася, і ви опинилися під завалами. Як будете діяти? Складіть алгоритм (що за чим будете робити)

5. Ви перебігаєте по вулиці в обстріляному населеному пункті. Раптом біля одного будинку бачите людину, що лежить. Треба визначити її стан та надати допомогу. Як ви це будете робити? Складіть алгоритм. (Ви бачите лише, що на її рукаві швидко утворюється пляма яскраво червоного кольору)

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку