Рубін Роза Іллівна
заступник директора з виховної роботи
спеціаліст першої категорії, викладач
Скадовського технікуму ДВНЗ ХДАУ
ПРОЕКТНА ТЕХНОЛОГІЯ, ЯК АЛЬТЕРНАТИВНИЙ СПОСІБ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
Соціальна ситуація в Україні вимагає нових сучасних підходів до проблем формування особистості у всіх сферах суспільного життя й, зокрема, освітній галузі.
Важливою складовою освіти є виховна робота, яка спрямована на загальний, інтелектуальний, духовний, фізичний та культурний розвиток молоді. Характер освітніх реформ сьогодні пов’язаний насамперед з інноваційними тенденціями розвитку змісту освіти. Навчально-виховна практика потребує технологій, які б сприяли створенню умов для самореалізації особистості, створення виховного простору, спрямованого на виховання конкурентоспроможної особистості, котра зуміє розробляти свої життєві плани, самостійно використовувати знання для розв’язання проблем. Ідеально відповідає цій потребі проектна діяльність, бо вона сприяє активному залученню й реалізації життєвих планів студентів.
Ідея включення проектної діяльності в освітній процес була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому. Вперше у вітчизняній педагогіці актуальність цієї проблеми вивчав О. Макаренко, який в результаті своєї новаторської педагогічної діяльності дійшов висновку про проектування особистості як суб'єкта педагогічної праці. Таку думку не раз висловлював В. Сухомлинський, багатогранну педагогічну спадщину якого проймає ідея проектування людини. На сучасному етапі слід виділити О. Пометун, яка визначає інтерактивні технології, серед яких провідне місце займає метод проектів. Саме слово "проект" у перекладі з латинської мови означає "кинутий уперед, задум, план".
Метод проектів – це освітня технологія, спрямована на здобуття студентами знань у тісному зв'язку з реальною життєвою практикою, формування в них специфічних умінь та навичок завдяки системній організації проблемно ‑ орієнтованого пошуку.
"Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де і як я можу ці знання застосувати" - ось основна теза сучасного розуміння методу проектів, який і залучає освітні системи та основні виховні орієнтири, прагнучи знайти розумний баланс між академічними знаннями і прагматичними уміннями.
Реалізація методу проектів на практиці веде до зміни позиції викладача. З носія готових знань він перетворюється на організатора пізнавальної, дослідницької діяльності своїх студентів. Змінюється і психологічний клімат в академічній групі, оскільки викладачу доводиться переорієнтовувати свою навчально-виховну роботу і роботу студентів на всілякі види самостійної діяльності що вчаться, на пріоритет діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру.
Що дає використання проектів у виховній роботі закладу освіти?
По-перше, інновації у виховній діяльності дозволяють включити великий відсоток студентів як у виховний, так і в навчальний процес у цілому.
По-друге, проектна діяльність допомагає якнайкраще організувати цілеспрямовану співпрацю у вихованні молодого покоління через активну, творчу діяльність.
По-третє, кожний проект дозволяє побачити у звичайному щось нове, роздивитись об'єкт дослідження з інших точок зору. Він розвиває вміння, здібності й мислення студентів; відкриває нові можливості та розкриває прихований потенціал кожного; допомагає вдосконалюватись, спілкуватись і прислуховуватись; підтримує і дає впевненість у собі.
І, нарешті, на відміну від традиційної системи, яка розглядає виховні питання з інтелектуальної сторони і тільки потім - з емоційної, а моральні принципи повинні бути зрозумілими, у проектній діяльності основні моральні принципи це чуйність, обов'язковість, відповідальність за прийняті рішення.
Таким чином, проектний метод сприяє інтенсивному розвитку самостійності студентів, активному становленню їх інтелектуально - творчих здібностей і в цілому збагаченню особистості, формуванню її соціально значущих якостей.
Розглянемо вимоги до проектної діяльності:
• наявність значущої у дослідницькому, творчому плані проблеми (завдання), що потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку для її вирішення;
• практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів;
• самостійна (індивідуальна, парна, групова)діяльність студентів;
• структурування змістової частини проекту (із зазначенням поетапних результатів);
• використання дослідницьких методів: визначення проблеми досліджуваних завдань, що випливають з неї, висунення гіпотези їх розв'язання,обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підбиття підсумків, коригування, висновки;
• результати проектів мають бути матеріальними, тобто відповідно оформленими – відеофільм, альбом, комп'ютерна газета, альманах тощо.
У свою чергу проекти розрізняють за:
– пріоритетним видом діяльності: творчі, соціальні, дослідні, рольові, пошукові, ігрові;
– предметно‑змістовою сферою інтересів: екологічні, правові, телекомунікаційні, філологічні, політехнічні, інформаційні, художні;
– участю в розробці: індивідуальні, парні, групові, колективні;
– терміном виконання: короткочасні, середньої тривалості, довготривалі;
– характером партнерської взаємодії між учасниками проектної діяльності: кооперативні,загальні,конкурсні;
– рівнем реалізації міжпредметних зв'язків: однопредметні, міжпредметні;
– формою презентації (захисту): пленарні, стендові, мультимедійні, рольові, творчі;
Зупинимось на характеристиці деяких з них.
Дослідницько-пошукові проекти. Діяльність студентів спрямована на розв'язання проблеми, результат якої заздалегідь не відомий. Проекти за своєю структурою максимально наближені до наукових досліджень: постановка проблеми; формулювання гіпотези; планування та розробка дослідницьких дій; збирання інформації, її аналіз та узагальнення; підготовка та оформлення результатів проекту; публічна презентація результату; рефлексія; висновки.
Ознайомлювально-інформаційні проекти. Спрямовані на збір інформації про будь – який об'єкт, явище. Передбачено ознайомлення учасників з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів. Проект має певну структуру: формулювання мети; робота з різноманітними джерелами інформації; обробка матеріалів, їх аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки; оформлення результату; презентація (публікація, у тому числі в електронній мережі тощо).
Ігрові проекти. Учасники беруть на себе певні ролі, обумовлені характером та змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні або ділові взаємини. Ступінь творчості студентів дуже високий, але домінуючим видом діяльності залишається гра. Результат ігрового проекту: рекламна книжка; імітація продовження оповідання чи повісті; літературно-театральні вистави; інсценування різних сюжетних версій та ситуацій; ігрові імітації соціальних і ділових стосунків тощо
Творчі проекти. Такі проекти не мають чіткої структури спільної діяльності учасників, вона вимальовується залежно від жанру остаточного результату та його представлення. Головне завдання проекту полягає в тому, щоб навчити студентів грамотно, логічно, творчо висловлювати свої думки, використовувати засоби художньої виразності.
Хочеться зауважити, що будь-яка робота над темою чи просто групова робота не може називатися методом проектів. Проектна технологія передбачає певну сукупність навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють вирішити ту чи ту проблему шляхом самостійних дій студентів із обов’язковим представленням отриманих результатів.
Як висновок, хочу зазначити: на сучасному етапі пріоритетом розвитку освіти становиться впровадження сучасних інформаційно-телекомунікаційних і проектних технологій, які забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
Час не стоїть на місці, а ставить перед фахівцями всіх сфер діяльності дедалі вищі вимоги. І в цих умовах основним завданням освіти стає актуальним дослідження навколишнього життя. Програма виховної роботи повинна дозволити навчити не боятися труднощів, а долати їх; не відсиджуватися в сторонці, а діяти спільно. Цілісність, цілеспрямованість і ефективність виховної діяльності можуть забезпечити лише об'єднані зусилля всіх учасників освітнього процесу. Метод проектів є альтернативним у виховній роботі, і має навчити самостійному, критичному мисленню, роздумувати спираючись на знання фактів, закономірностей науки, робити обґрунтовані висновки, приймати самостійні рішення, навчитись працювати в команді, виконуючи різні соціальні ролі. Метод проектів забезпечує дотримання академічної доброчесності між отримувачами освіти.
Література
**********************************************************************