Дана стаття має за мету поділитися ресурсами і засобами для формування на уроках фізики компетенції «…сприймати іноземну мову на слух, висловлюватись усно і письмово щодо різних … явищ, а також володіння навичками міжкультурного спілкування.»(Концепція НУШ) на прикладі англійської мови.
Реалізація компетенції спілкування англійської мовою на уроках фізики.
Формування ключових компетенцій в учнів залежить від якості сформованості цих компетенцій в учителя, з яким зустрічається учень. Запровадження новий ідей та принципів має супроводжуватися інтенсивним базовим супроводом : ресурсним, матеріально-технічним, технологічним та координаційною освітою педагогічних працівників. Власний вибір інструментів та засобів має грунтуватись на системній базі напрацювань і самоосвітній діяльності.
На кожному уроці вчитель має чітко знати, які компетенціі він розвиває на даному етапі уроку, якими є прогнозовані дії вчителя та учня, можливі запасні прийоми в разі спаду ефективності.
Дана стаття має за мету поділитися ресурсами і засобами для формування на уроках фізики компетенції «…сприймати іноземну мову на слух, висловлюватись усно і письмово щодо різних … явищ, а також володіння навичками міжкультурного спілкування.»(Концепція НУШ). Я пропоную для прикладу англійську мову.
На відміну від інтегрованих уроків, на звичайних уроках фізики англійська мова виступає необхідним інструментом пізнання та доступу до світової наукової думки.
Першим, що має бути в кабінеті фізики - це напрацьована матеріальна база для створення сприятливого освітнього середовища. В відповідних зонах розміщуються засоби і матеріали для продуктивної роботи. Щоб включення в діяльність було швидким і органічним треба з першого ж уроку в навчальному році пояснювати дітям, як і що вони реалізовуватимуть в кожній зоні, регламент і правила поводження уточнюються на кожному уроці. Для всіх учителів не секрет, що діти швидко зорієнтовуються, якщо це робити систематично.
Для формування компетенції іноземними мовами мають бути в арсеналі кожної зони англомовні ресурси та засоби. Для початку назву кабінету можна змінити або доповнити «STEM-лабораторія», ScienceLab, Science class чи ін. Це розширить діапазон використання кабінету і по-іншому структурує його діяльність, передбачить ширші можливості проектної діяльності.
Дотримуючись термінології інноваційного навчання та запропоновані в концепції НУШ зони матимуть двомовне наповнення і робота в них вимагатиме двомовної інтеракції. В процесі діяльності зони можливо набуватимуть нових рис, що приведе до корисних перетворень.
Приклад наповнення зон представлено в таблиці.
Назва зони |
Орієнтовний перелік наповнення |
Investigate(дослідницька зона)
|
-ноутбук, набори датчиків з програмним забезпеченням, -перелік мобільних додатків для проведення вимірювань та обробки результатів (Oscope, Soun Meter, Lab4Physics та ін.), -VR Box, -загальний перелік обладнання кабінету та можливостями доступу, супроводу тощо, -перелік лабораторних і практичних робіт для кожного класу з інструкціями, переліком обладнання та розкладом їх виконання в класі разом та графіком індивідуальної роботи (відпрацювання, проектні дослідження, самопідготовка, профілактичні роботи з залученням учнів) -перелік посилань на ресурси з ідеями та їх варіантами втілення (більшість із них англомовні, наприклад Mini Gear), -доступ, підписка або просто банк роликів з ресурсів GetAClass, ВВС, тощо, Minutephysics, що пояснють в захопливій формі фізичні явища та процеси,
|
Create(Творча зона) |
- стіл, дошка з маркерами, аркуші паперу, ноутбук, все для фіксації спільних ідей, планування діяльності, |
Present(Презентаційна зона) |
-виставка вдалих проектів, конструкцій з англомовними назвами, -матеріали науково-практичних конференцій та шкільного Наукового Товариства Учнів. -банк електронних презентацій, буклетів, газет для індивідуального(ноутбук, VR Box) чи групового (екран, проектор) перегляду, |
Interact(Зона взаємодії) |
-зручні робочі місця з можливістю пересуватися, -столи для демонстрацій проміжних результатів та за потребою, коли виникають труднощі в конструюванні чи узгодженні роботи, |
Exchange(Зона обміну інформаією) |
-англомовні видання, словники, журнали, ноутбук, що дасть можливість доступу до словників та довідкових матеріалів, |
Develop(Зона розвитку) |
-конструктори типу «Знаток», лего, робототехнічні, -ноутбук з програмним забезпеченням для конструкторів, -перелік програм і безкоштовних мобільних додатків де діти можуть запускати і грати з власноруч створеними установками (приклад Machinery та ін.) |
Поділ досить умовний, в більшій мірі для систематизації та спрощення доступу до матеріалів.
На самому ж уроці переміщення може бути буквальним або умовним, зумовлені психологічними (зміна виду діяльності) чи когнітивними ( етапи дослідження).
Схиляючись до офіційно визнаної думки, що Англія колиска класичної фізики і англомовні ресурси переважають в загальному та комерційному доступі, виступи з повідомленнями, презентаціями до невеликих робіт краще робити англійською мовою або з дублюванням.
Для перевірки рівня засвоєння і осмислення матеріалу до кожної теми треба створити англомовні завдання на паперових аркушах (використати завдання типу SAT, чи інших підручників англомовних видань), a також створити он-лайн в навчaльних ресурсах та додатках Googlе, Quizlet, My Test, Kahoot, Socrative, тощо.
Вчитель може укласти до кожної теми словник, як в електронному так і друкованому вигляді чи таблиць для цілісного уявлення та швидкого доступу в кабінеті. Це додасть середовищу навчання естетично-практичного вигляду і наповнення.
Як шлях долає той, хто йде, так і в створенні умов на уроці для формування всіх компетенцій не має перешкод, а є тільки можливості.