Педагогічні науки
Грей Ірина Любомирівна
Вчитель
Гімназія № 5 Червоноградської міської ради
Львівської області
“РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ
МОВИ, ЛІТЕРАТУРИ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЯК КЛЮЧ ДО
ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ”
Анотація: у статті досліджується значення розвитку критичного мислення на уроках української мови, літератури та зарубіжної літератури як важливого чинника підвищення якості навчання. Аналізуються ефективні методи та прийоми, які сприяють формуванню у школярів здатності аналізувати, оцінювати та інтерпретувати художні та публіцистичні тексти. Особлива увага приділяється використанню інтерактивних технологій, дискусій, творчих завдань та інтерпретаційних підходів у процесі вивчення літератури. У статті пропонуються практичні рекомендації для вчителів, спрямовані на стимулювання пізнавальної активності учнів та поглиблення їхнього розуміння літературних творів.
Ключові слова: критичне мислення, українська мова, література, зарубіжна література, якість навчання, аналіз текстів, інтерактивні технології, творчі завдання, пізнавальна активність.
Вступ. Сучасна освіта вимагає нових підходів до навчання, які не лише передають знання, а й розвивають здатність учнів критично мислити, аналізувати та оцінювати інформацію. Уроки української мови, літератури та зарубіжної літератури мають величезний потенціал для формування критичного мислення, оскільки вивчення мовних та літературних аспектів дає можливість розвивати уяву, творчість та здатність інтерпретувати тексти. Розвиток критичного мислення є одним з ключових чинників, що сприяє підвищенню якості навчання та підготовці учнів до життя у світі, де вміння аналізувати інформацію та приймати обґрунтовані рішення є надзвичайно важливими. Вивчення літератури надає чудову можливість для розвитку критичного мислення завдяки своїй багатогранності та багатошаровості. Художні тексти, незалежно від епохи та авторства, завжди містять у собі глибокі смисли, символи та ідеї, які вимагають осмислення та інтерпретації. Розглядаючи літературний твір, учні мають можливість зануритися у різні життєві ситуації, дослідити мотиви поведінки героїв, зрозуміти авторські погляди та культурні контексти. Такий підхід сприяє не лише кращому розумінню твору, а й розвиває здатність учнів ставити запитання, аналізувати, порівнювати та робити висновки.
На уроках української мови та літератури вчитель може використовувати різноманітні методи та прийоми, які сприяють розвитку критичного мислення учнів. Одним з ефективних способів є інтерактивні технології. Використання дискусій, дебатів та інтерпретаційних завдань дозволяє учням поглиблювати свої знання, розвивати вміння аргументувати свою думку та слухати інші точки зору. Наприклад, під час обговорення певного літературного твору учитель може запропонувати учням висловити власні судження щодо поведінки героїв, спробувати знайти причини їхніх вчинків та передбачити можливі наслідки. Така взаємодія стимулює пізнавальну активність учнів, допомагає розвивати аналітичні здібності та розширює їхній світогляд.
Особливо важливу роль у розвитку критичного мислення відіграє робота з текстами. Вивчення літературних творів передбачає не лише запам’ятовування сюжетів та характеристик персонажів, але й глибоке осмислення змісту, ідейного навантаження та художніх засобів. Аналіз тексту дозволяє учням відрізняти факти від інтерпретацій, визначати основні теми, мотиви, розуміти авторську позицію та символіку. Під час аналізу літературного твору учні вчаться встановлювати зв’язки між елементами тексту, оцінювати логічність та послідовність подій, співвідносити їх з реальним життям та власним досвідом. Цей процес сприяє формуванню здатності до критичного осмислення та глибшого розуміння прочитаного.
Розвиток критичного мислення на уроках української та зарубіжної літератури також можливий завдяки творчим завданням. Вони допомагають учням застосовувати свої знання на практиці, розвивають здатність мислити нестандартно, розглядати проблему з різних точок зору. Наприклад, під час вивчення певного літературного твору можна запропонувати учням написати альтернативне закінчення або скласти діалог між персонажами. Такі завдання стимулюють учнів мислити критично, оцінювати дії героїв, прогнозувати подальший розвиток подій та виявляти творчий підхід до вирішення проблем.
Розглядаючи розвиток критичного мислення на уроках мови, важливо враховувати можливість інтеграції різних видів діяльності. Наприклад, під час роботи над текстом учні можуть поєднувати мовний аналіз з літературознавчим підходом, досліджуючи особливості мови автора, використані ним стилістичні засоби, а також ідеї та цінності, що закладені у тексті. Така комплексна робота сприяє формуванню в учнів цілісного бачення художнього твору та розвиває здатність до багаторівневого осмислення.
Важливим аспектом формування критичного мислення є стимулювання учнів до самостійного висловлення думок та оцінки літературних творів. Вчитель повинен створювати на уроках умови для відкритого діалогу, де кожна думка є цінною та вартою обговорення. Учні мають відчути, що їхні судження важливі, навіть якщо вони відрізняються від загальноприйнятих. Такий підхід розвиває впевненість у своїх силах, стимулює учнів до глибшого розуміння тексту та самостійного аналізу.
Розвиток критичного мислення на уроках української мови, літератури та зарубіжної літератури є важливою складовою підвищення якості навчання. Він допомагає учням не просто засвоювати інформацію, а й ставитися до неї з позиції аналізу та оцінки, формувати власну думку та вміти аргументовано її захищати. Такі навички є необхідними у сучасному світі, де здатність критично мислити та розуміти різні погляди стає запорукою успішної адаптації до нових умов та ефективної комунікації. Отже, впровадження методик розвитку критичного мислення в навчальний процес сприяє не лише підвищенню успішності учнів, а й формуванню самостійних, мислячих та креативних особистостей, готових до викликів сучасного суспільства.
Література
1.Вайнштейн М. Критичне мислення як основа демократичного навчання. Рідна школа. 2001. No 4. С. 49–52.
2. Давиденко О. М. Розвиток критичного мислення на уроках мови і літератури. Вивчаємо українську мову та літературу. 2005. No 2. С. 7–8.
3. Лабенко О. Розвиток критичного мислення в середніх загальноосвітніх закладах. Рідна школа. 2001. No 4. С. 68–71.
4. Пометун О. І. Технології розвитку критичного мислення учнів. Київ : Плеяда, 2006. 220 с.