Стаття "Розвиток особистості в системі колективного виховання, формування креативного світогляду вихованців"

Про матеріал
В роботі автор розкриває сутність та принципові положення технології колективного виховання, описує методику проведення заходів по системі колективного творчого виховання, структуру колективних творчих справ. Розглянуто аспекти формування творчої особистості, впровадження нових дидактико-методичних засобів, що допомагають моделювати навчально-виховний процес. Висвітлюється система колективного виховання, яка дозволяє розвивати творчі здібності дітей, формує лідерські якості, дає змогу вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ. Рекомендовано керівникам метод об’єднань, вчителям початкових класів.
Перегляд файлу

 

РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ

В СИСТЕМІ КОЛЕКТИВНОГО ВИХОВАННЯ, ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОГО СВІТОГЛЯДУ ВИХОВАНЦІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                       Безцінна В.В., вчитель початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

М. Кам’янське


 

 

Розвиток особистості в системі колективного виховання, формування креативного світогляду вихованців /20 с.

 

В роботі автор розкриває сутність  та принципові положення технології колективного виховання,  описує методику проведення заходів по системі колективного творчого виховання,  структуру колективних творчих справ.

Розглянуто аспекти формування творчої особистості, впровадження нових дидактико-методичних засобів, що допомагають моделювати навчально-виховний процес.

Висвітлюється система колективного виховання, яка дозволяє розвивати творчі здібності дітей, формує лідерські якості, дає змогу вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ.

Рекомендовано  керівникам методоб’єднань, вчителям початкових класів.


 Безцінна Вікторія Володимирівна, вчитель початкових класів,  спеціаліст вищої категорії, звання старший вчитель

Циф.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення умов для самореалізації учнів у складному сьогоденні, формування здатності знайти своє покликання, місце в життєвого просторі в системі виховної роботи є одним із пріоритетних завдань класного керівника.  Виконання цих завдань можливе лише у гуманістичній системі виховання, яка і використовується у сучасній школі.

Технологія колективного творчого виховання дасть можливість удосконалювати пізнавально-світоглядну, емоційно-вольову та дієву сфери особистості учня й педагога.

Сутність технології колективного творчого виховання — формування творчої особистості в процесі роботи на користь інших людей; в організації певного способу життя колективу, де все ґрунтується на засадах моральності та соціальної творчості.

Технологія колективного творчого виховання має на меті створення колективу на основі прагнення до високих ідеалів, привабливих для дітей, які формуються життєвою позицією педагога та справами, скерованими на громадську турботу про поліпшення навколишнього життя;  побудову колективу на принципах змінності всього активу, колективного планування, організації та аналізу спільних справ.

 Використовуючи методику колективних творчих справ в роботі із класним колективом ставлю перед собою мету: виховати суспільно-активну творчу особистість, яка здатна примножити суспільну культуру, зробити внесок в побудову правового демократичного суспільства, відчувати свою значимості в суспільстві.

При організації колективних творчих справ головним педагогічним результатом є процес підготовки і організації справи, а не її зовнішній результат.

Виховання – це спільна творча діяльність дітей і дорослих у суспільно-політичній, трудовій, пізнавальній, художній, спортивній турботі про своє майбутнє і сьогоденне.

Ключові слова: технологія і методика колективного виховання, колективна творча справа, структура колективних творчих справ, ролі учнів у колективних справах.

 

 

«Людина не може жити на світі, якщо у неї

 немає попереду нічого радісного.

Справжнім стимулом людського життя є завтрашня радість.

Виховати людину - значить виховати в неї перспективні шляхи за якими він знайде завтрашню радість »

 А. С. Макаренко

Процес становлення незалежної демократичної України передбачає всебічне утвердження загальнолюдських цінностей на духовних, моральних і культурних засадах цивілізованого життя українського народу. Тому мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ.

Школа, як наголошується у Концепції загальної середньої школи, – «простір життя дитини, тут вона не готується до життя, а повноцінно живе, і тому вся діяльність навчального закладу вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника власного життя, гармонізації й гуманізації взаємин між учнями і педагогами, школою і родиною, ґрунтуючись на ідеї самоцінності дитинства, діалогу, усвідомленого вибору особистого життєвого шляху».

Створення умов для самореалізації учнів у складному сьогоденні формування здатності знайти своє покликання, місце в життєвого просторі в системі виховної роботи є одним із пріоритетних завдань класного керівника.  Виконання цих завдань можливе лише у гуманістичній системі виховання, яка і використовується у сучасній школі.

Орієнтир у доборі педагогом адекватних засобів розвивального, виховного та навчального впливів на юну особистість — її вік та індивідуальний життєвий досвід. У виховному процесі вчителю доводиться бути свідком нових проявів у дітей: рис характеру, темпераменту, вмінь, інтересів. Діти емоційні, енергійні, їм подобаються справи (бо ж самі обирали їх), в яких вони можуть проявити свої знання, вміння, самостійність. Відчувають себе особистістю, вчаться керувати, допомагати, жити активним життям, самореалізовувати себе. Під час виховного процесу в дітей зростає особистий досвід долання труднощів, і вони успішно адаптуються до будь-якої новизни в школі.

Розвиток творчої особистості потребує впровадження нових дидактико-методичних засобів, що допомагають моделювати навчально-виховний процес, виходячи із поставленої мети.

Система колективного виховання дозволяє розвивати творчі здібності дітей найбільш вдало. Саме у колективній творчості найбільша кількість дітей одночасно має змогу розкрити свої таланти, проявити творчий потенціал, реалізувати потреби у визнанні.

Технологія колективного творчого виховання дасть можливість удосконалювати пізнавально-світоглядну, емоційно-вольову та дієву сфери особистості учня й педагога.

Сутність технології колективного творчого виховання — формування творчої особистості в процесі роботи на користь інших людей; в організації певного способу життя колективу, де все ґрунтується на засадах моральності та соціальної творчості.

Першим у педагогічній діяльності використав технологію колективного творчого виховання А. С. - Макаренко. Вся діяльність його колонії імені М Горького та комуни імені Ф. Дзержинського була заснована на ідеях цієї технології: колективне рішення і виконання всіх дій; зміна складів зведених загонів; система перспективних ліній.

Згодом санкт-петербурзький учитель І. П. Іванов, узагальнивши ідеї А. С. Макаренка розробив та апробував технологію колективного творчого виховання.

Одна з головних ідей методики колективного творчого виховання — формування особистості через єдиний виховний колектив, з однаковими вимогами до старших і молодших. Творчий підхід до процесу виховання забезпечується як групою засобів дружньої виховної турботи (збудження, переконання, привчання, дружньої поваги, довіри, схвалення, "секретного договору"), співдружності старших та молодших колективів, роботи з рідними вихованців, співдружності педагогів, так і основними виховними засобами (колективна організаторська діяльність, колективні творчі справи, творчі ігри, творчі свята). Система виховної роботи базується на колективному задумі педагогів, батьків, учнів і спрямована на задоволення потреб учнів, розвиток їх здібностей, виховання моральних цінностей, патріотизму.

Поряд із поняттям творчості й творчого мислення у психології зустрічається поняття "креативність". Цим терміном визначається здатність людини до творчості. Американський психолог П. Торренс виділив такі основні параметри креативності:

  • творча продуктивність (здатність до висування великої кількості ідей за одиницю часу);
  • оригінальність (здатність придумати унікальні, нові ідеї, які можуть здивувати);
  • гнучкість (здатність до всебічного розгляду предмету, здібність ураховувати при прийнятті рішень різні обставини: економічні, географічні, політичні, особистісні, медичні, національні...)
  • деталізація (здатність працювати над ідеєю - "шліфувати" ідею, стільки, скільки потрібно для надання їй лоску, закінченості форми (або незакінченості та нескінченості). Саме такими рисами за визначенням батьків має бути їх дитина, щоб у дорослому житті вона мала змогу досягти успіху.

Технологія колективного творчого виховання має на меті створення колективу на основі прагнення до високих ідеалів, привабливих для дітей, які формуються життєвою позицією педагога та справами, скерованими на громадську турботу про поліпшення навколишнього життя;  побудову колективу на принципах змінності всього активу, колективного планування, організації та аналізу спільних справ,"взаємин, вчинків; організацію діяльності, суспільне значимої (для людей), особистісно значимої (."творчо — інакше навіщо"), художньо-інструментованої (ритуалами, законами, традиціями), одухотвореної щирістю, гумором і розумінням дорослими потреб дитинства; особливу   позицію   педагога,   як   старшого   товариша, здатного до співпраці з вихованцями, позицію, що забезпечує повне взаєморозуміння, взаємодію колективів педагогічного (старших друзів) та дитячого (друзів молодших).

Основними умовами виховної ефективності колективних творчих справ є:

— єдність   життєво-практичного   та   виховного   спрямування   для   поліпшення   життя   всередині колективу та навколишнього життя;

— творчий характер кожної справи: здійснення неперервного пошуку найкращих рішень життєво важливих завдань на всіх стадіях організації;

— єдність окремих стадій організації кожної справи.

У технології колективного творчого виховання головне — "жити заради усмішки іншого", що і породжує радість творчого самовираження в поєднанні з потребою бути корисним людям.

Основний педагогічний результат технології — розвиток громадянської самосвідомості та здібностей до соціальної творчості.

Сьогодні методика колективного творчого виховання має більш поширену назву — методика колективної творчої взаємодії (КТВ), адже вона вийшла далеко за межі школи й використовується там, де необхідно створювати й реалізовувати творчі проекти.

Методика КТВ — це спосіб організації життя дитячого колективу, за якого діти й дорослі спільно спілкуються про поліпшення, зміну умов власного життя та саморозвиток; планують, організовують і аналізують свою діяльність усі разом через накопичення, осмислення та вибір думок, припущень, ідей кожного, формуючи дружні стосунки, повагу, взаєморозуміння й турботу.

Отже, методика КТВ — це методика людяності, діяльності, творчості. Така діяльність приносить радість і користь колективу. Цей процес дає можливість, керуючи почуватися, з одного боку, новатором, конструктором манери поведінки дитини, а з іншого боку – відчувати себе в колі нових проблем, які ставить перед нами дитячий колектив.

Базовим компонентом технології є колективна організація діяльності, тобто такий спосіб її організації, за якого всі члени колективу залучаються до процесу планування, підготовки, виконання та аналізу спільних справ. Така методика роботи формує в учнів навички   побудови ефективних міжособистісних відносин у колективі, вміння вирішувати завдання, враховуючи інтереси і кожного члена колективу, і справи в цілому.

Принципові положення методики КТВ:

  1.   Соціальна спрямованість діяльності — тільки в турботі про свою батьківщину виховують гідного громадянина. Тому вся колективна творча діяльність має бути спрямована на покращення розвитку своєї школи, турботу про громадян (людей похилого віку та інвалідів), які її потребують; відкриття невідомих сторінок історії; турботу про куточок природи; участь у боротьбі за справедливість (соціальну, моральну тощо). Це все залучає дитину до створення умов, у яких вона живе і в яких відбувається її громадянське становлення.

Як приклад можна привести акцію, що проводиться зараз в школах до Дня озброєних сил України для підтримки солдатів зони АТО.  Тут і відкриття нових сторінок історії, і турбота про близьких та поранених, і виховання патріотизму на прикладах сучасного героїзму воїнів АТО, і формування життєвих принципів. Діти вчаться відповідати за рідну країну, привчаються брати участь у вирішенні важливих для країни проблем, набувають практичних навичок в організації допомоги нужденним.

  1.               Турботливі стосунки, які не виключають вимогливості, але змінюють її характер — вимоги висуває не особисто педагог, а сама справа.
  2.               Розподіл колективу на мікроколективи— творчі групи, екіпажі, бригади, ланки тощо. Чергування творчих доручень (ЧТД) необхідно, щоб у плануванні, організації й аналізі діяльності узяли участь усі члени колективу. Це забезпечує дворівнева організація діяльності: на рівні мікроколективу (3–10 осіб) кожен пропонує, обговорює, діє; а потім на рівні всього колективу представники кожного мікроколективу пропонують, обговорюють. Мікроколективи можуть бути постійними й тимчасовими. Основа для розподілу може бути різною (за інтересами, бажанням, за місцем проживання тощо). КТС виключає розподіл колективу на актив  і пасив. Усі «командирські» посади учні обіймають по черзі: сьогодні — ти, завтра — я, але завжди за все відповідаємо разом.
  3.   Колективна творча справа - це форма організації колективної творчої діяльності й разом з тим — основний виховний засіб даної методики. Колективні творчі справи (КТС), колективні творчі ігри (КТІ), колективні творчі свята, колективні організаторські справи (КОС) — це способи організації яскравого наповненого працею та грою, творчістю і товариськістю, мрією і радістю життя.
  4.   Розмаїття діяльності - колективні творчі справи дозволяють комплексно вирішувати завдання розумового, ідейно-політичного, морального, трудового, естетичного та фізичного виховання школярів. Всі КТС можна класифікувати як: організаторські; суспільно-політичні; пізнавальні; трудові; художньо-естетичні; спортивно-оздоровчі.
  5.   Технологічна послідовність — забезпечення єдності та динамічної послідовності шести стадій в організації тематичного періоду життя колективу взагалі та кожної КТС зокрема.

В кожній КТС вирішується цілий ряд педагогічних завдань: розвиток колективістських, демократичних основ життя; розвиток самостійності та ініціативи дітей; самоуправління; активне відношення до оточуючого середовища; удосконалення кращих людських здібності, потреб і відносин. Сила кожної КТС в тому, що вона потребує спільного пошуку, дає цьому пошуку поштовх і відкриває для нього простір. Тому в кожній із цих справ - гнучка форма і багатий, різноманітний зміст, нестандартні варіанти.

Структура кожної КТС (колективної творчої справи) визначається шістьма етапами колективної творчості.

  1. Перший етап – попередня робота колективу. На цьому етапі класний керівник визначає конкретні виховні завдання КТС. Керівник не диктує, не нав’язує своєї думки, а розмірковує разом з учнями. Іде обговорення: що можна зробити? Для кого? Де? Коли? Хто братиме участь? З ким разом? Кому бути організатором?
  2. Другий етап – колективне планування. Воно починається з роботи в мікрогрупах – тимчасових об’єднаннях. Головна роль належить дітям, бо кожен може висловити думку про питання, які вирішуються. Потім збирається весь колектив і слухає представника кожної мікрогрупи.
  3. Третій етап – колективна підготовка КТС. Для підготовки і проведення КТС створюється спеціальний орган – рада справи, у яку входять представники від кожного мікроколективу.
  4. Четвертий – проведення КТС. Це результат роботи. Проведення справи: зміст і методика проведення справи залежать від її форми, мети і завдань: збір, ділова гра, конференція, диспут, ярмарок тощо.
  5. П’ятий – колективний аналіз: чи була користь, радість від діяльності навколишнім людям? Чи був колектив дружнім, організованим, доброзичливим? Чи була колективна справа проведена з фантазією та витівкою? Хто показав себе з кращого боку і в чому? Кому можна висловити загальну подяку? Що треба врахувати в майбутній роботі?
  6. Шостий – етап найближчої післядії КТС, на якому вчитель і учні висловлюють багато пропозицій, діляться враженнями. Щоб школярі були послідовними й самостійними треба докласти максимум зусиль для того, щоб колективно взятися за реалізацію тих пропозицій, які були оголошені. 

Школа, де працює автор, активно використовує надбання технології  колективного виховання протягом багатьох років. Педагогічний колектив переробив методику колективного творчого виховання, пристосувавши до наших днів. І в цій якості вона своєчасна і вкрай потрібна.

Шкільний колектив — це складна система різноманітних за типами колективів і об'єднань. Тут учень вступає в спілкування і взаємодію з багатьма дорослими, вчителями, школярами різного віку, що відкриває великі можливості для спільної творчої діяльності.

У нашій школі досягнуто єдності дорослих і дітей різного віку. Спільно вирішуються завдання різних видів. Ще з  вересня для розробки річного плану роботи збираються на "велику раду" керівники школи (директор, його заступники), члени батьківського комітету і шкільний дитячий парламент. Щороку проводиться декілька комплексних колективних творчих справ.

Використовуючи методику КТС в роботі із класним колективом ставлю перед собою мету: виховати суспільно-активну творчу особистість, яка здатна примножити суспільну культуру, зробити внесок в побудову правового демократичного суспільства, відчувати свою значимості в суспільстві.

У проміжках між виконанням КТС проводяться творчі свята, ігри, зустрічі з цікавими людьми тощо. Це сприяє створенню колективістських стосунків (діти зайняті вирішенням спільного завдання), атмосфери взаємної поваги, симпатії, злагоди.

Методика колективного виховання дає можливість проводити активну роботу з батьками. Першою колективною справою для батьків стали батьківські збори, проведені ще під час занять для майбутніх першокласників у школі «Пізнайко». Тоді перед батьками стало питання, яким вони бачать майбутнє для дитини у школі успіху. Саме батьки визначили перспективні напрями колективної діяльності класу, визначились з необхідністю організувати творчий танцювальний колектив, спланували систему спільної з дітьми програми «Моя сім’я – моя надія», в якій передбачили, які заходи діти разом з батьками проводитимуть  в 1 -2 класі. Тепер діти і батьки разом в туристичному поході, на Дні іменинника, на щорічному творчому звіті - «фестивалі класних знань». У нашому класі батьки готують емблеми щасливої здорової сім’ї, допомагають дітям створити плакати з правил поведінки на перервах, щорічно організовують трудові десанти – операції, які проводяться силами дітей і їх старших друзів. Є в нас пришкільна ділянка, якою ми опікуємося, де висаджуємо  квіти навесні, прибираємо сміття і опале листя восени.

Для процесу становлення і розвитку дитячого колективу важливу роль відіграє атмосфера доброзичливості, довіри і поваги до особистості кожної дитини, емоційності й творчого пошуку, які панують у колективі; вибір різностороннього і творчого характеру діяльності колективу, різноманітність форм і видів цієї діяльності.

Прикладів малих творчих справ можна бути безліч, адже їх суть дуже проста: клас щоразу ділиться на кілька груп у 3-4-5 осіб. Кожній групі пропонується нескладне творче завдання і дається кілька хвилин на його виконання. Особливо цікаво, якщо перед кожним новим завданням формуються нові групи. Таким чином, протягом невеликого відрізку часу, доки проходить справа, будь-яка дитина має змогу поспілкуватися практично із усіма членами колективу.

Активно проходять класні години, на яких, наприклад, вивчаються Правила дорожнього руху. Діти, працюючи в малих групах,  презентують правила переходу вулиць, розповідають командами про сигнали світлофора тощо.

Цікаво проводиться захід з дітьми «Посвята в туристята». Під час підготовчого етапу діти вивчають, яку роль відіграє ліс в очищенні повітря. Потім приймається рішення прибрати лісову ділянку від сміття, бо виникає колективне бажання зберегти природу рідного краю. Екологічний десант завжди швидко  порається з роботою, а потім діти змагаються  у спритності, рівновазі, виявляють свої лідерські якості, отримують заряд бадьорості і сили. Похід завершується традиційним туристським обідом, зготовленим на вогнищі.

Із захопленням  проводять діти конкурси на кращу казку (на одну і ту є тему, вибрану спільно всіма учасниками, або на різні теми); на кращу розповідь або казку в діафільмах (на спільну або довільну тему); на кращий колективний малюнок (на спільну бо довільну тему); на кращий лист далеким друзям, воїнам АТО.

Спортивні справи в нашій школі мають не аби яке значення. Це школа здорового образу життя. Щорічно класи беруть участь у колективному творчому оздоровчому марафоні  фізкультхвилинок. Крім того, діти полюбляють «Веселі старти», «Козацькі забави» та ін. Найемоційніше проходять такі КТС, як «Мама, тато, я – спортивна сім’я». Вперше це свято проводиться в 1 класі вже на другому тижні вересня, коли дитячий колектив тільки знайомиться. Підготовка до свята згуртовує батьківський колектив не менше за дитячий. В другому класі – це вже свідомий вибір команди. Найсильніші – переможці міських змагань сімейних команд.

Не обов'язково, щоб творчі завдання були складними: головне створити невимушену атмосферу, пізнати один одного і свої власні здібності.

Водночас, цей вид діяльності, за умови його всебічної продуманості, може мати достатнє пізнавальне значення, стати джерелом корисної інформації для дітей.

Варто зазначити, що такого роду творчі завдання потребують обов'язкового підведення підсумків після завершення їх виконання: організація виставки творчих робіт, проведення анкетування, обмін пам'ятками і подарунками, складання колективних листів, послань та інше.

Усе розмаїття дитячих справ можна вкласти у такі видові рамки:

1. Організаторські справи: загальний збір (збір - народження колективу, загальний збір за тривогою, збір «Розкажи нам про себе»), «Чергування творчих доручень», колективне планування (збір-старт, розвідка справ і  друзів,  анкети  пропозицій  тощо),  колективне  обговорення  зробленого (збір-вогник, газета-«блискавка», лінійка з творчими рапортами, «жива газета») тощо.

2. Суспільно-політичні  справи:  зоряний  марш-похід,  ,  «капелюшна дискусія», агітбригада, «круглий стіл» оглядачів, конкурс політичного плаката, конкурс малюнків на асфальті, телемости, арбітражі тощо.

3. Пізнавальні справи: клуб чомучок, турнір-вікторина, естафета улюблених  занять,  турнір  ораторів,  розповідь-естафета,  конкурс фантастичних  проектів,  виставка  технічної  творчості,  турнір  знавців  життєвих премудростей, «тлумачний словник» тощо.

4. Трудові справи: «майстерня Саморобкіна», «книжкова лікарня», «снігова казка», трудові атаки, трудові операції, трудові десанти тощо. Виставки творчих захоплень родини, осінніх поробок, оформлення казкових рекреацій напередодні Новорічних свят стали доброю традицією всієї школи.

5. Художньо-естетичні  справи:  конкурс  інсценованих пісень,  літературний карнавал, фестиваль аматорських фільмів, огляди читців, співаків, танцюристів, музикантів, пантоміми,  спортивних  танців,  «Вечір поетичних почуттів».

6. Спортивно-оздоровчі справи: «Веселі старти»,  свято Мойдодира,  «Космічні  змагання»,  сюїта  туристських  ігор, весела  спартакіада,  весняне  свято м’яча й  скакалки,  військово-спортивні ігри на місцевості тощо.

Отже, умовно колективну творчу діяльність можна поділити на три рівні: рівень підготовки, рівень організації і рівень виконання (проведення)

До рівня підготовки відносяться: написання сценарію і режисура свята, проведення репе­тицій, виготовлення костюмів; розробка запитань для диспуту; виготовлення запрошень, плакатів, оформлення місця проведення справи, запис фонограм тощо.

Рівень організації включає забезпечення зали для репетицій, пошук необхідної апаратури, проведення репетицій тощо.

Рівень виконання включає власне проведення творчої справи.

Важливо пам'ятати: при організації КТС головним педагогічним результатом є процес підготовки і організації справи, а не її зовнішній результат.

Реалізація кожного рівня може здійснюватися різними людьми. Проте ці люди повинні усвідомлювати, що беруть участь у загальній (колективній) справі. Тобто, у кожної дитини, що бере участь у справі, є своя роль (чи своя діяльність).

 Ролі щодо підготовки КТС мож­на визначити для дітей так:

  •                 учасник (виконує конкретні завдання: вивчає роль і грає її, відповідає на запитання вікторини, готує реквізит, домовляється з конкретною людиною про приміщення тощо);
  •                 генератор ідей (висуває, пропонує ідеї, але не обов'язкове їх реалізує);
  •                 організатор (людина, здатна повністю організувати справу, тобто, визначити і сформулювати завдання: підготовка оформлення, репетиції, домовленості і т.д.).
  •                 учасник-організатор (людина, яка хоче виконувати деякі завдання сама, але може і організувати діяльність інших). Як правило, дитина, яка є учасником-організатором, не може охопити всього обсягу завдань щодо підготовки КТС.

Організатор ніколи не повинен забувати:

  •               про розподіл роботи (хто за яку частину відповідає);
  •               про оформлення (плакати, лозунги, значки, музика тощо, про інформацію (оголошення, листівки);
  •               про обладнання (приміщення, меблі, декорації, хто ладнає і хто прибирає);
  •               про джерела матеріалів  (книжки, відео, аудіо плівки, диски);
  •               про учасників (скільки та які групи, хто їх організовує);
  •               про проведення (етапи справи, їх зв'язок, справа кожної групи на різних етапах, заповнення пауз);
  •               про нагородження (грамоти, призи);
  •               про оцінювання (склад журі, критерії оцінювання);
  •               про літопис КТС загону, табору (фотографування, відеозапис, фотогазета, газета);
  •               про аналіз (аналітичні оцінки: що і як пройшло, що могло би бути кращим і як цього досягнути, що найбільше запам'яталося, кому подякувати).

ВИСНОВКИ

Кожний день нашої педагогічної роботи повинен підносити дітей духовно, розвивати  дитину всесторонньо і гармонійно.

Потрібно навчитися залучати кожного вихованця як свого молодшого друга в спільну діяльність на радість і користь до пошуку справ, потрібних людям; до вибору і відкриття кращих засобів вирішення життєво важливих завдань; до практичного використання набутих знань і умінь; до обмін досвідом творення добра; до подолання труднощів при виконанні задуманого; до боротьби з усім, що заважає добру і красі підтвердитися в нашому житті; до оцінки зробленого і зволікання уроків на майбутнє.

Виховання – це спільна творча діяльність дітей і дорослих у суспільно-політичній, трудовій, пізнавальній, художній, спортивній турботі про своє майбутнє і сьогоденне. У такій турботі в дітей народжується і укріплюється громадянське ставлення до навколишнього життя – людей, праці, природи, культури – як джерела  спільної радості і користі, відповідальне ставлення до самого себе.

З товариської поваги випливає і товариська потреба дій на спільну радість і користь, в яких потрібно брати участь, щоб покращити навколишнє життя і одночасно вдосконалити себе як друга інших людей.

На вихованців потрібно впливати так, щоб розвивати в цілому всі сторони особистості підростаючої людини, формувати наукові знання, політичні погляди, ідеали, пробуджувати і закріплювати високі почуття, інтереси, потреби, розвивати необхідні кожній людині уміння і здібності, риси характеру.

Сучасність потребує реальної участі школярів в навколишньому житті. Потрібно не відводити дітей від складних проблем, а разом з ними шукати шляхи їх вирішення.

Йти вперед потрібно під таким девізом: “Наша мета – щастя людей!”


Додаток

ОСЕННИЙ КАЛЕЙДОСКОП!

 

Цель и задачи мероприятия:

 воспитывать любовь к красоте природы, родины; 

обогащение знаний учащихся о признаках осени;

развитие навыков общения, умения работать в команде;

развивать эстетический вкус, чувство дружбы, взаимной поддержки, .

Ход мероприятия

(на фоне классической  музыки)

Уже горят огнем рябины кисти,

И пожелтели на березах листья,

И пенья птиц уже не слышно вовсе,

И тихо-тихо к нам приходит осень…

- Здравствуйте, дети!

День необычный сегодня на свете.

Приветливо осень стучится в окошко, Сегодня мы поиграем немножко.

(Класс делится на 3 группы) 

- Команда 1-го ряда «Сентябрь»

- Команда 2-го ряда «Октябрь»

- Команда 3-го ряда «Ноябрь»

- А теперь давайте дадим клятву участников Осеннего калейдоскопа.

Все. Клянёмся!

Веселиться от души!

Танцевать до упада!

Смеяться и шутить!

Участвовать и побеждать во всех конкурсах.

Все. Клянёмся! Клянёмся! Клянёмся!

  1.               Объявляем первый конкурс:  «Гости на пороге».

Для того чтобы угостить гостя, нужно сходить в магазин, а на улице льёт дождь. Вы надеваете калоши, раскрываете зонт, берёте корзинку и – в магазин за овощами. Каждый принесёт по одному овощу для салата. Кто справится с заданием первый – тот и победил.

2 конкурс «Про нас» (выполняют на листочках)

1.Пришла без красок и без кисти

И перекрасила все листья ( осень)

Вот художник, так художник!

Все леса позолотил!

Даже самый сильный дождик

Эту краску не отмыл!

  1.               Отгадать загадку просим,

Кто художник этот? (осень)

3.Опустел колхозный сад,

Паутинки вдаль летят.

И на южный край земли

Потянулись журавли.

Распахнулись двери школ

Что за месяц к нам пришел? (сентябрь)

4.Все мрачней лицо природы:

Почернели огороды,

Оголяются леса,

Молкнут птичьи голоса,

Мишка в спячку завалился.

Что за месяц к нам явился? (октябрь)

5. Поля черно-белыми стали:

Падает то дождь, то снег,

А еще похолодало-

Льдом сковало воды рек.

Мерзнет в поле озимь ржи.

Что за месяц – подскажи (ноябрь)

3. Станция «Музыкальная» (песня об осени)

4. « Трудовая» Игра «Посади и собери урожай» (по 8 человек в команде)

5.Викторина "Закончи пословицу"

1.  Кто не работает,  (тот не ест).

2.  Землю красит солнце, а …(человека – труд.)

3.  Где труд, там и  (счастье).

4.  Делу время, а … (потехе час).

5. Терпенье и труд…(все перетрут).

6. «Овощная»

Чтоб здоровым, сильным быть,

Надо овощи любить.


Все, без исключения.

В этом нет сомнения!

В каждом польза есть и вкус

И решать я не берусь:

Кто из вас вкуснее,

Кто из вас нужнее!

Раскололся тесный домик

На две половинки,

И посыпались в ладони

Бусинки-дробинки.
(Горох)

Как слива темна,

Как репа кругла,

На грядке силу копила,

К хозяйке в борщ угодила.

(Свекла)

Расселась барыня на грядке,

Одета в шумные шелка.

Мы для нее готовим кадки

И крупной соли полмешка.

(Капуста)


 7. ИГРА «КТО БОЛЬШЕ СОБЕРЕТ ЛИСТЬЕВ?»(10 секунд) Считают хором. На полу разбрасывают по одинаковому количеству осенних листьев разного цвета. Несколько человек получают задание собрать листья. Каждый из них собирает листья определенного цвета. Кто соберет больше?

 

8. «Грибная»

DSCN4133.JPGХодят в рыженьких беретах, осень в лес приносят летом.

Очень дружные сестрички – золотистые ...

(лисички)

Возле леса на опушке, украшая тёмный бор,

9. «Конкурс поварят».

- А сейчас мы узнаем, знаете ли вы фрукты и овощи на вкус. С завязанными глазами вы должны по вкусу угадать и назвать овощ и фрукт. Каждый правильный ответ – 1 балл.

10.Игра «Кто быстрее съест яблоки». Яблоки привязаны на веревке и задача участников - съесть яблоко без рук (по 1 человеку из каждой команды).

11. Игра «Перебери» (Разделить крупы)

12. Конкурс «Сбегай в магазин».

В каждой команде девочка должна будет выбрать только овощи, а мальчик только фрукты.

13. Конкурс «Поделки»

- А  сколько  поделок  сделали  ребята  из  даров  осени? Сейчас ребята  представят  свои  работы.

14. Подведение итогов. Вручение наград.

Экологическая сказка "Не навреди!"

Действующие лица:

  •                  Юннаты - мальчик Семен, девочки Лена и Тая.
  •                  Мальчик-хулиган,
  •                  Муравей,
  •                  Заяц,
  •                  Белка,
  •                  Засуха,
  •                  Суховей,
  •                  Огонь.

Выбегают четыре девочки – цветка и танцуют танец цветов, убегают. Входят юннаты.

Юннаты

DSC_0086.JPGВ озерном краю

Среди сосен, берез

Стоит, нам огни зажигая,

Наш город любимый – Днепродзержинск,

И лучшего мы не знаем.

Юннаты

Там есть наша школа –

Дом наш родной,

Где мы обучаемся жизни.

Там радость и свет

В каждой ветке родной,

И мы лучшей доли не ищем.

Юннаты

В городе есть юннатский отряд

Природы родной знатоки и любители.

Мы охраняем лес наш родной

И, конечно же, его жителей.

Юннаты уходят. Звучит музыка. Появляются Засуха, Суховей и Огонь. Танцуют.

Засуха.

Я – Засуха, я – летний зной.

Вы встречались все со мной:

Ведь если для полива нет воды,

То гибнут от меня посевы и сады!

Суховей.

Я – южный ветер Суховей,

Бедой бываю для людей:

Когда горячий воздух приношу,

Я почву и растения сушу.

Огонь (Засухе и Суховею).

Ну, а я, Огонь, повсюду рядом с вами,

Вас считаю близкими друзьями:

Как увижу брошенный костёр в лесу,

Искры пламенем пожара разнесу.

Суховей.

Не напрасно довелось нам здесь собраться,

Будем людям досаждать стараться.

Засуха.

Тише!  Смотрите, малыши сюда идут…

Они с рогаткой и длинный прут в руке несут…

Засуха, Суховей и Огонь прячутся. Мальчик-хулиган с рюкзаком, на шее большая рогатка, в руке – прут, которым он всё время что-нибудь сбивает. Звучит музыка, соответствующая характеру хулигана.

Хулиганы.

DSC_0086.JPGЧто-то ни зверей, ни птиц

Сегодня не видать,

А мне срочно нужно

Новую рогатку испытать…

На стволе я имя вырежу своё.

Коли здесь бывают зверь и птица иногда,

Пусть запомнят моё имя навсегда!

А чтоб сам я это место не забыл,

Ёлку повалю. Пусть будет видно:

Я здесь был!

Слова сопровождает соответствующими действиями. Из-за ёлки появляется Белка с грибом в лапках. Хулиган целится в неё из рогатки, стреляет. Подбитая Белка, хромая, убегает.

Суховей.

Мальчишка этот помогает нам.

Вредит он лесу, птицам и зверям!

Слышна тихая мелодия вальса цветов.

Огонь.

Послушай, кто-то вновь сюда идёт

И тихонько свою песенку поёт.

Засуха.

То идут сюда днепродзержинские юннаты.

Что им надо, поглядим.

Всё дела они находят (злобно),

Всюду что-то нужно им!

Огонь.

За ними нужно последить

И чем можно навредить,

А добрые дела их прекратить.

Уходят. Выходят юннаты и подходят к муравейнику.

Юннаты

Это кто такое сотворил?|

Старый муравейник разорил?!

Юннаты

Муравьишки бедные остались без жилья,

Многолетняя работа их пропала зря!

Юннаты

Неужели этот вредный тип не знает,

Что лес без муравейников здоровым не бывает!

Юннаты

Кто муравейник переворошил,

Большое зло для леса совершил!

Давай мы это место оградим,

Хоть как-то муравьишек защитим! (ограждают муравейник, ставят знак защиты).

Юннаты

Где ж нам этого разбойника найти,

Чтобы срочно с ним беседу провести,

Рассказать, как следует вести себя всегда,

Не чиня природе бедствий и вреда.

Юннаты

Стыдно мне за то, что есть такие люди! Давай вину с себя снимать не будем!

Злодея этого нам нужно изловить. И не давать ему природу изводить!

Хулиган.

Ой, мамочка, больно!  Ой!

Зачем я только поджигал этот сухостой-ой-ой. (плачет).

Юннаты

Видишь, сколько бед ты натворил!

Чуть наш лес в огне не погубил!

Мусор и стекло кругом ты разбросал!

Сам в огне едва ты не пропал!

Хулиган.

Прошу простить меня за то,

Что сделал много бед!

Я обещаю на Земле оставить добрый след!

Природу буду охранять,

От злых поступков защищать!

Мне очень хочется, друзья,

В юннатский ваш отряд!

Если вы примете меня, я буду очень рад!

Юннаты

Друзья, простим его?

Юннаты

Надо простить. Он прощения просит и обещает исправиться.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Муравей.

Сказка – ложь, да в ней намек,

Добрым молодцам урок.

Заяц.

Он летит над всей планетой,

Берегите Землю эту!

Белка.

Он кричит всему народу:

Все вместе.

Надо всем беречь природу!

Юннаты

Мы бережём свою Украину,

Мы бережём свой городок.

Днепродзержинские юннаты.

 Юннаты вместе.

Всегда поспеют в срок.


Заключительный танец под песню «Дети и природа»


МАТЕМАТИЧЕСКИЙ КВН

Цели:

Формировать творческие способности учащихся,  упражняться в математической и логической смекалке.

Активизировать познавательную деятельность обучающихся, развивать  кругозор, внимание, память, мышление, речь.

Способствовать воспитанию коллективизма, воспитанию уверенности в своих силах. Развивать справедливость, ответственность, уважение к мнению товарищей. Прививать любовь к математике.

Раз вместе мы, нас ждёт успех!

DSC_0086.JPGА что объединяет всех? Ма-те-ма-ти-ка!

Тем, кто учит математику,

Тем, кто учит математике,

Тем, кто любит математику,

Тем, кто ещё не знает, что

Может любить математику.

Неделя математики посвящается.

Ход мероприятия

Ведущий 1:

Сегодня будет КВН.

Сегодня будет жарко

Команды бравые стоят,

Покрытые румянцем.

Ведущий 1:

-Приветствуем команды.

-Это наши лучшие математики, которые никогда не унывают, быстро считают, хорошо решают задачи, любознательны, живут всегда весело и дружно.

-Сегодня нам предстоит узнать, какие команды достойны звания «Команда весёлых и находчивых математиков»

Ведущий 2: . Встречу команд судят самое известное, честное, всеми уважаемое жюри (три человека).

Ведущий 2:

- Ну, что же, ребята, болельщики готовы?

-Команды готовы?

 Пора КВН начать

Пусть каждый проявит

Смекалку и юмор

Вам курс на победу держать.

Но пожелаем всем удач.

1 конкурс: Приветствие команд « Знакомьтесь - это мы!»

Команда «Цифры»

Все коды и шрифты

составляют цифры

Выхожу в прямой эфир

Заявляю на весь мир

Наши цифры лучше всех

Там, где мы всегда успех.

Давайте, ребята, учиться считать,

Делить, умножать, прибавлять, вычитать,

Запомните все, что без точного счета

Не сдвинется с места любая работа.

Команда «Квадрат »

Начинаем КВН

В жизни нет у нас проблем,

Нам в жюри не нужен блат,

Победит и так квадрат.

Победим мы или нет

Всем соперникам привет!

Нужно, чтобы каждый школьник

Полюбил многоугольник.

Мы покажем, что умеем

Пусть удивляется весь свет!

Команды лучше в мире нет

Всем квадратный шлём привет!

2 конкурс Разминка « По порядку номеров»

   Две команды выстраиваются лицом друг к другу. У каждого игрока на спине цифра. Ни один из играющих не видит, какое число написано на его карточке. Узнать он может, лишь спросив у своего товарища. Необходимо построиться от 1 до 7. Выиграет та команда, которая быстрее построиться.

3 конкурс « Ребусы»

4 конкурс « Один за всех и все за одного»

Участникам в порядке очереди нужно решить по одному примеру. Оценивается правильность и скорость выполнения работы.

Начало конкурса с началом музыки.

5 конкурс « Танграм»

  Участники  работают все вместе. Нужно из геометрических фигур выложить зайца по схеме.

6 конкурс « Капитаны»

 Тесты

  1. Обведи пример, который решён неверно?

2+8=10                      3+6=10

DSC_0086.JPG9-3=7                         5-4=1

  1. Запиши число в свободной клеточке.

2

4

2

2

 

3

4

1

3

5

2

2

3

 

2

1

3

5

  1. Сколько сторон у квадрата?    2 3 4
  2.  Сколько месяцев в году?  12 10  9
  3. В какой фигуре нет углов?

(Круг? Квадрат? Многоугольник?)

Во время конкурса капитанов физкультминутка   «10 бананов»

6 конкурс « Юный художник»

Подведение итогов.

Приклади творчих завдань для естафети веселих завдань

1.Придумати і розіграти мімічну сценку (або серію сценок) на запропоновану тему (“На рибалці”, “Учитель і учень”).

2.Скласти віршик за словами, які римуються, наприклад:

порою..  .горою...

штовхає...  співає

Виконай цей віршик в якій-небудь сценці.

3.Скласти маленьку розповідь за заданим початком (наприклад: “На майданчику построїлися дві команди...”) Прочитати цю розповідь прийомом естафети (кожний член команди по черзі говорить одну фразу) або інсценізувати її.

4.Придумати і зобразити скульптурну групу на задану тему (“В майстерні скульптора”).

5.Зобразити і “оживити” (придумати показати продовження) відому скульптуру або картину (“Мисливці на привалі”, “Знову двійка”).

6.Зобразити пантомімою куплет (або декілька) із видатної пісні. Інші учасники відгадують пісню.

7.Драматизація шаради (кар-тина).

8.Придумати 10 слів на одну букву і скласти розповідь таким чином, щоб з цих слів починалися всі. Інсценізувати цю розповідь.

9.Вимовими одне і те ж слово або фразу в різних сценках з різною інтонацією (не менш 5 варіантів).

10.Придумати і зобразити сценічно різні варіанти вирішення конфліктної ситуація (наприклад: - хлопчик дружить з дівчинкою. Їх дратують. Що їм робити?) Пропонується дати не менше трьох варіантів вирішення.

11.Виконати одну і ту ж видатну пісню на декілька мотивів, змінюючи її характер.

12.Виконати декілька пісень на одну і ту ж тему (наприклад, про море і моряків).

1

 

docx
Додано
9 липня 2019
Переглядів
1678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку