Анотація. У статті розкрито необхідність використання інноваційних педагогічних технологій навчання для задоволення індивідуальних запитів кожного учня. Доводиться необхідність застосування ІКТ, інтернету, ігрових форм у навчальному процесі у зв 'язку з розвитком інформаційних технологій.
Ключові слова: освітні технології, інновація, ігрові форми, інформаційно-комп'ютерні технології.
Шляхи ефективного впровадження освітніх технологій
у загальноосвітніх навчальних закладах
Автор: Поправко О.М., учитель географії філії «Дмитрівська ЗШ І-ІІІ ступенів» ОНЗ «Дмитрівська ЗШ І-ІІІ ступенів імені Т.Г. Шевченка» Знам’янської районної ради
Анотація. У статті розкрито необхідність використання інноваційних педагогічних технологій навчання для задоволення індивідуальних запитів кожного учня. Доводиться необхідність застосування ІКТ, інтернету, ігрових форм у навчальному процесі у зв ’язку з розвитком інформаційних технологій.
Ключові слова: освітні технології, інновація, ігрові форми, інформаційно-комп'ютерні технології.
Сучасне суспільство характеризується швидкими змінами у всіх сферах життя. Простір, де стикаються нові цінності і технології, нові стилі життя вимагає нових, сучасних освітніх підходів, які б зберегли кращі надбання та підготували б людину, майбутнього фахівця до роботи, творчості, до реалізації особистості в суспільстві. Адже використання ІКТ на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним, доступним та цікавим. Тому в даних умовах триває пошук шляхів підвищення ефективності навчального процесу завдяки впровадженню ефективних освітніх технологій навчання.
Головне завдання школи сьогодні – формування гармонійно розвиненої, активної, творчої особистості, яка буде здатна продовжувати навчання та застосувати знання в різних ситуаціях. Неможливо виховати конкурентоспроможного випускника школи без використання сучасних освітніх технологій.
Новітніми підходами до організації навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій. Щоб розв’язати проблему перетворення учня з об’єкта педагогічного впливу в суб’єкт навчання, на мою думку, необхідно використовувати творчі завдання, нестандартні уроки, дискусії, ігри тощо.
Основною перевагою інформаційних технологій є комп’ютерна підтримка. Комп’ютерне навчання є ефективним під час вивчення всіх курсів шкільної географії. Комп’ютер значно розширює можливості представлення навчальної інформації. Використання кольору, графіки, звуку, сучасних засобів і відеотехніки дозволяє моделювати різні ситуації і середовища. Комп’ютер дозволяє підсилити мотивацію учня, унаочнити і урізноманітнити навчання. [1]
Сучасний комп'ютер є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити. Такого партнера їй часом не вистачає. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм об’єктивніше оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Щоб ефективніше використовувати час уроку, можна звернутися до однієї з форм застосування комп’ютерних технологій - мультимедійних презентацій, які істотно полегшують роботу вчителя, адже у презентації можна використати різноманітні карти, схеми, невеличкі відеоролики та аудіокоментарі. [3]
На уроках географії часто спонукаю учнів використовувати інтернет-джерела. Інтернет часто виступає єдиним джерелом знань через відсутність певної інформації в бібліотеці. Саме він стає у пригоді під час вивчення міжнародних організацій, окремих країн. При цьому учні використовують свої навички, отримані на уроках інформатики. Застосування комп’ютерних технологій дає змогу замінити більшість карт, плакатів, таблиць, дидактичних моделей. Необмежені можливості комп’ютер відкриває для дослідницької роботи. Діти самостійно ведуть пошук, відбирають матеріал за завданням учителя.
Відвідати багато країн, музеїв, природничих пам’яток, не виходячи з класу, допоможуть віртуальні екскурсії. Важливою є організація роботи з одержаною інформацією. Необхідно, щоб результатом такої екскурсії стала творча робота: повідомлення, доклад, відповіді на питання, презентація, заповнена таблиця, схема або відповіді на питання. [4]
Наприклад, комп’ютерна кругосвітня подорож океанами й морями, під час якої на мандрівників чекає небезпека – бурі, рифи, вулкани, землетруси, селі або комп’ютерна подорож через тисячоліття в ті далекі часи, коли формувалися материки та океани, рельєф земної кори, корисні копалини, господарювали динозаври, стають незабутніми. [2]
Спуститися на дно Маріанської западини, побувати на вершинах Гімалаїв, Кордильєр, у нетрях Амазонки, побачити загальну циркуляцію атмосфери з космосу доведеться далеко не кожному. І саме тут, в пізнанні цих куточків Землі й складних процесі комп’ютер стане учневі і учителеві вірним помічником, дружнім порадником, широким і доступним джерелом знань.
За допомогою комп’ютера також можна проводити тестування за розділом, темою. Завдання можуть бути різних типів: запитання з декількома варіантами відповідей; запитання, відповіді на які повинен вводити тестований учень з клавіатури; запитання, для відповіді на які потрібно встановити відповідність між елементами двох або трьох списків; питання, де як відповідь потрібно вказати правильну послідовність елементів у пропонованому списку.
Вважаю доречним використання проектів під час вивчення географії. По-перше, учні працюють у групі, по-друге – учні удосконалюють навички самостійної творчої роботи, вчаться здобувати та аналізувати інформацію не тільки з підручника, а й з інших джерел інформації. А головним є те, що діти вчаться висловлювати свою думку, доносити її до аудиторії.
Цікавою виявилася робота учнів 8 класу над проектом «Чи можна Українські Карпати назвати туристично – краєзнавчим комплексом?» Проект передбачав збір учнями інформації про рослинний та тваринний світ Карпат, природні умови та ресурси, рекреаційні зони, аналіз отриманих даних, створення комп’ютерних презентацій відповідно до отриманих завдань, їх захист на уроці. Після виступів учнів організовано обговорення, під час якого цілком природно виникла дискусія. Мета дискусії – виявити відмінності в розумінні питання і в товариській суперечці встановити істину, дійти спільної думки. [3] Отже, проектна робота дозволила закріпити і поглибити знання учнів про Українські Карпати, підвищити рівень опанування уміннями і навичками, відпрацювати мовні навички. Учні опанували пошуковий, дослідницький та аналітичний методи роботи.
Комп’ютер можна використовувати на всіх етапах навчального процесу: при поясненні нового матеріалу, узагальненні, повторенні, перевірці та корекції знань, умінь та навичок школярів, але завжди потрібно пам’ятати про доцільність використання. [4]
Також доречне застосування електронного атласу світу у форматі 3D при вивченні курсу географії материків і океанів у 7 класі. Учні віртуально поринають у незвичайний природний світ материків і океанів. Мандруємо різними природними зонами: екваторіальними лісами, тропічними пустелями, досягають найвищих гірських висот, знайомляться з різноманітним рослинним і тваринним світом.
Ігрові вправи додають можливість виділити з усього фактичного матеріалу, що пропонується дітям у навчальному плані, ті явища та факти, які можуть бути збережені пам’яттю як найбільш життєво важливі й цікаві у плані пізнання. Як правило, це кросворди, ребуси, вікторини.
Досить цікавим завданням на закріплення для 7 кл. є створення учнями малюнків після вивчення кожного материка на тему «Яким мені подобається бачити материк». Учнівські фантазії різні. Вивчений матеріал, учні поєднують з малюнком. Наприклад, Африка відпочиває на березі океану, в сонячних окулярах, Антарктида – у теплому одязі, серед криги, на санках або на айсбергу і т.д.
Таким чином, ІКТ є потужним засобом для підвищення ефективності вивчення географії у школі. Різноманітні форми застосування сучасних комп’ютерних технологій дають можливість виявити здібності кожного учня, викликати непідробну цікавість до предмета, розвинути ідею співробітництва вчителя та учня, кожному учню стати активним учасником навчального процесу, засвоїти матеріал безпосередньо на уроці, розширити та удосконалити знання з географії, працюючи з інтернет-джерелами в позаурочний час.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Географія та основи економіки в школі. – 2002. – №6.- с. 2-3;
2001.- №4.- с. 33-35; 2003. – №6. – с. 23-25; 1997. – №4. – с. 20-22.
2. Географія. ВГ «Основа» – 2012. - №5. – с..19-23; 2012. - №11-12. – с..62-63;
2012. - №23-24 – с..2-4, с..4-6, с..57-58; 2012 .- №15-16. – с..18-22
3. Малахоткіна І.Є. – Інформаційні технології у викладанні природничих
дисциплін, МОУСОШ №3 р.
4. osvitaua.com | Анонс газета «Краєзнавство. Географія. Туризм.» 9