Липська Г.О.
СУЧАСНИЙ УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
В КЛАСАХ З УЧНЯМИ, ЩО МАЮТЬ ВАДИ ЗОРУ
Актуальність
Дитяча душа –це аркуш паперу різного кольору. Якого б кольору цей «аркуш» не був, він завжди чистий. Залежно від того, що і як написано на цьому чистому аркуші, такою і стане дитина-людина, таким буде її життя, а можливо, життя її країни.[2]
Сучасні уроки зарубіжної літератури можна представити своєрідним алгоритмом: творчість письменника + творчість учня + творчість учителя = урок - новий витвір мистецтва. Види та форми навчальної та виховної роботи з учнями, що мають вади зору, які я застосовую на уроках, сприяють зацікавленню предметом літератури, розвитку творчих здібностей учнів, розвивають логіку та критичне мислення, мовленнєві вміння , допомагають проявити власну думку.
Урок зарубіжної літератури, побудований з урахуванням інноваційних методик, вимагає переосмислення певних прийомів та видів навчальної діяльності. І закономірно, що перевага останнім часом надається розвитку творчих здібностей учнів.
Мета сучасного уроку зарубіжної літератури
Метою сучасного уроку стає вже не нагромадження знань, а пошукова та творча діяльність, спрямована на формування вмінь і навичок щодо орієнтації в просторі новітніх технологій. Нового звучання набуває не стільки констатація проблеми, скільки доцільність і шляхи розв’язання. І тому нового погляду варта співпраця вчителя й учня, що будують свою навчально-пізнавальну роботу навколо будь-якого художнього твору. Тому у педагога – словесника є завдання: допомогти дитині зрозуміти себе, відчути радість своєї неповторності, опанувати вміння відчувати шедеври літератури. Реалізувати такі відчуття можливо лише на уроках співтворчості, побудованих на умовах, де вчитель і учень на однаковому рівні намагаються осягнути в спільній праці художні тексти, де головне місце в роботі надається учневі, а на учителя покладаються функції куратора: підібрати форми навчальної роботи, враховуючи особливості роботи з дітьми зі слабким зором, скласти план діяльності, обов’язково допомагати учню в творчій діяльності.[2]
Вивчаючи роботи науковців (О. Ісаєва, А. Мартинець, О.Слободянюк) , я зрозуміла, що особливо головним є те, що на уроці зарубіжної літератури не просто відбувається робота з новим художнім твором, а здійснюється спілкування: письменник-учитель-учень. Головні завдання сучасного вчителя – розвивати природні задатки дитини, створювати сучасні умови діяльності учнів, навчати критичному мисленню.
У груповій навчальній діяльності учні з вадами зору показують високу результативність засвоєння знань і формування вмінь. Важливу роль у формуванні особистості учня відіграють особливості використання групової роботи: висловлювання власної думки, обмін вражанням, асоціативне мислення, взаємоконтроль, рефлексія.
Для досягнення навчальної мети визначаю наступні завдання:
Окремо звертаю увагу на метод заохочення. Заохочення- це система позитивних впливів на особистість. Воно має різні форми, але сенс його психологічного впливу на дитину завжди пов'язаний з переживанням задоволення, радості, викликаних суспільним визнанням зусиль, старань, досягнутих результатів. Заохочення завжди підкреслює, що мета, яку ставив учень, досягнута і має суспільну цінність, а шляхи, якими він йшов до мети, заслуговують на визнання.[4] Це викликає хороший настрій у дітей і впевненість у власних можливостях. Метод заохочення використовую на практиці роботи з учнями, що мають вади зору.
Хід діяльності
На уроках зарубіжної літератури я даю своїм вихованцям не тільки знання з літератури, але і можливості пізнати себе, визначити своє місце у світі, всебічно розвивати власну особистість. Так необхідним моментом для організації або введення в навчальну канву уроку художньо-естетичної гри є знайомство зі світоглядними поняттями: свобода і необхідність, воля і залежність, прекрасне і потворне, добро й зло.
Протягом своєї діяльності учителя зарубіжної літератури я використовую методику «критичного мислення», активно впроваджую креативні форми роботи на уроках, враховуючи вікові та індивідуальні особливості учнів, що мають вади зору.
«Порушена послідовність»
Форма роботи спрямована на перевірку знань учнів з біографії письменника, уважно прочитаного твору тощо. Наприклад, урок в 5 класі за твором Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка». Фрагменти тексту розташовані в неправильному порядку за змістом або записані на окремих картках, необхідно скласти послідовно.
«Два лісоруби в лісі»
«Жорстоке ставлення хлопчика до оточуючих»
«Зустріч з лісовими мешканцями»
«У пошуках матері»
«Хлопчик-зірка гарний»
«Покарання за жорстокість».
«Лови помилку»
Форма роботи направлена на перевірку або самоперевірку уважності учнів під час вивчення біографії письменника, особливостей творчості, розуміння художнього тексту тощо. Наприклад, урок в 6 класі під час вивчення біографії Ч. Діккенса.
1.Діккенс народився в заможній родині.(Незаможня родина)
2. Письменник народився 1912 році. (1812)
3.Після школи Діккенс працював в магазині.(Адвокатська контора)
4. Через деякій час став працювати учителем. (Репортер)
«Запитання до автора»
Методика спрямована на формування вмінь щодо формулювання запитань та пошуку на них відповіді в тексті. Алгоритм роботи: виявлення складних для розуміння учнями фрагментів тексту, планування у тексті пауз, розроблення запитань для кожної паузи, надання можливості учням поставити свої запитання. Наприклад, такі запитання під час вивчення твору Й.Шиллера «Рукавичка» у 7 класі.
Що автор прагне сказати, коли описує хижаків та їх поведінку?
Що хоче передати нам автор, лев встає та припиняє бійку між тваринами?
Про що говорить автор наприкінці балади?
«Сенкан»
Сенкан- сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Наприклад, урок у 8 класі під час вивчення творчості Омара Хайяма.
Омар Хайям
Освічений, самотній
Навчає, закликає, дивує
Філософ, математик, астроном, поет
Мудрець
«Щоденник подвійних нотаток»
Методика допомагає читачам тісно пов’язувати матеріал тексту з їхнім власним досвідом і допитливістю. Наприклад, текстуальна робота з твором письменника Гете «Фауст» у 9 класі.
Фраза з тексту |
Мої роздуми |
Господь: «Людина не всякчас діяльності радіє, понад усе кохає супокій» |
|
Мефістофель: «Я так люблю живих людей, як любить кіт живих мишей»
|
|
Використання мультимедійних технологій
У широкому сенсі «мультимедіа» означає спектр інформаційних технологій, що використовують різноманітні програмні та технічні засоби з метою найбільш ефективного впливу на користувача, що став одночасно і читачем, і слухачем, і глядачем. Завдяки застосування мультимедійних технологій підвищується ефективність навчання. Використання та складання власних «буктрейлерів» (бук трейлер- сучасна форма реклами книги ... З англійської book - це книга, trailer - тягач, причіп, призначений для перевезення вантажів. Дослівний переклад: тягнути книгу на причепі. А простіше кажучи, буктрейлер - це короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Наприклад, у10 класі «Тема кохання в поезії О. Пушкіна».
Висновок Учень прагне до творчого та більш самостійного процесу, але головне, що творча дія учителя дає рухомий процес і сприяє розвитку компетентної особистості. Тому діяльність учитель-учень не лише написання переказів, творів, рефератів, а й використання сучасних нестандартних методів. Модель діяльності базується на алгоритмі «Від зацікавлення – через здивування та захоплення – до пізнання».
Розвиток пізнавальної діяльності сліпих і слабозорих дітей у процесі вивчення мови і літератури – складне й відповідальне завдання спеціальної школи. Успішне його вирішення забезпечить якісну підготовку до самостійної життєдіяльності учнів. [1]
Список використаних джерел:
1.Демяненко І.П. Особливості викладання української мови та літератури в школі для сліпих та дітей зі зниженим зором// Таврійський вісник освіти.-2017.-№ 1(57).-с. 114-117.
2.Мартинець А.М. Сучасний урок зарубіжної літератури.-Х.:Вид. група «Основа», 2005.
3.Слободянюк О.М .Урок світової літератури: культурологічний підхід. 5-10 класи.-Тернопіль: Мандрівець, 2012.
4. Синьова Є.П. Тифлопедагогіка. Теорія виховання сліпих та слабозорих дітей.-Київ, 2009.
Інтернет-ресурси
1.Тельна О. Групові форми роботи як складова інноваційного уроку літератури в школі -інтернаті для незрячих дітей. Доступ: http://oldconf.neasmo.org.ua
2.Україна-Вікіпедія.Доступ:https:uk.wikipedia.org/wiki/Сенкан
Довідка про автора
Липська Ганна Олександрівна
Комунальний заклад «Одеська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 87 І-ІІ ступенів»
Учитель російської мови та зарубіжної літератури
М. Одеса вул.. Львівська, 5 (048)7474693
e-mail (учасника) annalypskaya18@gmail.com