20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Ф.Достоєвський. "Злочин і кара". Життя і творчість письменника. Філософські, етичні та естетичні погляди митця та їхнє втілення в художніх творах

Про матеріал
Урок розроблено за технологією "перевернутий класс".Перед уроком учні вдома опрацьовують матеріал підручника (біографія і творчисть письменника).Цікаві і різнопланові завдання.
Перегляд файлу

Урок за технологією перевернутий клас

10 клас

Урок№      Тема. Федір Достоєвський (1821-1881). «Злочин і кара». Життя і творчість письменника. Філософські, етичні та естетичні погляди митця та їхнє втілення в художніх творах

 

: Мета. Формувати ключові компетентності:

уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, зосереджено слухати та активно опрацьовувати матеріал, сприймати навчальну інформацію особистісно та засвоювати її через виконання  інтерактивних вправ. 

загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; підвищувати пізнавальну активність;

інформаційну – орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та критично сприймати  інформацію, висловлювати власне ставлення до неї;

соціальну – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; виявляти толерантність у навчальній діяльності;

комунікативну – формулювати цілі власної діяльності та організовуватися для спільної ігрової та інтерактивної діяльності;

формувати предметні компетентності і компетенціїшляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

емоційно-ціннісної – зацікавити творами письменника,сприяти засвоєнню духовних і естетичних багатств людства, пробуджувати творчу уяву, розвивати допитливість;

літературознавчої  формувати уявлення школярів про життя і творчість Ф.Достоєвського; поглиблювати знання школярів про соціально-психологічний роман, розвивати навички роботи з підручником;

культурологічної  розвивати уявлення школярів про творчість Ф. Достоєвського; сприяти усвідомленню школярами філософських,етичних та естетичних поглядах письменника..

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Він більшою мірою, ніж будь-хто інший, є творцем сучасної прози. Він вдихнув у прозу таку внутрішню напруженість, яка зараз сягнула вищої межі.

 

 

 Дж. Джойс

 

Достоєвського читає весь світ, враження від його романів величезне і неоднозначне. Достоєвський складний і суперечливий. Він - видатний письменник-реаліст, знавець життя, гуманіст, пристрасний викривач соціального зла, брехні і лицемірства. Все своє свідоме життя письменник був стурбований долею свого народу і людства.

Він завжди стояв окремо від інших  в російській літературі, залишаючись не цілком зрозумілим і оціненим.

Достоєвського по праву називають "найважчим в світі класиком". Щоб зрозуміти цього письменника, треба дізнатися логіку його мислення, будову його понять і термінів. Багато що у Достоєвського "не як у людей". Він прагнув до відокремленої оригінальності.

Звідки ж, з яких коренів зріс цей геній?

Саме над цим ми і будемо працювати на нашому уроці , спробуємо зазирнути  у його думки, розібратися з його поглядами, щоб потім зрозуміти те важливе, що письменник намагався на сказати своїми творами( записуємо тему)Але епіграфа до уроку нема. І це буде ваше завдання- обрати висловлювання, яке найбільше підходить до нашого уроку, пізніше

Визначення особливо – важливих цілей діяльності на уроці : знати головні віхи життєвого шляху Ф.Достоєвського , християнську етичну систему поглядів, проводити паралель «Біблія» - світогляд Достоєвського , знайомство з провідними мотивами його творчості (співчуття до «знедолених і ображених»; «Краса врятує світ»), уміти  синтезування знання,сформувати активну життєву позицію.

1.     Перед нами портрет. Що ви можете сказати про цю людину?Риси характеру?

2.     Коментар учителя.

Портретів письменника досить багато, і на всіх він постає серйозним, суворо- зосередженим, задуманим. Слід зазначити, що сучасники Ф. Достоєвського відзначали в його зовнішності щось болісно-напружене.

     3. Матриця

30.10. (11.11)                   р.

Народився у   

1838-1843рр.

Навчається у петербурзькому         училищі

1844р.

Перша проба пера….

1846р.

 Перший роман…

Арешт за участь у гуртку Петрашевського

Повернення до Петербургу

 

«Велике пятикнижжя»:

1866

 

1869

 

1872

 

1875

 

1879-1680

 

Помер

Які моменти його життя ви вважаєте важливими, переломними?(  - існують перекази про таємничу смерть батька (1839 р.). Розповідають, що він помер від апоплексичного приступу. Так було написано у лікарському висновку. Але відома й інша версія, що батька убито кріпаками, котрі служили у дворі Достоєвських. Достоєвський, знаходячись під впливом смерті батька, губить мову. Як би там не було, ця смерть була для Федора таємницею всього його життя. 

- З 1847 року Достоєвський зближується із Михайлом Буташевичем-Петрашевським. Письменник почав відвідувати його відомі «п'ятниці», де знайшов коло нових друзів. Радикальні погляди «петрашевців» підігрівалися подіями революції 1848 року. Федір Михайлович виступив за негайне скасування кріпацтва в Росії — навіть шляхом повстання. 15 квітня 1849 року в гуртку зачитували заборонений тоді «Лист Белінського до Гоголя». 23 квітня 1849 року 37 учасників гуртка «петрашевців» заарештували. Федір Михайлович стійко пережив 7-місячне слідство і був засуджений до смертної кари, яку, проте, невдовзі замінили на каторгу.

 Микола I спеціально придумав такий жорстокий жарт, щоб учасникам таємного гуртка більше було не повадно здійснювати крамолу, але він навіть не припускав, що його витівка відкриє неймовірний талант XIX століття.)

3.     «Ти- мені, я – тобі» ( учні ставлять питання один одному)

4.     Робота в групах

Ми починаємо розуміти вираз обличчя письменника на портреті, але для розуміння його творів треба перейти до його поглядів. Згадаємо, що таке філософські питання? ( сенс життя, для чого ми прийшли у світ?), етичні  ( як жити, правила),  естетичні( наука про прекрасне, роль мистецтва, літератури у житті і вихованні, краса)

В підручнику нам розповідається про погляди Достоєвського через призму його творів. Ваше завдання, опрацювавши потрібне, виділити ф.,е,та е. погляди Д.

1.»Бідні люди»

2. «Записки з підпілля»

3.«Ідіот», «Біси»

4. «Брати Карамазови

5. Вступна стаття.

На роботу 3 хв.  Результати озвучити, запис на дошку.

 

(Вища Правда, людина – істота, самозакоханість, зло - нездоровий стан людини, розуміння таланту, відповідальність людини за інших,мистецтво сучасно, корисно,релігія-лише формула моралі, совість, святість, спільна віра людства, любов до інших

Біблія та людина. Чи обов`язково жити за законами Божими?

·        Коли людина звертається до Неї?

·        Чи в змозі Біблія допомогти нам?

·        Чи можемо ми обійтися без каяття, страждань?

 

Так які висловлювання митця ви б обрали епіграфом до уроку? Чому?

5.     «Злочин і кара»  ключові питання:

-         Що таке людина?

-         Що штовхає її на злочин:

-         Що є справжнім покаранням для злочинця?

-         Що буде потім, тобто, яким стане світ, утративши моральність, з розірваними зв’язками між людьми?

-         Де шукати вихід, якщо життя загнало людину у глухий кут?

Книга починається з обкладинки. Перед нами твір, з яким ми будемо працювати наступні 3 уроки. Ім’я автора нам вже знайоме, ми знаємо хто це, що його хвилювало.. а далі- назва твору. Спробуємо розібратися з назвою..

                   Гронування

          Злочин  і     кара

Вкрасти                   в’язниця

Вбити                      осуд

Оббрехати                божа кара

Принизити

Моральні-               фізичні

-         Які тяжчі?

-         Яке покарання більш дієве?

-         Як це поєднується з поглядами Достоєвського?

Преступление и наказание

Переступить через..

Наказание- указание на что-то, наказ, что тебе делать, что не нужно делать. В древнееврейском язике наказание и грех обозначались одним словом.

Композиція-  твір ділиться на дві частини. 1 – злочин і його причини, 2-дія злочину на душу людини. 1- 1 глава, 2- 5 глав.

(Онучка Анни Павлівни Філософої – громадської діячки(Трубецкая) запитала : «Який гріх вважається найтяжчим?» Одні відповіли, що це батьковбивство, другі, що це вбивство із-за користі, треті – зрада коханої людини. Тоді вона звернулася до Достоєвського. Той мовчазний, хмурий , сидів у кутку, Почувши запитання, Достоєвський помовчав, немов не був впевнений, чи варто йому говорити. Раптом його обличчя змінилося, очі засяяли, сказав: «Найтяжчий гріх – це зґвалтування дитини. Відняти життя – це жахливо. Але відняти віру у красоту кохання, ще найбільш страшний злочин.» Д. розповів епізод зі свого дитинства. Живучи у Москві, він товаришував з дівчинкою, донькою кучера чи кухаря. Якійсь мерзотник в нетверезому стані зґвалтував її. Це перша смерть, яку він бачить. Ставлення до пияцтва було особливим. Смертей він бачив багато. Тут морг, відспівування. Але вони були чужими. А тут помирає людина близька. Від нині всесвітнє зло буде сприйматися, як його особисте зло. Висока таємниця смерті зіштовхується з іншою смертю. Смертю приниженою. Пізніше такою смертю він наказує свого героя Ставрогіна («Беси»)._

6.     Чи актуальна у наш час проблема злочину і кари? Які події початку ХХІст. Це підтверджують?

7.     Робота з картками . метод прес.

8.     Карта самооцінки.

9.     Тест.

Підсумок  Висновок уроку.Метод «Відкритий мікрофон». Обмін враженнями від почутого. Очікувані результати. Асоціативний диктант.

Запишіть риси характеру, що, на вашу думку, притаманні

Ф. Достоєвському:талановитість, гуманізм, пасивність, різкість, релігійність, висока моральність, працелюбство, непрактичність, марнотратство, патріотизм.

10.                        

 Головна загадка нашого життя і нашої думки у XXі XXI столітті – Ф.М.Достоєвський. Він, мабуть, єдиний письменник життя і творчість якого спонукають замислитись не тільки над тим, що таке життя, сенс життя, а й про те, що треба любити один одного та пізнати головне, що ніхто інший, а тільки ти, перш за все , у всьому винний. Ось чого нам треба навчитись, так це брати відповідальність за життя своє та за життя інших людей. І допоки ми не змінимо себе, ми не зможемо змінити світ. А світ треба переробити терміново! Як це зробити? Давайте вчитись на прикладі життя великої особистості.

д/з.  знати зміст роману «Злочин і кара», опрацювати підручник ст..96-103

Картка 1

Чи слушно називають І.Достоєвського найтрагічнішим письменником ХІХ - ХХст?

1) ПОЗИЦІЯ.
Я вважаю, що...

(висловіть свою думку з приводу того, чи слушно називають І.Достоєвського найтрагічнішим письменником ХІХ - ХХст?,).

2) ОБҐРУНТУВАННЯ
... тому що...

(наведіть причину появи Вашої думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої думки).

3) ПРИКЛАД
...наприклад...

(наведіть факти, які демонструють Ваші докази, вони підсилять Вашу позицію; зробіть припущення).

4) ВИСНОВКИ
Отже, це свідчить про те, що...

(узагальніть Вашу думку, зробіть висновок, дайте поради).

*Захищаючи свою позицію, намагайтеся дотримуватися структури методу «прес».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 2

Чи погоджуєтесь ви, що Ф.Достоєвський - гуманіст?

1) ПОЗИЦІЯ.
Я вважаю, що...

(висловіть свою думку з приводу того, чи погоджуєтесь ви, що Ф.Достоєвський - гуманіст ).

2) ОБҐРУНТУВАННЯ
... тому що...

(наведіть причину появи Вашої думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої думки).

3) ПРИКЛАД
...наприклад...

(наведіть факти, які демонструють Ваші докази, вони підсилять Вашу позицію; зробіть припущення).

4) ВИСНОВКИ
Отже, це свідчить про те, що...

(узагальніть Вашу думку, зробіть висновок, дайте поради).

*Захищаючи свою позицію, намагайтеся дотримуватися структури методу «прес».

 

docx
Додано
4 квітня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку