Урок за технологією перевернутий клас
10 клас
Урок№ Тема. Федір Достоєвський (1821-1881). «Злочин і кара». Життя і творчість письменника. Філософські, етичні та естетичні погляди митця та їхнє втілення в художніх творах
: Мета. Формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, зосереджено слухати та активно опрацьовувати матеріал, сприймати навчальну інформацію особистісно та засвоювати її через виконання інтерактивних вправ.
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; підвищувати пізнавальну активність;
інформаційну – орієнтуватися в інформаційному просторі, опрацьовувати та критично сприймати інформацію, висловлювати власне ставлення до неї;
соціальну – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; виявляти толерантність у навчальній діяльності;
комунікативну – формулювати цілі власної діяльності та організовуватися для спільної ігрової та інтерактивної діяльності;
формувати предметні компетентності і компетенціїшляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннісної – зацікавити творами письменника,сприяти засвоєнню духовних і естетичних багатств людства, пробуджувати творчу уяву, розвивати допитливість;
літературознавчої – формувати уявлення школярів про життя і творчість Ф.Достоєвського; поглиблювати знання школярів про соціально-психологічний роман, розвивати навички роботи з підручником;
культурологічної – розвивати уявлення школярів про творчість Ф. Достоєвського; сприяти усвідомленню школярами філософських,етичних та естетичних поглядах письменника..
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Він більшою мірою, ніж будь-хто інший, є творцем сучасної прози. Він вдихнув у прозу таку внутрішню напруженість, яка зараз сягнула вищої межі.
Дж. Джойс
Достоєвського читає весь світ, враження від його романів величезне і неоднозначне. Достоєвський складний і суперечливий. Він - видатний письменник-реаліст, знавець життя, гуманіст, пристрасний викривач соціального зла, брехні і лицемірства. Все своє свідоме життя письменник був стурбований долею свого народу і людства.
Він завжди стояв окремо від інших в російській літературі, залишаючись не цілком зрозумілим і оціненим.
Достоєвського по праву називають "найважчим в світі класиком". Щоб зрозуміти цього письменника, треба дізнатися логіку його мислення, будову його понять і термінів. Багато що у Достоєвського "не як у людей". Він прагнув до відокремленої оригінальності.
Звідки ж, з яких коренів зріс цей геній?
Саме над цим ми і будемо працювати на нашому уроці , спробуємо зазирнути у його думки, розібратися з його поглядами, щоб потім зрозуміти те важливе, що письменник намагався на сказати своїми творами( записуємо тему)Але епіграфа до уроку нема. І це буде ваше завдання- обрати висловлювання, яке найбільше підходить до нашого уроку, пізніше
Визначення особливо – важливих цілей діяльності на уроці : знати головні віхи життєвого шляху Ф.Достоєвського , християнську етичну систему поглядів, проводити паралель «Біблія» - світогляд Достоєвського , знайомство з провідними мотивами його творчості (співчуття до «знедолених і ображених»; «Краса врятує світ»), уміти синтезування знання,сформувати активну життєву позицію.
1. Перед нами портрет. Що ви можете сказати про цю людину?Риси характеру?
2. Коментар учителя.
Портретів письменника досить багато, і на всіх він постає серйозним, суворо- зосередженим, задуманим. Слід зазначити, що сучасники Ф. Достоєвського відзначали в його зовнішності щось болісно-напружене.
3. Матриця
30.10. (11.11) р. |
Народився у |
1838-1843рр. |
Навчається у петербурзькому училищі |
1844р. |
Перша проба пера…. |
1846р. |
Перший роман… |
… |
Арешт за участь у гуртку Петрашевського |
… |
Повернення до Петербургу |
|
«Велике пятикнижжя»: |
1866 |
|
1869 |
|
1872 |
|
1875 |
|
1879-1680 |
|
… |
Помер |
Які моменти його життя ви вважаєте важливими, переломними?( - існують перекази про таємничу смерть батька (1839 р.). Розповідають, що він помер від апоплексичного приступу. Так було написано у лікарському висновку. Але відома й інша версія, що батька убито кріпаками, котрі служили у дворі Достоєвських. Достоєвський, знаходячись під впливом смерті батька, губить мову. Як би там не було, ця смерть була для Федора таємницею всього його життя. –
- З 1847 року Достоєвський зближується із Михайлом Буташевичем-Петрашевським. Письменник почав відвідувати його відомі «п'ятниці», де знайшов коло нових друзів. Радикальні погляди «петрашевців» підігрівалися подіями революції 1848 року. Федір Михайлович виступив за негайне скасування кріпацтва в Росії — навіть шляхом повстання. 15 квітня 1849 року в гуртку зачитували заборонений тоді «Лист Белінського до Гоголя». 23 квітня 1849 року 37 учасників гуртка «петрашевців» заарештували. Федір Михайлович стійко пережив 7-місячне слідство і був засуджений до смертної кари, яку, проте, невдовзі замінили на каторгу.
Микола I спеціально придумав такий жорстокий жарт, щоб учасникам таємного гуртка більше було не повадно здійснювати крамолу, але він навіть не припускав, що його витівка відкриє неймовірний талант XIX століття.)
3. «Ти- мені, я – тобі» ( учні ставлять питання один одному)
4. Робота в групах
Ми починаємо розуміти вираз обличчя письменника на портреті, але для розуміння його творів треба перейти до його поглядів. Згадаємо, що таке філософські питання? ( сенс життя, для чого ми прийшли у світ?), етичні ( як жити, правила), естетичні( наука про прекрасне, роль мистецтва, літератури у житті і вихованні, краса)
В підручнику нам розповідається про погляди Достоєвського через призму його творів. Ваше завдання, опрацювавши потрібне, виділити ф.,е,та е. погляди Д.
1.»Бідні люди»
2. «Записки з підпілля»
3.«Ідіот», «Біси»
4. «Брати Карамазови
5. Вступна стаття.
На роботу 3 хв. Результати озвучити, запис на дошку.
(Вища Правда, людина – істота, самозакоханість, зло - нездоровий стан людини, розуміння таланту, відповідальність людини за інших,мистецтво сучасно, корисно,релігія-лише формула моралі, совість, святість, спільна віра людства, любов до інших
Біблія та людина. Чи обов`язково жити за законами Божими?
· Коли людина звертається до Неї?
· Чи в змозі Біблія допомогти нам?
· Чи можемо ми обійтися без каяття, страждань?
Так які висловлювання митця ви б обрали епіграфом до уроку? Чому?
5. «Злочин і кара» ключові питання:
- Що таке людина?
- Що штовхає її на злочин:
- Що є справжнім покаранням для злочинця?
- Що буде потім, тобто, яким стане світ, утративши моральність, з розірваними зв’язками між людьми?
- Де шукати вихід, якщо життя загнало людину у глухий кут?
Книга починається з обкладинки. Перед нами твір, з яким ми будемо працювати наступні 3 уроки. Ім’я автора нам вже знайоме, ми знаємо хто це, що його хвилювало.. а далі- назва твору. Спробуємо розібратися з назвою..
Гронування
Злочин і кара
Вкрасти в’язниця
Вбити осуд
Оббрехати божа кара
Принизити
Моральні- фізичні
- Які тяжчі?
- Яке покарання більш дієве?
- Як це поєднується з поглядами Достоєвського?
Преступление и наказание
Переступить через..
Наказание- указание на что-то, наказ, что тебе делать, что не нужно делать. В древнееврейском язике наказание и грех обозначались одним словом.
Композиція- твір ділиться на дві частини. 1 – злочин і його причини, 2-дія злочину на душу людини. 1- 1 глава, 2- 5 глав.
(Онучка Анни Павлівни Філософої – громадської діячки(Трубецкая) запитала : «Який гріх вважається найтяжчим?» Одні відповіли, що це батьковбивство, другі, що це вбивство із-за користі, треті – зрада коханої людини. Тоді вона звернулася до Достоєвського. Той мовчазний, хмурий , сидів у кутку, Почувши запитання, Достоєвський помовчав, немов не був впевнений, чи варто йому говорити. Раптом його обличчя змінилося, очі засяяли, сказав: «Найтяжчий гріх – це зґвалтування дитини. Відняти життя – це жахливо. Але відняти віру у красоту кохання, ще найбільш страшний злочин.» Д. розповів епізод зі свого дитинства. Живучи у Москві, він товаришував з дівчинкою, донькою кучера чи кухаря. Якійсь мерзотник в нетверезому стані зґвалтував її. Це перша смерть, яку він бачить. Ставлення до пияцтва було особливим. Смертей він бачив багато. Тут морг, відспівування. Але вони були чужими. А тут помирає людина близька. Від нині всесвітнє зло буде сприйматися, як його особисте зло. Висока таємниця смерті зіштовхується з іншою смертю. Смертю приниженою. Пізніше такою смертю він наказує свого героя Ставрогіна («Беси»)._
6. Чи актуальна у наш час проблема злочину і кари? Які події початку ХХІст. Це підтверджують?
7. Робота з картками . метод прес.
8. Карта самооцінки.
9. Тест.
Підсумок Висновок уроку.Метод «Відкритий мікрофон». Обмін враженнями від почутого. Очікувані результати. Асоціативний диктант.
Запишіть риси характеру, що, на вашу думку, притаманні
Ф. Достоєвському:талановитість, гуманізм, пасивність, різкість, релігійність, висока моральність, працелюбство, непрактичність, марнотратство, патріотизм.
10.
Головна загадка нашого життя і нашої думки у XXі XXI столітті – Ф.М.Достоєвський. Він, мабуть, єдиний письменник життя і творчість якого спонукають замислитись не тільки над тим, що таке життя, сенс життя, а й про те, що треба любити один одного та пізнати головне, що ніхто інший, а тільки ти, перш за все , у всьому винний. Ось чого нам треба навчитись, так це брати відповідальність за життя своє та за життя інших людей. І допоки ми не змінимо себе, ми не зможемо змінити світ. А світ треба переробити терміново! Як це зробити? Давайте вчитись на прикладі життя великої особистості.
д/з. знати зміст роману «Злочин і кара», опрацювати підручник ст..96-103
Картка 1
Картка 2
|