Стаття "ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ У ФОРМУВАННІ ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ МОЛОДШИХ ПІДЛІТКІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ"

Про матеріал
Сучасне педагогічне середовище інтегрує в себе суспільну думку щодо взаємозв’язку ієрархії життєвих цінностей здобувачів освіти та виховного впливу освітнього простору. Особливої актуальності набуває проблема формування життєвих цінностей у молодшому підлітковому віці. Матеріал статті подає технології ситуативного моделювання як засіб формування у молодших підлітків ціннісних життєвих орієнтирів і практичних навичок їх застосування.
Перегляд файлу

УДК 37.16 ББК 74.200.55.Ж15

 

Жадан О.М., аспірантка  кафедри освітології  та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди

ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ У ФОРМУВАННІ ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ МОЛОДШИХ ПІДЛІТКІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Сучасне педагогічне середовище інтегрує в себе суспільну думку щодо взаємозв’язку ієрархії життєвих цінностей здобувачів освіти та виховного впливу освітнього простору. Особливої актуальності набуває проблема формування життєвих цінностей у молодшому підлітковому віці, оскільки психологічною особливістю даного вікового періоду є, за визначенням Д. Ельконіна 3, новоутворення свідомості, через яке підліток порівнює себе з іншими (дорослими або товаришами), знаходить зразки для засвоєння, будує свої відносини з іншими людьми, перебудовує свою діяльність.

В Україні на законодавчому рівні сформовано соціальне замовлення на ефективні виховні системи й технології у сфері освіти. Водночас виховне тло освітнього середовища українських шкіл залишається недостатньо сприятливим. Інновації в системі освіти допомагають педагогічному загалу краще розробити систему, завдяки якій ми зможемо передавати і засвоювати якомога більше знань, національного досвіду та світових  ціннісних орієнтирів.

М.В. Кларін 2, аналізуючи існуючі на сьогодні інноваційні підходи в освіті, розподіляє їх на два типи:

1) інновації-модернізації, які модернізують освітній процес та спрямовані на досягнення гарантованих результатів у межах його традиційної репродуктивної орієнтації;

2) інновації-трансформації, які перетворюють традиційний освітній процес та спрямовані на забезпечення його дослідницького характеру, організацію пошукової навчально-пізнавальної діяльності.

Перспективнішим на сьогодні вважають саме другий тип освітніх інновацій, що дає змогу через позакласну діяльність умотивувати молодших підлітків самостійно реалізовувати вектор формування життєвих цінностей. За такого підходу належить використовувати й інші інноваційні технології – такі, що заохочують продуктивну діяльність здобувачів освіти молодшого підліткового віку, актуалізують пошук нових рішень, запровадження нових ідей щодо особистісних ціннісних орієнтацій. Принциповою відмінністю цього підходу є також його гуманістичний характер, оскільки в центрі уваги педагога постає не позакласна діяльність як педагогічна форма, а особистість суб’єкта освітнього впливу як зміст навчання.

Практика впровадження інноваційних технологій у позакласній діяльності з метою формування життєвих цінностей у молодших підлітків  дає змогу виділити однією з ефективніших інновацій технології ситуативного моделювання.

Технології ситуативного моделювання  це спосіб побудови освітнього процесу за допомогою включення здобувачів освіти у гру, яка підпорядкована дидактичній меті (передусім, ігрове моделювання ситуацій і явищ, що є об’єктами вивчення). 1

При застосуванні технологій ситуативного моделювання учасникам позакласної діяльності надається максимальна свобода вибору власної ролі, засобів, інструментарію, способів «занурення» в тему обговорення, самопрезентації, яка обмежується лише означуваними правилами гри. Молодші підлітки охоче висувають припущення про ймовірний розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв’язання, беруть на себе відповідальність за обране рішення. У свою чергу, викладач в ігровій моделі виступає як:

  • інструктор (знайомить з правилами гри, консультує під час її проведення);
  • суддя-рефері (коригує хід гри, дає поради з розподілу ролей);
  • тренер (дає підказки учням для пожвавлення гри);
  • головуючий, модератор (організатор обговорення).

До технології ситуативного моделювання належать:

  • імітації (імітаційні ігри) - процедури з виконанням певних простих відомих дій, які відтворюють, імітують будь-які явища навколишньої дійсності, мають на меті зміну свідомих ставлень до них;
  • симуляції (симулятивні ігри) - ігри, які копіюють діяльність реальних інститутів економічного, політичного, культурного життя;
  • спрощене судове слухання - процес за участю трьох сторін: судді, який буде слухати обидві сторони і виносити остаточне рішення, звинуваченого та звинувача або їхніх представників;
  • громадське слухання - моделювання громадського слухання, аби надати уявлення про його ціль, порядок проведення, ролі і обов’язки членів державних органів, комітетів, комісій;
  • драматизація (або «рольова гра», «розігрування ситуації за ролями», «інсценізація») - технологія, мета якої – сформувати ставлення до конкретної життєвої ситуації, надати учасникам досвіду засобами гри-інсценізації, навчити через досвід і почуття.

Гра за своєю природою має невизначений результат (інтригу). Тому завдання педагога полягає саме в тому, аби майстерно підпорядкувати діяльність у визначеній дидактичній меті, реалізувати її пізнавальний потенціал. З метою формування життєвих цінностей технології ситуативного моделювання мають бути орієнтовані на наближення до реалій повсякденного життя, надавати можливість учасникам позакласної діяльності випробовувати себе в ролі носіїв життєвих цінностей, опановувати уміння і навички практичного досвіду через призму життєвих цінностей.

Використання технологій ситуативного моделювання у позакласній діяльності сприяє формуванню життєвих цінностей у молодших підлітків, оскільки:

  • відтворює соціально-психологічний зміст діяльності, типові проблемні й конфліктні ситуації, допомагають відпрацювати навички їх розв’язання (імітації);
  • надає можливість подивитися, пережити, відчути взаємодію учасників у різних варіантах спілкування і дії, випробувати різні підходи до вирішення задач, перевірити альтернативні рішення, відпрацювати навички розв’язання конкретних ситуацій (імітації, драматизації);
  • передбачає обговорення отримання результатів діяльності та усвідомлення учасниками причинно-наслідкових зв’язків, алгоритму вирішення проблеми (імітації, симуляції, спрощені судові слухання);
  • дає можливість учасникам глибоко вжитися в проблему, зрозуміти її із  середини;
  • учасники отримують практичний досвід у висловлюванні думок, веденні дискусії, визначенні ідей, інтересів і цінностей, пов’язаних із предметом обговорення; набувають комунікативних якостей, навичок соціального співробітництва.

Чого важливо дотримуватися при організації позакласної діяльності з використанням технологій ситуативного моделювання:

  • всі учасники мають чітко дотримуватися своєї ролі;
  • уважне слухання партнерів і педагога;
  • діяльність будь-кого з учасників не коментується;
  • ставлення до своєї ролі як до реальної життєвої ситуації;
  • вихід із ролі після завершення заняття;
  • участь в аналізі рольової ситуації всіх учасників.

Використання технологій ситуативного моделювання перетворює позакласне заняття на нестандартне інтерактивне спілкування; створює комфортні умови для формування життєвих цінностей, за яких кожен учасник відчуває свою індивідуальність, інтелектуальну спроможність; живить інтерес до пізнання, виховує ціннісне ставлення до себе, інших людей, оточуючого світу. Важливо і те, що за таких умов відбувається усвідомлення розмаїтості конкретних життєвих ситуацій, які не мають універсальних рішень і потребують творчого підходу до проблеми, оперативного пошуку рішення, вміння працювати у складних умовах, взаємодіяти з великою кількістю людей.

Саме тому технології ситуативного моделювання здатні сформувати у молодших підлітків ціннісні життєві орієнтири і практичні навички їх застосування.

Список використаних джерел

1 Інноваційні технології навчання: Навч. посібн. для студ. вищих технічних навчальних закладів / [Кол. авторів; відп. ред. Бахтіярова Х.Ш.; наук. ред. Арістова А.В.; упорядн. словника Волобуєва С.В.]. – К.: НТУ, 2017. – 172 с.

2 Кларин М.В. Инновации в обучении: цели, формы и модели: Анализ зарубежного опыта. – М.: Наука, 1997. – 224 с.

3 Эльконин Д. Б. Детская психология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Д. Б. Эльконин; ред.-сост. Б. Д. Эльконин. — 4-е изд., стер. — М.: Издательский центр «Академия», 2007. — 384 с.

 

 

docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку