Виховуємо громадянина-патріота
(досвід роботи закладу освіти)
Анотація. У статті розкрито основні форми та методи , які сприяють
вихованню громадянина-патріота.
Ключові слова: громадянське виховання, громадянин-патріот, цінності,
активна громадянська позиція.
Постановка проблеми. Виклики, пов’язані з вихованням громадянина-
патріота з розвиненим почуттям власної гідності, стійкою громадянською
позицією, готовністю до виконання громадянських обов’язків, потребують
комплексного підходу до вирішення поставлених завдань в умовах
модернізації системи освіти України.
Актуальність роботи. Актуальність проблеми громадянського виховання здобувачів освіти визначається низкою обставин – суспільно-політичною ситуацією, що склалася нині в нашій країні, перетвореннями в суспільному, політичному, економічному житті, переоцінці цінностей у свідомості людей.
Мета роботи полягає в теоретичному та практичному обґрунтуванні умов громадянського виховання здобувачів освіти в освітньому середовищі конкретного закладу освіти .
Об’єкт роботи - процес громадянського виховання здобувачів освіти в умовах інноваційного середовища сучасної гімназії.
Предмет - педагогічні умови громадянського виховання здобувачів освіти в освітньому середовищі сучасної гімназії.
Наукова новизна результатів роботи полягає в тому, що обґрунтовано педагогічні умови громадянського виховання здобувачів освіти в освітньому середовищі сучасної гімназії (використання виховного потенціалу навчальних предметів та позакласних заходів з метою громадянського виховання учнів; залучення учнівської молоді до участі у соціально-значимих проєктах; активне вивчення учнями національно-культурної спадщини українського народу).
Практичне значення роботи визначається тим, що зазначена модель громадянського виховання дітей та учнівської молоді може бути використана на рівні організації освітнього процесу в умовах інноваційного середовища сучасної гімназії.
Виклад основного матеріалу. Відповідно до Закону України «Про освіту», Концепції Нової української школи виховання є невід’ємною складовою освітнього процесу, наскрізним процесом, охоплює всі сфери шкільного життя і має ґрунтуватися на цінностях [2.19].
У національній доктрині розвитку освіти (затверджено Указом президента України від 17.04.02 р. № 347/2002) визначено мету державної політики щодо розвитку освіти, яка полягає в створенні умов для розвитку особистості та творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадян суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти [3.2].
Наказом МОН України від 06.06.2022 №527 затверджено Заходи щодо
реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року. Серед основних складових національно-патріотичного виховання в Концепції виокремлені громадянсько-патріотичне, духовно-моральне, військово-патріотичне та екологічне виховання.
Метою громадянського виховання є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян па основі духовно-моральних цінностей українського народу, національної самобутності.
Педагогічний колектив закладу працює над виховною проблемою «Виховання учня як громадянина України, національно свідомої, життєво і соціально компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальне рішення у різноманітних життєвих ситуаціях».
Організація освітнього процесу в умовах воєнного стану потребує іншого змісту та підходів до реалізації виховних питань.
Особливо важливим стало продовжити формувати почуття та ціннісні орієнтири громадянина-патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, який здатний побудувати суспільство. У сучасних умовах громадянське виховання молодого покоління набуває особливої актуальності.
Класні керівники 1-9 класів акцентують увагу на тому, що громадянськість та патріотизм - це звичайний стан повсякденного життя людини, який виявляється не тільки під час надзвичайних ситуацій, а й у прагненні жити в Україні, розумінні необхідності дотримання конституційних та правових норм, володінням державною мовою, шанобливим ставленням до історії, культури та традицій українського народу.
Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості здобувачів освіти здійснюється на прикладах героїчної боротьби українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності.
З метою посилення громадянського виховання здобувачів освіти у закладі проводяться освітньо-виховні, інформаційно-просвітницькі, науково-методичні заходи та заходи відповідно до календаря пам’ятних дат та ювілеїв, а саме : уроки мужності, зустрічі з учасниками російсько-української війни, волонтерами; організовуються та проводяться виховні години з відзначення національних свят та пам’ятних дат, зокрема Дня захисника та захисниці України, Дня Гідності і Свободи, Дня пам’яті жертв Голодомору, Дня Збройних Сил України, Дня Соборності України, Дня пам’яті героїв Небесної Сотні, Дня пам’яті Героїв Крут, Дня єднання, Рік незламності, Дня рідної мови, Дня пам'яті і примирення та Дня Перемоги над нацизмом у Другій Світовій війні , Дня вишиванки , Дня Європи тощо. Ці заходи спрямовані на формування у здобувачів освіти почуття патріотизму, поваги до Конституції і законів України, соціальної активності та відповідальності, готовності в майбутньому до виконання обов'язків із захисту незалежності та територіальної цілісності держави, усвідомлення громадянського обов’язку із розвитку успішної країни та забезпечення власного добробуту в ній, сповідування європейських цінностей.
Під час проведення таких заходів класні керівники використовують інтерактивні технології: перегляд відеоматеріалів, віртуальних екскурсій та виставок; організація створення серії мотивувальних відеороликів, участь в акціях, флешмобах, конкурсах тощо; використовують матеріали, що підготовлені Українським інститутом національної пам’яті .
З метою вшанування пам’яті загиблих земляків в історико-краєзнавчій кімнаті «Ріднокрай» лідерами учнівського самоврядування було оформлено куточки пам’яті, експозиції, стенди, присвячені пам’яті випускників, загиблих (померлих) під час антитерористичної операції та війни росії проти України (за згоди родичів).
Повага до своєї Вітчизни починається з рідного слова, тому одним із методів національно-патріотичного виховання здобувачів освіти є організація та проведення заходів, спрямованих на популяризацію української мови як державної. Серед таких заходів можна зазначити такі, які проводяться під час уроків української мови та літератури, а також під час позакласних заходів, зокрема виховні години «Всіх нас єднає рідна мова», «У мові є і серце і вуста, і є ім’я красиве – Україна», конкурс читців патріотичної поезії «Слався, рідна Україно», турнір юних мовознавців «Мово калинова-диво барвінкове», книжковий вернісаж «Уклін чолом народу, що рідну мову нам зберіг», літературне дефіле " Нехай лунає рідне слово!", творче спілкування "Українською в соцмережах-закон!", різноманітні уроки-квести, фотоквести. Такі заходи сприяють формуванню в здобувачів освіти національної гідності і гордості за свою землю, народ, Батьківщину, усвідомлення себе представниками української нації, носіями незалежності, державності.
З метою громадянського виховання у закладі освіти налагоджено системну екскурсійну діяльність здобувачів освіти, відвідування визначних історичних місць та ознайомлення з пам’ятками історії та культури різних регіонів України. В умовах воєнного стану ця робота стала майже неможливою, але, попри все, екскурсійна діяльність є. За згодами батьків, діти відвідали нещодавно ботанічний сад та Широківський ліс.
До організації громадянського виховання здобувачів освіти залучаються представники Національної гвардії, Збройних Сил України, ради ветеранів, учасники бойових дій, волонтери. Під час таких тематичних зустрічей діти разом з дорослими обговорюють нагальні питання з національно-патріотичного виховання, проводять інтерв'ювання, ситуаційно-рольові та імітаційні ігри. Під час проведення благодійних ярмарків активно долучаються до участі в заходах і представники батьківської громадськості.
Здобувачі освіти беруть активну участь у міських, обласних, Всеукраїнських, Міжнародних масових заходах патріотичного спрямування за напрямами позашкільної освіти.- Наші учні та учениці- активні учасники та переможці різних конкурсів, організованих КПНЗ «Дніпропетровський обласний дитячо-юнацький кіноцентр «Веснянка» Дніпропетровської обласної ради», Комунальним закладом позашкільної освіти «Центр позашкільної освіти Дніпропетровської обласної ради».
Під час роботи дитячого майданчика літнього дозвілля з вихованцями проводяться заходи з громадянського виховання, такі як вікторина «День Конституції України», українознавча гра «Неймовірна круговерть», гра «Знавці Конституції України», фейс-арт « Україна в моєму серці» тощо.
» Інформацію про проведені заходи педагоги висвітлюють на інтернет-ресурсах: офіційному сайті закладу освіти, в соціальних мережах тощо. Відповідне інформаційне забезпечення сприяє посиленню громадянського виховання здобувачів освіти, приверненню уваги міжнародної спільноти до подій в Україні, популяризації історії українського народу та української національної культури.
Здобувачі освіти беруть активну участь у міських, обласних та Всеукраїнських етапах (очних/заочних) конкурсів, фестивалів, експедицій , є переможцями багатьох конкурсів , мають грамоти та дипломи.
Кожного року наші здобувачі освіти є учасниками та переможцями районного, міського та обласного етапів Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»), яка проводиться з метою виховання юних патріотів України на засадах національної гідності, високої патріотичної самосвідомості та активної громадянської позиції, духовно багатої та фізично розвиненої особистості, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку.
Задля формування в здобувачів освіти медіакультури, підготовки особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою масмедіа, включаючи традиційні та новітні медіа з урахуванням розвитку інформаційних технологій, учні та учениці залучаються до заходів з медіаосвіти. У рамках Тижня медіаосвіти та медіаграмотності проводяться заходи щодо безпечного користування інтернетом, години порад «Медіаграмотність під час війни: як вистояти в інформаційному просторі», web-вікторини «Будь в тренді! Перевір свою медіаграмотність». Учні та учениці залучаються до проходження онлайн-курсів з медіаосвіти тощо.
Сьогоднішні наші здобувачі освіти-майбутні громадяни нашої держави, які створюватимуть матеріальний і складатимуть духовний потенціал України, дбатимуть про високу якість життя в своїй країні. А забезпечити таке життя може лише екологічно компетентне покоління зі сформованим екологічним світоглядом, з новими ціннісними орієнтаціями і установками, з активною екологічною позицією. Учні нашого закладу є активними учасниками заходів у рамках освітнього проєкту «Біоетика» від БФ «Щаслива лапа». Педагоги та школярі уже вшосте долучилися до Всеукраїнського уроку доброти про гуманне та відповідальне ставлення до тварин, який вже набув статусу Міжнародного. Систематично беруть участь у Всеукраїнській благодійній акції «Нарру Мяу для Мурчика» та благодійній акції «Нарру Гав для Сірка», присвяченій Всесвітньому дню захисту тварин. Понад 50 кг корму було передано волонтерам із ГО «Промінь життя» Криворізької міської спільноти спасіння тварин та навколишнього середовища для підтримки безпритульних чотирилапих. За участь у цих акціях отримано подяку від БФ «Щаслива лапа». Також зібраний корм та пошитий лежачок було відправлено до приватних притулків для тварин міста.
Проблема придатної для споживання води — одна з найактуальніших і найглобальніших, адже від води залежить життя і добробут кожної людини, незалежно від статі, віку, раси та інших характеристик. Щоб вирішити цю екологічну проблему, передусім потрібно, щоб у кожного розвивалась екологічна свідомість, яка стримуватиме недбайливі, неекономні дії стосовно води. Здобувачі освіти нашого закладу зробили ще один крок до цього: узяли участь у районному етапі міського конкурсу малюнків "Будемо воду берегти- будемо здоровими рости" . Також активно долучилися до акції «Україні – перемогу! Рідній землі – турботу!».
Доброчинна діяльність формує в учнів почуття відповідальності за доручену справу й тих людей, які потребують допомоги та підтримки, надає значущості їхній участі, допомагає на конкретних справах переконатися у власній спроможності розв’язувати проблеми своєї громади та згуртовувати небайдужих громадян і громадянок навколо їх розв’язання, знаходити ефективне партнерство.
За ініціативи учнівського самоврядування, з вересня 2022 року по вересень 2023 року здобувачі освіти 1-9 класів працювали над реалізацією виховного проєкту «Раз добром нагріте серце вік не прохолоне (Т. Шевченко)» , учасниками якого були учні, учениці, їхні батьки , вчителі та інші працівники гімназії. Протягом дванадцяти місяців у закладі проводилася волонтерська діяльність : було взято участь у благодійному ярмарку «Україна-єдина країна» зі збору коштів на ЗСУ, присвяченому 60-річчю району міста , акціях «Смілива гривня», «Напиши листа солдату», « Зігрій турботою захисника», доброчинній акції «Гривня Перемоги», благодійних марафонах « Мільйон на дрони Перемоги», «Україна єдина », челендж-фесті «Весна Рудани», перераховано кошти на лікування онкохворих дітей, відвідано ветерана Другої світової війни.
Висновок. Отже, підсумовуючи все вище зазначене, можна стверджувати, що виховання громадянина-патріота- це обов’язок та місія сучасного закладу освіти.
Список використаних джерел
світи, в соціальних мережах тощо. Відповідне інформаційне забезпечення сприяє посиленню національно-патріотичного виховання здобувачів освіти, приверненню