Стаття "Використання методу графічної систематизації – «Хмари слів» на уроках історії"

Про матеріал
В статті розкрито прийоми застосування «хмар слів» на уроках історії. Пропоную створення «хмар слів» за допомогою сервісу Word Art (Tagul).
Перегляд файлу

Ольга Коханюк

Вчитель історії

Міцівецька гімназія

Новодунаєвецької селищної ради

Хмельницької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання методу графічної систематизації –

 «Хмари слів» на уроках історії 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В статті розкрито прийоми застосування «хмар слів» на уроках історії. Пропоную створення «хмар слів» за допомогою сервісу Word Art (Tagul).

Ключові слова: «хмари слів», Інтернет-сервіси для створення «хмар слів»: Word Art (Tagul), Word It Out, Word Cloud Generation.

Сучасне суспільство висуває нові вимоги до освіти, однією із яких є підготовка людей, спроможних приймати критичні рішення, знаходити спосіб спілкування в новому оточенні, достатньо ефективно встановлювати  нові стосунки у швидко змінюваній реальності, самостійно, критично і творчо мислити; грамотно працювати з інформацією (вміти збирати певні факти, аналізувати їх, робити ґрунтовні об`єктивні висновки). Тобто актуалізується проблема формування інформаційно-комунікативної компетенції учнів, адже на сьогодні — це один із найважливіших чинників успішності молодої людини. Тому сучасний вчитель має використовувати інтерактивні технології під час проведення уроків історії. Сучасні вимоги, визначені в освітніх стандартах, спонукають учителів не тільки надавати учням навчальну інформацію, а й навчити їх способів практичного застосування її у повсякденному житті. Реалізувати зазначені завдання покликана інтерактивна модель навчання. А використання новітніх освітніх технологій є необхідною ланкою у роботі творчого вчителя, у процесі підвищення якості сучасного уроку історії. Побудована таким чином робота дозволяє сформувати в учнів дослідницькі вміння і навички, сприяє розвитку учнівських життєтворчих компетенцій.

Досить вдало в своїй практиці використовую онлайн-сервіси для створення «хмар слів»:  Word Art (Tagul), Word It Out, Word Cloud.

Що таке «хмара слів»? Сервіси для роботи з «хмарами слів».

Хмара тегів (хмара слів, або зважений список, представлений візуально) — це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо). Зазвичай використовується для опису ключових слів (тегів) на веб-сайтах, або для представлення неформатованого тексту. Ключові слова найчастіше являють собою окремі слова, і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або кольором. Таке уявлення є зручним для швидкого сприйняття найвідоміших термінів і для розподілу термінів за популярністю один щодо одного. 

Можливості використання «хмари слів» у навчанні пов'язані, наприклад, з тим, що: 

  •                   в «хмару» можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; 
  •                   попросити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту; 
  •                   можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; 
  •                   скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з «хмари»; 
  •                   створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова; 
  •                   показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;
  •                   перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
  •                   написати зашифровану листівку другові;
  •                   зробити "хмарку" підказок до історичного диктанту, кросворду тощо;
  •                   повторити основні поняття теми, що вивчаєтся.

Це тільки деякі варіанти використання «хмар тегів/слів». Кожен вчитель може додати до свого списку вправ найрізноманітніші ідеї. Так, вчитель історії  за допомогою «хмар слів» може візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Можна відобразити імена видатних постатей, які жили у певний час, візуалізувати певні поняття, вислови, дати, події, характеристику історичного діяча. Це сприяє швидкому запам’ятовуванню інформації.

Інтернет-сервіси для роботи з «хмарами слів».

В Інтернеті можна знайти декілька сервісів для створення «хмар слів» та описи до них:

 https://wordart.com/

https://worditout.com/word-cloud/888672https://worditout.com/word-cloud/888672

https://www.jasondavies.com/wordcloud/

 «Хмару слів» можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних програм:

Word Art багатофункціональний англомовний сервіс для створення «хмар слів». З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми.

Word It Out безкоштовний англомовний сервіс для створення «хмар слів», який є одним з найпростіших і зручних у використанні.

Word Cloud Generation  англомовний сервіс для створення «тегових хмар», який має найбільш зручну інтуїтивно зрозумілу навігацію.

Створення «хмар слів» за допомогою сервісу Word Art (Tagul)

Розглянемо один з сервісів, який дає можливість інтерактиву під час уроку історії, - це сервіс Word Art (Tagul).

Ключові переваги Word Art:

-         для створення «хмари» текст можна або додати вручну, або за вказаним посиланням;

-         розширені налаштування дозволяють змінювати у відображенні «хмари» ряд параметрів (основну форму, добирати комбінацію з 8 кольорів, шрифти, орієнтування слів, колір фону тощо);

-         можливість відображення певних слів виключно обраним кольором;

-         безкоштовне скачування зображень у форматі jpg чи png.

Word Аrt дозволяє створити «хмари слів» певної форми. Шаблони можна завантажити з бібліотеки. Користувачі можуть вказати посилання на сайт, з якого потрібно взяти важливі слова, або ввести потрібний текст вручну. Доступні налаштування шрифту, орієнтації слів, колірної схеми та інші параметри. Підсумкове зображення зберігається у вигляді картинки, якість користувач може вибрати самостійно. Невеликий недолік сайту полягає в тому, що користувачеві необхідно пройти нескладну реєстрацію.

За посиланням https://wordart.com/ Ви можете знайти відеопрезентацію з демонстрацією, як створити хмару слів онлайн за допомогою сервісу WordArt.

Як приклад, створимо «хмару слів» до теми «Перші князі Русі-України» (Історія України, 7 клас. Тема вміщена в Розділі І «Виникнення та становлення Русі-України»).

Крок 1. Вмикаємо Інтернет і переходимо на сайт https://wordart.com/.  На головній сторінці сайту натискаємо CREATE NOW – створити зараз

Крок 2. Потрапляємо у вікно редактора WORDS- слова

Для роботи зі словами в редакторі передбачено вікно «Words». Для додавання нового слова клацаємо «Add» і вводимо його вручну, для видалення натискаємо на кнопку «Remove». Є можливість додавання тексту по вказаному посиланню, для цього клацаємо на кнопку «Import» або «Import words». Для цього достатньо скопіювати потрібний текст з документу  Word, що знаходиться у вашому комп’ютері.  Для кожного окремого слова в тексті можна налаштувати колір (Color) і шрифт.

Чим більше буде тексту, тим меншим шрифтом будуть надруковані слова у «хмарі». Перші слова завжди будуть більші в розмірі.

Крок 3. Коли записали усі потрібні слова, дати і т.д. натискаємо вкладку SНАPES -  Форма. Тут можна вибрати форму, в якій будуть розташовані  слова в «хмарі». Обираємо, яка Вам подобається і натискаємо на неї.

Крок 4. Під формами слів є вкладка FONTS – шрифти. Вона  пропонує величезний вибір шрифтів, багато з них підтримують кириличний шрифт. Вибираємо один із них. Краще обирати шрифт на білому тлі, тоді слова у «хмарі» буде краще видно.

Крок 5. Обираємо розміщення слів у «хмарі».  Для цього існує вкладка LAYOUT – компонування.

Крок  6.  Вкладка STYLE - стиль. Тут можна обрати колір, яскравість тексту, фон.

На відміну від інших сервісів, WordАrt пропонує користувачам створити анімаційну «хмару». Всі налаштування анімації відбуваються у вікні «Color and Animation».

Крок 7. Як тільки всі налаштування будуть завершені, клацаємо на кнопку «Visualize». Почнеться процес візуалізації слів.

Готову «хмару» можна зберегти в зручному форматі: завантажити

або відразу відправити на друк. Після цього можна знову змінити колір, форму, шрифт «хмари», повернувшись у відповідні вкладки.

Отже, застосування сучасних онлайн - ресурсів у роботі вчителя сьогодні є обов’язковою умовою освітнього процесу.

Вчитель, який використовує сучасні форми роботи, зможе організувати роботу на уроці, заставити сучасних дітей вчитися, бо їх навчання відбуватиметься в цікавій формі, без нудних розповідей і перечитування матеріалу підручника. Однією із таких цікавих форм роботи на уроці є застосування «хмар слів», під час роботи з якими учні і вчитель виконують спільну справу. «Хмари слів» можна використовувати на будь - якому етапі уроку. Працюючи з ними, учні запам’ятовують дати, характеризують історичного діяча, вивчають терміни та поняття, встановлюють відповідність, хронологічну послідовність, працюють з історичним документом, з картою та ін. «Хмари слів» яскраві, кольорові, різної форми. Це їх зацікавлює, захоплює, викликає бажання виконати завдання, а значить - вчитися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку