Стаття. "Використання сучасних тестових технологій для перевірки знань учнів на уроках"

Про матеріал
Стаття. Використання сучасних тестових технологій для перевірки знань учнів на уроках. Стаття присвячена оргінізації оцінювання навчальних досягнень учнів та методиці використання контрольно-діагностичних систем та он-лайн сервісів на уроках інформатики й обгрунтована доцільність та переваги комп'ютерного тестування.
Перегляд файлу

                                Король Олександр Петрович,

                                         вчитель інформатики (І категорії)

                   Комунального закладу Сумської обласної ради –

Шосткинського ліцею – інтернату спортивного профілю

 

ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ТЕСТОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ УЧНІВ НА УРОКАХ

Стаття присвячена оргінізації оцінювання навчальних досягнень учнів та  методиці використання контрольно-діагностичних систем та он-лайн сервісів на уроках інформатики й обгрунтована доцільність та переваги  комп'ютерного тестування.

Ключові слова: система оцінювання, інтерактивні технології, система тестового контролю, процес навчання, комп'ютерне тестування,навчальний процес, контроль знань.

Постановка проблеми. Результативність процесу навчання багато в чому залежить від ретельності розробки методики контролю знань. Контроль знань необхідний при будь-якій  системі навчання і будь-якій організації навчального процесу. Це засіб управління навчальною діяльністю учнів. Але для того, щоб поряд з функцією перевірки реалізувалися і функції навчання, необхідно створити певні умови, найважливішою з яких є об'єктивність перевірки знань.

  Важливою ланкою навчального процесу є діагностика знань, умінь і навичок учнів. Від її правильної організації багато в чому залежить результат навчання. В процесі діагностики виявляються переваги і недоліки знань та вмінь учнів, що дає можливість керувати навчальним процесом, вдосконалювати форми і методи навчання.

Аналіз останніх публікацій. Використання тестів у навчальному процесі надійно увійшло у світову педагогічну практику. В Україні цей процес також набуває сил: розвиваються наші уявлення про призначення та педагогічні можливості тестів, форми тестів, формати запитань, методи обробки результатів тестування та їх інтерпретації. Фундаментальні дослідження тестування як методу педагогічної діагностики, висвітлені в роботах С. Аванесова, В. Беспалька, К. Інгенкампа, Пола Клайна, А.Майорова, Л. Долінера та інших. Питання використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для оцінювання навчальних досягнень учнів досліджували у своїх працях [2,3,4,5,6,7,8] Бербец В.Голубєва Н. Дичківська І.Ляшенко О.Сікорський П. Федорчук Е.,  Щетина Н та ін.

Мета статті - визначити та показати шляхи використання тестових технологій для оцінки та діагностики навчальних досягнень учнів під час контролю знань.

Виклад основного змісту.  Результативність процесу навчання багато в чому залежить від ретельності розробки методики контролю знань. Контроль знань необхідний при будь-якій  системі навчання і будь-якій організації навчального процесу. Це засіб управління навчальною діяльністю учнів. Але для того, щоб поряд з функцією перевірки реалізувалися і функції навчання, необхідно створити певні умови, найважливішою з яких є об'єктивність перевірки знань.

  Важливою ланкою навчального процесу є діагностика знань, умінь і навичок учнів. Від її правильної організації багато в чому залежить результат навчання. В процесі діагностики виявляються переваги і недоліки знань та вмінь учнів, що дає можливість керувати навчальним процесом, вдосконалювати форми і методи навчання.

  Одним із засобів діагностики, що дозволяє оперативно і ефективно

перевірити результати навчання та засвоєння знань учнів, є тести.

Тест (від англ. test – проба, перевірка) у педагогіці – це система спеціально підібраних завдань певного змісту і специфічної форми, що дозволяють кількісно оцінити навчальні досягнення. Цей термін введено американським психологом Джеймсом Кеттелом у 1899 році. Тести успішно використовуються в різних галузях, у тому числі і в процесі навчання. [7,c.4]   Отже,  якісно складені тести дозволяють вчителю  отримувати достовірну інформацію, щодо підготовленості учнів. За В. С. Аванесовим педагогічний тест це «…система репрезентативних паралельних завдань зростаючої складності, специфічної форми, яка дозволяє якісно та ефективно визначити рівень та структуру підготовленості учнів» [1, c.7]

Тестування  –  це    спосіб визначення рівня знань і вмінь  учнів  за допомогою спеціальних тестових завдань, як правило, у вигляді запитань або задач.

Протягом всієї історії використання тестів в якості засобу діагностики навчальних досягнень  дітей,  ставлення  до них було неоднозначним.

  Час довів, що тест справді є дуже зручним засобом діагностики, але не

єдиним. Учень повинен вміти дати усну розгорнуту  відповідь, доводити і відстоювати свою точку зору.

За результатами виконання тестів можна судити про рівень знань, умінь і навичок учнів, про ступінь розвиненості їх деяких особистісних якостей, а значить, про успішність або, навпаки, неуспішність певного етапу навчання для всього класу або окремих учнів. Тести припускають наявність в учня певного обсягу інформації, тому вони найчастіше застосовуються при повторенні і закріпленні знань. Поєднання предметних тестів з тестами здібностей, зокрема здібностей до навчання, покращує прогностичні властивості тестування навчальних досягнень учнів, з високою ймовірністю передбачити

успішність їхнього подальшого навчання.[5, c.20].

Тести — це одна з ефективних форм проведення контролю знань. Така форма контролю має цілу ни­зку переваг:

  •             охоплює контролем великий обсяг матеріалу; зменшує, порівняно з традиційним опитуванням, затрати часу на 50 відсотків;
  •             швидка перевірка; оцінювання великої кількості учнів одночасно;
  •             дає можливість для впровадження модульного навчання та системи рейтингового контролю;
  •             передбачає об’єктивність оцінювання знань і як наслідок, підвищує позитивне стимулювання пізнавальної діяльності учнів;
  •             універсальність, можливість відобразити всі стадії процесу навчання; є стимулюючим чинником, оскільки школярі вивчатимуть саме те, що оцінюється; контролює не тільки велику кількість теоретичних питань, але й практичні навички; дає можливість розробляти всеосяжний план оцінки знань учнів.

Аналіз оцінювання навчальної діяльності учнів має здійснюватися з дотриманням певних педагогічних вимог. Ряд вчених, зокрема П.І. Сікорський називають їх принципами [6, с.2-6]. Сутність яких полягає:

  • в плановості: аналіз і оцінювання мають здійснюватися з дотриманням певного плану;
  • систематичності й системності: аналіз і оцінювання мають відповідати структурним компонентам змісту вивченого матеріалу і бути постійними;
  • об’єктивності: аналіз і оцінювання мають бути науково обґрунтованими; відкритості й прозорості;
  • економічності: методи, прийоми, зміст завдань мають бути співвідносними з наявним бюджетом часу учнів, а методи — ще й доступними і зрозумілими;
  • тематичності: перевірка якості знань учнів з окремих тем, розділів проводиться за темами (блоками, модулями);
  • врахування індивідуальних можливостей учнів;
  • єдності вимог: врахування загальнодержавних стандартів змісту освіти.

 Система комп'ютерного тестування дуже зручна для оцінювання знань учнів з низьким та середнім рівнем навчальних досягнень. Вона позбавляє учителя необхідності витрачати дорогоцінний час уроку на вислуховування недолугих усних відповідей тих учнів, що з певних причин не бажають мати великі успіхи з предмету. У той же час вона стимулює їх до виходу на певний достатній рівень знань. [3, с.309]

Однак проводити якісне тестування без застосування спеціальних засобів практично неможливо через значний обсяг даних, якому необхідно переробити вчителю. По-перше, необхідно підготувати значну кількість варіантів тестів з неповторюваними питаннями, а підготовка тесту – досить трудомісткий процес. По-друге, оцінка результатів тестування, особливо в процесі використання статистичних методів, досить складна.

Для вирішення цих проблем використовуються програмні засоби, що дають можливість учителеві оперативно складати безліч питань з теми і оцінювати результати тестування.

На сьогодні переважна більшість  шкіл, навчальних кабінетів підключені до мережі Інтернет. Тому організовувати та проводити тестування стає дедалі простішим.

Розглянемо деякі програми для проведення тестування знань учнів.

При умові доступу одночасно до декількох комп’ютерів без мережі Інтернет можна використати програму MyTestX .

Програма MyTestX  забезпечує на комп'ютері створення, редагування, використання та автоматичне відкриття навчальних тестів. Програма безкоштовна, проста і зручна у використанні, має постійну підтримку від виробника.

Програма MyTestX працює з дев’ятьма типами завдань: одиночний вибір, множинний вибір, встановлення порядку проходження, встановлення відповідності, вказівка істинності чи хибності тверджень, ручне введення числа (чисел), ручне введення тексту, вибір місця на зображенні, пере­становка букв. Завдання типу так/ні легко можна отримати, використовуючи тип з одиночним вибором. У тесті можна використовувати будь-яку кількість будь-яких об’єктів,.

Система Test-W2. Ця система призначена для контролю знань учнів, перевірки відповідності знань вимогам навчальних програм, виявлення рівня навчальних досягнень учнів з будь-якого предмета за допомогою комп’ютера.

Система Test-W2 надає такі можливості:

  • встановлення індивідуальних параметрів тестування (кількість запитань, час тестування тощо);
  • використання шкали оцінювання на 2, 5, 6, 9 або 12 балів;
  • проведення тестування з діагностикою (в процесі тестування позначаються правильні й неправильні відповіді);
  • авторизація учня (вводиться прізвище, ім’я, клас) та збереження даних у протоколі;
  • захист тестів і протоколу тестування від несанкціонованих дій;
  • редагування тестів;
  • використання можливостей редактора Paint та процесора Microsoft Word  для редагування тестів;
  • робота в локальній комп’ютерній мережі.

Крім спеціальних програмних засобів можна користуватись і звичними програмами для створення тестів, наприклад, MS Word. У цій програмі використавши такий розділ як форма можна створювати найрізноманітніші тестові завдання. Окрім того, у разі недостатньої кількості робочих місць за комп’ютером, створені тести можна без проблем роздрукувати, й роздати учням.

 Форма - документ, який містить пусті місця або поля форми, призначені для вводу відомостей. Наприклад, у Microsoft Word можна створити електронну реєстраційну форму, заповнюючи яку користувач вибиратиме значення із запропонованих списків.

Форма може містити поля, елементи керування, таблиці, вкладені таблиці та написи.

У програмі Microsoft Word можна створити форму, розпочавши із шаблону, а потім додати елементи керування вмістом, зокрема прапорці, текстові поля, елементи для вибору дати та розкривні списки. Інші користувачі можуть заповняти форми за допомогою програми Word на своїх комп’ютерах. Крім того, будь-який елемент керування вмістом, доданий до форми, можна зв’язати з даними.

Також за наявності мережі Інтернет з’являється можливість створення онлайн тестування.

Google Форми - частина офісного інструментарію Google Drive. Мабуть, це один з найшвидших і простих способів створити своє опитування або тест: пишемо завдання, вибираємо тип відповіді (вибір з кількох варіантів, написання власного) - готово! Одержаний тест можна відправити учням електронною поштою або вбудувати на свій сайт чи блог за допомогою спеціального коду. Для прискорення роботи можна  додати плагін Flubaroo.  Він автоматично перевіряє відповіді учнів і ставить оцінки відповідно до заданих критеріїв. Форми абсолютно безкоштовні - для використання ресурсу потрібно лише мати акаунт Google.

Безоплатний онлайн-сервіс Kahoot! дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри: вікторини, обговорення, опитування. Аби розпочати роботу в сервісі, потрібно зареєструватися. Безоплатний онлайн-сервіс Kahoot! дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри, що складаються з низки запитань із кількома варіантами відповідей. Такі ігрові форми роботи можуть бути застосовані у навчанні — для перевірки знань учнів. А також сервіс може стати у пригоді керівнику та педагогічному колективу навчального закладу для різних форм наукової, методичної та організаційної роботи. Участь в іграх, створених за допомогою сервісу, сприяє спілкуванню та співпраці у колективі, підвищує рівень обізнаності в інформаційно-комунікаційних технологіях, стимулює критичне мислення.

Для організації  та використання сервісу Kahoot! достатньо комп’ютера, підключеного до мережі Інтернет та проектора з екраном, на якому будуть відображатися запитання. Для відповідей учні використовують свої мобільні телефони.[9]

 Plickers — це додаток, що дозволяє миттєво оцінити відповіді всього класу.
 Для роботи з Plickers необхідно:

  • один мобільний телефон у вчителя під управлінням iOS або Android з встановленим додатком Plickers;
  • набір карток з QR-кодами (необхідно роздрукувати з офіційного сайту);
  • проектор з відкритим сайтом Plickers в режимі Live View. Проектор в цілому необов'язковий, але дуже корисний, особливо для створення «вау-ефекту».

  Додаток можна використовувати для отримання миттєвої реакції. Запитайте учнів «Вам усе зрозуміло?», і вони піднімуть у відповідь картки, що говорять «так» або «ні». Додаток миттєво відображає статистику класу, і, виходячи з цього, ми зможете ви або рушити далі чи зупинитися на незрозумілою темі.

З допомогою Plickers можна проводити невеликі оглядові тести в кінці теми. Для цього треба внести у додаток список класу і список питань. Учні піднімають свої картки одночасно, а ваш планшет видає вам інформацію про те, як впорався кожен з них. Це дає можливість дізнатися про прогрес всього класу, а не кількох його представників, як буває, коли опитування ведеться усно.

Існують і інші не менш цікаві сервіси для контролю та перевірки знань учнів.[10]

Moodle

Відома у всьому світі навчальна платформа. Застосовується багатьма вітчизняними і закордонними навчальними закладами. Доступна у використанні, має багато функцій. Ресурс безкоштовний. Може обслуговувати як кілька осіб, так і великі навчальні заклади. Дозволяє формувати тестові завдання різних типів, здійснювати оцінювання, завантажувати навчальні матеріали, вести облік успішності тих, хто навчається, спілкуватися з учнями та колегами тощо.[11]

ClassMarker

Дозволяє створювати різноманітні тести, використовуючи необмежену кількість запитань і відповідей, передивлятися результати оцінювання, аналізувати статистику. Можна реєструвати користувачів у групах. Ресурс дає можливість миттєво отримувати результат оцінювання і за потреби показувати його користувачеві або приховувати. Передбачений безкоштовний професійний план для онлайн-тестування – до 100 тестів, проведених на місяць (це 1200 тестів щорічно).

Поряд з перевагами тестового контролю слід відмітити, що серед педагогів існують і думки про те, що тести не дають об’єктивного уявлення про якість засвоєного учнями змісту навчального предмета. Таке ставлення до тестового контролю насамперед можна пояснити великою імовірністю вгадування правильної відповіді. Особливо це характерно для найпоширеніших завдань закритої форми, а серед них — завдання з альтернативними відповідями: «так — ні». За таких умов імовірність вгадування правильної відповіді справді недопустимо висока. Подолати цей недолік можна, збільшивши кількість варіантів відповідей. Тому питання повинно бути чітким, лаконічним, зрозумілим, не перевантаженим зайвими словами.

Висновки. І все ж, незважаючи на недоліки, можна говорити про те, що сьогодні стрімкого поширення набуває тестовий контроль навчально-пізнавальної діяльності учнів, оскільки даний метод перевірки знання потребує менше часу для написання, а при правильній його структурованості повноцінно розкриває набуті учнями знання. Перехід від традиційних форм освіти до пошуку нових, більш ефективних, потребує створення якісно нової моделі системи контролю, яка б дала змогу об’єктивно оцінювати знання, уміння та навички учнів, виключаючи суб’єктивізм.

Список використаних джерел

  1. Аванесов В.С. Теория и практика педагогических измерений. – 2005.
  2. Бербец В. В. Поєднання форм і методів контролю навчальних досягнень учнів в процесі проектно-технологічної діяльності  – Київ 2004. – С. 27-34.
  3. Голубєва Н. В. Комп’ютерне тестування як одна з форм сучасного контролю знань. Львів : ЛДУБЖД, 2006.– С. 309-313.
  4. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2004.
  5. Ляшенко О.І, Лукіна Т.О. Тестові технології оцінювання ключових і предметних компетентностей учнів основної і старшої школи. Київ. Педагогічна думка. 2014 р.
  6. Сікорський П. І. Моделювання дидактичних систем оцінювання // Шлях   освіти / . – 2006. – № 2. – С. 2-6. Е.І.
  7. Федорчук Е.І.Тести для самоконтролю з загальної педагогіки. Навч.- метод.     посіб. Кам’янець-Подільський: Видавництво «Абетка-світ», 2013.
  8. Щетина Н.. Тематичний контроль рівня навчальних досягнень студентів з   креслення. Трудова підготовка в закладах освіти, № 3, 2006р.
  9. «Використання Kahoot! у навчально-виховному процесі»

              URL:http://urokinformatyky.blogspot.com/p/blog-page.html

  1.  «Опитування всього класу за 30 секунд за допомогою Plickers.»

URL:http://phys.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2016/12/Plickers.pdf

  1.  «Про систему MOODLE - Організаційно-методичний Центр новітніх технологій навчання»

 URL:http://www.dut.edu.ua/ua/1035-pro-sistemu-moodle-    organizaciyno-metodichniy-centr-novitnih-tehnologiy-navchannya

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравченко Тетяна Феодосіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
15 січня 2022
Переглядів
3298
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку