Стаття "Впровадження форм і методів ситуативного моделювання в навчально - виховному процесі"

Про матеріал
Використання форм і методів технологій ситуативного моделювання має велике значення в навчально-виховному процесі, адже їх мета – визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри, допомогти навчитися через досвід та почуття. Вони, а саме рольова гра, можуть використовуватися для отримання конкретних навичок
Перегляд файлу

                        Стаття № 2.

 

Впровадження форм і методів ситуативного моделювання в навчально-виховному процесі

 

Роль ситуативних технологій в урочній діяльності

Використання форм і методів технологій ситуативного моделювання має велике значення в навчально-виховному процесі, адже їх мета – визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри, допомогти навчитися через досвід та почуття. Вони, а саме рольова гра, можуть використовуватися для отримання конкретних навичок. Рольова гра істотно впливає на розвиток інноваційного потенціалу особистості, адже у грі дитина пізнає світ, пізнає саму себе, набуває багатьох умінь і вчиться спілкуватися. Під час рольової гри навчання відбувається через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність призначенням ролей учасникам і учасницям! Учні можуть діяти „наче насправді", вони реагують на конкретну проблему в рамках заданої програми. Отже, технології ситуативного моделювання якнайбільше відповідає віковим особливостям учнів 5,6,7 класів.

Розглянемо на конкретних прикладах значення рольової гри на уроках української літератури.

1.     Конкурс-гра - модель технологій ситуативного моделювання, де учні мають
захистити свої знання з теми.

Конкурс-гра „Захист байки" на уроці української літератури (позакласне читання)  в 6 класі з теми: Твори Леоніда Глібова і Євгена Гребінки".

Дійові особи: ведучий, майстри пензля, ерудити, майстри інсценізації, байкарі.

Етапи гри:

  •  ерудити відповідають на питання вікторини;
  •  майстри пензля представляють власні ілюстрації до творів Л. Глібова і         Є. Гребінки;

        -  майстри інсценізації показують підготовлену заздалегідь інсценізацію         байки Л. Глібова чи Є. Гребінки;

 

Підводяться підсумки конкурсу. Байкарі до запропонованої „моралі" складають власний сюжет.
 

2. Судове слухання - модель технологій ситуативного моделювання, яка дає учням можливість розіграти судовий процес з конкретної справи з мінімальною кількістю учасників. Метою технологій спрощеного суду є надання можливості учням отримати спрощене уявлення про процедуру прийняття судового рішення, взяти участь у вправі, пов'язаний з аналізом, критичним мисленням, прийняттям рішень.

Рольова гра „Суд над Щукою" на уроці української літератури в 6 класі з теми „Байка Леоніда Глібова  „Щука".

Дійові особи: судді, захисник (Лисиця), підсудний (Щука), свідки, прокурор.
Ведеться судове засідання з використанням професійної лексики.
Прокурор. Я звинувачую...
Захисник. Я захищаю...
Суддя. Виношу вирок...
(свої висловлювання діти продумують безпосередньо на уроці).

3. „Чарівний стілець" - модель технологій ситуативного моделювання, використання якої дозволяє розрядити обстановку, розвиває мовлення учнів, сприяє створенню атмосфери довіри та дружніх стосунків.

Рольова гра „Чарівний стілець" на уроці української літератури в 5 класі з теми: „ І. Франко. Фарбований Лис". Образ Лиса, риси його характеру". Діти по черзі сідають на „чарівний стілець", одягають маску Лиса і уявляють себе Лисом з казки. Їм пропонується розповісти про незвичайну пригоду, яка „трапилася" з ними. Найдоцільніше проводити таку гру в кінці уроку, бо діти збуджені, після такої роботи їх важко повернути до виконання серйозних вправ.

4. Уявна подорож - модель технології ситуативного моделювання, яка допомагає учням краще осмислити матеріал під час уроків з позакласного читання.

.


Уявна подорож на уроках української літератури з позакласного читання в 5                      - 6 класі за творами  М. Вінграновського, Г. Тютюнника, П. Тичини чи                                                      Є. Гуцала".

Учні отримують квитки, кожен займає свій „вагон", і всі вирушають в уявну подорож по різних областях України.

Перша зупинка. Миколаївська область, станція ім.. М. Вінграновського.

Друга зупинка. Полтавська область, станція ім.. Г. Тютюнника.

Третя зупинка. Чернігівська область, станція ім. П. Тичини.

Четверта зупинка Вінниччина, станція ім.. Є Гуцала. 

На кожній станції учні відповідають на питання вікторини за творчістю письменників. Підводяться підсумки подорожі і визначається „вагон" - переможець.

5. Інсценізація - модель технологій ситуативного моделювання, яка сприяє розвитку творчих акторських здібностей, застосовується для того, щоб зацікавити учнів предметом вивчення, посилити їх інтерес до запланованої для обговорення ситуації; дати змогу подивитися на звичні завдання по-новому. Після вистав проводяться обговорення.

Інсценізація „Квіткове весілля", урок з позакласного читання в 5 класі з теми "Леонід Глібов. Вірш „Квіткове весілля". Участь в інсценізації беруть всі учні класу, так як тут є Барвінок і Мак, Редька і Півні, Індики і Гусак., Морквиця і Пастернак, Чижі , Синиці і Шпак.

Діти із задоволенням грають „весілля". Після інсценізації дають визначення поняттю алегорія, відповідають на питання „Кого зображено в образах квітів?" Підводяться підсумки.

                          Рольова гра як форма активізації позаурочної діяльності

Усі впроваджені  моделі технологій ситуативного моделювання мають надзвичайно важливе значення в практичній діяльності як під час уроку, так і в позаурочній діяльності.


Адже ці інтерактивні техніки спрямовані на розвиток креативної особистості учнів, а це є пріоритетним завданням, яке стоїть перед сучасною освітою.

А технології ситуативного моделювання, зокрема саме рольова гра, є засобом створення моральної ситуації як на уроці, так і в позаурочний час. Рольова гра істотно впливає на особистісний розвиток дитини, адже у грі забезпечено розвиток необхідних передумов для становлення моральної регуляції поведінки. Актуальність ігрової ситуації - основна умова успішності.

1. Конкурс - гра „Знавці усної народної творчості" (проводиться як позаурочний захід для учнів 5 класу).             

Дійові особи: команда „Перлинки" і команда „Живе джерельце".
Етапи гри:

  •   конкурс на кращого оповідача власної казки;
  •   конкурс на кращу інсценізацію казки;
  •   конкурс „Хто кмітливіший" (відгадати загадки).
    Підсумки конкурсу.

2. Конкурс інсценізації віршів М. Вінграновського учнями 5 класу.
Інсценізація вірша М. Вінграновського „Іде кіт через лід..."

Дійові особи: Кіт, Зима і Весна, одягнені відповідно до образу.

Інсценізація Вірша М. Вінграновського „Грім".

Дійові особи: Грім, Слива, Груша. Після інсценізацій підводяться підсумки і визначається перем

docx
Додано
14 травня
Переглядів
94
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку