Як заохотити дітей до навчання в НУШ?
НУШ: виклики сьогодення
Сучасна школа – це місце, де змінюються підходи до навчання, до виховання та розвитку особистості. У рамках Нової української школи (НУШ) важливими складовими є активне залучення учнів до навчального процесу, формування їхніх критичних і творчих здібностей, а також врахування індивідуальних особливостей кожної дитини. Як же заохотити дітей до навчання в такому середовищі?
Психологічні аспекти
Невід'ємною частиною освіти є психологічний клімат, який створюється в класі. Дуже важливо, щоб у школі панувала атмосфера підтримки і заохочення, адже діти, особливо молодшого шкільного віку, часто потребують похвали та схвалення. Водночас правила залишаються необхідним елементом навчального процесу. Вони допомагають дітям зрозуміти межі дозволеного і відповідальність за свої вчинки. Водночас важливо, щоб вимоги, які ставляться до дітей, були узгоджені як з боку вчителів, так і з боку батьків. Це дозволяє уникнути ситуацій, коли дитина не розуміє, як правильно діяти в певних ситуаціях, і знижує рівень прокрастинації – звички відкладати важливі справи на потім.
Завдяки виконанню регулярних дій у певному порядку дитина поступово розвиває корисні звички, що важливо як для навчання, так і для дорослого життя. Наприклад, порядок на робочому місці – це не просто чистота, а й здатність організувати свою діяльність. Це важливе правило для будь-якого учня, оскільки воно формує відповідальність та системність.
Чому гра має особливе значення у навчанні
НУШ наголошує на важливості гри у навчальному процесі, адже для дітей молодшого шкільного віку гра є провідною діяльністю. Гра на уроках робить навчання більш захопливим, активує мислення, знижує напруження і допомагає учням відкриватися. А ще через гру діти навчаються бути креативними, критично мислити і, що не менш важливо, працювати в команді. Гра дозволяє уникнути страху перед помилками і допомагає побудувати взаємодію учнів між собою. Якщо учні відчувають, що навчання – це цікава гра, вони будуть набагато більш зацікавлені в процесі і готові до нових знань.
Дорослим також не чужа любов до гри. Ми любимо брати участь у різних викликах, бо мозок людини природно схильний до ігрових ситуацій. Це допомагає не тільки зняти стрес, а й підвищити мотивацію до виконання завдань. Для дітей це важливо, бо вони ще не мають такої потужної внутрішньої мотивації, як дорослі, тому заохочення через гру та активність може стати чудовим способом підтримати їх інтерес до навчання.
Сучасні діти: які вони? Виховання і навчання
Сучасні діти значно відрізняються від своїх ровесників, що навчалися кілька десятиліть тому. Вони більш відкриті до нових технологій, мають швидший доступ до інформації, і тому потребують нових підходів у навчанні. Водночас це потребує від вчителів неабиякої гнучкості і готовності адаптувати методи до швидко змінюваного середовища. Важливо створювати для дітей умови, які сприяють розвитку їхнього творчого потенціалу, адже саме це дає їм можливість виявляти себе у різних сферах життя.
Коли діти відчувають підтримку і розуміння, вони відкриваються і готові до самовираження. Саме тому важливо не знецінювати їхні думки. Навіть якщо відповідь на питання не зовсім правильна, важливо показати, що кожна думка має значення, і що навіть помилки – це частина навчального процесу. Адже саме через помилки ми вчимося та розвиваємося.
Навчання через помилки та підтримку
Це важливий аспект, адже багато дітей бояться помилок, тому можуть бути неготові висловити свою думку або дати відповідь на питання. Я часто стикаюся з ситуацією, коли дитина говорить: «Я не знаю, як правильно відповісти». В таких випадках я завжди підкреслюю, що «неправильних думок не існує». Це дозволяє дитині розвивати нестандартне мислення і не боятися робити помилки. У такий спосіб вчителі допомагають дітям будувати впевненість у своїх силах і готувати їх до вирішення складних завдань.
У дітей молодшого шкільного віку велике значення має не лише факт отримання знань, але й можливість уявляти, фантазувати та ставити запитання, які можуть здаватися «незвичайними». Це сприяє розвитку креативності і вміння ставити нестандартні питання, що є основою для критичного мислення в майбутньому. Важливо, щоб дорослі не обмежували цей процес, а навпаки – підтримували та стимулювали інтерес до нових ідей.
Вірити в дитину і підтримувати її на шляху до успіху
Творчий потенціал дитини можна порівняти з експериментом бліх у банці, який проводили німецькі вчені. Спочатку блохи могли стрибати на будь-яку висоту, але після того, як їх обмежили кришкою, вони почали стрибати на набагато меншу висоту, навіть коли кришку зняли. Це чудово ілюструє ситуацію, коли дитину обмежують у її можливостях чи не підтримують у пошуках рішення. Вона перестає вірити в себе та свої здібності, і не може досягти нових висот.
Тому важливо підтримувати дітей у їхніх починаннях, навіть якщо вони стикаються з труднощами. Чим більше вони відчувають підтримку і віру в себе, тим більше шансів на те, що вони стануть успішними в майбутньому.
Ми маємо вірити в своїх учнів і разом з ними долати труднощі, адже це саме та підтримка, яка допоможе їм стати впевненими, креативними і самостійними особистостями.
Підготувала Оксана Морміль
Вчитель початкових класів Кинашівської ЗОШ I-III ступенів