Стаття: "Застосування інформаційних технологій на уроках української літератури з використанням елементів компаративного аналізу.

Про матеріал
Особливого значення набувають уроки з використанням елементів компаративного аналізу, бо створюють можливість учневі «ідентифікувати себе як представника певної культури; визначати роль і місце української культури в загальноєвропейському і світовому контексті».Використання елементів компаративного аналізу дає можливість розширити уявлення про світову літературу і процес її розвитку, про теми, проблеми вселюдського значення. Учні повинні розуміти, що розвиток української літератури не відбувався сам по собі, а лише на перехресті формування різних національних європейських та світових літератур
Перегляд файлу

Застосування інформаційних технологій на уроках української літератури  з використанням елементів компаративного аналізу.

 

Одним із завдань, що їх ставить сучасна програма з української літератури, є формування гуманістичного світогляду особистості, сприяння розширенню культурно-пізнавальних інтересів учнів. Виховуючи культурну толерантність, вчитель повинен знайомити учнів з національними художніми надбаннями та з художніми взірцями інших народів. Це дає можливість розширити уявлення про світову літературу і процес її розвитку, про теми, проблеми вселюдського значення. Учні повинні розуміти, що розвиток української літератури не відбувався сам по собі, а лише на перехресті формування різних національних європейських та світових літератур. Саме тому особливого значення набувають уроки з використанням елементів компаративного аналізу, бо створюють можливість учневі «ідентифікувати себе як представника певної культури; визначати роль і місце української культури в загальноєвропейському і світовому контексті». [1]. Саме тому важливо, знайомлячись з творами української літератури, ще з 5 класу давати для ознайомлення та аналізу аналогічні твори зарубіжної літератури. Виняткову можливість для такої роботи дає  метод компаративного аналізу. Звичайно, у середній ланці ми можемо використовувати лише деякі елементи такого аналізу, бо учні лише навчаються зіставляти, порівнювати і робити власні висновки на основі певних літературних аналогій.

      Які ж переваги має компаративний аналіз? Це можливість побачити твір, що вивчається на занятті з української літератури в системі творів інших літератур, розуміння того, що українська література не є замкнутим простором і що світова література складається із надбань різних національних літератур.

Реалізувати використання елементів компаративного аналізу та розкрити творчий потенціал учнів на заняттях з української літератури дає можливість інтерактивне навчальне спілкування – взаємодія .

Найефективнішими методами для такого виду діяльності є :

 індуктивні(від загального до конкретного, коли учні ідентифікують поданий зразок із набутими теоретичними знаннями);

 діалогічні(навчання у взаємодії учень- учень, учень – учитель);

 методи групового дослідження (метод проектів, творчих ідей).

Технології інтерактивного та інтегративного навчання. Яка роль цих технологій у ефективності уроку ? Вони забезпечують :

1. оцінювання вмінь висловлення власних суджень;

2. виконання інтелектуальних експериментів у просторі образу;

3. зіставлення  елементів з різних культур.

Зрозуміло, що такий урок не повсякденний, потребує грунтовної підготовки і має  як свої переваги, так і певні недоліки.

       Першим етапом у підготовці такого уроку літератури із застосуванням елементів компаративного аналізу є знаходження аналогій в українській та світовій літературах. Аналогія може бути різна: за темою твору, тематикою і сюжетом, проблемою чи  жанром, образами тощо. Звичайно, для середньої ланки найдоцільніше використання аналогії за сюжетом, темою, образами. Коли аналогію знайдено, то потрібно підібрати такі елементи й прийоми компаративного аналізу, які б вмотивовувалися темою і метою, завданнями  уроку. Наприклад, вивчаючи у 5 класі літературну казку «Фарбований Лис», можна використати для знаходження аналогій французький мультфільм «Лис Ренар», що за своїм сюжетом та образами головних героїв є подібним до авторської казки І. Франка. Така аналогія дає можливість проведення нестандартного уроку. Якщо тема уроку – « Лис Микита та Лис Ренар: які ці герої?», то з`ясовувати на уроці ми будемо схожості та відмінності головних героїв. Елементи компаративного аналізу, які ми будемо використовувати на цьому уроці такі:

  • Порівняння об`єктів за їх складом (головні й другорядні герої в обох творах).
  • Зіставлення головних героїв (позитивні та негативні риси героїв).
  • Узагальнення на основі порівнянь (які наші герої).

       Отже, на такому занятті учні будуть працювати з текстом, учитися розрізняти героїв за їх роллю у творі, будуть учитися зіставляти двох героїв – вирізняти їх позитивні й негативні риси, робити висновки, висловлювати власні судження на основі досліджень. Це переваги використання елементів компаративного аналізу. Але є й недоліки. Щоб такий урок був ефективним, усі дослідження повинні бути унаочненими й дуже компактними, бо їх дуже багато. Виникає потреба їх компактно  й швидко розташувати, а тому вчителеві неможливо обійтись без таких засобів навчання, як інтерактивна дошка чи  онлайн-дошка для дистанційного навчання та спільної роботи. Щоб швидко і наочно подати інформацію, необхідно передбачити, в яких формах будуть представлені результати досліджень. Найефективнішою формою для  порівняння на такому занятті  є таблиця. Якщо ж цю таблицю треба малювати на звичайній дошці та у зошитах під час уроку, це буде дуже вагомою витратою часу й досить часто така таблиця не буде дуже естетичною та презентативною, бо, як правило, побудована вчителем чи учнями нашвидкуруч. Тому доцільним буде використання інтернет-дошки такої, як Padlet, бо це універсальна онлайн-дошка (онлайн-стіна), яку легко  опанувати та застосовувати в навчальному процесі. Вона якнайкраще підходить для проектної роботи, спільної взаємодії, індивідуальних завдань чи як інструмент збору інформації від всіх учасників процесу в одному місці.

 Що ж дає нам використання інформаційних технологій саме на цьому етапі? Звичайно, крім заощадження часу, це й естетизація зображеного, це запланований розподіл часу, місця й роботи учнів. На другому етапі, коли ми зіставляємо позитивні й негативні риси головних героїв, ми будуємо діаграму у вигляді «вежі» (казковий елемент). Діаграм є безліч, і вчитель має можливість використати саме ту діаграму, яку потрібно для вирішення завдань етапу  (чи це організаційна, циклічна, діаграма Венна, радіальна, пірамідальна, цільова). Зручним і доступним сервісом для створення діаграм на уроці є  Easel.ly , котрий призначений для швидкого створення продукту за  допомогою шаблонів ефектної інфографіки. Діаграми є чудовим інструментом для поширення інформації і привернення уваги, кращого запам’ятовування матеріалу, для унаочнення результатів роботи. Дослідження впливу візуального контенту на читачів доводять, що приблизно 65% людей сприймають візуальну інформацію набагато краще, ніж текст, рівень взаємодії з інфографікою приблизно на 40% вищий, ніж з текстом,  а запам’ятовується  більше 80% інформації, яку бачать, і менше 20% того, що читають, бо  мозок візуальну інформацію оброблює набагато швидше, ніж текст. Тому діаграми можна ефективно використовувати як інструмент візуалізації роботи учнів, бо  у створеній діаграмі дані можуть бути проілюстровані таким чином, щоб зрозуміти їх можна було легко і швидко. Наприклад, залежно від того, про який етап уроку  йдеться, для його візуалізації варто використовувати той чи інший тип діаграм: для графічного подання інформації, створення графіки до проекту, створення ілюстрацій до презентації,  організації проектної діяльності. І, звичайно ж, на третьому етапі, коли учні роблять узагальнення на основі порівнянь, у пригоді знову ж таки стане таблиця, як алгоритм для створення власних суджень. На основі певних елементів учні зроблять висновок:  які  герої, висловлять своє ставлення до них. Отже, учні на цьому етапі демонструють уміння, передбачені програмою з літератури, а саме: «аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу».[1]

       На уроці в 7 класі, розглядаючи твір А.Я. Чайковського «За сестрою», знаходимо аналогію з англійською літературою. Цього разу аналогія буде за темою: тема козацтва, тема лицарства. Учням пропонується дослідити, чи можна назвати лицарями запорозьких козаків. Отже тема уроку: «Запорозькі козаки – романтичні герої, мужні середньовічні лицарі». У сьомому класі вчитель має можливість більше спиратися на самостійну роботу учнів, а тому пропонується попереднє домашнє завдання у вигляді проєктів. Чотири групи, кожна з яких створює власний проєкт образу козака за поданим вчителем алгоритмом. Четвертій групі пропонується порівняти образи козаків, зображених письменником, з образами створеними в історії, УНТ, мистецтві. Учні готують власні мультимедійні проекти, роль вчителя є лише управлінською, консультативною. Потім ці проєкти вчитель вміщує в загальну мультимедійну презентацію, а на занятті кожна з груп захищає свій проект.

       Наступні завдання регламентовані темою уроку: учні порівнюють лицаря Айвенго, зображеного Вальтером Скоттом, з козаками, зображеними у творі А. Чайковського, й роблять висновок про лицарські риси козаків. Це роблять у групах, а інтернет-дошка дає можливість для наочного зіставлення уявлень про лицарство у різних культурах та презентації результатів виконання роботи кожною з груп в обмежений час найбільш яскраво, наочно, доступно.

       Останній етап роботи, обумовлений метою уроку, має дати відповідь на поставлене запитання: то чи ж є запорозькі козаки лицарями й романтичними героями? На цьому етапі варто використати знову ж таки діаграми, щоб яскравіше проілюструвати роботу учнів і підвести їх відповідь під конкретну схему, поданий вчителем алгоритм. Це спрямує роботу учнів на виконання конкретного завдання, дасть можливість проілюструвати роботу кожної групи не лише на слух, а й створити зорові наочні відповіді, що, безумовно, пожвавлює роботу на уроці, забезпечує більш високий рівень усвідомлення та засвоєння матеріалу.

Важливим на занятті з  компаративного дослідження є врахування наступних етапів: визначення цілей,  зосередження уваги на конкретних завданнях  етапу,  пошук проблем і суперечливих тем,  розстановка акцентів. Встановлюючи зв’язки між явищами, образами, предметами, з`ясовуємо аналогії, порівнюємо та зіставляємо й активно використовуємо нові інформаційні технології –

 забезпечуємо доцільне використання часу на заняттях, високий рівень засвоєння, сприйняття навчального матеріалу, системність та етапність у  роботі, можливість для широкої демонстрації роботи групи чи учня, презентації конкретних результатів виконаних завдань уроку.

 

Література

  1. МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf с.8-11
  2. Криворучко О. Компаративний аналіз як засіб полікультурної компетентності учнів на уроках літератури / О. Криворучко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. – №7–8. – С. 67–69.
  3. Куцевол О.М. Методика уроків компаративного аналізу / О.М. Куцевол // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004. – № 10. – С. 2–4.
  4. Лобода О. Компаратавістика як шлях формування читацької особистості / О. Лобода // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. – №11–12. – С. 24–25.
  5. Малясова, С.В. Творчий проект від ідеї до розробки / С.В.
  6. Малясова / / Інформатика та освіта. 2005. - № 9. - С. 10.
  7. Мазніченко, М.А.  Міфи  сучасної освіти / М.А. Мазніченко /
  8. / Педагогіка.-2007 .- № 2 .- С. 37-44.
  9. Шалагінов Б. Літературна компаративістика в школі: можливості й труднощі / Шалагінов Б. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2011. – № 6. – С. 2–5.
doc
Додано
6 грудня 2020
Переглядів
443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку