STEAM-урок Подорож у країну «Звичайні дроби» (5 клас НУШ)

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу. Інтеграція з навчальними предметами: Математика ( теоретичний матеріал, розв’язування задач, вимірювання предметів, поділ цілого на частини, обчислення) Музика (види нот, ритми, звучання вальсу) Інформатика (робота з програмами, редакторами, симуляторами) Вивчаємо природу (Розгляд питання «Поверхня земної кулі і дроби», модель планети Земля, прийняття економічних рішень) Робототехніка (створення моделей для читання звичайних дробів) Українська мова (створення казок, задач з використанням казкових героїв на тему «Звичайні дроби») Фізика (Якщо на кухні немає вагів)
Перегляд файлу

STEAM-урок Подорож у країну «Звичайні дроби»

Тема. Звичайні дроби

Мета уроку (формування компетентностей):

     предметна компетентність:  доповнити та розширити знання учнів про звичайні дроби, закріпити основні  вміння і навички читання і записування дробових чисел сформувати поняття правильного та неправильного дробу;  розв’язувати задачі, що обгрунтовують  використання звичайних дробів;

     ключові компетентності:

  • математична компетентність: оперувати числовою інформацією;
  • комунікативна компетентність: залучення учнів до пояснення матеріалу, розвиток вміння учнів висловлювати власну точку зору;
  • інформаційна компетентність: залучення додаткової інформації (перегляд відео про історію виникнення дробів), початок створення мапи «Звичайні дроби», використання інтерактивних методів, ІКТ, користування QR- кодами, використання програм за посиланням;
  • соціальна і громадська компетентності: розв’язання компетентісних та практичних  задач, які збагачують життєвий досвід;
  • уміння вчитися впродовж життя: аналізувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності.

Обладнання: комп’ютери, дошка, роздатковий матеріал,  таблиці, індивідуальні смартфони.

Використання Інтернет-ресурсів:

-         http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1  генератор ребусів

-         https://www.matific.com/ua/uk/home/maths/episode/birdhouse-view-identify-fractions-of-a-set/?grade=grade-5 (Визначення частки множини Гра «Огляд шпаківні»

-         https://learningapps.org/watch?v=p66wzy43c21   Інтерактивна вправа на запис дробів: Звичайний дріб

-         https://youtu.be/Vn19IGg_BtM?si=ybB4lbRrzCkx8B52  (З історії виникнення дробів (Відео))

-         https://youtu.be/fCge3sbzM0s?si=NaxHuppv5ZH4ipGI Математична руханка «Дроби»

-         https://youtu.be/whIxf0ovt84?si=g3x92DkhHpWLELCX

-         https://worditout.com/word-cloud/create -генератор хмари слів

-          

 

Інтеграція з навчальними  предметами:

Математика ( теоретичний матеріал, розв’язування задач, вимірювання предметів, поділ цілого на частини, обчислення)

Музика (види нот, ритми, звучання вальсу)

Інформатика (робота з програмами, редакторами, симуляторами)

Вивчаємо природу (Розгляд питання «Поверхня земної кулі і дроби»,

модель планети Земля, прийняття економічних рішень)

Робототехніка (створення моделей для читання звичайних дробів)

Українська мова (створення казок, задач з використанням казкових героїв на тему «Звичайні дроби»)

Фізика (Якщо на кухні немає вагів)

.

Девіз уроку: Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику

Цицерон

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

(Використання одного з елементів STEM-технології – сторрітелінгу - способу передачі інформації через історії, міфи, казки)

В одній казковій країні «Математика» стояв собі будиночок, в якому проживав Нулик. А поряд з цим будиночком у невеличкій хатиночці жила гамірна сім’я Натуральних чисел. Їх було так багато, що цей будиночок був для них тісним. І жили вони і на деревах, і на даху і, де тільки хто міг придумати. Набридло їм так жити. Вирішили вони побудувати собі окремі  будиночки та ще й сучасні. Найсміливішими були Двійка з Трійкою. Задумалися: «Яким же буде їхній будиночок, щоб і жити в ньому, і гостей не соромно було прийняти?» Нулик зголосився бути у них архітектором і у всьому їм допомагати.

Словникова робота. Архіте́ктор фахівець, який за допомогою матеріально-технічних ресурсів створює проєкт організації простору. Архітектор повинен досконало орієнтуватись в сучасності і вміти передбачати майбутнє. 

Негайно він створив проєкт майбутнього будинку. Проєкт спдобався майбутнім поселенцям. А тому швиденько його побудували. Постало питання: хто житиме на другому поверсі? Двійка заявила, що вона менша, а тому легша і житиме на другому. Трійці нічого не залишалося, як залишитися на першому. Запросили до себе гостей, а щоб вони не помилилися, вказали на будинку № 2/3.

Побувавши в гостях в новій оселі №2/3, числа теж вирішили побудувати і собі оселі.

F:\СТЕМ\23833-kotedzhne_mistechko_yelit_chaika_2.jpg-Які номери будинків могли створити числа? З набору цифр від 1 до 10 створіть майбутні номери будинків. Чи завжди числа могли погодитися жити на нижньому поверсі? Задумайтеся, як вирішити цю проблему.

Запишіть свої утворені назви будинків.

І виросло красиве котеджне містечко під назвою …  Назва цього містечка збігається з назвою нашої теми уроку, про яку ви дізнаєтеся, розгадавши ребус

Початок створення Карти знань (« Скрайбінг» - техніка презентації матеріалу) «Звичайні дроби»

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

-         Отже, як ви думаєте, про що ми з вами будемо говорити?

Випереджальні домашні завдання:

 І група:  Виміряти у метрах довжину та ширину своєї кімнати.

ІІ група Виміряти довжину і ширину підручника «Математика» у сантиметрах

ІІІ група: Розділити десять апельсинів порівну між дванадцятьма особами, при умові, що різати кожний апельсин можна не більше як на 3 рівні частини. (6 апельсинів розрізати пополам, а а кожний з решти – на 3 рівні частини, потім даємо кожній особі по половині і одній третині апельсина)

Постановка проблеми:

-         Чи були точними ваші вимірювання? А чому?

-         F:\СТЕМ\images (2).jpgЩо ви робили з апельсинами?(Різали на частини) Ось для цього нам і потрібні дроби.

Слово «дріб» походить від слова «дробити», тобто «ламати, ділити на частини», «дрібний».

Генератор думок учнів

Як ви думаєте, для чого нам потрібні знання про дроби? (Відповіді учнів).

Спостереження за поділом яблука

 

У зв’язку з повсякденною діяльністю людини почали вживати вирази: половина, третина, чверть, п’ята частина тощо. Отже, дробові числа виникли як результат практичної діяльності людей з вимірювання величин.

ІІІ. Робота по темі уроку

  1. - Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів).

-         - Добре, в кінці уроку побачимо, чи справдилися ваші очікування.

  1. Будова  дробу.

 

  1. Запис дробів https://www.matific.com/ua/uk/home/maths/episode/birdhouse-view-identify-fractions-of-a-set/?grade=grade-5 (Визначення частки множини Гра «Огляд шпаківні»
  2. Визначити, які дроби заблудився? Як ви їх визначили?(Поняття правильного і неправильного дробу)

http://mathlessons.ucoz.com/adasa/3.png

Подивіться на свої складені дроби для номерів будинків і скажіть, до якого виду звичайних дробів вони відносяться?

  1. Інтерактивна вправа на запис дробів: Звичайний дріб https://learningapps.org/watch?v=p66wzy43c21  
  2. Звідки прийшли дроби? (З історії виникнення дробів (Відео)) https://youtu.be/Vn19IGg_BtM?si=ybB4lbRrzCkx8B52

 

  1. Математична руханка «Дроби» https://youtu.be/fCge3sbzM0s?si=NaxHuppv5ZH4ipGI ,
  2. Дроби у нашому житті

а) Дроби в музиці

На перший погляд математика і музика нічого спільного не мають. Важливими і найбільш уживаними у музиці є дроби:. Найдовша за звучанням ціла нота ділиться на половини, четвертні, восьмі, шістнадцяті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Навколишній світ повний ритмів. Про що говорить це слово? Кілька  прикладів допоможуть нам побачити і почути ритми. Озирніться навколо: ритмічно  звучать кроки, ритмічне наше дихання, ритмічний стукіт коліс потягів. Але варто нам почути слово ритм, як наші думки мимоволі звертаються до музики і це цілком зрозуміло: адже ритм - один з найважливіших елементів музики.

 Ритми можна виявити і серед чисел . 

        Подивіться на цей малюнок. 

 Перші 100 натуральних чисел розташовані у вигляді витонченої правильної фігури  так званого  квадрата Піфагора. Займемося пошуками ритмів, прихованих в 

таблиці. У чисел, що стоять в одному рядку збігаються перші цифри, у чисел, що стоять в одному стовпці, збігаються другій цифри.

 А тепер спробуйте виявити інші закономірності, приховані в  таблиці.

  • учні  оплесками виділять числа, які діляться на 2 , а потім на 3.
  • Через який інтервал, чи ритм вони повторюються?
  • А тепер послухайте, як звучить цей ритм у музиці: https://youtu.be/whIxf0ovt84?si=g3x92DkhHpWLELCX

Отже, ви  переконалися : ритм об’єднує музику і математику.

  1. Розв’язування компетентісних задач

(На столі глобус).

-         Діти , що це за модель?

-         Чому нашу планету називають голубою?

-      Уявіть собі, наприклад, що це яблуко і є наша Земля.

-      Якщо розрізати його на 4 рівні шматки, то 3 з них будуть покриті водою. Лише 1/4 Землі, тобто 1 шматок яблука,є власне Землею.

-      Якщо розрізати цей шматок яблука ще навпіл, то отримаємо 2 шматки, кожний з яких дорівнює 1/8 яблука. Лише 1 з цих шматків становить поверхню Землі, на якій можна жити. Інший же – це пустелі, гори та ліси, на яких жити неможливо.

-      Розріжемо цей шматочок ще на 4 рівні частини. Три з них займуть: міста, села, домівки, школи, магазини – тобто ті місця, де ми можемо жити, але не можемо вирощувати їжу. Це 3/32. Усе що у нас залишилося – це маленька частинка усієї земної кулі – 1/32.

-      Візьмемо цей останній шматочок яблука і обережно зріжемо шкірку. Ось ця тоненька шкірка частинки яблука і є сільськогосподарські угіддя, тобто та поверхня Землі, на якій ми вирощуємо їжу.

-      Наша Земля – це цінний ресурс. Науковці та фермери вивчають шляхи отримання більшої кількості їжі. Біотехнологія – це один з методів, що допомагає фермерам виробити більше продуктів харчування. Сучасні фермери вже можуть вирощувати рослини на таких типах грунтів ,які до цього вважалися непридатними для сільського господарства. А також прагнуть вирощувати культури з високим врожаєм, щоб давали більший прибуток. Тож допоможемо фермеру прийняти вірне рішення

-         Задача.1) Методом холодного віджиму з 5кг насіння соняшника можна отримати соняшникової олії, а для виготовлення оливкової олії потрібно віджати 6кг оливок. Фермер Петро має дві земельні ділянки однакової площі, з першої ділянки він зібрав 1т 200кг соняшникового насіння, а з другої – 1т 510кг оливок.

-         Скільки літрів соняшникової і скільки літрів  оливкової олії виготовить фермер Петро?

-         2) Один літр соняшникової олії коштує приблизно 57грн, а один літр оливкової олії – 120грн. Який прибуток (у грн) від реалізації соняшникової і від реалізації оливкової олії отримає фермер Петро? Вирощування якої культури дає більший прибуток і на скільки? Що б ви порадили фермеру Петру?

-         Задача 2.

-         * Якщо на кухні немає вагів 1 чайна ложка Цукор 8 г Сіль 10 г Мука 10 г Рис 8 г Вода 1 столо ва ложка Цукор 25 г Сіль 30 г Мука 30 г Рис 18 г Вода 25г Гнучкість STEM-освіти на уроках математики дозволяє залучати до навчання інші дисципліни Потреба у рослинній олії складає не більше 70 г на добу. Як за допомогою чайної і столової ложок виміряти цю норму? Вважати, що маса олії в чайній і столовій ложках така сама, як і маса води

IV.Рефлексія.

Створити хмару слів з теми «Звичайні дроби». https://worditout.com/word-cloud/create

-         Які ключові слова на цю тему ви можете запропонувати?

Закінчення створення записів У ментальній карті.

V. Створення тренажера для запису звичайних дробів 3-D ручкою.

(Завдання для учня з інклюзією; Зафарбувати запропоновані фігури)

VI. Завдання додому. Створити казку або задачі з казковими персонажами на тему «Звичайні дроби»

 

 

Калейдоскоп задач та казок на тему «Звичайні дроби»

  1. В деякому царстві,в деякому государстві жив-був старий цар і було в нього 3 сини.Сини в нього були розумні,добрі,красиві,але ось тільки трішки ліниві.Що тільки не робив цар,але ніяк не міг заставити їх вчитися.
    Тоді визвав він до себе мудреця,розповів йому про свою печаль і говорить:"Порадь,що мені робити?".Мудрець задумався,а потім говорить:"Розділи своє царство так між синами,щоб вони не змогли цього зрозуміти поки не вивчать всі науки".
    Ось прийшов час і старий цар помер.Але перед смертю він залишив їм заповіт,в якому написав,що старшому сину він дає 40/120 всього царства,середньому-30/90,а молодшому-20/60 всього царства,а частину,яка залишилась,своїм ворогам.
    Обурились спочатку сини,і засперечалися:кому ж більша частина дісталась і скільки віддати ворогу,але робити нічого,адже свого батька вони дуже любили і поважали,тому вирішили виконати його останню волю.
    Сини зрозуміли,щоб дізнатися,яку частину царства віддати ворогу,треба вивчити дроби.А для того,щоб зрозуміти їх,потрібно уміти добре читати,писати й рахувати.Декілька років потратили сини на те,щоб вивчити всі науки і властивості дробів.Але,коли вони навчились складати,віднімати і порівнювати дроби,то зрозуміли,який же мудрий був їх цар-батько.Виявилось,що якщо скоротити дроби 40/120,30/90 і 20/60,то утворяться рівні дроби,а значить кожному цар залишив рівні частини від всього царства.
    40/120=30/90=20/60=1/3
    А якщо скласти ці частини,то утвориться 1,а це означає,що ворогу нічого віддавати не треба.
    1/3+1/3+1/3=1
    Так мудрий цар-батько не тільки не посварив синів,але і знайшов спосіб змусив  їх вчитися.

Учениця 5-А класу Власюк Анастасія.

  1.  Казка - задача: Клара та маленький Карл поїхали у Лапландію на виготовлення морозива. Разом вони заробили 1024 грн. і розділили їх відповідно до того, хто як працював. Карл одержав 11/32 зароблених грошей, Клара - 5/8 решти. Хто з цієї компанії найпрацьовитіший?

Учень 5-А класу Кравецький Дамір

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

 

 

 

 

 

 

 

  

docx
Додано
7 червня
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку