Тема. Звичайні дроби
Мета уроку (формування компетентностей):
предметна компетентність: доповнити та розширити знання учнів про звичайні дроби, закріпити основні вміння і навички читання і записування дробових чисел сформувати поняття правильного та неправильного дробу; розв’язувати задачі, що обгрунтовують використання звичайних дробів;
ключові компетентності:
Обладнання: комп’ютери, дошка, роздатковий матеріал, таблиці, індивідуальні смартфони.
Використання Інтернет-ресурсів:
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1 генератор ребусів
- https://www.matific.com/ua/uk/home/maths/episode/birdhouse-view-identify-fractions-of-a-set/?grade=grade-5 (Визначення частки множини Гра «Огляд шпаківні»
- https://learningapps.org/watch?v=p66wzy43c21 Інтерактивна вправа на запис дробів: Звичайний дріб
- https://youtu.be/Vn19IGg_BtM?si=ybB4lbRrzCkx8B52 (З історії виникнення дробів (Відео))
- https://youtu.be/fCge3sbzM0s?si=NaxHuppv5ZH4ipGI Математична руханка «Дроби»
- https://youtu.be/whIxf0ovt84?si=g3x92DkhHpWLELCX
- https://worditout.com/word-cloud/create -генератор хмари слів
-
Інтеграція з навчальними предметами:
Математика ( теоретичний матеріал, розв’язування задач, вимірювання предметів, поділ цілого на частини, обчислення)
Музика (види нот, ритми, звучання вальсу)
Інформатика (робота з програмами, редакторами, симуляторами)
Вивчаємо природу (Розгляд питання «Поверхня земної кулі і дроби»,
модель планети Земля, прийняття економічних рішень)
Робототехніка (створення моделей для читання звичайних дробів)
Українська мова (створення казок, задач з використанням казкових героїв на тему «Звичайні дроби»)
Фізика (Якщо на кухні немає вагів)
.
Девіз уроку: Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику
Цицерон
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
(Використання одного з елементів STEM-технології – сторрітелінгу - способу передачі інформації через історії, міфи, казки)
В одній казковій країні «Математика» стояв собі будиночок, в якому проживав Нулик. А поряд з цим будиночком у невеличкій хатиночці жила гамірна сім’я Натуральних чисел. Їх було так багато, що цей будиночок був для них тісним. І жили вони і на деревах, і на даху і, де тільки хто міг придумати. Набридло їм так жити. Вирішили вони побудувати собі окремі будиночки та ще й сучасні. Найсміливішими були Двійка з Трійкою. Задумалися: «Яким же буде їхній будиночок, щоб і жити в ньому, і гостей не соромно було прийняти?» Нулик зголосився бути у них архітектором і у всьому їм допомагати.
Словникова робота. Архіте́ктор— фахівець, який за допомогою матеріально-технічних ресурсів створює проєкт організації простору. Архітектор повинен досконало орієнтуватись в сучасності і вміти передбачати майбутнє.
Негайно він створив проєкт майбутнього будинку. Проєкт спдобався майбутнім поселенцям. А тому швиденько його побудували. Постало питання: хто житиме на другому поверсі? Двійка заявила, що вона менша, а тому легша і житиме на другому. Трійці нічого не залишалося, як залишитися на першому. Запросили до себе гостей, а щоб вони не помилилися, вказали на будинку № 2/3.
Побувавши в гостях в новій оселі №2/3, числа теж вирішили побудувати і собі оселі.
-Які номери будинків могли створити числа? З набору цифр від 1 до 10 створіть майбутні номери будинків. Чи завжди числа могли погодитися жити на нижньому поверсі? Задумайтеся, як вирішити цю проблему.
Запишіть свої утворені назви будинків.
І виросло красиве котеджне містечко під назвою … Назва цього містечка збігається з назвою нашої теми уроку, про яку ви дізнаєтеся, розгадавши ребус
Початок створення Карти знань (« Скрайбінг» - техніка презентації матеріалу) «Звичайні дроби»
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Отже, як ви думаєте, про що ми з вами будемо говорити?
Випереджальні домашні завдання:
І група: Виміряти у метрах довжину та ширину своєї кімнати.
ІІ група Виміряти довжину і ширину підручника «Математика» у сантиметрах
ІІІ група: Розділити десять апельсинів порівну між дванадцятьма особами, при умові, що різати кожний апельсин можна не більше як на 3 рівні частини. (6 апельсинів розрізати пополам, а а кожний з решти – на 3 рівні частини, потім даємо кожній особі по половині і одній третині апельсина)
Постановка проблеми:
- Чи були точними ваші вимірювання? А чому?
- Що ви робили з апельсинами?(Різали на частини) Ось для цього нам і потрібні дроби.
Слово «дріб» походить від слова «дробити», тобто «ламати, ділити на частини», «дрібний».
Генератор думок учнів
Як ви думаєте, для чого нам потрібні знання про дроби? (Відповіді учнів).
Спостереження за поділом яблука
У зв’язку з повсякденною діяльністю людини почали вживати вирази: половина, третина, чверть, п’ята частина тощо. Отже, дробові числа виникли як результат практичної діяльності людей з вимірювання величин.
ІІІ. Робота по темі уроку
- - Добре, в кінці уроку побачимо, чи справдилися ваші очікування.
Подивіться на свої складені дроби для номерів будинків і скажіть, до якого виду звичайних дробів вони відносяться?
а) Дроби в музиці
На перший погляд математика і музика нічого спільного не мають. Важливими і найбільш уживаними у музиці є дроби:. Найдовша за звучанням ціла нота ділиться на половини, четвертні, восьмі, шістнадцяті.
Навколишній світ повний ритмів. Про що говорить це слово? Кілька прикладів допоможуть нам побачити і почути ритми. Озирніться навколо: ритмічно звучать кроки, ритмічне наше дихання, ритмічний стукіт коліс потягів. Але варто нам почути слово ритм, як наші думки мимоволі звертаються до музики і це цілком зрозуміло: адже ритм - один з найважливіших елементів музики.
Ритми можна виявити і серед чисел .
Подивіться на цей малюнок.
Перші 100 натуральних чисел розташовані у вигляді витонченої правильної фігури так званого квадрата Піфагора. Займемося пошуками ритмів, прихованих в
таблиці. У чисел, що стоять в одному рядку збігаються перші цифри, у чисел, що стоять в одному стовпці, збігаються другій цифри.
А тепер спробуйте виявити інші закономірності, приховані в таблиці.
Отже, ви переконалися : ритм об’єднує музику і математику.
(На столі глобус).
- Діти , що це за модель?
- Чому нашу планету називають голубою?
- Уявіть собі, наприклад, що це яблуко і є наша Земля.
- Якщо розрізати його на 4 рівні шматки, то 3 з них будуть покриті водою. Лише 1/4 Землі, тобто 1 шматок яблука,є власне Землею.
- Якщо розрізати цей шматок яблука ще навпіл, то отримаємо 2 шматки, кожний з яких дорівнює 1/8 яблука. Лише 1 з цих шматків становить поверхню Землі, на якій можна жити. Інший же – це пустелі, гори та ліси, на яких жити неможливо.
- Розріжемо цей шматочок ще на 4 рівні частини. Три з них займуть: міста, села, домівки, школи, магазини – тобто ті місця, де ми можемо жити, але не можемо вирощувати їжу. Це 3/32. Усе що у нас залишилося – це маленька частинка усієї земної кулі – 1/32.
- Візьмемо цей останній шматочок яблука і обережно зріжемо шкірку. Ось ця тоненька шкірка частинки яблука і є сільськогосподарські угіддя, тобто та поверхня Землі, на якій ми вирощуємо їжу.
- Наша Земля – це цінний ресурс. Науковці та фермери вивчають шляхи отримання більшої кількості їжі. Біотехнологія – це один з методів, що допомагає фермерам виробити більше продуктів харчування. Сучасні фермери вже можуть вирощувати рослини на таких типах грунтів ,які до цього вважалися непридатними для сільського господарства. А також прагнуть вирощувати культури з високим врожаєм, щоб давали більший прибуток. Тож допоможемо фермеру прийняти вірне рішення
- Задача.1) Методом холодного віджиму з 5кг насіння соняшника можна отримати 1л соняшникової олії, а для виготовлення 1л оливкової олії потрібно віджати 6кг оливок. Фермер Петро має дві земельні ділянки однакової площі, з першої ділянки він зібрав 1т 200кг соняшникового насіння, а з другої – 1т 510кг оливок.
- Скільки літрів соняшникової і скільки літрів оливкової олії виготовить фермер Петро?
- 2) Один літр соняшникової олії коштує приблизно 57грн, а один літр оливкової олії – 120грн. Який прибуток (у грн) від реалізації соняшникової і від реалізації оливкової олії отримає фермер Петро? Вирощування якої культури дає більший прибуток і на скільки? Що б ви порадили фермеру Петру?
- Задача 2.
-
IV.Рефлексія.
Створити хмару слів з теми «Звичайні дроби». https://worditout.com/word-cloud/create
- Які ключові слова на цю тему ви можете запропонувати?
Закінчення створення записів У ментальній карті.
V. Створення тренажера для запису звичайних дробів 3-D ручкою.
(Завдання для учня з інклюзією; Зафарбувати запропоновані фігури)
VI. Завдання додому. Створити казку або задачі з казковими персонажами на тему «Звичайні дроби»
Калейдоскоп задач та казок на тему «Звичайні дроби»
Учениця 5-А класу Власюк Анастасія.
Учень 5-А класу Кравецький Дамір