STEM-урок 3 клас НУШ (ЯДС, математика)
Тема: Природа-частина навколишнього середовища. Що зробила людина за зразком природи? Виконуємо додавання та віднімання письмово.
Мета: Закріпити знання здобувачів освіти з понять «Навколишнє середовище», «Природа». Удосконалювати вміння виконувати додавання та віднімання чисел письмово. Продовжувати формувати вміння спостерігати, аналізувати явища навколишнього середовища; порівнювати; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки і робити висновки. Розвивати науковий світогляд, пізнавальний інтерес, спостережливість, кмітливість, наполегливість, мислення. Виховувати вміння співпрацювати, бережливе ставлення до природи, інтерес до вивчення математики та ЯДС.
Обладнання: презентація, ілюстрації до створення плану населеного пункту, предметні малюнки до гри.
Тип уроку: STEM-урок, інтегрований, закріплення знань.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання: Нумо, діти, підведіться! Всі приємно посміхніться!
Продзвенів уже дзвінок. Починаємо урок!
2. Вчитель: Людина-найпрацьовитіша істота на Землі. Тож давайте ще раз це підтвердимо! Будемо працювати старанно, уважно та плідно! А хто із комах такий же працьовитий, як ми? Наша гостя мурашка Крихітка. Ця комаха-символ порядку, працьовитості та мудрості. Сьогодні ми заглянемо в її загадковий світ. Тож вперед із мурашкою Крихіткою!
ІІ. Зіткнення з проблемою й висловлення первинних гіпотез.
1.Вчитель: Кожного дня ми з вами ідемо до школи. На нашому шляху зустрічаються магазини, аптеки, дитсадки, храми, житлові та адміністративні будинки, театри, ігрові майданчики, зони відпочинку... Давайте подумаємо, чому вони саме тут розташовані, а не в іншому місці?
2. Гра «Мікрофон». Діти висловлюють свої припущення.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Визначення теми й мети уроку.
Вчитель: Наша гостя мурашка Крихітка підготувала запитання «Чому її мурашник ми об’єднали з будинком? Дамо відповідь, коли попрацюємо в групах. Отже, тема нашого уроку «Природа-частина навколишнього середовища. Що зробила людина за зразком природи? Виконуємо додавання та віднімання письмово». Мета: дізнатися, як людина будує населені пункти.
V. Робота над гіпотезами, висловленими учнями.
Робота в групах (діти згадують правила роботи в групі).
І група роздивляється мурашник в розрізі. Діти роблять висновок про схожість мурашника з будинком людини або населеним пунктом.
ІІ група отримує картки із висловами про цю схожість та вибирає, на їх думку, правильні: « Людина не може придумати чогось сама!», «Людині немає де жити.», «Це дуже зручно!», «В мурашнику є все потрібне для життя.», «Для життя необхідне тепло, запаси їжі, холодильник...», «Мурашки придумали все для того, щоб жити комфортно», «Мурахи не вчать нас, як будувати міста та села!», «У мурашнику все, як у місті чи селі.», «Люди не знають, з кого брати приклад у природі!».
Обмін думками.
Фізкультхвилинка.
VІ. Обговорення гіпотез. Загальний висновок.
Як влаштований мурашник всередині,
яка у нього структура?
Внутрішні камери можна розділити на наступні категорії:
Кожна особина комахи має чітке уявлення про розташування камер. Збільшення мурашника веде до розширення наявних камер і будівництва нових приміщень.
Глибина мурашника під землею може досягати до 2-х метрів і має організовану складну будову. А наземна частина може бути висотою від 30 см до 2 м. Все це виглядає як величезне місто.
Глибина і будова звичайного мурашника вражають. Ця дивовижна споруда містить безліч галерей, що представляє собою досить складний пристрій.
Висота споруди варіюється від 30 см до 2 м, підземна частина найчастіше перевищує наземну площу. Зовнішнє покриття складається з дрібних гілочок, хвої, піщинок і надійно захищає мурах від вогкості, вітру і холоду.
Влаштований мурашник таким чином, що усередині постійно підтримується плюсова температура (26-29 градусів Цельсія), що дуже важливо для мурах. З цією метою хвоя і гілки з нижнього шару покриття переноситься на поверхню, провітрюється і висушується. Цей процес безперервний, в ньому бере участь приблизно третина робочих мурах. Завдяки їх зусиллям створюються сприятливі умови для розвитку личинок і збереження харчових запасів.
Як влаштована мурашина колонія?
Так само як і в людському суспільстві, у цих комах існує суворий поділ за обов’язками. Мурашник влаштований так, що кожна доросла особина має власне призначення.
В мурашнику присутні наступні категорії особин:
Життя мурашок в мурашнику
Ось як цікаво влаштований мурашник - це дивовижна споруда зі складною організацією, що нагадує велике місто. Скільки часу і праці коштує цим крихітним комахам, що б відбудувати мурашину колонію, наземна частина якої кожен момент знаходиться під загрозою з боку хижаків або природних явищ!
Висновок : мурашник, маючи складну будову, дуже добре пристосований до життя мурах.
1. Покриття з хвоїнок і гілочок. Захищає житло від примх погоди, ремонтується і оновлюється робочими мурахами.
2. "Солярій" - камера, що нагрівається променями сонця. Навесні мешканці забігають сюди погрітися.
3. Один із входів. Охороняється солдатами. Служить вентиляційним каналом.
4. "Кладовище". Сюди робочі мурахи відносять померлих побратимів і сміття.
5. Зимувальна камера. Комахи збираються тут, щоб пережити холоди в стані напівсплячки.
6. "Хлібна комора". Тут мурахи зберігають зерно.
7. Царська камера, де живе матка, відкладає до півтори тисячі яєць в день. За нею доглядають робочі мурахи.
8. «Дитячий садок». Камери з яйцями, личинками і лялечками.
9. "Корівник", де мурахи містять попелиць.
10. "М'ясна комора", куди мурахи - добувачі приносять гусениць і іншу здобич.
Людина це помітила і навчилася організовувати своє життя за прикладом мурашника – будувати міста та села, комфортно влаштовувати своє житло.
У кожного житлового комплексу є певна інфраструктура.
Правила прописані в державних будівельних нормах.
Наприклад, у межах пішої доступності від багатоповерхівок повинна бути зупинка громадського транспорту, лікарня або пункт швидкої допомоги. Школа має бути в радіусі 750 метрів, а дитячий садок – 300 метрів.
А ось магазини й аптека в умовних 15 хвилинах пішки від будинку.
Все, що може знадобитися людині, повинно знаходитися в 15 хвилинах пішки від будинку: офіс, школа, дитячий садок, спортклуби, місця для відпочинку на кшталт парку або скверу, торговельні центри, нічний клуб, ресторан. В ідеалі – ще й робота, до якої можна дістатися пішки.
Багатоповерхові будинки містять квартири з різною кількістю кімнат.
В усіх сільських будинках їх жителі теж влаштовують затишок та комфорт.
2.Висновок. Місто чи село, власне будинок людина навчилася будувати за зразком мурашника.
3. Створення «макета» населеного пункту. На столі ілюстрації будівель, що можуть бути збудовані у населеному пункті. Діти створюють спільний малюнковий макет (наклеюють на ватмані) одного мікрорайону міста, спільно обговорюючи це питання. Один із малюнків – зразок.
4.Розв’язання задачі, що підготувала мурашка Крихітка.
Вчитель: Мурашка Крихітка дуже задоволена нашою роботою і підготувала нам своє завдання – розв’язати задачу про багатоповерховий будинок, що є на нашому макеті. Відомо, що в будинку є квартири з різною кількістю кімнат. Дії до задачі будемо виконувати письмово (у стовпчик). Давайте згадаємо алгоритм письмового додавання та віднімання.
Задача. У багатоповерховому будинку усіх 325 квартир. Однокімнатних і двокімнатних – 247 квартир. Двокімнатних і трикімнатних – 183 квартири. Скільки у будинку однокімнатних, двокімнатних та трикімнатних квартир окремо?
5.Спілкування «Питання - відповідь».
- Що таке навколишнє середовище? – З кого людина бере приклад, щоб вміло організувати своє житло? – Наведіть приклади. – Чим цікаве життя нашої гості мурашки Крихітки? – Як треба ставитися до природи? – Чому? – Чи легко придбати собі дім, квартиру? – Чому? – То як треба ставитися до речей, створених людиною? – Який би ви хотіли мати дім, коли станете дорослими? Будьте трудолюбивими в навчанні, тоді досягнете успіху в дорослому житті!