Стем -урок семінар. ''Чорнобиль - трагедія в цифрах і фактах. Гірчить Чорнобиль через роки,гірчить...''До Дня пам'яті на ЧАЕС,35 річниця.

Про матеріал
При підготовці до уроку-семінару з фізики ,етики та математики,учням 5-8 кл. заздалегідь була озвучена тема та мета уроку, запропоновано вибрати групи доповідачів, рецензентів та теми. Для кожної з груп був визначений напрям, у якому учні повинні були працювати: доповідачі – пошук матеріалів та виступ на уроці з повідомлення, що розкриває питання; рецензенти – роблять рецензію на доповідача ,доповнюють її. Все знову повторюється до тих пір, доки не вичерпаються питання семінарського заняття.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

STEM-урок. Підготувала:вч. Федевич М. П

Номер слайду 3

ДЛЯ УЧНІВ 5,6,7,8 КЛАСІВФІЗИКИ ЕТИКИ STEM-урок. Чорнобиль - трагедія в цифрах і фактах Тема: Розв’язування задач

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Чорнобиль - трагедія в цифрах і фактах

Номер слайду 6

До Дня пам’яті трагедії на ЧАЕС», Підготувати щось одне,з проекту,малюнків, плакатів, газет, фоторепортажів, творчих робіт: «Чорнобиль очима дітей», «Чорнобиль – наш біль», «Над Чорнобилем лунає дзвін», «Чорний біль», «Екологічні аспекти Чорнобильської катастрофи», «Чорнобиль: минуле, сучасне, майбутнє», «Зелений дивосвіт», «Чорнобильська екологія», «Наша мрія – жити на чистій планеті!» тощо;

Номер слайду 7

Мета:– перевірити якість засвоєння матеріалу, формувати вміння аналізувати умову задачі,хід рішення;– розвивати вміння самостійно працювати з додатковою літературою, виділяти з об’ємуінформації основне, застосовувати знання до вирішення практичних задач, закріпитиуміння та навички учнів розв’язувати основні задачі , виконувати дії над – виховувати взаємоповагу, уважність, акуратність в записах, любов до рідної землі та людей, що її населяють, розвинути інтерес до проблем, пов’язаних з аварією на Чорнобильській АЕС і її наслідками. Тип уроку: перевірка та корекція знань, навичок та вмінь. Форма проведення: урок-семінар. Обладнання: мультимедійне обладнання (ПК, проектор, екран), презентаційний матеріал (світлини аварії на Чорнобильській АЕС, світлини наслідків цієї аварії), буклет по даній темі. Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:– знати методи розв’язання основних задач на відсотки, виконаннядії над десятковими і звичайними дробами;– удосконалити свої уміння та навички розв’язувати основні задачі навідсотки, виконувати дії над десятковими і звичайними дробами;– поглибити свої знання з історичних фактів, пов’язаних з аварією на. Чорнобильській АЕС і її наслідками. 

Номер слайду 8

Епіграф: Стоїть сльоза. Трагічна і терпляча. Питає строго кожного: куди?Куди ідеш, минаючи пороги?Могили предків кидаєш чому?...Ідуть, бо мусять. Мирна перемогапереросла у атомну чуму. Наталя Клименко

Номер слайду 9

В історії нашого народу чимало скорботних дат, спогади про які пронизують серце гострим болем. Одна з них – найбільша техногенна радіоекологічна катастрофа XX ст. – аварія на четвертому енергоблоці Чорнобильської атомної електростанції. Трагедія, в епіцентрі якої опинилась Україна, стала ознакою і виміром людського горя, людської долі, людського життя.«...І велика зоря спала з неба, палаючи, як смолоскип.І спала вона на третину річок та на водні джерела. А ймення зорі тій Полин...» Об’явлення Св. Івана Богослова 8:10-11

Номер слайду 10

План проведення урокуІ. Підготовчий етап. При підготовці до уроку-семінару учням класу заздалегідь була озвучена тема та мета уроку, запропоновано вибрати групи доповідачів, рецензентів та теми. Для кожної з груп був визначений напрям, у якому учні повинні були працювати: доповідачі – пошук матеріалів та виступ на уроці з повідомлення, що розкриває питання; рецензенти – роблять рецензію навідповідь доповідача, доповнюють її; Все знову повторюється до тих пір, доки не вичерпаються питання плану семінарського заняття.

Номер слайду 11

До Дня пам’яті трагедії на ЧАЕС», Підготувати щось одне,з проекту,малюнків, плакатів, газет, фоторепортажів, творчих робіт: «Чорнобиль очима дітей», «Чорнобиль – наш біль», «Над Чорнобилем лунає дзвін», «Чорний біль», «Екологічні аспекти Чорнобильської катастрофи», «Чорнобиль: минуле, сучасне, майбутнє», «Зелений дивосвіт», «Чорнобильська екологія», «Наша мрія – жити на чистій планеті!» тощо;

Номер слайду 12

5 клас. До Дня «пам’яті трагедії на ЧАЕС», до 26.04 Підготувати щось одне,з проекту,малюнків, плакатів, газет, фоторепортажів, творчих робіт: «Чорнобиль очима дітей»,«Чорнобиль – наш біль», «Над Чорнобилем лунає дзвін»,«Чорний біль», «Екологічні аспекти Чорнобильської катастрофи»,«Чорнобиль: минуле, сучасне, майбутнє», «Зелений дивосвіт», «Чорнобильська екологія», «Наша мрія – жити на чистій планеті!» тощо;Проект:(6-9сл) . Малюнок чи плакат – фото, творча робота. Обираєте одну з тем. Роботи надсилаєте в приват

Номер слайду 13

7 клас (з фізики) До «Дня пам’яті трагедії на ЧАЕС»,до 26.04 «На Чорнобиль журавлі летять», «Чорнобиль - горе і біль», «Екологічні наслідки Чорнобиля», «Чорнобиль – це біль України», «Чорнобиль… Катастрофа… Пам’ять», «Дзвони Чорнобиля стогоном будять, щоб від нещастя весь світ вберегти», «Чорнобиль… 35 років потому», «Дзвони Чорнобиля», «Чорнобильська катастрофа»,Проект:(9-12сл) Обираєте одну з тем. Роботи надслаєте в приват

Номер слайду 14

8клас (з фізики) До « Дня пам’яті трагедії на ЧАЕС»26.04,«Чорнобиль… 35 років потому», «Дзвони Чорнобиля», «Чорнобиль: біль і пам’ять», «Чорнобиль – рана України», «Чорнобиль через роки», «Полин – сльозою умивається душа», «Чорнобиль – дзвін пам’яті» «Чорнобильська катастрофа: причини та наслідки», «Чорнобиль – біль і трагедія українського народуІншої землі у нас не буде, нам потрібно нашу зберегти», «Чорна спадщина Чорнобиля», «Найбільша екологічна катастрофа сучасності»,Проект:(9-12сл) Обираєте одну з тем. Роботи надслаєте в приват

Номер слайду 15

Доповідач Прип’ять — місто в Київській області, розташоване неподалік українсько-білоруського кордону, за 2 км від Чорнобильської АЕС. Це місто проектували та будували як місто-супутник електростанції, дев’ятий атомград у Радянському Союзі. Місто бере назву від річки, на якій побудоване — Прип’яті, правої притоки Дніпра. Прип’ять заснували в 1970 році і, окрім міста атомників, воно мало слугувати великим залізничним вузлом, перетином транспортних магістралей та пристанню для річкового судноплавства.

Номер слайду 16

Доповідач 26 квітня 1986 року на четвертому енергоблоці Чорнобильської АЕС сталася велика аварія. Наступного дня оголосили евакуацію приблизно 47 тис. жителів Прип’яті. Унаслідок аварії місто стало радіаційно небезпечною зоною, де більше не можуть жити люди. Відтоді 30-кілометрова зона навколо станції стала зоною відчуження. У межах зони — власне АЕС; міста Прип’ять та Чорнобиль; північ Поліського району Київської області, а також частина Житомирської області аж до кордону з Білоруссю.

Номер слайду 17

Доповідач Історії двох міст — Прип’яті та Чорнобиля — тісно переплітаються. Їх часто плутають, хоча це два абсолютно різних міста. Чорнобиль розташований на відстані орієнтовно 12 км від АЕС. Місцеве населення до аварії тут становило майже 14 тисяч осіб. До АЕС це місто не мало безпосереднього відношення. Станцію назвали Чорнобильською тому, що розташовувалася вона в Чорнобильському районі. Чорнобильський район існував з 1923 до 1988 року на півночі Київської області . Центр — місто Чорнобиль.

Номер слайду 18

ІІ. Проведення семінару. Вчитель30 років тому за 100 кілометрів на північ від Києва сталася найбільша техногенна катастрофа в історії людства - аварія на Чорнобильській АЕС, яка призвела до радіоактивного опромінення великої кількості людей,забруднення води та значних територій. Указом Президії Верховної Ради УРСР від 29 березня 1990 року (№ 8985-ХI) 26 квітня проголошено Днем чорнобильської трагеді. У цей день у Білорусі також відзначають День. Чорнобильської трагедії. У Росії - День пам’яті загиблих у радіаційних аваріях і катастрофах. Цього дня люди вшановують пам’ять загиблих під час трагедії, згадують про героїзм пожежників, експлуатаційного персоналу станції, військовослужбовців, будівельників, учених, медиків, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Номер слайду 19

Доповідач. 26 квітня 1986 року о 01:23 за київським часом на четвертомуреакторі ЧАЕС під час його планового вимкнення виникла неконтрольованаситуація, внаслідок якої сталися два вибухи. Їх потужність була настількивеликою, що було зруйновано сталеву і свинцеву обшивки реактора, а в повітряпіднялося понад 60 тонн радіоактивних матеріалів. Сумарна радіація викинутих у повітря ізотопів склала 50 мільйонів кюрі. Доповідач Струсонуло цілим світом. В Страхоліссі перед світом. Брязнув дуб тисячолітній –Охнула земля. Тільки – пилу мертва хмарка,Та ще крук зловтішно каркнув... («Сім» Б. Олійник)

Номер слайду 20

Доповідач Наступного дня, коли у Швеції за рівнем радіації визначили, що в Україні мала місце аварія, уряд СРСР повідомив про Чорнобильську трагедію. Заофіційними даними, від вибухів і при гасінні пожежі, що тривала близько десяти днів, загинула 31 людина і понад 200 було госпіталізовано. Лише через три тижні за допомогою кількох тисяч тонн піску, бору, свинцю, глини і людських надзусиль вдалося ізолювати реактор, який продовжував випромінювати радіацію.

Номер слайду 21

З території навколо станції було терміново переселено людей, аби врятувати Їхнє життя. В радіусі 30 кілометрів від місця аварії було евакуйовані понад 100 тисяч людей. Утворилась так звана зона відчуження куди прибували фахівці, які направлялися для проведення робіт на аварійному блоці і довкола нього, а також військові частини. Люди працювали в небезпечній зоні позмінно: ті, хто набирав максимально допустиму дозу радіації, виїжджали, а на їх місце приїжджали інші. Щоб запобігти подальшим викидам радіоактивних матеріалів, до кінця 1986 року четвертий реактор АЕС був накритий спеціальним саркофагом. Його будували тисячі добровольців і мобілізованих солдатів, яких пізніше стали називати ліквідаторами ".

Номер слайду 22

№1. А проведені спеціалістами МАГАТЕ дослідження засвідчили, що до 2000 року в світі, крім Чорнобиля нагромадилось у відходах 200 тис. тонн урану, причомулише 25% його можна буде переробити. Скільки тонн урану можна буде переробити? Яка частина урану залишиться не переробленою?

Номер слайду 23

№1. В:( 50 тис. тонн урану)

Номер слайду 24

Відомості про уран. Вчитель. Уран (лат. Uranium), U — радіоактивний хімічний елемент III групи періодичної системи Менделєєва, належить до сімейства актиноїдів, атомний номер 92, атомна маса 238,029; сріблясто-білий метал. Природний уран складається з суміші трьох ізотопів: 238 U — 99,2739 % з періодом напіврозпаду Т1/2 = 4,51·109 років, 235 U — 0,7024 % (Т1/2 = 7,13·108 років) і 234 U — 0,0057 % (Т1/2 = 2,48·105 років). З 11 штучних радіоактивних ізотопів з масовими числами від 227 до 240 довгоживучий — 233 U (Т1/2 = 1,62·105 років); він утворюється при нейтронному опромінюванні торію. 238 U і 235 U є родоначальниками двох радіоактивних рядів. Усі ізотопи урану радіоактивні з великими періодами напіврозпаду.

Номер слайду 25

Названий на честь планети Уран, відкритої незадовго до самого елемента; планета, в свою чергу, названа іменем давньоримського бога небес Урана. Уран і його сполуки радіаційно- та хімічно токсичні. Гранично допустима доза (ПДД) при професійному опромінюванні 5 — бер на рік. Бер — застаріла позасистемна одиниця вимірювання еквівалентної дози опромінення.1 бер — це доза опромінення, аналогічна за своєю біологічною дією дозі опромінення рентгенівськими променями 1 рентген. Бер — устаревшая единица измерения эквивалентной дозы ионизирующего излучения в системе СГС. В системе СИ для тех же целей используется единица измерения зиверт1 бэр = 0,01 Зв = 100 эрг/г.шведський радіофізик, Рольф Максиміліан Зіверт

Номер слайду 26

Середній вміст урану в земній корі становить 2,6·10−4% (мас)Запаси порівняно дешевого урану на планеті дорівнюють приблизно 4 млн т, і вони можуть бути вичерпані, як і нафта, за 25-30 років. Природний уран — уран, що зустрічається в природі. Він має атомну масу близько 238, складається переважно з ізотопу 238 U (99,3 %), містить невелику кількість 235 U (близько 0,7 %) та незначну кількість 234 U. Природний уран, звичайно, добувають в уранових рудниках у формі руди і на заводах збагачення отримують її концентрат, найчастіше це U3 О8, який часто називають «жовтим кеком»Уран є одним із найважливіших для життя хімічних елементів, оскільки температура Землі підтримується завдяки енергії розпаду урану всередині Землі

Номер слайду 27

Застосування. Металевий уран або його сполуки використовуються в основному як ядерне паливо в ядерних реакторах. Природна або низькозбагачена суміш ізотопів урану (3-5 % 235 U) використовується у стаціонарних реакторах атомних електростанцій, продукт високого ступеня збагачення (20-40 % 235 U) — в ядерних силових установках або в реакторах, що працюють на швидких нейтронах. Майже чистий 235 U (понад 90 %) використовується в ядерній зброї. 238 U служить джерелом вторинного ядерного. Наприкінці першого десятиріччя XXI ст. світова атомна енергія, яку виробляють понад 30 країн, має добрі перспективи — планується її широкомасштабний розвиток, зокрема побудова від 300 до 600 нових атомних реакторів вже до 2025 р.[У Франції понад 75 % електроенергії виробляється на АЕС, у США — 20 %, в Англії і Бельгії — близько 60 %, Фінляндії — 27 %. В Україні частка АЕС у виробленні електроенергії у 2010 році становила 47,4 % У США працює понад 100 АЕС.

Номер слайду 28

Доповідач Основна частина робіт була виконана в 1986—87 роках, в них взяли участь приблизно 240 000 чоловік. Загальна кількість ліквідаторів за всі роки приблизно 600 000 чоловік, серед них 289 пожежників із Житомирської області. Найбільші дози отримали близько 1000 чоловік, які були біля реактора в момент вибуху. За неофіційними, в Україні внаслідок аварії померло майже 15тисяч людей. Радіація у 50 мільйонів кюрі - це у 30-40 разів більше, ніж при вибуху ядерної бомби в Хиросимі у 1945 році

Номер слайду 29

№2. Участь у перший рік на аварійних роботах біля АЕС взяло приблизно 240 000 чоловік. Загальна кількість ліквідаторів за всі роки приблизно 600 000 чоловік,серед них 289 пожежників із Житомирської області. Вкажіть відсоткове відношення людей, які працювали перший рік на аварійному блоці, до загальної кількості ліквідаторів? Яку частину ліквідаторів становлятьпожежники Житомирської області?

Номер слайду 30

№2. В-ДЬ:(2:5 ;0.12.)

Номер слайду 31

Доповідач. Всього в Україні забруднено територію площею понад 50 тис.кв. км у 74 районах 12 областей (Київська, Житомирська, Чернігівська,Рівненська, Вінницька, Черкаська, Хмельницька, Івано-Франківська, Волинська,Чернівецька, Сумська, Тернопільська). На цій площі розташовані 2294 населені пункти. У цілому в Україні потерпілих від Чорнобильської катастрофи налічується понад 3,2 мільйона чоловік, серед них – близько 1 мільйона дітей. Після Чорнобильської катастрофи Україну оголошено зоною екологічного лиха. Висновок. Радіоактивного забруднення зазнали величезні території. Проведені згодом обстеження показали, що лише в Україні забруднення плутонієм-239 (із щільністю від 0,1 кюрі і вище на 1 кв. км) становило 700 квадратних кілометрів; стронцієм-90 (3 і більше кюрі на 1 кв. км) і цезієм-137 (5 і більше кюрі на 1 кв. км) – понад 3420 кв. км.

Номер слайду 32

Доповідач. За інформаційними матеріалами 1986 р., 238 осіб захворілогострою променевою хворобою, з них 29 померло в перші місяці після аварії,близько 2000 осіб зазнало місцевих променевих уражень, змушені булиевакуюватися близько 91000 осіб із міст Прип’ять, Чорнобиль і сільськихнаселених пунктів 30-км зони. Ще більше 50000 осіб було відселене іззабруднених територій протягом більш віддаленого після аварійного періоду. ЗАДАЧА№3. Внаслідок Чорнобильської аварії 5 млн. га землі на Україні зазналирадіоактивного забруднення, з них 3,5 млн. га - сільськогосподарські угіддя,1,5 млн. га - ліси. Скільки це становить у процентному відношення?

Номер слайду 33

№3. В-ДЬ:(70% і 30%)

Номер слайду 34

№4. В зоні забруднення на території Житомирської області проживало 396 тис.чоловік, в тому числі в зонах безумовного відселення - частина відусіх проживаючих, в зоні добровільного відселення - від решти проживаючих. Скільки людей мешкало в зоні посиленого радіологічногоконтролю?

Номер слайду 35

№4. В-ДЬ:(180 тис.чол.)

Номер слайду 36

8,9№5. Радіонуклідного забруднення зазнали 12 областей України. Житомирщинавиявилась однією з тих, що постраждала більше з усіх. Узнати, яка територія нашої області була забруднена допоможе нам результат суми чисел , 7,2 і 8,9 . Відповідь у тис. км кв є площею забруднення радіонуклідами у Житомирській області.

Номер слайду 37

№5. В-ДЬ:(16,1 тис.км 2 )

Номер слайду 38

№6. З 23 районів Житомирщини після Чорнобильської трагедії, 9 забруднені радіонуклідами. Яка частина районів забруднена радіонуклідами?

Номер слайду 39

№6. В-ДЬ:( 39%)

Номер слайду 40

Доповідач Аналіз випадків раку щитовидної залози у дітей і підлітків. України, прооперованих у віці не старше 18 років, показав, що за 5 років до аварії в цій віковій групі зафіксовано 59 випадків раку щитовидної залози, а за період1986-1994 рр. – 339 таких випадків. Загальна кількість захворілих, які були дітьми та підлітками на момент аварії, становить 542.

Номер слайду 41

Покинули землю в огні!Покинули діти її -Немов журавлі відлетіли навік... Земля своїх діток гука,Земля за синами рида. Сльозами - дощами по цілому білому світі!№7. Найбільш від чорнобильського лиха постраждали діти. Серед людей, що виконували аварійні роботи на четвертому енергоблоці134 особи захворіли гострою променевою хворобою, з них 28 померло протягом 1986р,ще 19 осіб протягом 1987-2004рр. Скільки відсотків людей залишилось живими?

Номер слайду 42

№7. В-ДЬ:( 65%)

Номер слайду 43

№8. За офіційними даними Міністерства охорони здоров’я, у 165 тис. дітей увіці до 7 років дози опромінення щитовидної залози становить:у 48% - до 30 бер 36% - від 30 до 100 бер у 17% - від 100 до 200 бер. Зареєстровані перші випадки лейкозів, спровокованих чорнобильськоюрадіацією. Чи всі діти враховані при цій класифікації?

Номер слайду 44

№8. В-ДЬ:( ТАК). (48% + 36%+17% = 100%)Гостра променева хвороба розвивається при одноразовому, повторному або тривалому (від кількох годин до 1-3 діб) зовнішньому гамма- і нейтронному опроміненні всього тіла або більшої частини його в дозі, яка перевищує 1 грей (100 рад). 

Номер слайду 45

№9. Серед людей, що виконували аварійні роботи на четвертому енергоблоці 600 000 ліквідаторів- 10 % померло , а 165 000 отримали інвалідність. Скільки відсотків становлятл люди з інвалідністю? Скільки ліквідаторів померло?

Номер слайду 46

№9. В-ДЬ:( 27,5%;60 000ч)Доповідач Згідно з Атласом радіоактивного забруднення, радіацію виявили у себе після трагедії багато європейських країн. Більше за інших забруднені радіонуклідами Фінляндія, Швеція, Норвегія і Австрія. 500 тисяч людей померли від радіації, за оцінками незалежних експертів.90 784 особи було евакуйовано з 81-го населеного пункту України до кінця літа 1986 року.8,5 мільйонів жителів України, Білорусі, Росії в найближчі дні після аварії отримали значні дози опромінення.

Номер слайду 47

Доповідач. В Україні всього три з 25 областей – Закарпатська,Тернопільська і Чернівецька – мають низький рівень забруднення навколишнього середовища. Стан навколишнього природного середовища значною мірою впливає на здоров;я і тривалість життя людей. В Україні екологічний чинник поряд із соціально-економічним є визначальним у народжуваності й смертності населення. З 1992 р. показники смертності у нашій країні перевищують показники народжуваності, тому спостерігається зменшення кількості населення. Це особливо гостро виявляється у регіонах, де значне радіоактивне і промислове забруднення довкілля (Чернігівська, Київська, Житомирська, Донецька,Луганська, Дніпропетровська і Запорізька області). Радіоактивне забруднення території України впливає на здоров;я людей безпосередньо й опосередковано. Радіація шкідлива як у великих дозах (опромінення людей, що спричиняє їх загибель), так і в малих (збільшення рівня захворюваності людей). Відомо, що 95% радіонуклідів потрапляють в організмлюдини через продукти харчування, особливо через молоко, м’ясо, рибу й дари лісу. Тому їх необхідно перевіряти на вміст цих речовин, насамперед узабруднених регіонах.

Номер слайду 48

Доповідач Сільськогосподарські продукти, зібрані на забруднених ґрунтах, нерідко є шкідливими для вживання. Так, у пшениці може нагромаджуватися кадмій – метал, що провокує різні хвороби. А підвищений вміст нітратів, викликаний надмірним внесенням мінеральних добрив, може викликати загальне отруєння організму.

Номер слайду 49

Доповідач Особливо небезпечними для здоров’я людей є забруднення води. З неякісною водою в організм можуть потрапляти бактерії та віруси, шкідливі речовини. Діючи на організм людини впродовж тривалого часу, токсичні речовини навіть у малих дозах знижують імунітет (стійкість організму до хвороб). Внаслідок цього частішають випадки різних захворювань, загострюються існуючі хронічні хвороби. Отже, для підтримання здоров’я людині потрібно чисте довкілля,незабруднені продукти та вода.

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Прип’ять, Уж, Сахан та інші річки та озера зони відчуження

Номер слайду 52

Вчитель. Лише 12% відсоток областей України мають низький рівеньзабруднення навколишнього середовища? Доповідачі і рецензенти презентують буклет «Чорнобильна трагедія в цифрах і фактах»

Номер слайду 53

Вчитель. Дози́метр — прилад для вимірювання поглиненої дози, або еквівалентної дози іонізуючого випромінювання, а також їх потужності. Вимірювання вищезгаданих величин називається дозиметрією.Іноді "дозиметром" не зовсім точно називають радіометр - прилад для вимірювання активності радіонукліду в джерелі або зразку (в об'ємі рідини, газу, аерозолю, на забруднених поверхнях)

Номер слайду 54

Вчитель. Побутові прилади, як правило, комбіновані, мають обидва режими роботи з переключенням «дозиметр»–«радіометр», світлову або звукову сигналізацію і дисплей для відліку вимірювань. Деякі сучасні моделі можна надіти на руку, як годинник. Час неперервної роботи від однієї батареї - від декількох діб до декількох місяців. Діапазон вимірювання побутових радіометрів зазвичай - від 10 мікрорентген до 9.999 мілірентгена за годину (0.1–99.99 мікрозіверта за годину), похибка вимірювання — до ±30%.

Номер слайду 55

Вчитель. Радіоактивні α-, β-, γ- випромінювання чинять значний вплив на живі організми. Потрапляючи в ту чи іншу речовину, радіоактивне випромінювання передає їй енергію. Поглинена доза іонізуючого випромінювання — це фізична величина, яка чисельно дорівнює енергії іонізуючого випромінювання, поглиненій речовиною одиничної маси. На практиці часто використовують позасистемну одиницю поглинутої дози — рад. Ці одиниці пов'язані між собою співвідношенням: 1 грей = 100 рад.

Номер слайду 56

Вчитель. Велику роль в опроміненні всього живого в екосистемі відіграє не лише кількість іонізуючого випромінювання, поглиненого тілом, а й якість цього випромінювання. Доза іонізуючого випромінювання залежить від часу опромінення: чим більший час опромінення, тим більшою є доза випромінювання. Фізики кажуть, що доза випромінювання накопичується з часом. Відношення дози іонізуючого випромінювання (Б) до часу опромінення (і) називають потужністю дози (Рв) іонізуючого випромінювання. Одиниця потужності поглинутої дози іонізуючого випромінювання — грей на секунду Гр, одиниця потужності експозиційної дози іонізуючого випромінювання — рентген на секунду; одиниця потужності еквівалентної дози іонізуючого випромінювання — зіверт Зв на секунду.

Номер слайду 57

Вчитель. По-перше, глибокі порушення життєзабезпечувальних функцій організму викликає навіть невелика кількість поглинутої енергії. Пояснюється це тим, що енергія випромінювання влучає в особливо чутливу «мішень» — клітину. А найбільш чутливими до радіації є ті клітини, що швидко діляться. Так, першим відчуває дію радіоактивного випромінювання кістковий мозок, унаслідок чого порушується процес кровотворення. По-друге, різні типи організмів мають різну чутливість до того чи іншого радіоактивного випромінювання. Найстійкішими, наприклад, є одноклітинні. По-третє, наслідки впливу однакової поглинутої дози випромінювання залежать від віку організму. Перелічені вище особливості стосуються зовнішнього опромінення. Особливості ушкоджень організмів унаслідок радіації

Номер слайду 58

Вчитель. Для вищих тварин і людини є небезпечним і внутрішнє опромінення, адже радіонукліди в організм можуть потрапити, наприклад, із їжею. Підвищена небезпека внутрішнього опромінення зумовлена кількома причинами. По-перше, деякі радіонукліди здатні вибірково накопичуватися в окремих органах. Наприклад, 30% йоду накопичується в щитовидній залозі, маса якої становить лише 0,03% маси тіла людини. Радіоактивний йод, таким чином, усю свою енергію віддає невеликому об'єму тканини. По-друге, внутрішнє опромінення є тривалим: радіонуклід, який потрапив в організм, не відразу виводиться з нього, а зазнає низки радіоактивних перетворень усередині організму. Радіоактивне випромінювання, яке виникає при цьому, чинить руйнівну дію, іонізуючи молекули й тим самим змінюючи їхню біохімічну активність.

Номер слайду 59

Незалежно від того, у якому куточку Землі живе людина, вона постійно зазнає впливу радіації, тому що в будь-якій місцевості завжди є певний радіаційний фон. Радіаційний фон — іонізуюче випромінювання земного та космічного походження. Радіаційний фон Землі складається з кількох компонентів. Це космічне випромінювання природних радіонуклідів середовища; випромінювання штучних радіоактивних Ізотопів. Випромінювання природних радіонуклідів та космічне випромінювання створюють природний радіаційний фон. У результаті діяльності людини природний радіаційний фон значно збільшився — відбулося техногенне підвищення природного радіаційного фону. Приклад такої діяльності людини — видобування корисних копалин (вугілля, мінеральних добрив, сировини для будівельних матеріалів тощо), які містять підвищену кількість радіонуклідів уранового і торієвого рядів. Так, підвищений вміст природних радіоактивних ізотопів є в граніті. А далі будуємо ланцюжок. Гранітний щебінь є складником бетону, з якого споруджують будинки. Отже, підвищений радіаційний фон слід шукати насамперед усередині будинків з бетону, особливо в зачинених приміщеннях, які не провітрюються (наприклад, концентрація радону в закритих приміщеннях в середньому у вісім разів вища, ніж ззовні). Із табл.1 бачимо, що для основної маси населення найбільш небезпечні джерела радіації — це зовсім не ті, про які зазвичай говорять. Найбільшу дозу людина отримує від природних джерел радіації та під час медичних досліджень. Радіація, пов'язана із розвитком атомної енергетики, становить лише малу частину радіації, що спричинена діяльністю людини. Радіаційний фон

Номер слайду 60

ІІІ. Підсумок уроку. Вчитель. Запам’ятайте! Аварію на Чорнобильській АЕС, що трапилася в 1986 р., вважають найбільшою техногенною катастрофою людства й величезною екологічною бідою, внаслідок якої довкілля зазнало сильного радіоактивного забруднення. Внаслідок викидів у повітря великої кількості радіоактивних речовин відбулося стійке і довготривале забруднення території радіонуклідами, які мають здатність нагромаджуватися у ґрунті, воді, організмах і шкідливо впливати на довкілля, людей і тварин. Навколо Чорнобильської АЕС у радіусі 30 км створено зону відчуження (Чорнобильську зону), з якої було відселено тисячі людей і де заборонено вирощувати сільськогосподарські культури, збирати ягоди, гриби, ловити рибу,пити воду, палити дерева чи листя. Стан навколишнього природного середовища значною мірою впливає на здоров’я і тривалість життя людей.№10. У Припʼяті – найближчого до ЧАЕС міста з населенням близько 50 тисяч,89% вивезли У Прип’яті залишилися особи , які були залучені до невідкладних робіт. Скільки осіб залишилося для робіт та яку кількість вивезли за межі міста?В-дь: №10.(5000ч;445000чол)В-дь:№11.(200ч)

Номер слайду 61

№11. “26 квітня 1986 року о 01 год. 25 хвилин стався вибух на енергоблоку № 4 Чорнобильської АЕС ім. В.І. Леніна в Київській області в період підготовки блока до планових ремонтних робіт. 17%людей із них дістали опіки різного ступеня. в медсанчастину доправлено на обслуговування 34 особи, які брали участь у ліквідації пожежі (з них 9 – працівники пожежної охорони). Скільки людей перебувало в період аварії на станції?

Номер слайду 62

Райони Європи, забруднені Цезієм-137[23]Країна37–185 k. Bq/m2185–555 k. Bq/m2555–1480 k. Bq/m2>1480 k. Bq/m2km2% країниkm2% країниkm2% країниkm2% країни. Білорусь29,90014.410,2004.942002.022001.1 Україна37,2006.232000,539000,156000,1 Росія49,8000,295,7000,032,1000,013000,002 Швеція12 0002.7------Фінляндія11 5003.4------Австрія8,60010.3------Норвегія5,2001.3------Болгарія48004.3------Швейцарія1,3003.1------Греція12000,91------Словенія3001.5------Італія3000,1------Молдова600,2------Разом162,160 km219,10№12. Перед аварією в реакторі четвертого блоку перебувало 180—190 тонн  ядерного палива (діоксиду урану). За оцінками, які в наш часвважаються найбільш вірогідними, в навколишнє середовище було викинуто від 5 до 30 % від цієї кількості. Яка маса була викинута в повітря.?В-дь: №12.приблизно від 9,25т до 55.5т)

Номер слайду 63

Після аварії утворилася радіоактивна хмара, яка накрила не лише сучасну Україну, Білорусь та Росію, які розташовані поблизу ЧАЕС, але й Східну Фракію, Югославію, Болгарію, Грецію, Румунію, Литовську РСР, Естонську РСР, Латвійську РСР, Фінляндію, Данію, Норвегію, Швецію, Австрію, Угорщину, Чехословаччину, Нідерланди, Бельгію, Польщу, Швейцарію, Німеччину, Італію, Ірландію, Францію (разом з Корсиком), Британію та острів Мен. Забруднення території після аварії на ЧАЕС залежало від погодних умов. 

Номер слайду 64

ІІІ. Застосування знань умінь та навичок Вчитель. Завдання №1-12№1. В:( 50 тис. тонн урану)№2. В-ДЬ:(2:5 ;0.12.)№3. В-ДЬ:(70% і 30%)№4. В-ДЬ:(180 тис.чол.)№6. В-ДЬ:( 39%)№5. В-ДЬ:(16,1 тис.км 2 )№7. В-ДЬ:( 65%)№8. В-ДЬ:( ТАК). (48% + 36%+17% = 100%)№9. В-ДЬ:( 27,5%;60 000ч)В-дь: №10.(5000ч;445000чол)В-дь:№11.(200ч)В-дь: №12.приблизно від 9,25т до 55.5т)

Номер слайду 65

Номер слайду 66

Львів

Номер слайду 67

Оцінювання учнів. Домашнє завданняІV. Підсумок уроку.

Номер слайду 68

Доповідач

Номер слайду 69

Номер слайду 70

Номер слайду 71

Номер слайду 72

Доповідач. «Екологічні наслідки Чорнобиля»

Номер слайду 73

Номер слайду 74

Номер слайду 75

«Чорнобиль очима дітей»,Підготували учні 5 класу

Номер слайду 76

https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/zhurnalistam/informaciyni-materialy-do-richnyci-avariyi-na-chornobylskiy-aeshttps://uk.wikipedia.org. Особиста інформація. Джерела інформації

Номер слайду 77

Рекомендовано для перегляду:https://youtu.be/-4n5gf. ZZAz0-Фільм. "Чорнобильська трагедія - біль України"https://youtu.be/UGOFUNj7c00-Розщеплені на атомиhttps://youtu.be/55ue. Ob. Ciq-w-Д/ф "Чорнобиль. Точка часу" 

Номер слайду 78

Дякую за увагу!

pptx
Додано
22 квітня 2021
Переглядів
1904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку