STEM-проєкт для молодших школярів. Даний матеріал допоможе більше ознайомитися з життям бджіл.
Тема. STEM - проєкт. Бджілка Майя
Цілі: формувати творчі особистості, розвивати зв’язне мовлення школярів,розвивати навички зв’язного та свідомого читання,збагачувати словниковий запас, правильно будувати прислів’я, розширити й поглибити знання учнів про різноманітність тваринного світу,виховувати бережливе ставлення до братів наших менших, активізувати пізнавальну діяльність учнів.
Хід уроку
Вчитель. Усміхніться всі навколо:
Небу, сонцю, добрим людям.
І тоді обов’язково
наш урок цікавим буде.
Мотивація навчальної діяльності.
- На цьому тижні ми познайомимося із цікавим життям дуже працьовитої комахи, яку в народі називають святою; розширимо й узагальнимо знання про неї, ознайомимося із будовою тіла цієї комахи; уяву, спостережливість, навчимося любити і берегти живу природу.
Отже, щоб дізнатися, про кого піде мова--- прошу відгадати загадку:
Зимою спить,
літом бринить.
Понад сади літає,
нектар збирає.
Бджола
Вчитель. У народі бджолу називають святою, тому що в Біблії вона згадується понад 60 разів. Бджілка завітала і до нас на урок. Вона принесла на своїх чарівних крильцях багато цікавої і повчальної інформації. Отож, до праці, не підведімо один одного.
- Які асоціації виникають у вас при слові «бджілка»?
У вас на партах на карточках є різні слова. Потрібно їх прочитати вголос. Якщо це слово асоціюється із словом «бджілка» -- будуємо асоціативний кущ. Якщо не підходить – залишаємо в себе на парті.
Вчитель.Увесь тиждень ми будемо досліджувати особливості життя бджіл.
Понеділок. День наковий. Учням потрібно відшукати цікавий науковий матеріал. Клас ділиться на 3 групи. 1 група відповідає на питання “В чому відмінність будови бджоли від інших комах?” . 2 група на питання “ Які особливості життя бджіл?
3 група на питання “Чому бджоли визнані найважливішими істотами на Землі?”.
Розповіді науковців
1 група. Я дізналася, що медоносна бджола належить до класу комах, родини справжніх бджолиних. Тіло бджоли поділяється на три відділи: голову, груди і черевце. На голові міститься двоє складних очей і три простих очка, довгі вусики (антени), ротові органи. До грудей прикріплені дві пари перетинчастих крил і три пари ніг, які пристосовані не тільки для пересування, а й для збирання і перенесення квіткового пилку та будування стільників.
Я знайшла таку інформацію. Велике значення для виконання функцій і поведінки бджіл мають органи чуття, розміщені на антенах: на кінцевих члениках знаходяться органи нюху, якими вони відчувають запах квіток, меду, членів своєї або чужої сім'ї. А ви знаєте, що... у бджоли 5 очей. троє непомітних очей, які знаходяться на панцирі голови, можна побачити тільки під збільшувальним склом.
2 група. У бджіл немає дитинства. Уже на третій день після свого народження вони починають працювати: чистять вулики, з четвертого дня годують личинок медом і квітковим пилком. У віці 12—18 днів виконують найпочеснішу роботу: збирають нектар і пилок. Живе робоча бджілка влітку 35-65 днів. Причина такого короткого життя бджоли - важка робота. Бджоли розрізняють жовтий та синій кольори й навіть невидиме для людини ультрафіолетове проміння, але червоного кольору не бачать.
Вони дають поживний цілющий мед, віск, який використовується у парфумерії, фармацевтичній промисловості,
Щоб приготувати 100 грам меду, бджола збиральниця повинна зібрати нектар майже з 1 мільйона квітів. Для цього їй необхідно зробити 15 тисяч вильотів.
3 група. В основному, основною функцією або екосистемною послугою, яку надають бджоли, є запилення. Бджоли дуже важливі в екосистемах, оскільки багатьом видам рослин вони потрібні для розмноження. Як і рослини, люди потребують бджіл для запилення 60% фруктів та овочів, які існують сьогодні і, якби їх не запилювали, вони зникали.
Треба лише думати, що якби бджоли перестали запилювати фрукти та овочі, які ми їмо, світ втратив би великий харчовий внесок. Трофічні ланцюги також зазнають впливу, оскільки рослиноїдні тварини не мали б їжі і не могли б вижити, отже, у людей не було б тих рослиноїдних тварин, з яких ми годуємося або добуваємо їжу.
Вівторок. День спостережень «Фотоколаж”
Діти разом з вчителем йдуть на екскурсію зеленою територією школи. Головне завдання знайти бджіл та сфотографувати. У жодному разі учні не чіпають комах. Після спостережень вчитель роздруковує усі фото та створює спільний колаж.
Середа. День експерементальний.
Перевіряємо якість меду. Для досліду візьмемо три види меду липовий, соняшниковий та гречаний.
Дослід 1. Виявлення механічних домішок
Хід аналізу: помістили в стакан 20г меду і додали 20 мл води; добре перемішали. Спостерігаємо.При відсутності домішок розчин меду прозорий і не містить зважених і осілих на дно сторонніх частинок.
Дослід 2. Виявлення крохмалю (муки)
Хід аналізу: помістили в стакан близько 20 г меду і додала 20 мл води, помішуємо до моменту розчинення меду і додаєм 3- 4 краплі розчину йоду. Слідкуємо за появою синього забарвлення.
Дослід 3. Виявлення вмісту води в меді
Хід аналізу: для цього досліду ми взяли звичайну серветку і капнули на нюю трішки меду, зачекали 5 хв. і отримали такий результат : навколо меду серветка залишилась сухою, це є ознакою того, що води в нашому меді не було. Якби серветка навколо меду помокріла, це означало б , що мед розбавлений водою.
Обов’язково проводимо висновки.
Четвер. День інженерний.
За допомогою пластиліну школярі відтворюють та досліджують будову тіла бджоли. Запропонуйте дати ім’я комасі.
П’ятниця. День математичний. Запропонуйте учням побудувати у зошиті в клітинку соти використовуючи циркуль (чашку), лінійку та олівець.
Підсумок тижня. Самооцінювання.
Використана література
1. Горніч М.І. Падь. // Український пасічник. – 2009. - № 6 (219). – с. 47-49.
2. Кравець В.А. Роль бджіл у природі // Пасічник. – 2006. - № 4 (25). – с.30