STEM-урок з інтегрованого курсу
«Я досліджую світ», «Математика», «Української мови» на платформі КМ
Тема уроку:
«Досліджуємо рідний край. Михайлівська цілина.
Рослинний світ Михайлівської цілини»
Підготувала і провела
ст.вчитель ШСШ І ст. №13
Антоніна Денисенко
Очікувані результати:
-Ознайомлення здобувачів освіти з новими поняттями, як «цілина», «грунти», «заповідник», «Червона книга України»
(Я досліджую світ)
-самостійно здобувати знання і презентувати результати своєї роботи
(дослідження)
(Наука)
-використовування одиниць вимірювання
(Математика)
-висаджування квітів на клумбі
(Технологія)
Форми роботи:
Робота в парах, колективна
Інновації:
STEM-технологія, технологія розвитку КМ
Обладнання:
Тлумачний словник, лупа, мікроскоп, науковий матеріал, картки, презентація
про рослинний світ Михайлівської цілини.
Регламент уроку:
1.Вступна частина (до 5 хв)
2.Основна частина (до 30 хв)
3.Заключна частина (до 5 хв)
Хід уроку
І. Організація пізнавальної діяльності учнів.
Вступна частина
1.Прийом обговорення у загальному колі.
-Діти, послухайте вірш Наталії Гончаренко
«Шепіт трав»
-Подумайте і скажіть, чому він має такий заголовок?
-Про що нашепотів вітерець кожному з вас?
-Якою мовою він це робив?
Коли потрібно мудрості спитати,
Іду за нею в поле, добра брати.
У море трав і квітів поринаю,
Послухать пісню вітра. Він співає
На мові всіх часів, усіх народів-
То мова серця, мова від природи,
То мова радості, життя і вроди,
То мова матері, що дітям своїм годить.
Нема в ній жодної краплини фальші,
Лиш чисті ноти доброти та вдачі.
Бо лиш добром можливо сотворити
Таку красу, де є поля та квіти.
(після прослуховування здобувачі висловлюють свої думки)
2.Повідомлення теми уроку.
-Любі досліднички, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(відповіді дітей)
Отже, сьогодні ми досліджуємо наш край, рослинний світ Михайлівського заповідника, що розташований у межах Сумської області, на захід від села Степового.
ІІ. Основна частина.
1.Робота з картками. Вправа Асоціативний кущ»
(відповіді дітей)
2.Робота зі словником.
-Діти, ви почули сьогодні нові слова, як «ЗАПОВІДНИК», на вашу думку, що воно означає?
Заповідник- це природоохоронна науково-дослідницька територія загальнодержавного значення, який створено з метою збереження в природному стані унікальних природних ресурсів.
Цілина- необроблювані, нерозорані, але придатні для сільського господарства землі.
Червона книга України – офіційний державний документ, який містить перелік рідкісних вразливих зникаючих видів тваринного і рослинного світу у межах України і заходи щодо їх збереження.
3. Презентація «Михайлівська цілина-перлина України»
4. Творча лабораторія.
(Після перегляду, здобувачі самостійно здобувають нову інформацію з «Додатка» і готуються презентувати свої досягнення.
1.Скільки заповідників на території України? (більше 20)
2.У якому році був створений заповідник «Михайлівська цілина?» (1928 р.)
3.Яка цінність заповідника? (зберегти рослинний і тваринний світ лісостепу)
4.Які рослини занесені до Червоної книги України? (горицвіт,. весняний сон, ковила волосиста….)
5.Які тварини занесені до Червоної книги України?(тушканчик, сарна-дика коза, сліпак, сорокопуд, боривітер звичайний….)
6.Які грунти цілини?( чернозем типовий середньосуглиновий)
7.Яка товщина грунту в деяких місцях «Михайлівської цілини?» (до 3 м)
8.Яку площу займає заповідник ? (883 га)
9.Де розташований заповідник «Михайлівська цілина?» (У межах Сумської області)
10.Що вам найбільше запам’яталося при дослідженні рідного краю? …………
11.Чи задоволені ви своєю роботою?
12.Що нового ви дізналися?
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія.
1.Вправа. «Дайте відповідь» (картка)
-Що таке заповідник?
-Для чого люди створюють заповідники?
-З якою метою багато рослин і тварин заносять до Червоної книги України?
-Для чого створена Червона книга України?
-На якому грунті краще росте і розвивається рослина?
-Що таке грунт?
-Що ти особисто можеш зробити для збереження природи?
(висаджування квітів на подвір’ї школи)
2.Обговорення у колі досягнення очікуваних результатів.
(діти об’єднуються у коло і проговорюють, чи досягли вони очікуваних результатів)
Природа нам-як рідний дім,
Вона усім-як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином!
Додаток
«Досліджуємо рідний край. Природний заповідник «Михайлівська цілина»
На території України налічується більше 20 заповідників.
«Михайлівська цілина»-це один них, степовий природний заповідник в Україні. Розташований у межах Сумської області, на заході Лебединського району на захід від села Степового.
Створений у 1928 році. Площа на час створення була 202,5 га (гектарів), а від 11 грудня 2009 року указом президента В Ющенка заповідник був збільшений у площі до 883 га.
Цінність заповідника в тому, що це єдина в Україні цінна ділянка лучного степу в лісостеповій зоні.
Рослинний світ цілини схожий з рослинністю південних степів.
Головне місце займають різнотравно-тирсові рослини. Лише тут зростають дзвоники і різні вологолюбні рослини. Багато широколистих -стоколос безостовий, пирій, куничник, дельфіній клиноподібний, астрагол, а горицвіт весняний, брандушка різнобарвна, сон широколистий, ковила волосиста, ковила тонколиста, ковила пірчаста занесені до Червоної книги України.
Є ромашка, волошка, льон. Всього тут зареєстровано 525 видів рослин.
На території Михайлівського степу є багато озер, боліт, які під час злив заповнюються водою.
У тваринному світі завдяки заповідному режиму за багато років створилися умови для збагачення видів фауни-розвитку тварин.
Можна зустріти лосів, кабанів, вовків, диких кіз.
Постійними мешканцями заповідника є зайці, руді лисиці.
З дрібних хижаків трапляються горностай, ласка, куниця. Дуже багато дрібних гризунів.
Можна зустріти тушканчика великого, сліпака звичайного, які занесені до Червоної книги України.
Багато птахів: сорокопуд сірий, лунь лучний, боривітер звичайний, дерка.
Грунт цілини-чернозем типовий. Характер грунту залежить від клімату, рослинності, типу порід, з яких утворюється грунт. Товщина грунту-чернозему у багатьох місцях заповідника досягає до 3 метрів, що дає можливість рости і розвиватися багатьом рослинам цілини.