Тема: Вулкан
Мета: продовжити вивчення навколишнього середовища дослідним шляхом, методом експерименту з хімічною реакцією, познайомити дітей з властивостями речовин, поглибити знання про вулкани, розвивати просторове мислення та технологічні навички, креативність і мотивацію до вивчення нового; виховувати взаємоповагу та взаємодопомогу.
Тип уроку: STEM заняття.
Обладнання: шаблони вулканів, клей, пластикові стаканчики, реактиви (харчова сода, оцет, барвник), презентація, мультимедіа.
Хід заняття:
І. Організаційна частина.
1.Привітання. Емоційне налаштування.
Доброго дня травам росистим,
Доброго дня квітам барвистим,
Доброго дня сонечку ясному,
Доброго дня всьому прекрасному.
Поверніться один до одного, привітайтеся за руку, подаруйте один одному свої милі усмішки та гарний настрій.
2. Налаштування на тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.
А ви знаєте, нещодавно мені на електронну пошту прийшов цікавий лист від дивакуватого вченого на ім’я Мендель. Зараз я вам його зачитаю.
Лист Професора Менделя
Дорогі друзі! Ми перебуваємо на порозі великих відкриттів. Збулася моя мрія і я майже здійснив задумане. Реакція проходить нестабільно, але прогнозовано. Мені потрібна ваша допомога в секретній лабораторії. Трохи вільних рук мені не завадить. Світлі голови завжди цінуються на вагу золота. Якщо ви готові допомогти старому диваку, тоді в добру путь. Я познайомлю вас з одним загадковим, цікавим, таємничим і небезпечним витвором природи .
А яким саме ви повинні здогадатися відгадавши загадку:
Загадка
Снігова гора, вгорі – діра,
Усередині – жара!
Інколи пускає лаву,
На неї не знайти управу! (Вулкан)
Так, правильно. Це вулкан!
Легенда про вулкан.
З вашого дозволу, я прочитаю вам одну легенду про те, як наші пращури пояснювали це природне явище.
«Глибоко під землею жив Бог на ім’я Вулкан. І подобалось йому ковальство : стояти біля ковадла, бити важким молотом по залізу, роздмухувати вогонь у горні. Побудував він свою кузню всередині височенної гори. А гора стояла прямо посеред моря. Коли Вулкан працював молотом, гора тремтіла від верхівки до основи, а гуркіт і гул розносилися далеко навколо . Іноді Бог відкривав своє царство на поверхню землі і з отвору , на вершині гори з оглушливим ревом летіли розжарені камені, виривався вогонь, попіл і дим. «Вулкан працює», - з острахом говорили люди і йшли жити подалі від цього місця. З тих пір, люди, всі вогнедишні гори стали називати вулканами.»
Ось яка гарна легенда про походження назви вулкан.
Щоб потрапити в лабораторію професора Менделя нам треба пройти тест на кмітливість. Я буду загадувати вам загадки, а ви швиденько відповідати на них, але відразу домовляємось не викрикуємо, піднімаємо руку, поважаємо один одного, адже ми сьогодні хочемо бути дорослими, серйозними і відповідальними вченими і працювати в справжній лабораторії.
Тест на кмітливість
Без ніг, а біжить,
Без голосу, а шумить.
Зверху вниз спадає,
В море потрапляє.
Що це? (Вода)
Білу, сніжну шапку маєм
Чолом ми небо підпираєм. (Гора)
Що росте, коли їсть,
і помирає, коли п'є? (Вогонь)
Вітер - мій батько, а море - це мати.
Дуже до берега хочу дістатись.
Вічно біжу і себе здоганяю,
Берег дістану і вмить я зникаю. (Хвиля)
Молоко над річкою плило –
Нічого не видно було.
А як сонце зійшло –
Молоко кудись втікло. (Туман)
Щось у небі синім – блим!
Розкотився в небі грім
Та гуркоче вдалині.
Що за дивні ці вогеі? (Блискавка)
З небокраю, з – за діброви,
Вийшли воли чорноброві:
Принесли водиці дзбан,
Полили і ліс, і лан. (Хмари)
Хоч без крил, але літаю,
Вербі коси розплітаю.
Погойдаю в лісі гілку,
Заколишу в квітці бджілку.
Якщо добре розлютити,
Можу шкоди наробити. (Вітер)
Молодці. Розумні, кмітливі, тепер для нас відчинені всі двері.
ІІ. Основна частина.
Для того, щоб краще розібратися з чим ми маємо справу пропоную вам переглянути відеоролик. Особливу увагу зверніть на те з чого складається вулкан та який має вигляд?
(Діти стоять біля парт та імітують те, що почули)
Я - велетень, спокійно сплю,
(Руки свічкою над головою)
Та лиш прокинусь я від сну,
(потягуємося, підстрибуємо)
Гучно кашляю і чхаю,
Все довкола я здригаю,
(імітуємо землетрус)
Небо димом наповняю
(махаємо руками над головою)
І вогонь я вивергаю.
А час прийде я засну,
(Складаємо руки до вушка, присідаємо)
Відчують всі і тут весну.
Де лава текла усе обпік
(встаємо, повільно махаємо руками внизу)
І в камені закарбував навік.
(тихо сідаємо за парти).
Діти беруть готовий шаблон, згортають конусом, склеюють його по шву так, щоб вгорі утворився отвір для маленького стаканчика. Ставляють його на тарілочку, прикрашають за бажанням. Творча робота проходить в маленьких групках.
Робота з гіпотезами і висловлюваннями.
Чудові вулканчики у вас вийшли. От тільки нам потрібно їх оживити. Хто має ідею, як це зробити?
(Діти висловлюють власні думки та гіпотези)
В лабораторії Професора Менделя потрібно дотримуватися певних правил.
Інструктаж:
Спробуйте описати те, що ви щойно побачили. Як ви гадаєте чому так сталося?
Ми взяли харчову соду (двоокис вуглецю) з барвником та додали кислоту (оцтову).
Детально ви будете розглядати це на уроці хімії, а зараз просто можу вам сказати, що в результаті реакції вивільнився вуглекислий газ, від чого речовини зашипіли, з’явилися бульбашки, ніби закипіло, запінилося все.
Висловлювання власного ставлення та почуттів з приводу обговорюваного.
Як ви гадаєте, ми допомогли Професору Менделю створити вулкан в умовах лабораторії?
Наш вулкан виявився не просто гарним, але ще й діючим, здатним вивергати «лаву». Насправді ви великі молодці. Я дякую вам за роботу.
ІІІ. Заключна частина.