Конспект уроку для учнів 5 класу
Тема уроку: ”Cтихійні лиха та їх наслідки”
Мета уроку: навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із небезпеками пророднього походження, розглянути приклади стихійних небезпек; скласти алгоритм поведінки в надзвичайних ситуаціях (сильного вітру і грози та в разі потрапляння в зону підтоплення);
виховна: виховувати в учнів бережливе ставлення до здоров'я при потряплянні у зону, де відбуваються стихійні лиха;
розвиваюча: розвивати логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до власного здоров'я.
Обладнання та матеріали: аркуші паперу формату А2 і А3, олівці, фломастери, маркери, ножиці, скотч, клей, саморобна квіточка з правилами на уроці.
Тип уроку: комбінований.
Методи: узагальнююча бесіда, виконання вправ.
Хід уроку.
І. Організаційний етап ( перевірка домашнього завдання)
- Доброго ранку діти! Давайте з вами поглянемо на нашу квіточку і пригадаємо правила, яких потрібно дотримуватись на уроці.
Добре! Тепер давайте з вами пригадаємо яку ж тему ми вивчали на минулому уроці. Яке завдання неохідно було виконати?
Зараз перевіримо чи добре ви підготувались до уроку? Для цього я пропоную вам виконати завдання, яке знаходиться на картках. Візьміть будь ласка картки і погляньте, що потрібно зробити!
Картка №1- гроза;
Картка №2- повінь.
Яке слово ви отримали? А як можна назвати ці явища одним спільним словом? ( стихійні явища).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Час від часу у світі трапляються різноманітні стихійні лиха. Нещодавно в Італії відбувся землетрус, який завдав великих збитків і забрав життя мирних людей. У квітні 1999 року унаслідок ураганного вітру, що пронісся над Рівненщиною, 122 населені пункти та 51 ферма залишилися без електроенергії. Вийшли з ладу 492 підстанції. Вітер силою 25 м/с зривав дахи будинків і викорчовував дерева. Загальні збитки становили декілька мільйонів гривень.
У травні 2000 року у Японії прийшов сильний град, було пошкоджено близько 4 тисяч будинків.
Отже, яку спільну назву можна дати для таких явищ природи, як землетрус, град, цунамі, ураган, повінь. ( стихійні лиха)
То ж яка тема сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
А) сприйняття інформації.
Щоб ближче познайомитись із стихійними лихами і більше про них дізнатись, я пропоную послухати вам таке повідомлення.
Одного разу вдома у Єнота почали пересуватись столи і шафи, осирпатися стіни і він вирішив негайно покинути свій будинок і вирушити у подорож. Але коли він вибіг на вулиці, то там він побачив, що земля тремтить, на дорогах з'являються тріщини, будинки руйнуються, падають дерева. Він не зміг зрозуміти, що це відбувається.
А що це було?
Б) уточнення та розширення інформації.
Землетрус- це підземні поштовхи, коливання та розриви земної поверхні внаслідок руху глибинних пластів планети.
Пішов Єнотик далі. Надворі була рання весна, навкруги було так гарно, сонце пригрівало, але раптом швидко почала прибувати в річці вода. Замочив Єнотик ноги, озирнувся навколо і бачить, що вода усе прибуває. Він не може зрозуміти, що відбувається навкруги?
Повінь- тимчасове затоплення суходолу внаслідок підйому води у природних водоймах.
Поки долав наш герой водні перепони, настало літо. І він рушив далі через ліси і степи. Вирішив він зупинитися на нічліг у селі. Враз знявся страшний вітер, почав вивертати з корінням дерева, зривати дахи з будинків. Блискавки розривали небо, злива не вщухала. Щось дуже велике почало кружляти ніби дзига і нестись до Єнота, зносячи все на своєму шляху.
Що це було? ( Ураган, сильний вітер, гроза, смерч, злива).
Єнотик не підходячи до дерев, опор, ліній електропередач, сховався у найближчому закинутому будиночку, який знаходився біля лісу. Щойно він зайшов до будинку, як блискавка вдарила в одне із дерев і воно зайнялося. Полум'я почало швидко перекидатися з одного дерева на інше, підбираючись до будинку. Єнотик був змушений покинути цей будиночок. Тільки но він вистрибнув з будинку, як він зайнявся.
Що ж ми бачимо? Що це?
Пожежа- полум'я, яке знищує все, що може горіти.
На ранок все ущухло і Єнотик вирушив подорожувати далі. Він дійшов до гір. Раптом він почув тріскіт, побачив, що будинки почали перекошуватися, а грунт під ним тріскатись.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Кожна дитина отримує кружечок певного кольору.
Діти, які отримали білий кружечок належать до 1-ої групи; червоний- до 2-ої; зелений- 3-ої. Кожній групі необхідно підготувати презентацію. Під час роботи вчитель відмічає, як працювали учасники групи.
1-а група- Предвісники стихійних лих;
2-а група- Як поводитись під час грози?
3-я група- Як поводитись під час повені?
Запитання до 1 групи.
2-а група
Алгоритм поведінки під час грози:
1). Зайти в приміщення;
2). Закрити вікна й кватирки на засуви;
3). Забрати з балконів предмети, які можуть бути скинуті вітром;
4). Закрити газ, вимкнути електроприлади;
5). Якщо негода застала на відкритій місцевості, необхідно сховатися в глибокій канаві або яру, накритися курткою і зняти всі металеві речі і покласти на відстані 15-20 м від себе.
Запам’ятай! Блискавка потрапляє в саму точку на місцевості.
3-я група
У випадку сильної повені можлива евакуація.
Правила евакуації:
1). Вимкнути в будинку газ та електроприлади;
2). Взяти документи, медикаменти, гроші;
3). Бути поруч із батьками, сусідами, знайомими.
Якщо повінь застала у будинку:
1). Принести м’які речі й електроприлади на верхні поверхи або горище;
2). Туди ж занести продукти харчування і зробити запас питної води;
3). Приготувати ліки;
4). Подбати про джерела світла.
V. Закріплення знань.
Давайте з вами спробуємо об’єднати дані явища за такими ознаками:
VІ. Домашнє завдання.