Стилістична помилка.Стилістичне використання багатозначних слів

Про матеріал
Мета: формувати системи предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: дати поняття про стилістику, стиль мовлення, стилістичні норми та стилістичну помилку, пояснити, що належить до полісемії та способи стилістичного використання багатозначності слів; практи¬куватися в уміннях визначати їх; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; формувати пунктуаційну грамотність, уміння й навички роботи з підручником; культуру усного й писемного мовлення; виховувати відповідальність за власний рівень мовленнєвої культури, зокрема за додержання стилістичних норм в усному та писемному мовленні.
Перегляд файлу

Дата:________              Клас:11               Урок№72  

ТЕМА : Стилістична помилка

Мета: формувати системи предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: дати поняття про стилістику, стиль мовлення, стилістичні норми та стилістичну помилку, пояснити, що належить до полісемії та способи стилістичного використання багатозначності слів; практи­куватися в уміннях визначати їх; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; формувати пунктуаційну грамотність, уміння й навички роботи з підручником; культуру усного й писемного мовлення; виховувати відповідальність за власний рівень мовленнєвої культури, зокрема за додержання стилістичних норм в усному та писемному мовленні.

Обладнання: картки, підручник.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                        Хід уроку

                                                                    Епіграф:

                                  «Вчити себе самого — благородна справа».

 

І. Організаційний момент

Вправа-«криголам» «Подаруй настрій»

(вдалого дня і чудового настрою, бадьорості на цілий день, яскравих вражень, прекрасного дня для прекрасної дівчини, приємних моментів, емоцій, відчуттів…)

ІІ.  Перевірка домашнього завдання, актуалізація і корекція  опорних знань

1. «Атака на учня»

1. Чи зберігає непряма мова лексичні, синтаксичні особливості  висловлювання (Ні, не зберігає, відтворюється тільки її зміст. А ці особливості зберігає пряма мова)
2.Що таке пряма мова? (Пряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості, тобто відтворює її дослівно.)

3. Який вид складного речення становить непряма мова? (складнопідрядне з'ясувальне)
4. У конструкції з прямою мовою змістове ядро  становлять слова автора? (Ні, змістове ядро становить чужа мова)
5. Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови?(Так)
6. Різновидом  якої  мови є діалог? (Прямої)
7. Нова репліка діалогу записується з нового рядка? (Так)
8. Коли репліки  діалогу  беруться  в  лапки? (Коли записані в один рядок)

9. Цитати завжди беруться в лапки?( Цитати завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку.)

10.Коли цитата пишеться з малої літери? ( коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери)

2.    Орфографічна пильність

Неправильно

Правильно

Вірна відповідь

Правильна відповідь

По крайній мірі

Принаймні, хоча б

Об»єм тексту

Обсяг тексту

Стати в нагоді

Стати в пригоді

Прийняти міри

Ужити заходів

3. Крок до ЗНО

Поставити наголос в словах

АЛФАВІТ, КІЛОМЕТР, ЛЮСТРО,ПОМОВЧАТИ, КОЛЕСО, НАЧИНКА, ЛІТОПИС, ГАЛЬМА, КАМБАЛА,ЛИСТОПАД, КВАРТАЛ, ДОНЕСТИ, ЗАВЖДИ, ЗАГАДКА, ПОМІЩИК, КАТАЛОГ, НЕНАВИДІТИ, ЛАТЕ.

II. Мотивація учнів до навчання.СПОСТЕРЕЖЕННЯ

1.Прочитайте анекдот і дайте відповіді на запитання.

— Алло! А Сергія можна?

— На жаль, ні. Він на дачі.

— А я не знав, що він має дачу.

— Та ні, він на дачі свідчень1.

А. Через яке слово сталося непорозуміння?

Б. За допомогою якого мовного явища досягнуто тут комічний ефект?

  1.        Повідомлення теми уроку.Мету уроку учні формують самостійно
  2.         Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Стилістика  — розділ мовознавства, у  якому вивчаються мовні засоби з  погляду їх використання відповідно до мети й  умов спілкування.

Основне поняття та основний предмет вивчення стилістики  — стиль.

Стиль мови  — це сукупність мовних засобів (слів, граматичних форм, значущих частин слова, синтаксичних конструкцій), вибір яких зумовлено змістом, метою на характером висловлення.

 Стиль мовлення (функціональний стиль)  — це доцільний добір та ефективне використання системи мовних засобів з  певною метою та за конкретних умов спілкування. Істотною рисою стилістики є  нормативність.

Стилістичні норми — це норми вживання у висловленнях певного функціонального стилю властивих йому мовних засобів. Наслідком порушення стилістичної норми є  стилістична помилка.

-Стилістичною називають помилку в усному або писемному мовленні, що полягає у вживанні слів (словосполучень), які не відповідають стилю всього тексту. Наприклад: Візит до лісу був веселим. Візит — це переважно офіційні відвідини кого-небудь або відвідування лікарем хворого вдома. Отже, слово візит зазвичай вживають в офіційно-діловому чи публіцистичному стилях, але аж ніяк не в розмовному. Проте письменники іноді свідомо вдаються до стилістичних помилок з метою створення комічного ефекту: Раз я забіг завертати свині, що взяли маршрут на буряк, і тоді із прозорої сині скинув бомбу на вигін літак (В. Симоненко).

Узяти маршрут на… — канцеляризм, мовне кліше, уживане на виробництві, у колі професійних водіїв, а прозора синь — образний вислів, властивий художньому стилю.

До стилістичних помилок належать: стилістична несумісність слів; порушення стильової єдності тексту; різностильове забарвлення тексту (колорит офіційності в художньому тексті, колорит емоційності в науковому або діловому стилях); невиправдане вживання мовних кліше; уживання зайвих, беззмістовних слів, слів-паразитів; уживання громіздких, одноманітних синтаксичних конструкцій та ін.

Вправа 1.

Прочитайте. Витлумачте лексичне значення слова стиль у  кожному реченні. Звіртеся з  тлумачним словничком.

 1. Різниця між новим і старим стилями літочислення становить 13 днів (З календаря). 2. Екологічний стиль життя орієнтований на збереження природи (З підручника). 3. Необхідно розвивати вміння швидко обирати оптимальний стиль поведінки в будь-якій ситуації (З посібника). 4. Вигляд будівлі, який викликає в нас почуття, відповідні до її призначення,— це і є архітектурний стиль (Стендаль). 5. Мати свій стиль і правильно обирати одяг дуже важливо вже в юному віці (З посібника).

 якому значенні слово стиль уживають у  мовознавстві?

-Які ви знаєте стилі мовлення?

-Що означав у  давнину вислів повернути стилус?

- У  якому значенні слово стилус уживають сьогодні?

Звіртеся з  тлумачним словничком. Доведіть, що слово стиліст багатозначне. Якими вміннями має бути наділений письменник і  журналіст, щоб відповідати характеристиці гарний стиліст? Які якості повинен мати стиліст, який працює в  галузі архітектури, дизайну, моди?

Одне слово може мати кілька лексичних значень. Таке явище називають багатозначністю, або полісемією (від гр. poly  — багато і  sema  — знак). Багатозначні слова надають мові образності, виразності, гнучкості, розширюють її синонімічні можливості.

Розрізняють пряме та переносне значення слова.

Пряме значення слова здебільшого первинне, воно виникло разом зі словом, характеризується співвіднесеністю слова з  реаліями життя: золота каблучка.

Слово в  переносному значенні  — назва образна, перенесена з  одних предметів і  явищ на інші: золоті руки, золота людина, золоті дні. Переносних значень слово може мати кілька.

Значення слова  — пряме чи переносне  — установлюють у  словосполученні чи реченні.

Вправа 2.

Прочитайте речення й виконайте завдання.

  1.               Мене спиняє біла піна гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл (М. Коцюбинський).2. Орлині крила чуєш за плечима, самі ж кайданами прикуті до землі. 3. Все вище й вище я здіймаюся на крилах мрій (Леся Українка). 4. А що ж людина? Живе на землі. Сама не літає. А крила має. А крила має! Вони, ті крила, не з пуху-пір’я, а з правди, чесноти і довір’я (Л. Костенко).

 

А. Виділене слово є багатозначним чи омонімом? Обґрунтуйте свою відповідь.

Б. Розкрийте значення виділених слів.

 

Вправа 3 (  О.Авраменко .Українська мова 11 ла) с.151

 

-Полісемія має великі стилістичні можливості.

Найбільший вияв можливості полісемії знаходять у  художньому та публіцистичному стилях. Особливої образності, виразності, емоційності висловленням художнього та публіцистичного стилів надають тропи, найпоширенішими з  яких є  метафора, метонімія та  синекдоха.

У текстах науково-технічного та офіційно-ділового стилів використовують слова-терміни, уживані в  переносному значенні (виникли шляхом метафоризації): плече сили, сорочка циліндра, хвіст молота, цінова стеля, механізм припливу коштів. Однак такі метафори не є засобом створення образності.

 

Вправа 4 .Робота в парах

Перепишіть, розставляючи розділові знаки. Визначте вжиті в  реченнях тропи, поясніть їх стилістичну роль.

1.Неси до людей всі думки почуття і слова і серце твоє не згорить не замовкне не згасне (М. Рильський). 2. Слово — фантастичний ключ самопізнання людини засіб проникнення в її внутрішній світ світ настроїв переживань страждань і мрій (М. Жулинський). 3. Тріпочуться слова мов бджоли на дощі вривається розмова ледве розпочата спалахують думки й ховаються мерщій (Б.-І. Антонич). 4. Фальшиве слово показує зуби вискочить звіром вислизне змієм. Хочу докликатись не розуміє (Т. Зарівна). 5. Ідуть-бредуть метафори у фрази немов чумацькі зоряні вози (В. Кикоть).

- Позначте в  словах орфограми.

-Обґрунтуйте вживання розділових знаків.

-Складіть фантастичне міні-оповідання «Світ без метафор». Використайте в  його тексті тропи.

 

Інколи увагу читача на багатозначність слова звертають навмисне. Існують такі способи стилістичного використання багатозначності слова:

-уживання того самого слова в  одному реченні (тексті) в  різних значеннях: Малі (недорослі) діти малий (незначний) клопіт, великі (дорослі) діти великий (значний, обтяжливий) клопіт;

-використання слова в  одному реченні (тексті) в  його вужчому й  ширшому значенні: Пахне хвоєю в  лісі, а  злежаний почорнілий сніг уже пахне весною; ­

-використання поряд вільного і  фразеологічно зв’язаного значення слова (або поєднання двох фразеологічних значень):

 Кожній нації є  за що посипати собі голову попелом. Тільки не треба тим попелом запорошувати очі наступних поколінь (Л.  Костенко). Якщо справа у  твоїх руках — не опускай руки (В.  Черняк).

 

Прочитайте. Укажіть багатозначні слова, витлумачте їх лексичне значення в  кожному реченні.

  1.               Добре здоров’я в тебе і добра людина з тобою поруч — то найбільші скарби (Нар. творч.). 2. Бути здоровим — це бути щасливим — так підказує здоровий глузд (З розмови). 3. Співають у лісі птахи, співає вода в дзюркотливих потоках (З журналу). 4. І чемно попередить вас дозвольте: якщо мене ви й зігнете в дугу, то ця дуга, напевно, буде вольтова (Л. Костенко). 5. Прочитав програміст казку про ріпку й каже: «Не знаю, що там вони називають жучкою, але без мишки жодна гра не працюватиме!» (Народний жарт)

-З’ясуйте спосіб стилістичного використання багатозначності слова в кожному реченні. Скористайтеся поданою вище інформацією.

 

-Як ви розумієте епіграф нашого уроку?

V. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія

-Мені сподобалось….

-Я вже вмію….

-Я знаю, що…

-Я вже можу відрізняти…

-Я вже можу застосувати…

VI. Домашнє завдання

Середній рівень-перепишіть, розставляючи розділові знаки. Визначте вжиті в  реченнях тропи. Коли опиняюся в робочому кабінеті незнайомої мені людини звертаю увагу на книжки. Мови прізвища авторів жанри усе це розповідає про особистість не менше за її резюме. Думаю скласти психологічний портрет людини можна за кількістю і якістю прочитаних і зібраних нею книжок. Подорожуючи я найбільше скучаю за книжками за теплим затишком який вони створюють виструнчившись на полицях у нерівні й різнокольорові ряди. Удома книжки дивляться на мене а не навпаки. Ми не сусіди а родина. Знаємо одне про одного багато сокровенних речей (За А. Любкою).

Достатній рівень:

-Як ви розумієте значення терміна психологічний портрет?

-Звіртеся зі словничком термінів.

Високий рівень:

Складіть жартівливий психологічний портрет сучасного молодого українця (усно), узявши за основу його ставлення до книжки. Чи впливає на кількість і  зміст прочитаного форма книжки  — електронна і  паперова? У  відповіді вживайте тропи

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2022
Переглядів
9405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку