Тема: Сторінка дослідника. Властивості льоду.
Мета:формувати в учнів уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості. Розширити знання учнів про три стани води; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; під час дослідів з'ясувати властивості льоду, розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне , навички самостійної діяльності, виховувати бажання пізнавати та любити природу; викликати цікавість до вивчення предмету,вивчити правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках,лижах.
Обладнання: проектор, ноутбук, екран, шматки льоду, календар погоди; чайник з гарячою водою; склянка з холодною водою; серветка; 4 види соку,формочки для льоду, мультфільм « Смішарики. Лід».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Ранкова зустріч
1.Вітання
Пропоную дітям розпочати зустріч із приємних побажань один одому на день.
2.Робота в групах.
-Чи можна вдома побачити лід?
-Як в домашніх умовах воду перетворити на лід?
-Що таке лід? (Замерзла вода)
-Що станеться з водою, якщо винести її в блюдці на мороз? (Вона замерзне.)
3.Обмін інформацією
Проте ми не просто будемо з вами відпочивати, дивлячись мультик, а будемо брати із нього повчальні моменти. Постарайтеся побачити в мультику ті властивості льоду, про які ми будемо говорити сьогодні.Тому, будьте уважні.
Перегляд мультфільму « Смішарики. Лід».
А тепер давайте обговоримо побачене і пограємо у гру.
Станьте всі в коло. Звучить музика і м ячик рухається по колу. Учень, у якого залишився м ячик,коли затихне музика, відповідає на питання.
Вправа-гра «М ячик»
– Чому баба Капа не дозволяла Лунтику і Кузі йти кататися на лід? (бо була відлига і лід підтанув)
– Які властивості льоду ви побачили у мультику? (лід не тоне, прозорий, крихкий)
– Чому лід не потонув, коли Лунтик провалився під лід? (лід не тоне, бо легший за воду)
– Як утворюється лід на ставку?
- Що таке лід? (Замерзла вода)
– Чи можна гратися на льоду без дозволу?
– Чи правильно вчинили герої мультика, коли пішли на озеро?
– Чи існує життя у водоймах взимку?
– В чому небезпека льоду?
– В чому користь льоду?
4. Щоденні новини.
1. Вправа «Погода»
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно надворі?
-Який стан неба?
-Яка температура повітря?
Черговий учень відмічає погоду в календарі природи.
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку
1. Технологія «Мозковий штурм».
- Коли випадає сніг?
- Чому замерзають калюжі?
- Що утворюється взимку на поверхні озер та річок?
- Що являють собою сніг і лід?
- Що ви знаєте про воду в твердому стані?
Вода в природі перебуває у трьох станах. Сьогодні на уроці ми ознайомимось із властивостями води у твердому стані.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)
2.Робота з підручником (ст.7)
Працюємо разом.
-Що таке лід?
-Коли він утворюється?
-Який на дотик?
-Чим пахне?
-У яку пору року ми бачимо в природі лід?
-Де ми можемо його спостерігати?
-Де можна його побачити не в природі?
3. Я принесла вам декілька пластинок льоду для проведення дослідів.
Дослід 1
-Покладіть лід на долоню.
-Який лід на дотик?
-Якого кольору лід? (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синюватого відтінку)
- Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду на вашій руці? (Тане)
- Отже, що таке лід? (це вода у твердому стані)
Висновок: лід безбарвний, прозорий, це вода у твердому стані.
Дослід 2
-Що відбувається з льодом, який знаходиться в теплій кімнаті? (У теплій кімнаті лід тане.)
Дослід 3
-Де лід швидше розтане в теплій чи холодній воді?
Висновок: У теплій воді розтане швидше, ніж у холодній.
Дослід 4
-Покладемо лід у воду. Витріть долоньки серветкою.
-Як поводить себе лід у воді? (плаває)
-Втопіть лід у воду пальчиком. Що відбувається? (Лід не тоне)
-Як ви думаєте, чому? ( Лід легший за воду)
Висновок: лід не тоне, бо легший за воду.
-Що сталося б, якби лід був важчий за воду?
-Якби лід був важчий за воду, він опускався б з поверхні на дно, і поступово заповнив би собою всю водойму. Усьому живому у водоймі загрожувала б загибель.
Дослід 5
-Візьміть шматочок льоду і з силою киньте його на підлогу.
-Що сталося?
Отже, що ви можете сказати про його крихкість?
Висновок: Лід крихкий.
-А тепер зробимо кольоровій лід. У формочки для льоду з холодильника наллємо будь-який сік і поставимо у морозильну камеру на 2-3 години. І кольоровий лід готовий.
V. Підбиття підсумків.
-Що таке лід? (Замерзла вода)
-Назвіть властивості льоду.
-За яких умов вода перетворюється на лід, а лід стає водою?
-Якби лід був важчий за воду, де б він знаходився в замерзаючій
водоймі? Де ви бачили бурульки?
-Коли вони з'являються?
-Що таке бурулька? (Замерзла вода)
1. Теми для щоденника вражень.
- Я знаю де сховалася вода.
- Мені було цікаво…
- Якби я був (була) грудочкою льоду…
Тема: Сторінка дослідника. Властивості льоду.
Мета:формувати в учнів уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості. Розширити знання учнів про три стани води; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; під час дослідів з’ясувати властивості льоду, розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне у, навички самостійної діяльності, виховувати бажання пізнавати та любити природу; викликати цікавість до вивчення предмету,вивчити правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках.
Обладнання: проектор, ноутбук, екран, шматки льоду, календар погоди; чайник з гарячою водою; склянка з водою; серветка; 4 види соку,формочки для льоду, мультфільм « Смішарики. Лід».
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Ранкова зустріч
1.Вітання
Пропоную дітям розпочати зустріч із приємних побажань один одому на день.
2.Робота в групах.
Чи можна вдома побачити лід?
Як в домашніх умовах воду перетворити на лід?
Що таке лід? (Замерзла вода)
Що станеться з водою, якщо винести її в блюдці на мороз? (Вона замерзне.)
3.Обмін інформацією
Проте ми не просто будемо з вами відпочивати, дивлячись мультик, а будемо брати із нього повчальні моменти. Постарайтеся побачити в мультику ті властивості льоду, про які ми будемо говорити сьогодні.Тому, будьте уважні.
Перегляд мультфільму « Смішарики. Лід».
А тепер давайте обговоримо побачене і пограємо у гру.
Станьте всі в коло. Звучить музика і м ячик рухається по колу. Учень, у якого залишився м ячик,коли затихне музика, відповідає на питання.
Вправа-гра «М ячик»
№1 – Чому баба Капа не дозволяла Лунтику і Кузі йти кататися на лід? (бо була відлига і лід підтанув)
№2 – Які властивості льоду ви побачили у мультику? (лід не тоне, прозорий, крихкий)
№3 – Чому лід не потонув, коли Лунтик провалився під лід? (лід не тоне, бо легший за воду)
№4 – Як утворюється лід на ставку?
№5 - Що таке лід? (Замерзла вода)
№6 – Чи можна гратися на льоду без дозволу?
№7 – Чи правильно вчинили герої мультика, коли пішли на озеро?
№8 – Чи існує життя у водоймах взимку?
№9 – В чому небезпека льоду?
№10 – В чому користь льоду?
4. Щоденні новини.
1. Вправа «Погода»
-Яка зараз пора року?
-Який місяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно надворі?
-Який стан неба?
-Яка температура повітря?
Черговий учень відмічає погоду в календарі природи.
II. Повідомлення теми і мети уроку
1. Технологія «Мозковий штурм».
- Коли випадає сніг?
- Чому замерзають калюжі?
- Що утворюється взимку на поверхні озер та річок?
- Що являють собою сніг і лід?
- Що ви знаєте про воду в твердому стані?
Вода в природі перебуває у трьох станах. Сьогодні на уроці ми ознайомимось із властивостями води у твердому стані.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)
2.Робота з підручником (ст.7)
Працюємо разом.
Що таке лід?
Коли він утворюється?
Який на дотик?
Чим пахне?
У яку пору року ми бачимо в природі лід?
Де ми можемо його спостерігати?
Де можна його побачити не в природі?
3. Я принесла вам декілька пластинок льоду для проведення дослідів.
Дослід 1
-Покладіть лід на долоню.
-Який лід на дотик?
-Якого кольору лід? (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синюватого відтінку)
- Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду на вашій руці? (Тане)
- Отже, що таке лід? (це вода у твердому стані)
Висновок: лід безбарвний, прозорий, це вода у твердому стані.
Дослід 2
-Що відбувається з льодом, який знаходиться в теплій кімнаті? (У теплій кімнаті лід тане.)
Дослід 3
Де лід швидше розтане в теплій чи холодній воді?
Висновок: У теплій воді розтане швидше, ніж у холодній.
Дослід 4
-Покладемо лід у воду. Витріть долоньки серветкою.
-Як поводить себе лід у воді? (плаває)
Втопіть лід у воду пальчиком. Що відбувається (лід не тоне)
-Як ви думаєте, чому? ( Лід легший за воду)
Висновок: лід не тоне, бо легший за воду.
-Що сталося б, якби лід був важчий за воду?
-Якби лід був важчий за воду, він опускався б з поверхні на дно, і поступово заповнив би собою всю водойму. Усьому живому у водоймі загрожувала б загибель.
Дослід 5
-Візьміть шматочок льоду і з силою киньте його на підлогу.
-Що сталося?
Отже, що ви можете сказати про його крихкість?
Висновок: Лід крихкий.
А тепер зробимо кольоровій лід. У формочки для льоду з холодильника наллємо будь-який сік і поставимо у морозильну камеру на 2-3 години. І кольоровий лід готовий.
V. Підбиття підсумків.
Рефлексія
-Що таке лід? (Замерзла вода)
-Назвіть властивості льоду.
-За яких умов вода перетворюється на лід, а лід стає водою?
-Якби лід був важчий за воду, де б він знаходився в замерзаючій
водоймі? Де ви бачили бурульки?
-Коли вони з'являються?
-Що таке бурулька? (Замерзла вода)
1. Теми для щоденника вражень.
- Я знаю де сховалася вода.
- Мені було цікаво…
- Якби я був (була) грудочкою льоду…
1