Створення форм за допомогою простих засобів (Бази даних)

Про матеріал
Завдання уроку ознайомити учнів із новими об’єктами бази даних формами; показати зручність перегляду даних за допомогою форми, навчити створювати форми для введення та перегляду даних за допомогою форми;сформувати вміння створення форм за допомогою простих засобів; формувати навички побудови форм у режимах Майстер та Конструктор, а також навички використання форми для введення даних відповідно до вказаних типів полів та вносити зміни до структури БД.
Перегляд файлу

Вчитель:Фриз Маріанна Романівна

Клас і дата проведення: 11 – Б, І група (11.11.2019),

                                           11 – Б, ІІ група (12.11.2019)

Урок 19       

Тема: Створення форм за допомогою простих засобів.

Цілі:

  •              навчальна: ознайомити учнів із новими об’єктами бази даних формами; показати зручність перегляду даних за допомогою форми, навчити створювати форми для введення та перегляду даних за допомогою форми;сформувати вміння створення форм за допомогою простих засобів; формувати навички побудови форм у режимах Майстер та Конструктор, а також навички використання форми для введення даних відповідно до вказаних типів полів та вносити зміни до структури БД.
  •              розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати;
  •              виховна: виховувати інформаційну культуру, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: браузер, офісні програми.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  •                 привітання
  •                 перевірка присутніх
  •                 перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Тестування. Перед вами лежать картки із тестовими завданнями, на виконання яких дається чотири хвилини. Свої відповіді записуйте у картки контролю знань.

Картка контролю знань

Учня 11 класу ____________________________________

  1. Тестування

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка-результат

 Виконання тестового завдання.

1. Організовану сукупність структурованих у визначеній предметній галузі називають…

а) електронною таблицею;

б) маркованим списком;

в) базою даних;

г) програмою.

2.  Обрати назву основного об’єкта для збереження даних у реляційних базах даних.

а) таблиця;

б) поле;

в) комірка;

г) запис.

3. Обрати назву рядка, який містить властивості елемента таблиці бази даних.

а) поле;

б) запис;

в) ключ;

г) поточна комірка.

4. Тип поля реляційної бази даних визначається…

а) назвою поля;

б) типом даних, що будуть зберігатися;

в) назвою комірки;

г) довжиною даних, що будуть зберігатися.

5. Записом реляційної бази даних називають…

а) комірку таблиці;

б) рядок таблиці;

в) назву поля таблиці;

г) стовпчик таблиці.

6. Обрати назву стовпчика бази даних.

а) запис;

б) поле;

в) комірка;

г) таблиця.

7. Обрати кількість записів у наведеній таблиці бази даних.

Номер

Прізвище

Ім’я

Рік народження

 

 1

Іванов

Іван

1990

  а) 3;

2

Петров

Петро

1990

  б) 4;

3

Іваськів

Василь

1989

  в) 5;

4

Луцик

Степан

1988

  г) 6.

5

Сидоренко

Дмитро

1991

 

 

8. Обрати кількість полів у наведеній таблиці бази даних.

Номер

Прізвище

Ім’я

Рік народження

Клас

 

 1

Іванов

Іван

1997

10

  а) 4;

2

Петров

Петро

1997

10

  б) 5;

3

Іваськів

Василь

1999

8

  в) 6;

4

Луцик

Степан

1998

9

  г) 7.

5

Сидоренко

Дмитро

1999

8

 

6

Степаненко

Василь

2000

7

 

 

9. Обрати кількість текстових полів у наведеній таблиці бази даних.

 

Номер

Прізвище

Ім’я

Рік народження

Клас

 

 1

Іванов

Іван

1997

10

  а) 2;

2

Петров

Петро

1997

10

  б) 4;

3

Іваськів

Василь

1999

8

  в) 8;

4

Луцик

Степан

1998

9

  г) 12.

 

10. Обрати кількість числових полів у наведеній таблиці бази даних.

Но-мер

Прізвище

Ім’я

Рік народження

Клас

Школа

 

 1

Іванов

Іван

1997

10

21

  а) 1;

2

Петров

Петро

1997

10

19

  б) 2;

3

Іваськів

Василь

1999

8

1

  в) 5;

4

Луцик

Степан

1998

9

2

  г) 10.

5

Сидоренко

Дмитро

1999

8

9

 

 

11. Обрати назву поля, яке не повторюється для будь-яких різних записів.

а) ключове поле;

б) текстове поле;

в) лічильник;

г) зв’язане поле.

12. Обрати кількість записів для наведеної  таблиці бази даних, що задовольняють умову «Рік народження ≥ 1999».

Но-мер

Прізвище

Ім’я

Рік

народж.

Клас

Шко-ла

Сер. бал

 

 1

Іванов

Іван

1997

10

21

9

  а) 1;

2

Петров

Петро

1997

10

19

11

  б) 2;

3

Іваськів

Василь

1999

8

1

10

  в) 3;

4

Луцик

Степан

1998

9

2

10

  г) 4.

5

Сидоренко

Дмитро

1999

8

9

8

 

6

Степаненко

Василь

2000

7

14

10

 

7

Василович

Іван

2000

7

19

9

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

1. База даних (БД) — це систематизоване сховище …

База даних (БД) — це систематизоване сховище структурованої інформації з певної предметної області, до якого можуть мати доступ багато прикладних програм.

2.Об’єкти БД – це таблиці, …(запити, форми, звіти, веб-сторінки, макроси, модулі)

7. Основним об’єктом MS Access2003 є …(таблиця)

8. Таблиця БД складається з …(рядок, стовпець)

9. Стовпець БД називають…(полем БД)

10. Рядок БД називають…(запис БД)

IV. Мотивацій навчальної діяльності

У більшості інформаційних систем форма використовується для збирання і зберігання даних. Форми оточують нас усюди. Деякі форми (наприклад заява про прийняття на роботу) є прикладом простого збирання інформації, інші (наприклад комп'ютерні податкові форми), використовуються для обчислень. Бувають форми, що виконують роль звітів, наприклад, платіжна відомість або накладні.

Форми є альтернативним способом відображення табличних даних. Ассеss дає змогу створювати форми, які можна використовувати для введення, управління, перегляду і друкування даних.

V. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)

Робота з підручником: § 4.1

Форма — це об'єкт бази даних Access, головне призначення якого — забезпечити користувачам зручне введення, редагування й видалення даних із бази даних.

Виникає питання: навіщо потрібні форми, якщо дані можна вводити безпосередньо в таблиці? Так, дійсно, дані зберігаються в таблицях, у яких безпосередньо можна вводити, редагувати й видаляти дані. Але не кожному користувачеві має надаватися таке право.

Для забезпечення цілісності та безпечності БД як структура бази даних, так і самі таблиці не мають бути доступними для більшості користувачів.

Наприклад, диспетчер аеропорту може внести до БД дані про те, що літак рейсу 1025 здійснив посадку в аеропорту о 12.00.

Але він не має права змінити номер рейсу або його маршрут. Це право належить власнику компанії і адміністрації аеропорту.

Так само продавець супермаркету може внести дані про реалізацію конкретного товару, але він не може змінити ціну товару, це право належить адміністрації супермаркету.

Форма — це фактично електронний бланк, який для кожної групи користувачів має свою структуру.

У цій структурі містяться назви тих полів, які доступні для певної групи користувачів.

Після заповнення конкретними даними цих полів дані потрапляють у відповідні поля таблиць для подальшого збереження.

Отже, форми:

Йому вже пропонується бланк, наприклад, із двома-трьома полями, у які він має право внести необхідні дані. Важливо й те, що за допомогою форми дані можуть оновлюватися одночасно в кількох пов'язаних таблицях.

Форма може складатися з багатьох елементів, які називаються елементами керування:

Форма має такі основні розділи

Область заголовка

 

це верхня частина форми. В ній можна розмістити текст, графіку й решту елементів керування. Розділ заголовка розміщується тільки на першій сторінці.

Область даних

 

це основний розділ, який містить дані. Він може містити також елементи керування.

Область примітки

розміщується на останній сторінці форми.

Форми є лише другим способом відображення табличних даних. Першим кроком у створенні форм є створення таблиці або аналіз її структури. Часто через неправильно створену таблицю виникають проблеми в роботі з формами. Пам'ятайте, що властивості полів і властивості таблиць (наприклад Условие на значение і Тип данных) допомагають покращити якість даних. Вони є найкращим захистом від інформаційного «сміття».

Форми дають деякі переваги у відображенні даних порівняно з їх відображенням у режимі таблиці, а саме:

• можуть відображати тільки один запис на екрані у «вертикальному» форматі (простому форматі);

• можуть відображати поля, які користувач не може редагувати, а також поля, які користувач може редагувати;

• можуть розроблятися так, щоб бути максимально схожими я робочими (паперовими) формами;

• дають змогу змінювати послідовність полів, щоб полегшити введення даних і зробити його зручним;

• можуть містити поля з кількох таблиць. У режимі таблиці на (екрані відображаються дані лише з однієї таблиці;

• можуть мати спеціальні поля з функціями, наприклад поле зі списком і поле з виразом;

• можуть містити графіки й діаграми;

• дають змогу автоматизувати задачі введення, а також мати меню користувача.

Добре розроблена форма проста у використанні. Форми потрібно створювати так щоб полегшити введення даних. Наприклад «перевантажені» форми, які містять багато полів на невеликій ділянці екрана, дратують користувача, що в свою чергу, призводить до введення даних з помилками. Щоб вирішити цю проблему, продумайте можливість використання кількох різних форм або розбиття даних на кілька сторінок однієї форми.

Система Access має різні засоби створення форм, які розміщені на вкладці Створення в групі Форми.

Усі перелічені засоби, крім Конструктора форм, є простими. Простими можна назвати засоби автоматичного створення форм, за допомогою яких можна створити форму фактично натисканням однієї кнопки.

Найпотужнішим інструментарієм створення форм є Конструктор форм.

Далі розглянемо порядок створення форм за допомогою засобів:

Розповідь вчителя з елементами виконання практичних завдань

Засіб Форма.

За допомогою цього засобу створюється форма з усіма полями таблиці або запиту.

У формі в кожен момент часу відображається лише один запис.

Для створення форми цим засобом необхідно в області переходів виділити (або відкрити) таблицю або запит і натиснути кнопку Форма.

Приклад 1. Створити форму з іменем Форма_1 для таблиці ДОДАТКОВА. Згадаємо, що ця таблиця є складовою БД atb і не має зв'язків з іншими таблицями бази даних.

  1. Відкриваємо базу даних atb і в області переходів виділяємо (або відкриваємо) таблицю ДОДАТКОВА. На вкладці Створення в групі Форми натискаємо кнопку Форма. У результаті відриється вікно форми.
  2. Зберігаємо форму, для чого на панелі швидкого доступу виконуємо команду Зберегти. У вікні, що відкриється, вводимо ім'я Форма_1 і натискаємо кнопку ОК.
  3. Форма повинна мати вміст, зображений на рисунку.

  1. Закриваємо форму. Після цього її можна викликати в будь-який час, для чого слід установити курсор на імені форми й двічі клацнути кнопкою миші.

Порядок створення форми з іменем Форма_2 для таблиці МАГАЗИНИ принципово нічим не відрізняється від розглянутого раніше. Результат наведено на рисунку.

 До форми виведено запис магазина № 6 таблиці МАГАЗИНИ, під нею — усі записи таблиці КАДРИ, які пов'язані з виведеним записом таблиці МАГАЗИНИ.

Це зумовлене тим, що між зазначеними таблицями встановлено зв'язок.

Засіб Розділена форма.

Цей засіб міститься в групі Додаткові форми.

Форма за допомогою цього засобу також створюється на основі таблиці або запиту, виділеного (або відкритого) в області переходів. За цим засобом дані одночасно подаються у вигляді кількох записів таблиці та полів одного запису, який можна редагувати.

Приклад 2. Створити форму з іменем Форма_3 для запиту з іменем Запит_2. Згадаємо, що за допомогою Запиту_2 з таблиць МАГАЗИНИ й КАДРИ відбиралися дані про диспетчерів із полями Номер магазина, Телефон, Прізвище, Посада й Освіта.

  1. Виділяємо в області переходів Запит_2.
  2. На вкладці Створення в групі Форми відкриваємо меню кнопки Додаткові форми, у якому виконуємо команду Розділена форма.  

  1.  Зберігаємо форму з іменем Форма_3. Вміст цієї форми зображено на рисунку.

У нижній частині розташовані всі записи, створені за допомогою Запит_2, а у верхній — запис, який є виділеним у нижній частині та який у цей момент можна редагувати. Стандартними способами можна виділити будь-який інший запис.

Засіб Кілька елементів.

За допомогою цього засобу створюється форма з кількома записами. Зовнішньо форма схожа на таблицю. За замовчуванням вона виводиться в режимі Форми, але її можна перевести в режим Конструктор й додати деякі елементи керування.

Приклад 3. Створити форму з іменем Форма_4 на основі Запиг_1. Згадаємо, що за допомогою цього запиту з таблиці КАДРИ вибираються дані про працівників зі стажем понад 16 років із полями Справа, Прізвище, Рік народження, Стаж, Номер магазина.

  1. Виділяємо в області переходів Запит_1.
  2. На вкладці Створити в групі Форми відкриваємо меню кнопки Додаткові форми й виконуємо команду Кілька елементів.

 Закриваємо форму. Після цього її можна викликати в будь-який час, для чого слід установити курсор на імені форми й двічі клацнути кнопкою миші.

Засіб Майстер форм.

Він дає змогу вибирати з таблиць необхідні поля. Користувач у процесі створення форми відповідає на запитання від майстра, визначає властивості форми, порядок компонування форми (у стовпець, таблична й інші).

Приклад 4. За допомогою Майстра форм створити форму з іменем Форма_5 для таблиці МАГАЗИНИ. У форму включити поля Номер магазина, Адреса, Директор, Телефон.

  1. В області переходів виділяємо таблицю МАГАЗИНИ, активізуємо вкладку Створення й натискаємо кнопку Майстер форм. Відкриється перше вікно майстра. У рядку Таблиці та запити вибираємо таблицю МАГАЗИНИ, на основі якої буде створено форму. З області Доступні поля переносимо в область Вибрані поля такі поля: Номер магазина, Адреса, Директор, Телефон (подвійним клацанням цих імен).
  2. Після цього вікно майстра буде мати вигляд, зображений на рисунку. Натискаємо кнопку Далі.

  1. Відкриється вікно, у якому вибираємо макет форми, наприклад, Стовпці, й натискаємо кнопку Далі.
  2. У наступному вікні Майстра форм у поле Виберіть назву для форми вводимо назву Форма_5 і використовуємо перемикач Відкрити форму для перегляду й уведення даних. Після цього натискаємо кнопку Готово. Форма буде автоматично збережена й відкриється в режимі Форми.

  1. Вміст форми зображено на рисунку.

VІ. Фізкультхвилинка

Вправи для очей

Мабуть ваші очі втомилися працювати за комп’ютером виконаємо вправи

  •                   Дуже повільно обертати очима. Вдихаючи дивитися прямо, потім нагору, видихаючи - вліво і вниз. Потім спрямувати погляд у далину. Повторити комплекс вправ, направляючи погляд у протилежний бік. Проробити цю вправу по 4-5 разів в одну й іншу сторони. 
  •                   Для поліпшення фокусування очей подивитися на кінчик носа, потім відразу перевести погляд у далину. І в тім і в іншому випадку погляд затримувати на кілька секунд. Повторити ця вправу 4-5 разів. 
  •                   Закрити очі на 3-5 секунд і потім відкрити їх на такий же час. Повторити вправа 4-5 разів. 
  •                   При нерухомій голові перевести погляд униз, потім вправо. Аналогічним образом проробити рух очей по діагоналі в одну й іншу сторону. Повторити весь комплекс вправ 4-5 разів. 

Перегляд відеоролика: не рухаючи голови слідкувати очима за падаючим листям, повторюючи його рухи.

VІI. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Робота за комп’ютером

  1. Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2. Інструктаж учителя.
  3. Практична робота за комп’ютерами.

Підручник ст. 70-71

Відкрийте базу даних Школа. На основі створених у ній на попередніх уроках, таблиць і запитів, створіть наступні форми:

  1. За допомогою засобу Форма створіть Форму_51 для таблиці ПЕРША1.

 

  1. За допомогою засобу Форма створіть Форму_52 для таблиці КЛАСИ.

 

  1. За допомогою засобу Розділена форма створіть Форму_53 для Запиту_41.

 

  1. За допомогою засобу Кілька елементів створіть Форму_54 для Запиту_42.

 

  1. За допомогою Майстра форм створіть Форму_55 для таблиці КЛАСИ. У форму включіть поля Клас, Учнів, Класний керівник.

 

  1. За допомогою Майстра форм створіть Форму_56 для таблиці УЧНІ. У форму включіть поля Прізвище, Адреса, Дата народження.

 

  1. Закрий всі відкриті вікна.
  2. Повідом вчителя про завершення роботи.
  1. Вправи для очей.

VІII. Підсумки уроку

Фронтальне опитування

  1. Для чого призначені форми?
  2. Які елементи керування може містити форма?
  3. Які основні розділи має форма?
  4. Які засоби створення форм є простими?
  5. Поясніть порядок створення форм за допомогою засобу Форма.
  6. Поясніть особливість створення форм за допомогою засобу Розділена форма.
  7. Обґрунтуйте необхідність застосування форм.
  8. Які переваги має Майстер форм над іншими простими засобами?

Рефлексія

1. Під час уроку я

  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…

2. Найбільше мені сподобалося…

3. На уроках найкраще в мене виходило…

4. Я мав (-ла) труднощі з…

5. Я хотів би ще дізнатися про…

IX. Домашнє завдання

Підручник § 4.1 ст. 65-71

X. Оцінювання роботи учнів

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Британ Тетяна Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
18289
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку