Проблема створення в Україні суспільства гендерної рівності сьогодні актуальна і потребує вирішення.
Створення гендерночутливого середовища
у закладі загальної середньої освіти
Проблема створення в Україні суспільства гендерної рівності сьогодні актуальна і потребує вирішення.
Уявлення нашого суспільства про гендер, гендерну рівність формуються під впливом стереотипів, загальноприйнятих норм і суджень, які стосуються існуючого в суспільстві становища чоловіків та жінок, норм їхньої поведінки, мотивів і потреб.
За останні роки Україна підписала низку документів міжнародного і локального рівня зі сприяння створенню суспільства гендерної рівності на вітчизняному просторі. Вийшов Указ Президента від 25 квітня 2001 року «Про підвищення соціального статусу жінок в Україні»; впродовж 2008-2011 років в Україні реалізували Проект Програми розвитку ООН та Євросоюзу «Програма рівних можливостей та прав жінок в Україні», у рамках якого підготовлено 18 посібників, проведено майже 2500 тренінгів для 50 тисяч працівників різних галузей, створено 3 освітні центри, 5 спеціалізованих кафедр в університетах, створена гендерна карта України.
Суспільство при формуванні статевої ролі та статевої свідомості у вихованні орієнтується на стандарти фемінності-маскулінності. При цьому може толерантно ставитись до маскулінної поведінки дівчинки, але засуджувати фемінну поведінку хлопчика. Таким чином, джерела гендерного конфлікту лежать у дитинстві.
Важлива роль у формуванні гендерних цінностей належить сімейному вихованню, бо саме в родині у світогляді молодої людини формуються уявлення про поняття чоловічого та жіночого. Батькам потрібна певна установка на цілеспрямоване гендерне виховання дитини. А для цього їм потрібні знання про гендер, сучасний педагогічний досвід, спеціальні лекції, література тощо.
Тому головна роль у гендерному вихованні належить освітнім установам. Саме на шкільні роки дитини припадає важливий період формування гендерної культури.
ХЗОШ № 26 намагається стати освітнім центром, де можна набути знання представникам батьківської громадськості, познайомити вчительство з останніми дослідженнями з гендерних питань, зробити успішною гендерну соціалізацію учнівства, створити умови для ознайомлення дівчат з айті-технологіями, що може мати значення у майбутньому при виборі професії.
З метою просування гендерної парадигми в шкільній освіті, виховання вільної від стереотипів творчої особистості, здатної мислити критично, створення гендерночутливого середовища на території обслуговування закладу освіти та підвищення гендерної культури вчительства відбулося усвідомлення необхідності гендерних змін в освітньому середовищі.
Впровадження гендерного виховання в нашому закладі освіти повільно, але невпинно, почалося з 2014 року. Саме з того часу стали відбуватися певні зміни, перші кроки до створення гендерночутливого середовища.
- перемога у районному конкурсі членів Малої академії наук з роботою на тему «Репрезентація гендерних особливостей спілкування в українській фразеології»;
24 квітня 2021 року у нашій школі відбулась регіональна афілійована (не)конференція mini-EdCamp Kharkiv School 26 «НУШ: модерне вчительтво, модерне навчання, гендерночутливий освітній простір», в якій взяло участь понад 300 учасників та учасниць з усіх областей України, автономної республіки Крим, дві учасниці зі США. «Родзинками» mini-EdCamp Kharkiv School 26 стали:
Адміністрація закладу загальної середньої освіти планує щодо подолання гендерних стереотипів в освітньому середовищі ХЗОШ № 26:
І оскільки, одним із основних принципів медіаосвіти є громадянська спря мованість, висвітлення питань з цього напрямку діяльності на сайті ЗЗСО school26.edu.kh.ua, на сторінці у фейсбук https://m.facebook.com/profile.php?id=100045858608409&tsid=0.6897460225050294&source=result, робить таку роботу відкритою для широкого кола громадськості.