Створення гендерночутливого середовища у закладі загальної середньої освіти

Про матеріал

Проблема створення в Україні суспільства гендерної рівності сьогодні актуальна і потребує вирішення.

Перегляд файлу

 

Створення гендерночутливого середовища

у закладі загальної середньої освіти

 

Проблема створення в Україні суспільства гендерної рівності сьогодні актуальна і потребує вирішення.

Уявлення нашого суспільства про гендер, гендерну рівність формуються під впливом стереотипів, загальноприйнятих норм і суджень, які стосуються існуючого в суспільстві становища чоловіків та жінок, норм їхньої поведінки, мотивів і потреб.

За останні роки Україна підписала низку документів міжнародного і локального рівня зі сприяння створенню сус­пільства гендерної рівності на вітчизняному просторі. Вийшов Указ Президента від 25 квітня 2001 року «Про підвищення со­ціального статусу жінок в Україні»; впродовж 2008-2011 років в Україні реалізували Проект Програми розвитку ООН та Євросоюзу «Програма рівних мож­ливостей та прав жінок в Україні», у рамках якого підготовлено 18 посібників, проведено майже 2500 тренінгів для 50 тисяч працівників різних галузей, створено 3 освітні центри, 5 спеціалізованих кафедр в університетах, створена гендерна карта України.

Суспільство при формуванні статевої ролі та статевої свідомості у вихованні орієнтується на стандарти фемінності-маскулінності. При цьому може толерантно ставитись до маскулінної поведінки дівчинки, але засуджувати фемінну поведінку хлопчика. Таким чином, джерела гендерного конфлікту лежать у дитинстві.             

Важлива роль у формуванні гендерних цінностей належить сімейному вихованню, бо саме в родині у світогляді молодої людини формуються уявлення про поняття чоловічого та жіночого. Батькам потрібна певна установка на цілеспрямоване гендерне виховання дитини. А для цього їм потрібні знання про гендер, сучасний педагогічний досвід, спеціальні лекції, література тощо.

Тому головна роль у гендерному вихованні належить освітнім установам. Саме на шкільні роки дитини припадає важливий період формування гендерної культури.

ХЗОШ № 26 намагається стати  освітнім центром, де можна набути знання представникам  батьківської громадськості, познайомити вчительство з останніми дослідженнями з гендерних питань, зробити успішною гендерну соціалізацію учнівства, створити умови для ознайомлення дівчат з айті-технологіями, що може мати значення у майбутньому при виборі професії.

З метою просування гендерної парадигми в шкільній освіті, виховання вільної від стереотипів творчої особистості, здатної мислити критично, створення гендерночутливого середовища на території обслуговування закладу освіти та підвищення гендерної культури вчительства відбулося усвідомлення необхідності гендерних змін в освітньому середовищі.            

Впровадження гендерного виховання в нашому закладі освіти повільно, але невпинно, почалося з 2014 року. Саме з того часу стали відбуватися певні зміни, перші кроки до створення гендерночутливого  середовища.

  1. Рівний доступ, як хлопчиків, так і дівчат, до занять різними видами спорту, участі у спортивних змаганнях:
  • перемога команди дівчат у районних змаганнях з картингу з 2014 року;
  • спортивний розвиток дівчат у гуртку самбо;
  • участь старшокласниць у майстер-класах з самооборони, організованих закладом освіти.
  1. Пропаганда ідей гендерної рівності, ознайомлення з внеском жінок у різні сфери суспільного життя:

- перемога у районному конкурсі членів Малої академії наук з роботою на тему «Репрезентація гендерних особливостей спілкування в українській фразеології»;

  • наявність гендерночутливого освітнього простору;
  • проведення гендерночутливих виховних заходів;
  • проведення майстер-класу «Українські канапки» від шеф-кухаря ресторану «Зорі» Артура Уварова для всіх бажаючих хлопчиків та дівчаток;
  • проведення майстер-класу з самооборони для вчительок закладу освіти та матерів учнів/учениць школи.
  1. Розробка гендерночутливих уроків, вживання фемінітівів під час проведення освітнього процесу, позанавчальних заходів.
  2. Просвітництво вчительства з гендерних питань:
  • участь у проекті «Центр гендерної культури як платформа для розширення прав жінок та молоді» з 2018 року;
  • участь у тематичних тренінгах на базі Центру гендерної культури;
  • участь у конкурсі «365 жіночих історій», конкурсі розробок гендерночутливих уроків, виховних заходів;
  • участь у конкурсі міні-грандів щодо створення шкільного гендерночутливого простору

24 квітня 2021 року у нашій школі відбулась регіональна афілійована (не)конференція mini-EdCamp Kharkiv School 26 «НУШ: модерне вчительтво, модерне навчання, гендерночутливий освітній простір», в якій взяло участь понад 300 учасників та учасниць з усіх областей України, автономної республіки Крим, дві учасниці зі США. «Родзинками» mini-EdCamp Kharkiv School 26 стали:

  • Майстер-клас «Соціально-емоційнe і етичне навчання – навчання для серця розуму» від Тетяни Дрожжиної, кандидатки педагогічних наук, національної експертки з антидискримінації в освіті, координаторки і тренерки Центру гендерної освіти, координаторки Всеукраїнського експерименту з впровадження СЕЕН-практик;
  • Експертна студія Тетяни Швець, кандидатки педагогічних наук, членкині-кореспондентки Української академії акмеології, директорки програм в International Academy of Tutoring, сертифікованої та акредитованої тьюторки ІІ ступеня, супервізорки тьюторів;
  • Директорка нашої школи, Олена Золотоверха, поділилась власним досвідом втілення в життя успішного гендерночутливого проєкту.
  • Заступниця директорки Ольга Алексеєнко ознайомила з досвідом впровадження ноосферного природовідповідного навчання  контексті концепції Нової української школи.
  • Панельна дискусія з Оленою Куртовою, завідувачкою центру освітніх технологій Індустріального району Харківської міської ради.

Адміністрація закладу загальної середньої освіти планує щодо подолання гендерних стереотипів в освітньому середовищі ХЗОШ № 26:

  • ефективніше вибудовувати управлінські процеси;
  • покращити соціально-психологічний клімат в колективі;
  • формувати позитивний імідж освітнього закладу через впровадження гендерночутливих методів роботи;
  • формувати нову корпоративну культуру закладу освіти.

І оскільки, одним із основних принципів медіаосвіти є громадянська спря мованість, висвітлення питань з цього напрямку діяльності на сайті ЗЗСО school26.edu.kh.ua, на сторінці у фейсбук https://m.facebook.com/profile.php?id=100045858608409&tsid=0.6897460225050294&source=result, робить таку роботу відкритою для широкого кола громадськості.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мицик Любов Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 січня 2022
Переглядів
896
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку