Бази даних |
11 клас |
Урок 6. Створення й уведення структури таблиць. Поняття таблиці, поля, запису. Створення таблиць, означення полів і ключів у середовищі СКБД. Властивості полів, типи даних.
Цілі:
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник Інформатика: бази даних (модуль для учнів 10-11 класів, рівень стандарту)/ В.Д. Руденко, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: браузер, офісні програми.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
Таблиці в середовищі Access 2016 можна створювати різними способами, наприклад, шляхом імпортування зовнішніх даних, з використанням сайта SharePoint, із використанням веб-служби. Але найчастіше таблиці створюються самим розробником бази даних від її проектування на папері до створення електронних працездатних таблиць. Саме такий варіант розглянемо далі.
IV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя. Робота з підручником: § 1.6
Створення й уведення структури таблиць
Розробці таблиць передує детальний аналіз предметної області, визначення вимог, змісту та структури документів, які необхідно отримати. На основі цього слід визначити кількість таблиць, назви, структури та вміст кожної таблиці. Далі методику розроблення та опрацювання таблиць розглядатимемо на прикладі предметної області Магазини.
Припустимо, що БД магазинів АТБ має містити дві таблиці: 1. МАГАЗИНИ і табл.. 2. КАДРИ. Визначимо їх структури і вміст.
Таблиця 1. МАГАЗИНИ
Номер магазина |
Адреса |
Директор |
Телефон |
Працівників |
21 |
вул. Паркова, 33 |
Коцюба М.П. |
234-54-63 |
20 |
31 |
вул. Печерська, 21 |
Борзов А.С. |
234-22-98 |
13 |
6 |
вул. Річкова, 24 |
Середа К.М. |
234-67-92 |
15 |
Таблиця 2. КАДРИ
Справа |
Прізвище |
Посада |
Рік наро-дження |
Освіта |
Стаж |
Оклад |
Номер магазина |
105 |
Сокіл Т.Л. |
касир |
1960 |
середня |
27 |
3500 |
6 |
132 |
Таран В.Д. |
диспетчер |
1973 |
вища |
15 |
4000 |
31 |
120 |
Рябко Р.П. |
експерт |
1981 |
вища |
8 |
4200 |
21 |
111 |
Семко М.М. |
диспетчер |
1970 |
середня |
16 |
4000 |
21 |
115 |
Горошко Ф.Р. |
диспетчер |
1975 |
середня спеціальна |
17 |
4000 |
31 |
116 |
Раков Г.П. |
аналітик |
1965 |
вища |
19 |
4500 |
21 |
109 |
Шрамко Т.Л. |
диспетчер |
1961 |
середня |
24 |
4000 |
6 |
Головною вважатимемо таблицю МАГАЗИНИ, а допоміжною – КАДРИ.
Найпотужнішим і універсальним є Конструктор таблиць, тому далі розглядатиметься цей спосіб. Інші способи простіші, й ними можна оволодіти самостійно.
Після визначення структури таблиць слід визначити типи полів з урахуванням тих типів, з якими може працювати Access.
У середовищі Access 2016 використовуються типи даних, перелік яких наведено на рис.1.
Рис.1. Типи даних Access 2016
Кожен із наведених типів даних має власний набір властивостей.
Далі використовуватимемо здебільшого такі типи даних: Короткий текст, Довгий текст, Число, Дата й час.
Тип Короткий текст – це послідовність символів довжиною від 0 д0 255, а , Довгий текст – це послідовність символів до 65536.
У полі Число зберігаються числа. Розмір і конкретний тип чисел визначаються значенням властивості Розмір поля.
У полях типу Дата і час зберігаються дата і час різних форматів.
Для зручності уведення структури таблиць у комп’ютер доцільно для розроблених таблиць МАГАЗИНИ та КАДРИ розробити на папері додаткові таблиці з іменами полів, типом даних та їх описом. Їх вміст наведено в табл. 3 і 4.
Таблиця 3. ТИПИ ТА ОПИС ПОЛІВ ТАБЛИЦІ «МАГАЗИНИ»
Ім’я поля |
Тип даних |
Опис |
Властивості |
Номер магазина |
Число |
Первинний ключ |
|
Адреса |
Короткий текст |
|
50 |
Директор |
Короткий текст |
|
40 |
Телефон |
Короткий текст |
|
20 |
Працівників |
Число |
Станом на 1 липня |
|
Таблиця 4. ТИПИ ТА ОПИС ПОЛІВ ТАБЛИЦІ «КАДРИ»
Ім’я поля |
Тип даних |
Опис |
Властивості |
Справа |
Число |
Первинний ключ |
|
Прізвище |
Короткий текст |
|
40 |
Посада |
Короткий текст |
|
30 |
Рік народження |
Число |
|
|
Освіта |
Короткий текст |
|
30 |
Стаж |
Число |
Станом на 1 січня |
|
Оклад |
Число |
|
|
Номер магазина |
Число |
|
|
На цьому підготовку таблиць на папері завершено. Далі введемо структуру таблиць в комп’ютер у режимі Конструктора. Для цього виконаємо такі дії.
1. Завантажимо систему Access 2016. Відкриваємо раніше створену базу даних з іменем atb. Для цього в стартовому вікні системи в області Останні натиснемо клавішу миші на імені atb.
2. У вікні, що відкриється, активуємо вкладку Створення. Відкриється вікно зі стрічкою, зображено на рис.2.
Рис.2. вікно Access 2016 з активованою вкладкою Створення.
4. Уведемо ім’я поля в таблицю. Уведення здійснюється стандартним способом.
5. Далі слід увести типи полів. Їх краще не вводити з клавіатури, а вибирати зі списку типів, що перелічені на рис.1.
Опис полів не обов’язковий.
Рис.6. Структура таблиці в режимі Конструктора
7. Збережемо таблицю з іменем МАГАЗИНИ. Для цього слід на панелі швидкого доступу натиснути кнопку Зберегти. Відкриється віконце, у яке вводимо ім’я МАГАЗИНИ, й натискаємо ОК.
8. У результаті на екран буде виведено попередження про невизначений первинний ключ.
Натискання кнопки ТАК у цьому вікні зумовить створення первинного ключа типу Лічильник. На цьому етапі не обов’язково встановлювати первинний ключ, тому натиснемо кнопку НІ. Таблиця буде збережена, а її ім’я з’явиться в області переходів.
9. Закриваємо таблицю МАГАЗИНИ, для чого відкриваємо її контекстне меню та виконаємо команду Закрити.
10. У такому самому порядку введемо та збережемо структуру таблиці КАДРИ. Після збереження закриваємо таблицю.
V. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Робота за комп’ютером
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИКОНАННЯ
Таблиця 5. КЛАСИ
Класи |
Учнів |
Класний керівник |
Займаються спортом |
9 |
27 |
Зотов А.М. |
5 |
10 |
24 |
Деревянко Н.С. |
11 |
11 |
25 |
Терещенко Б.В. |
14 |
Таблиця 6. УЧНІ
Прізвище |
Адреса |
Дата на-родження |
Зріст |
Улюблений предмет |
Інформа-тика |
Історія |
Клас |
Ларін Л.К. |
вул. Лугова, 5 |
5.06.2002 |
163 |
математика |
11 |
8 |
9 |
Лобов С.П. |
вул. Сонячна, 7 |
9.08.2002 |
168 |
географія |
9 |
9 |
9 |
Костенко В.С. |
вул. Річкова, 4 |
13.09.2001 |
170 |
фізика |
10 |
10 |
10 |
Рамко Б.В. |
вул. Лугова, 9 |
15.11.2001 |
169 |
інформатика |
11 |
8 |
10 |
Пека П.О. |
вул. Сонячна, 7 |
20.12.2001 |
167 |
інформатика |
12 |
9 |
10 |
Сергін В.В. |
вул. Лісна, 5 |
3.03.2002 |
171 |
історія |
8 |
11 |
10 |
Хижа Р.А. |
вул. Лугова,2 |
4.04.2002 |
172 |
історія |
9 |
12 |
11 |
Собко О.К. |
вул. Вишнева, 5 |
9.10.2001 |
175 |
інформатика |
11 |
8 |
11 |
Настін К.Б. |
вул. Лісна,10 |
6.11.2001 |
171 |
географія |
10 |
10 |
11 |
VI. Підсумки уроку
Фронтальне опитування
Рефлексія
1. Під час уроку я
2. Найбільше мені сподобалося…
3. На уроках найкраще в мене виходило…
4. Я мав (-ла) труднощі з…
5. Я хотів би ще дізнатися про…
VІI. Домашнє завдання
Конспект уроку. Підручник § 1.6 ст.
VІІI. Оцінювання роботи учнів