Урок 4. Бази даних в інформаційних системах.

Про матеріал
Цілі:  навчальна: сформувати поняття бази даних в інформаційних системах;  розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати;  виховна: виховувати інформаційну культуру, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.
Перегляд файлу

access, microsoft, ms, office, services, suite, windows icon  Бази даних

11 клас

 

Урок 4. Бази даних в інформаційних системах.

Цілі:

  • навчальна: сформувати поняття бази даних в інформаційних системах;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник Інформатика: бази даних (модуль для учнів 10-11 класів, рівень стандарту)/ В.Д. Руденко, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: браузер, офісні програми.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • привітання
  • перевірка присутніх
  • перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності

IV. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)

Робота з підручником: § 1.4

Бази даних в інформаційних системах

База даних набуває цінності в складі інформаційної системи (ІС) та є однією з найважливіших її складових.

Інформаційні системи класифікують за багатьма ознаками, із яких однією із найголовніших є спосіб доступу користувачів до бази даних. За цією ознакою їх поділяють на автономні , групові, корпоративні, глобальні.

Автономні ІС – це системи, які функціонують на одному персональному компютері, найчастіше не підключеному до компютерної мережі. Користуються ними один або кілька користувачів почергово. Бази даних для таких систем розробляються для невеликих аптек, відділів кадрів підприємств, домашніх інформаційно-довідкових систем тощо. Такі системи ще називають локальними або однокористувальницькими. База даних для них створюється і підтримується, як правило, лише засобами СУБД. Для розроблення та супроводу БД можуть використовуватися СУБД Access, dBase, Paradox та ін.

 Групові ІС створюються, як правило, на базі локальних мереж у межах однієї установи, школи, невеликих фірм. Бази даних у таких системах зберігаються централізовано на одному компютері (сервері) й використовуються колективно. Бази даних для них можуть створюватися та підтримуватися за допомогою, наприклад, таких СУБД: InterBase, Sybase, Access, MS SQL Server та ін.

Корпоративні ІС створюються у великих організаціях, підрозділи яких можуть бути віддалені на значні відстані. Вони можуть охоплювати кілька локальних мереж зі спеціальними серверами. Для розроблення та підтримки БД  для них можуть використовуватися СУБД Oracle, DB2, MS SQL Server тощо.

Глобальні ІС функціонують у мережі Інтернет, робота якої заснована на використанні протоколу TCP/IP. Доступ користувачів до БД здійснюється зазвичай за допомогою оглядачів (browser).

Інформаційні системи в локальних компютерних мережах будуються за варіантами:

  • файл-сервер;
  • клієнт-сервер.

 

 

 

        Збереження

 

 

 

 

 

 

                                     Робочі                                станції

Рис. 1. Файл-серверна архітектура інформаційної системи

Централізована БД у цій архітектурі зберігається на комп’ютері-сервері. З робочих станцій посилаються запити на комп’ютер-сервер. У ньому відшукуються відповідні дані й у вигляді файлів без їх опрацювання пересилаються на робочі станції. Опрацювання цих файлів здійснюється на робочих станціях. Файл-серверна архітектура потребує пересилання мережею великих, часто надлишкових обсягів даних, що є її недоліком. Окрім того, робочі станції повинні мати підвищену потужність для опрацювання отриманих даних.

У клієнт-серверній архітектурі централізована БД також зберігається на комп’ютері-сервері (рис.2.) . Персональні бази даних, як і в попередній архітектурі, також можуть зберігатися на робочих станціях. У відповідь на запити, що надходять із робочих станцій на комп’ютер-сервер, у ньому відшукуються необхідні дані та опрацьовуються за певним алгоритмом.

 

                                                                                        Збереження та опрацювання

 

 

 

 

 

                                     Робочі                                станції

Рис. 2. Клієнт-серверна архітектура інформаційної системи

Опрацьовані дані передаються на робочі станції не у вигляді файлів даних, а як окремі записи, що суттєво знижує навантаження на локальну мережу.

Отже, для створення якісних БД і кваліфікованої роботи з ними необхідно володіти програмним забезпеченням, яке називається системами керування базами даних.

БД класифікуються за багатьма ознаками. До найголовніших можуть належати призначення, модель даних, спосіб доступу.

Спрощену схему класифікації СУБД  зображено на рис. 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 3. Класифікація СУБД

V. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Робота за комп’ютером

  1. Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2. Інструктаж учителя.
  3. Практична робота за комп’ютерами.
  4. Вправи для очей.

VI. Підсумки уроку

Фронтальне опитування

  1. Як ІС класифікуються за способом доступу до БД?
  2. Поясніть сутність автономних ІС.
  3. Які типи 1С використовуються в локальних мережах?
  4. Наведіть означення ІС.
  5. Яка різниця між клієнт-серверною і файл-серверною ІС?
  6. Поясніть сутність файл-серверної ІС.
  7. За якими основними ознаками класифікують СУБД?

Рефлексія

1. Під час уроку я

  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…

2. Найбільше мені сподобалося…

3. На уроках найкраще в мене виходило…

4. Я мав (-ла) труднощі з…

5. Я хотів би ще дізнатися про…

VІI. Домашнє завдання

Підручник § 1.4 ст. 14-16

VІІI. Оцінювання роботи учнів

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
11623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку