Виконала:
Сєргєєва Наталія Вікторівна
учитель трудового навчання
Косяківського ЗЗСО І – ІІ ступенів-
ЗДО
Таращанський район
Київська область
Зміст
І. Організаційно - підготовчий етап.
1. Обгрунтування теми й мети проекту.
2. Обгрунтування варіанта вибору об’єкта праці.
3. З історії іграшки.
4. Вироби-аналоги та їх аналіз.
ІІ. Конструкторський етап.
1. Опис зовнішнього вигляду та конструкції виробу.
2. Добір матеріалів, інструментів та пристосувань.
ІІІ. Технологічний етап.
1. Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги.
2. Технологічна послідовність виготовлення виробу.
ІV. Заключний етап.
1. Економічні розрахунки.
2. Підсумки роботи над проектом.
3. Міні-маркетингове дослідження.
4. Рекламний проспект.
5. Використані джерела.
І. Організаційно - підготовчий етап.
1. Обгрунтування теми й мети проекту.
Тема проекту. Сучасна текстильна інтер'єрна іграшка.
Мета проекту:
навчальна:
- виготовити сучасну текстильну інтер'єрну іграшку для дітей дошкільного та шкільного молодшого віку, яка слугуватиме декором інтер’єру дитячої кімнати;
розвивальна:
- розвиток уміння самостійно користуватися спеціальною літературою;
- розвиток загальної культури й творчих здібностей;
- розвиток просторової уяви, уміння узагальнювати й робити висновки;
- формування інформаційної компетентності;
виховна; виховання художнього смаку, почуття стилю, акуратності, посидючості, самостійності й інтересу до історії рукоділля і його розвитку, поваги до народних традицій;
профорієнтаційна: формування свідомого ставлення до вибору професії.
Вимоги до моделі: яскравість, зручність у користуванні, естетичність, привабливість виробу, оригінальність роботи та новизна у підході до вирішення завдань.
Матеріально-технічне забезпечення проекту: інструменти, прилади, устаткування; різні види матеріалів; техніко-технологічна документація; інструкції з техніки безпеки.
Поставлені завдання:
конструктивні: відповідність конструкції, функціональність, практичність;
технологічні: відповідність виконання технології;
естетичні: оригінальність, кольорове рішення, декоративність;
економічні: доступність за ціною матеріалів; затрати часу на виготовлення виробу – не більше 10 годин;
ергономічні: зручність, надійність в експлуатації, практичність.
екологічні: виготовлення ляльки з екологічно чистих матеріалів, які не шкодять оточуючому середовищу.
Очікувані результати:
- виготовлення сучасної текстильної інтер'єрної іграшки;
- оформлення проекту;
- підготовка презентації проекту.
2. Обгрунтування варіанта вибору об’єкта праці.
Функція іграшки – подарунок, декор та прикраса інтер‘єру. Інколи і гроші є, але знайти виріб до душі дуже складно. А коли потрібно обрати подарунок, просто губишся: хочеться, щоб він був і оригінальним, і красивим, і за доступною ціною, а головне – передавав моє особисте ставлення до людини. Ось і відповідь на моє запитання – можна зробити подарунок своїми руками. Це буде лялька, яка прикрасить дитячу кімнату.
Мені здалося цікавим розпочати свою роботу з вивчення історії м'якої іграшки. Отже, звідки походить? Чим цікаве її походження? Відповідь на ці питання я спробувала знайти в літературних джерелах та Інтернеті. Результати дослідження виявились дуже цікавими.
3. З історії м'якої іграшки.
Праця - найкращий шлях до того, щоб пізнати життя.
Василь Сухомлинський
Історія м'якої іграшки почалася в 70-і роки 19 століття в Німеччині. Багато жіночих журналів у той час почали друкувати викрійки та поради щодо власноручного виготовлення м'яких іграшок. У 1879 р. мешканка німецького міста Гінген Маргарет Штайфф, з дитинства прикута до інвалідного візка, пошила кілька кумедних іграшок у вигляді звірів в якості подарунка для своїх племінників на Різдво. Іграшки страшенно сподобалися сусідам, і незабаром у Маргарет Штайфф вже було багато замовлень на виготовлення іграшок. Батько молодої рукодільниці відкрив невелику майстерню, в якій Маргарет та її сестри виготовляли м'які іграшки. Вже через кілька років майстерня перетворилася на фабрику іграшок «Steiff». Саме там в кінці 20-го століття "народилася" іграшка, яка згодом стала улюбленою у багатьох країнах світу. Це плюшевий ведмедик. Звичайно, ведмедів робили і раніше, але художник Ріхард Штайфф, один з племінників Mаргарет, придумав поєднати конструкцію м'якої іграшки та ляльки. У ведмежати, виготовленого за його ескізами особисто Маргарет Штайфф, передні і задні лапи рухалися на шарнірах.
Маргарет Штайфф
4. Вироби-аналоги та їх аналіз.
Після опрацювання банку ідей та інформації в шкільній майстерні, я переглянула книги, журнали, здійснила пошук в Інтернеті і знайшла такі моделі-аналоги.
№ |
Вироби-аналоги |
Критерії |
Зразки |
|
|||
1. |
Форма виробу |
Об'ємна |
|
Простота виготовлення |
Середня |
||
Естетичний вигляд |
+ |
||
Зручність у користуванні |
+ |
||
Підбір кольорів і матеріалів |
+ |
||
Відповідність до призначення |
+ |
||
Власні вподобання |
+ |
||
2. |
|
Форма виробу |
Об'ємна |
Простота виготовлення |
Середня |
||
Естетичний вигляд |
+ |
||
Зручність у користуванні |
+ |
||
Підбір кольорів і матеріалів |
+ |
||
Відповідність до призначення |
+ |
||
Власні вподобання |
+ |
||
3. |
|
Форма виробу |
Об'ємна |
Простота виготовлення |
Середня |
||
Естетичний вигляд |
+ |
||
Зручність у користуванні |
+ |
||
Підбір кольорів і матеріалів |
+ |
||
Відповідність до призначення |
+ |
||
Власні вподобання |
+ |
У результаті проведеного аналізу моделей-аналогів можна зробити висновок: усі вироби досить подібні та відповідають своєму призначенню, вони прості з точки зору технології виготовлення. Усі моделі мають естетичний вигляд, оригінальні щодо дизайну, їх можна використовувати як зразки для подальшого проектування.
Свій виріб я удосконалю і застосую різні техніки виконання. Моєю сучасною текстильною інтер'єрною іграшкою буде лялька для дітей дошкільного та шкільного молодшого віку.
ІІ. Конструкторський етап.
1. Опис зовнішнього вигляду та конструкції виробу.
Сучасну текстильну ляльку виготовити можна не тільки з тканини, а й з ниток. Завжди після в'язання залишаються маленькі мотки ниток. Використаємо їх для нашої ляльки, і виконаємо її використовуючи різні технології: в’язання спицями, в’язання гачком, різні види ручних швів оздобимо ляльку. Ця лялька ручної праці є чудовим подарунком. До речі, подарунки, зроблені власноруч, найбільше радують рідних. Отже, я розпочинаю її втілення в життя!
Ескіз виробу
Вихідні дані для виготовлення ляльки.
1. Загальна довжина – 35 см.
2. Загальна ширина – 13 см.
2. Добір матеріалів, інструментів та пристосувань.
Для якісного виконання роботи необхідно мати:
матеріали:
інструменти:
ІІІ. Технологічний етап.
Технологічний етап – це процес виготовлення сучасної текстильної інтер'єрної іграшки. Він один із найбільш трудомістких і передбачає великі затрати часу, використання вмінь і навичок.
1. Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги.
До початку роботи:
1. Вдягнути робочий одяг (хустку і фартух). Робочий одяг має бути охайним, чистим і випрасуваним.
2. Ретельно вимити руки, щоб не забруднити тканину і нитки.
3. Порахувати кількість голок і булавок у гольниці.
4. Розкласти інструменти, пристосування і матеріали на робочому
місці у відповідному порядку.
Під час виконання ручних робіт:
1. Освітлення має бути достатнім, бажано природнім. Падати світло має зліва або спереду.
2. Стежити за поставою.
3. Відпочивати 2-3 хвилини через кожних 15 хвилин, переводячи погляд на інше зображення.
4. Зберігати голки і шпильки лише в гольнику, або в спеціальній коробочці.
5. Класти ножиці із зімкненими лезами, кільцями вперед.
Після закінчення роботи:
1. Порахувати кількість голок і булавок у гольниці, щоб пересвідчитися, що їх стільки, як і перед початком роботи.
2. Прибрати робоче місце.
3. Скласти інструменти, пристосування і матеріали у спеціальні чохли, торбинки, скриньку, органайзер для рукоділля тощо.
2. Технологічна послідовність виготовлення виробу.
Послідовність операцій |
Зображення
|
Інструменти, матеріали та обладнання |
1. Підготувати необхідні матеріали та інструменти для роботи
|
|
В'язальні спиці, в'язальний гачок, голка, різнокольорові нитки, нитка червоного кольору, стрічки, дві резинки, термічний пістолет, бісер, синтепон, ножиці.
|
2. В’яжемо комбінезон для ляльки. |
|
Розові в’язальні нитки та спиці. |
3. По намічених лініях прошиваємо швом «назад голкою».
|
|
Нитка швейна, голка, ножиці. |
4. Потім наповнюємо синтепоном ніжки, ручки та животик ляльки.
|
|
Нитка швейна, голка, синтепон, олівець, ножиці. |
5. Такий вигляд має наповнена лялька. Зшиваємо плечики ляльки швом «уперед голку», потім призбируємо горловину і затягуємо нитку. |
|
Нитка швейна, голка, ножиці. |
6. Наповнюємо круг синтепоном і затягуємо у вузлик.
|
|
Нитка швейна, тканина білого кольору 20 х 20 см., голка, ножиці. |
7. Наповнений круг вставляємо в шкарпетку і затягуємо. Олівцем малюємо очі та ротик ляльці.
|
|
Нитка швейна, шкарпетка, голка, ножиці. |
8. Із бісеринок робимо очі. Червоними нитками швом «назад голкою» вишиваємо ротик по наміченій попередньо лінії. |
|
Нитка швейна, червона нитка муліне, голка, ножиці, бісер. |
9. З’єднуємо тулуб і голову потайними стібками.
|
|
Нитка швейна, голка, ножиці. |
10. На голові можна зробити волоссячко.
|
|
Нитка швейна, нитки в’язальні білі, голка, ножиці. |
11. В'яжемо гачком шапочку на голову ляльки.
|
|
Нитка в'язальна, гачок, ножиці. |
12. Із стрічок виготовляємо прикрасу для ляльки і наклеїмо її на резинку. |
|
Стрічки, ножиці, термопістолет. |
13. Одягаємо на голову шапочку. Можна для надійності пришити її потайними стібками. Робимо зачіску.
|
|
Голка, нитка швейна, резинки.
|
14. Можна оздобити ляльку на свій розсуд і фантазію. Моя лялечка має такий вигляд. |
|
|
ІV. Заключний етап.
1. Економічні розрахунки.
1.1 Розрахунок матеріалів.
е |
Назва матеріалу |
Ціна за 1 м, 10 г, шт. у (грн.) |
Витрати матеріалів |
Вартість витрат у (грн.) |
1. |
Нитки в'язальні: розова, біла |
34 грн. × 2 шт. |
1/4 |
16 грн. |
2. |
Шкарпетка |
12 грн. |
1 |
6 грн |
3. |
Стрічка |
7 грн.×2 шт. |
1/2 |
7 грн. |
4. |
Синтепон |
27 грн |
10 см |
2,70 грн |
5. |
Бісер |
1 грн. |
0,25 г |
0,30 грн. |
Разом 32 грн |
1.2 Розрахунок оплати праці.
Оп – умовна оплата праці за 1 годину = 5 грн.
Чв – час виготовлення виробу = 8 годин.
Зоп – затрати на оплату праці.
Зоп = Оп × Чв
Разом 40 грн.
1.3 Податок на заробітну плату.
Пзп – становить 13%, отже:
Пзп = Зоп × 13% : 100%
Разом 5 грн. 20 к.
1.4 Собівартість виробу.
Собівартість виробу дорівнює сумі матеріальних витрат, затрат на оплату праці, податку на зарплату, амортизації інструментів та витрат електроенергії.
Витрати |
Вартість витрат ( грн.) |
Матеріальні витрати |
32 грн. |
Затрати на оплату праці |
40 грн. |
Податок на заробітну плату |
5 грн. 20 к. |
Разом 77 грн. 20 к. |
Амортизацію інструментів та витрат електроенергії не враховувала.
1.5 Визначення величини прибутку.
Прибуток після реалізації виробу має становити 20% від собівартості виробу. Разом 15 грн. 45 к.
1.6 Загальна вартість виробу.
Загальна вартість виробу дорівнює сумі собівартості виробу та прибутку.
Разом 90 грн.
Отож, після проведених мною розрахунків з’ясувалося, що вартість виробу становить 90 грн. Вважаю ціну невеликою, тому що це ексклюзивний виріб ручної роботи, виконаний у сучасній техніці.
2. Підбиття підсумків роботи над проектом.
Працюючи над проектом, я мала на меті виготовити сучасну текстильну ляльку, яка б відповідала запланованим вимогам. Вважаю, що з цією задачею впоралася і мій виріб повністю відповідає таким вимогам:
Естетичні:
Конструктивні:
Технологічні:
Економічні:
Екологічні:
Вважаю, що мій виріб привабливий за своєю художньою розробкою, ексклюзивністю та майстерністю виконання, і є чудовим подарунком. Колір ниток та оздоблення вдало поєднані між собою. Крім того яскраві кольори позитивно впливають на здоров'я дитини. Виготовлення виробу власними руками – гарний привід виявити власні творчість та індивідуальність.
Щоб оцінити свій виріб, я запропонувала познайомитись із моєю лялечкою дітям різного віку, а дорослим написати свою думку. І ось що в мене вийшло:
Любов Петрівна, мама 8-річної Руслани
«… Ця лялька дуже сподобалась моїй дитині. Грались і не хотіли її віддавати. Руслана попросила купити ляльку. Лялька дуже гарна, яскрава. Мені сподобалось, що дитина постійно хоче спілкуватися, завдає багато запитань. Лялька дуже легенька, її можна взяти в дорогу. Вважаю, що роботу можна оцінити на високий бал…»
Оксана Володимирівна, мама 5-річної Оксанки
«… Ця чарівна лялечка мене дуже вразила своєю оригінальністю та ексклюзивністю. Це виріб ручної роботи. У ній поєднані різні техніки виконання: в'язання гачком, спицями, виготовлення квітів із стрічок. Моя Оксанка дуже нею захопилась. Ми хочемо купити таку чудову ляльку. Роботу оцінюю на 12 балів…»
3. Міні-маркетингове дослідження.
Для того щоб оцінити актуальність та якість мого виробу, я вирішила провести анкетування між учнями початкових та старших класів.
Анкета
1. Як ви вважаєте, чи актуальне виготовлення сучасної текстильної ляльки своїми руками в наш час?
А Так, звісно.
Б Лялька актуальна завжди.
В Ні.
2. Чи задоволені ви якістю ляльки?
А Задоволені.
Б 50×50
В Могла бути кращою.
3. Чи придбали б ви цю ляльку за 90 грн.?
А Так, для себе.
Б Придбала б на подарунок.
В Ні.
4. Чи подобається вам колір виробу та матеріал, із якого він виготовлений?
А Так.
Б Вважаю колір не яскравим.
В Ні.
5. Чи хотіли б ви замовити ляльку від мене?
А Звісно.
Б Вагаюсь.
В Ні.
Опитування дало вражаючий результат, 80% учнів захотіли таку ляльку, 20% вагаються із-за ціни. Враховуючи цей результат, можна передбачити, що лялька буде придбана покупцем для себе чи в подарунок.
4. Рекламний проспект.
Моя лялечка чудова,
Така класна, кольорова.
Всі біжіть, усі спішіть,
Мою лялечку купіть.
Вона вся така м’якенька,
Веселкова і гарненька,
Кольори яскраві має,
Радість в діток викликає.
5. Використані джерела.
1