СУЧАСНЕ ЗАНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки)

Про матеріал
СУЧАСНЕ ЗАНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки) - це збірка методичних роз'яснень щодо основних типів та форм сучасного заняття/уроку
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________СУЧАСНЕ ЗПНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки)__________

Види й типи занять:


  • домінантні
  • тематичні
  • інтегровані,
  • комбіновані,
  • комплексні,
  • сюжетні,
  • сюжетно-ігрові,
  • літературні,
  • худож­ні

Упорядкування та характеристика основних

видів занять з різних позицій

З позиції спрямова­ності змісту:

  • односпрямовані або предметні заняття, зміст яких лежить у площині однієї галузі знань, а хід переважно обмежується одним видом діяльності.

 Позитивним є те, що більшість предметних за­нять, які є, по суті, навчально-пізнавальними, дають мо­жливість формувати в дошкільнят чітку систему уявлень, знань, певні вміння й навички у межах окремих освітніх галузей (математики, розвитку мовлення, ознайомлен­ня з природою, образотворчої діяльності тощо).

Негативне -  пріоритетною лишається навчально-дисциплі­нарна модель взаємодії, домінує пояснювально-ілюст­ративний метод навчання, що часто призводить до зни­ження пізнавального інтересу, формування в дошкільнят інтелектуального споживацтва.

Предметне заняття може бути тематич­ним, коли всі завдання, що їх педагог планує розв'язати підпорядковані розкриттю певної теми


засобами конк­ретної діяльності. Всі зусилля вихователів і дітей спрямовані на реалізацію програмових завдань, які нерідко характеризуються дуже слабкою прив'язкою до життя.

Комбіноване заняття – складається із декількох частин ( як правило з двох). Зо

______________СУЧАСНЕ ЗПНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки)__________

всім не пов’язаних між собою. До кожної частини комбінованого заняття ставиться мета. Яка вирішується протягом всього заняття.

Домінантні заняття -  будуються на основі комбінованого. Коли вихователь приділяє увагу одному питанню. Проблемі. Розділу. Тобто робить акцент на цьому виді діяльності з дітьми. Останні види діяльності є як додатковими. Домінантні заняття можуть мати тему  та сюжет.

 

Принцип інтеграції - дає змогу забезпечити системність знань дітей. Відтак паралельно з предметними проводяться різноспрямовані, або міжпредметні заняття, зміст яких об'єднує різні галузі знань та види діяльності. До цієї групи  віднесяться інтегровані та комплексні заняття.

  • Інтегроване заняття – засноване на процесі обєднання окремих елементів навчання та виховання в єдину цілісну систему, серія занять спрямована на формування у дитини цілісного світосприймання.

Оскільки в інтегрованому заняті поєднуються різні види діяльності та розширюється інформаційне поле, воно триваліше в часі за традиційне предметне заняття. Так, у старшій групі його тривалість може становити 40-45 хвилин. При цьому різноманітність способів навчання, регулярна зміна видів діяльності, емоційна насиченість заняття дають змогу зберегти високий рівень працездатності дітей і педагога. Сигналом до закінчення заняття є знижен­ня пізнавальної активності дітей, поява перших ознак втоми.

  • Комплексне заняття – складається з декількох взаємопов’язаних між собою частин, які підпорядковані одній меті, доповнюючи одна одну та складаючи єдине ціле.

Інтегроване чи комплексне заняття обов'язко­во тематичне, оскільки тема в такому занятті є стриж­нем, ключовою ідеєю, віссю, навколо якої об'єднуються різні види діяльності та різні галузі знань.

 

______________СУЧАСНЕ ЗПНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки)__________

За ди­дактичними цілями:

  • заняття з формування нових знань
  • заняття із закріплення раніше засвоєних знань 
  • заняття з контролю якос­ті засвоєння знань, умінь, навичок або підсумкові.

       Види занять за дидактичними цілями


Заняття

з формування

нових знань


Заняття

із закріплення

раніше

засвоєних знань

 


Контрольно-оцінні заняття  (підсумкове)


     

        предметне                   інтегроване, комплексне            інтегроване, комплексне

                                                                                                                  предметне 

 

   навчально-ігрове                   навчально-ігрове                             заняття-змагання

                                                                                                          вікторина,конкурс

 

навчально-пізнавальне              сюжетно-ігрове                                     заняття-гра

 

  •               на основі дидактичного матеріалу
  •               на основу літературного тексту
  •               з елементами експериментування

  Навчально-ігровим вважається заняття, в якому для реалізації навчальних завдань активно застосову­ють елементи гри. В основу такого заняття можуть бути покладені ігровий чи літературний сюжет.

Навчально-пізнавальне заняття за характером діяль­ності наближене до урочного типу. Побудовано на основі застосування дидактичного матеріалу.

______________СУЧАСНЕ ЗПНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки)__________

Сюжетно-ігрове заняття - наявність єдиної сюжетної лінії, Ігорові елементи можуть бути представлені театралізацією, драматизацією, ігровими ситуаціями, рухливими, словесними іграми. Сюжет передбачає застосування різних видів завдань, водночас дії дітей і вихователя у процесі виконання завдань не регламентовані жорстко.

Сюжетне заняття потребує облаштування середовища відповідно до задуму.


Ігрове заняття - має свою специфіку - цілісність  структури — задуму, ро­лей, сюжету, правил, дій, підсумків тощо, підпорядко­вує гру розв'язанню суто навчальних завдань. І тоді іг­рове заняття стає просто заняттям з використанням ігрових елементів.

Заняття-гру можна побудувати на ос­нові певного сюжету — ігрового. Окрім ігрового сюжету, це заняття повинно мати всі інші ознаки гри: ігрові ролі, ігрові правила, ігрові дії, підбиття підсумків гри. На від­міну від попереднього виду, заняття-гра має тренінговий характер, діти вправляються у застосуванні тих чи інших способів дії, закріплюють, уточнюють чи розши­рюють здобуті раніше знання.

Якщо в сюжетному за­нятті вихователь є ключовою фігурою, то в занятті-грі його роль — диригувати грою, допомагати дітям створювати та розгортати ігровий сюжет. Він також може бути одним із її учасників.

Заняття-змагання не обов'язково має бути спортивного характеру. Це можуть бути інтелектуальні змагання — турнір знавців чи вікторина з будь-якої галу­зі знань; художній конкурс, виставка, учасники якої де­монструють свої художні таланти.

З огляду на психологічні особливості дошкільнят, доцільність занять-змагань очевидна лише стосовно старших дітей, причому має домінувати саме процес презентації досяг­нень, а не її порівняння.

 

 

 

______________СУЧАСНЕ ЗПНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки)__________

За способом організації розподіляють­ся на:

  • групові  тобто з усією групою ді­тей (традиційно такі заняття називаються фронтальни­ми),
  • підгрупові (кількість дітей — від 8 до 15), у сучасних умовах це переважно з половиною групи;
  • індивідуально-підгрупові (від 4 до 8 дітей)
  • індивідуальні (від 1до 4 дітей)

Типи занять за способом організації

          

            групове                                  підгрупове                                    індивідуальне

 

          інтегроване                              предметне                                       предметне

 

          комплексне                                                                    на основі застосування

                                                   дидактичного матеріалу

Протягом дня до­сить спланувати й правильно провести одне групо­ве заняття, одне — підгрупове та одне індивідуальне.

Найдоцільніший спосіб організації інтегрованого чи комплексного заняття — загальногруповий, оскільки вихователь застосовує різні види діяльності, що змінюють один одний, використовує різноманітні засоби, що ро­бить його результативним, та й за емоційною насиченіс­тю таке заняття майже неможливо повторити двічі

Предметні, односпрямовані заняття - з огляду на дані психологічних, медичних і педа­гогічних досліджень, які свідчать про низький рівень розвитку психічних процесів у значного числа дошкіль­нят, несформованість з різних причин навичок навчаль­ної діяльності, характерну для багатьох дітей гіперактивність - доцільніше

______________СУЧАСНЕ ЗПНЯТТЯ (змістовні та структурні ознаки)__________

проводити навчально-пізнавальне заняття підгрупами, оскільки вихователеві легше орга­нізувати індивідуальну роботу з невеликою кількістю ді­тей: надати їм допомогу, скоригувати власні дії.

Індивідуальні заняття - значна кіль­кість вихователів змішують поняття індивідуальна ро­бота та індивідуальне заняття. Індивідуальна робота, по суті, є реактивною дією на кожний окремий профе­сійний випадок, яких під час робочого дня трапляється без ліку і які потребують адекватного реагування (Василь­ко не вимовляє звук "К", Марійку слід навчити ініціювати свої дії, пропонувати себе як ігрового партнера, Оле­га— вправляти в стримуванні агресивних проявів тощо).

Індивідуальне заняття можна визна­чити як сплановану дію, важливий елемент системи на­вчання, що є незмінним для усіх дітей групи - індивідуальне заняття може проводитись у будь-який, зручний для вихователя і дітей час (прийом, про­гулянка, самостійна діяльність, вечірній час), що дає можливість максимально враховувати індивідуальні особ­ливості та потреби кожної дитини (для "совенят", на­приклад, індивідуальні заняття доцільніше проводити в другій половині дня).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карпук Тетяна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
2094
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку