«Сучасні форми роботи з дітьми дошкільного віку з формування національної самосвідомості»
Ще іноді відчутні відголоски бойових дій, але мирне життя повертається до нашого краю - Луганщини. І особливо радісно чути дзвінкі голоси малечі, яку зранку ведуть батьки до дитячих садочків над якими майорять жовто – блакитні прапори.
Що сьогодні означає виховувати свідомого громадянина та патріота - це значить формувати в дитині комплекс певних знань, особистих якостей та рис характеру, що є основою способу мислення, вчинків, поведінки, а в майбутньому національної свідомості. Щоб наші діти стали українцями по духу, творцями своєї долі, необхідно аби вони за час перебування в дошкільному закладі міцно засвоїли культуру українського народу, навчилися любити свій рідний край.
Перші почуття громадськості та патріотизму, чи зрозумілі вони малюкам? Враховуючи досвід роботи в цьому напрямку, ми можемо стверджувати, що дітям, особливо старшого дошкільного віку, зрозуміле почуття любові до рідного краю, природи, своєї Батьківщини. А це і є початком патріотизму, який народжується в пізнанні, а формується в процесі цілеспрямованого виховання.
Виховання почуття патріотизму у дошкільників – це процес складний і відповідальний, який потребує від педагогів особистої переконаності та натхнення. Створена в нашому дошкільному закладі система патріотичного виховання базується на основі ідей української народної педагогіки, відомих педагогів минулого (С.Русова, М.Стельмаховича) та сучасності - Концепції національно – патріотичного виховання дітей та молоді, затвердженої наказом Міністерства освіти та науки України від 16.06.2015 р № 641. Все це передбачає формування основ особистісно - відповідального ставлення дошкільників до широкого кола об’єктів: сім’ї, дитячого садка, рідного краю, природи, армії, людей, які проживають в наший Державі, посильної праці, речей, любові до своїх близьких, Вітчизни.
Принципи дидактики завжди присутні в кожному напрямку роботи дошкільного закладу, не стало виключенням і патріотичне виховання дошкільників. (Дидактичні принципи (за Г. Ващенком — "принципи навчання") — це основоположні ідеї, що пронизують усі рівні й компоненти освіти та засвідчують їх системну цілісність. Дидактичні принципи завжди відповідали вимогам свого часу та соціальним замовленням, які змінювалися залежно від вимог соціально-економічного життя суспільства). Тому ефективність у формуванні патріотичних почуттів дитини також залежить від того, які принципи покладені в основу. Звичайно це – принципи наочності, доступності, послідовності, природо відповідності, індивідуалізації, систематичності, активності та сучасності.
Педагоги нашого закладу, в своїй більшості, творчі особистості, які володіють інформаційно – комунікаційними технологіями адаптованими в дошкільній освіті.
До вашої уваги деякі форми роботи, які ефективні у формуванні патріотичних почуттів дошкільників:
Розмірковуючи про формуванням патріотичних почуттів, не можна обминути мовного питання. Як писав видатний педагог К.Д.Ушинський, мати якого походила з українського шляхетського роду, «якщо вимерла мова в устах народу, вимер і народ». Тому заняття з розвитку рідної мови найкраще проводити в українській світлиці, саме для того, щоб наблизити дитину до витоків української культури. Однією з форм громадянсько-патріотичного виховання в дитсадку є облаштування національних куточків,де зібрано різноманітний етнографічний, суспільно-політичний та художній матеріал для проведення відповідної освітньо-виховної роботи з дошкільниками.
Кожного дня ми «засіваємо» в душі дітей зернятка любові, які дають непогані паростки. Вихованці почали з більшою увагою ставитися до природи, до людей, зрозуміли що вони є невід’ємною частиною природи. У дошкільнят формується чуття родини, рідного краю, гордості за свій народ. Діти розвиваються інтелектуально, набувають стійких моральних звичок.
Діти формуються духовно, тобто в них виникає не лише потреба пізнавати, а
й жити для інших.
Сподіваємося та віримо ,що з них виростуть справжні патріоти, які люблять
свою Україну і пишаються нею, докладемо всі зусилля, для того, щоб наші
вихованці стали справжніми нащадками свого народу.