Сучасні форми роботиз батьками в початковій школі

Про матеріал

Стрімко змінюється світ, в освіті відбувається реформування, впроваджуються сучасні інновації, технології. Сьогодні на вершину освітньої реформи виводиться початкова освіта, бо саме з неї починається народження Нової української школи. Однією зі складових формули Нової української школи є педагогіка партнерства. У матеріалі надано рекомендації щодо організації ефективної взаємодії з батьками в початковій школі.

Перегляд файлу

Сучасні форми роботи з батьками в початковій школі

 

Оніщенко Ірина, методист міського

методичного кабінету Управління освіти

Бахмутської міської ради Донецької області,

учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

 

Час і батькам, і вчителям глибоко усвідомлювати,

що ні школа без сім’ї, ні сім’я без школи не можуть

справитися з найтоншими, найскладнішими

завданнями становлення людини.

Василь Сухомлинський

 

Стрімко змінюється світ, в освіті відбувається реформування, впроваджуються сучасні інновації технології. Сьогодні на вершину освітньої реформи виводиться початкова освіта, бо саме з неї починається народження Нової української школи.

Однією зі складових формули Нової української школи є педагогіка партнерства. За словами Міністра освіти та науки України Лілії Гриневич «педагогіка партнерства  буде однією з основ школи, заснованої на взаємній повазі до особистості, праві вибору і відповідальності за прийняті рішення». В її основі – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками, які об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат. Принципи педагогіки партнерства наголошують на повазі до особистості, доброзичливості та позитивному ставленні, довірі у відносинах, стосунках, розподіленому лідерстві та  принципах соціального партнерства.

Ми живемо в ХХІ столітті, змінилося суспільство, змінилися діти, змінилися і батьки. Батькам не цікаві сухі зустрічі в класній кімнаті. Вони молоді, активні, прагнуть різнобічних знань, їх цікавить розвиток дітей. Саме тому вчитель початкових класів повинен виступати у новій ролі - ролі фасилітатора та тьютора.

Щоб батьки стали однодумцями, помічниками вчителя необхідно правильно організувати їх навчання. Якщо педагог зможе належним чином впоратися із цим завданням, навчить батьків осмислювати дитинство з різних позицій, то якість виховання дітей значно підвищиться, зростуть реальні шанси активної участі батьків у життєдіяльності класу і школи.

У такій роботі важливо дотримуватися принципів навчання батьків, а саме:

  •   принцип природо- і культуровідповідності вимагає врахування у навчанні батьків анатомічних, фізіологічних, психологічних і вікових особливостей кожного вікового періоду дитинства;
  •   принцип суб'єкт-суб'єктного, полілогічного спілкування передбачає сприйняття батьків як суб'єктів зі своїми інтересами, потребами, позицією; батьки виступають рівноправними партнерами у навчально-виховному процесі;
  •   принцип орієнтації на досвід  батьків — навчання має допомогти батькам здобути суб'єктивно  осмислений досвід щодо виховання дітей, який сприятиме підвищенню рівня готовності батьків до здійснення виховної функції;
  •   принцип наступності означає розгортання навчальних програм для батьків із використанням  попередньо трансльованих знань  і набутого досвіду;
  •   принцип достовірності інформації — навчальна інформація  для батьків має спиратися на науково обґрунтовані (медичні, психологічні, педагогічні, фізіологічні, соціологічні тощо) факти;
  •   принцип практичної орієнтованості інформації — інформація,  що надається батькам має бути доступною і придатною для практичного використання у реальних сімейних обставинах;
  •   принцип свободи вибору батьками форм і способів навчання. 

 

 Вказані принципи складають певну систему. Кожен із них як її важливий складник взаємопов'язаний з іншими, а саме їх поєднання постає запорукою якісного навчання батьків.

 Для створення ефективної системи навчання батьків варто позбутися застарілих поглядів і штампів у його організації. Доцільно урізноманітнювати як організаційні форми, так і методи навчання. Зокрема, досить ефективними з них є такі, як тренінги, дискусії, рольові ігри, сімейні вечори, батьківські клуби, вечори творчих родин. Збагачення форм і методів навчання викликатиме у батьків зацікавленість, позитивно впливатиме на якість і ефективність педагогічної освіти.

Розглянемо деякі сучасні форми роботи з батьками.

Тренінг — це можливість ефективної взаємодії класовода і батьків, продуктивна форма їхнього спілкування. Під час тренінгового заняття всі батьки є активними учасниками процесу навчання, тому можуть ділитися й обмінятися між собою інформацією, знаннями і проблемами, а також разом віднайти оптимальне рішення.

Потужний потенціал у навчанні батьків має кейс-технологія, метою та завданнями якої є:

• формування у батьків навичок продуктивної взаємодії з дітьми;

• формування здатностей, компетенцій, необхідних для толерантного спілкування з дітьми.

Формою роботи за кейс-технологією також є тренінг.

Актуальним сьогодні є створення батьківського клубу. Програма його діяльності розробляється класним керівником спільно з головою батьківського комітету класу, практичним психологом, соціальним педагогом з урахуванням контингенту учнів класу та їхніх батьків. Форми організацій різноманітні: лекції, семінари, практикуми, конференції для батьків.

Педагогічні практикуми - форма вироблення у батьків педагогічних умінь щодо виховання дітей, ефективного вирішення будь-яких педагогічних ситуацій, своєрідне тренування педагогічного мислення батьків-вихователів. Під час педагогічного практикуму вчитель пропонує знайти вихід із певної конфліктної ситуації, що може скластися у взаєминах батьків і дітей, батьків і школи тощо, пояснити свою позицію в тій чи тій непередбачуваній ситуації, яка реально виникла.

З метою вироблення спільних дії вчителів, батьків, узгодження чи визначення своїх позицій доцільно проводити зустрічі за «круглим столом». Такі зустрічі дозволяють розширити виховний кругозір не тільки батьків, а й самих учителів. Вони розвивають педагогічне мислення, почуття приналежності до спільного пошуку правильних шляхів, форм і методів виховання. Упродовж навчального року варто влаштовувати одну-дві такі зустрічі.

Цікавою формою роботи для батьків залишається ділова гра . Це метод пошуку рішень в умовній проблемній ситуації. Елементи ділової гри: розподіл за ролями, змагання, особливі правила тощо. Ділова гра застосовується як метод активного навчання її учасників з метою вироблення у них навичок прийняття рішень в нестандартних ситуаціях.

Сучасні батьки охоче беруть участь у дискусіях з різних тем, бо це форма колективного обговорення, мета якої — виявити істину через зіставлення різних поглядів, правильне розв'язання проблеми. Під час такого обговорення виявляються різні позиції, а емоційно-інтелектуальний поштовх пробуджує бажання активно мислити.

У процесі навчання батьків варто частіше спиратися на їхній власний позитивний досвід, використовувати активні та інтерактивні форми навчальної взаємодії, здійснювати педагогічний аналіз з окремих випадків і ситуацій виховання дитини в сім'ї, її поведінки і діяльності.

Вищезазначені форми роботи сприяють виробленню у батьків сучасних поглядів на виховання дитини як складний і динамічний процес взаємодії дорослого і дитини, опанування конкретних методів і прийомів педагогічного спілкування, доброзичливого ставлення до дітей, серйозного і сумлінного виконання своїх обов'язків.

 В умовах реформування освіти, впровадження Концепції «Нова українська школа», Державного стандарту початкової загальної освіти батьки все більше уваги приділяють вихованню дітей, їх підготовці до навчання в школі. Вони цікавляться змінами, сучасними умовами перебування школярів у закладі освіти, створенням освітнього середовища, методами навчання тощо. Тому під час батьківських зборів вони повинні отримати відповіді на всі питання, які їх турбують. Звісно, що батьківські збори є універсальною формою роботи, але дають змогу розв’язати цілий ряд завдань: організувати колектив батьків, надати їм психолого-педагогічну освіту та допомогу у вихованні дітей та ін.

Батьки дізнаються та навчаться як ефективно взаємодіяти з дітьми, розв’язувати конфліктні ситуації, слухати і чути своїх малюків та багато іншого.

Правильна організація роботи з батьками – це перша цеглина у фундаменті взаємодії педагогів і батьків. І якщо вона організована належним чином, то сприятиме поліпшенню умов навчання, виховання і розвитку учнів.

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1.     Ділова гра [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%B3%D1%80%D0%B0 - Назва з екрана. – (Дата звернення 25.06.2018).
  2.     Дискусія Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pidruchniki.com/12811121/menedzhment/diskusiya - Назва з екрана. – (Дата звернення 25.06.2018).
  3.     Навчання батьків у школі: яким йому бути в сучасних умовах? Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/10533/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B1%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D1%83%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96.pdf - Назва з екрана. – (Дата звернення 25.06.2018).
  4.     Партнерська педагогіка Електронний ресурс]. – Режим доступу:

https://www.slideshare.net/pedcollegeBerislav/ss-84151822 - Назва з екрана. – (Дата звернення 25.06.2018).

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
1311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку