Тема. Суспільна поведінка тварин.
Мета:
Освітня.Продовжити формувати знання про принципи соціальної поведінки тварин; розглянути групову поведінку; ознайомити із суспільними тваринами.
Розвиваюча. Розвивати навички учнів самостійно працювати з підручником; продовжити формувати уміння систематизувати вивчений матеріал, активізувати пізнавальну активність учнів шляхом використання ігрових моментів; розвивати біологічне мислення.Розвивати уміння порівнювати , логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки.
Виховна. ;
Виховувати бережливе ставлення до комах, інтерес до науки біології виховувати культуру спілкування, дбайливе ставлення до живої природи, національно-патріотичні почуття.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з відео-матеріалом.
Основні поняття та терміни: внутрішня ієрархія, суспільні тварини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання і матеріали: малюнки, таблиці, м/м дошка, навчальні відео-ролики, фрагмент мультфільму «Мауглі», слайди.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовностідо уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання для бесіди
• Які типи поведінки тварин вам відомі?
• Що таке харчова поведінка? Наведіть приклади такої поведінки у тварин.
• Що таке дослідна поведінка? Наведіть приклади такої поведінки у тварин.
Перегляд фрагменту мультфільму « Мауглі», відповіді на проблемні питання:
-Які взаємовідносини між тваринами ви побачили?
-Чому в стаї вовків є вожак?
-Які моменти мультфільма не є реальними для природи?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прослухайте рядки:
Знайшов мурашка гарну бадилину,
Везе-везе…везе-везе…
І так, і сяк, і в гору, і в долину –
Така важка ніяк не доповзе.
Прийшла на поміч різна комашина,
Ще й коника гукнули стрибунця.
Три дні, три ночі царство мурашине
Рубало бадилину на дровця.
Давайте подивимося кадри життя мурашника ( перегляд відео)
Перед нами – цивілізація, яка активно пристосовує довкілля до своїх потреб.
Функціонуючи як досконалий механізм, мурахи опанували цілу планету, чисельність їх збільшується, а це значить, що організація життяускладнюється. Як і всі соціальні істоти, мурахи ведуть між собою війни. Якщо люди у своїй нерозумності знищуть власну цивілізацію, то її місце займуть інші істоти. Чи це не мурахи? Я очікую, що дізнаючись щось нове про природу, частиною якої ми є, ви будете правильно поводитись у природі, щоб не знищити власну цивілізацію.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Суспільні тварини також всі гуртом живуть на індивідуальній ділянці. Відмінність полягає лише в тому, що всі вони разом – володарі однієї спільної території.
Завдяки високому рівню розвитку нервово їсистемиу комах добре розвинені органи чуттів, що впливає на їхню поведінку. У багатьох комах розвинені органи слуху, за допомогою яких вони сприймають не лише звукові, а й будь-які інші коливання в середовищі. На вусиках та щупиках розташовані щетинки, пластинки, які сприймають запахи. Нюх допомагає комахам у пошуках їжі. Деякі метелики мають підвищену чутливість до впливу зовнішніх чинників: відчувають зміну тиску, температури, вологості.
Дуже чутливі до наближення грози бджоли. Перед грозою вони припиняють збирання нектару та пилку і ховаються у вулики. Коли починається гроза, мурашки переносять свої лялечки в глибші камери мурашника.
Найскладніша поведінка у суспільних комах, які живуть великими сім’ями зі складною внутрішньою ієрархією, - термітів, бджіл, мурашок.
Так, середбджіл є бджоли-розвідниці. Повернувшись до вулика, розвідниця роздає нектар іншим бджолам. Запах указує, на яких квітках можна збирати нектар чи пилок. Щоб показати дорогу до цих квіток, бджола-розвідниця виконує танок – своєрідний спосіб спілкування між бджолами.
(Перегляд відео)
На Україні з давніх давен було розвинене бджолярство. І у вільних містечках славетних козаків, в монастирях, в садибах селян.
( Демонстрація слайдів)
У багатьох комах (бджіл, мурашок) існує здатність до вироблення умовних рефлексів. Проте якщо вони не підкріплюються, то зникають. Завдяки умовним рефлексам тварини пристосовуються до змінених умов середовища .
Отже, поведінка комах визначається взаємодією вроджених і набутих рефлексів.
Також, важливою формою соціальної поведінки є ієрархія.
Знайдіть в тексті підручника пояснення цього поняття.
Яке його значення?( Відповіді учнів)
Ієрархія (домінування) — система поведінкових зв’язків між особинами в угрупованні. (Пояснення учителя, демонстрація відеофільму).
Порядок домінування у лінійній ієрархії (від альфи (до омеги). (Пояснений учителя, записи учнів).
V. Узагальнення і систематизація знань
Розгляньте малюнки в підручнику або за відеоматеріалами, опишіть соціальну поведінку тварин ( демонстрація роликів:
поведінка сім’ї медоносних бджіл, рольова ієрархія, поведінка риб у косяку, птахи у зграї, прайд левів).
VІ. Домашнє завдання.
1.Опрацювати матеріал підручника.
Підготувати загадки про тварин, які були згадані на уроці.
Підготувати повідомлення про бджолярство в Україні ( за бажанням)