Суспільна поведінка тварин.

Про матеріал
Розробка уроку для вивчення нового матеріалу про форми соціальної поведінки тварин та закріплення вивченого раніше ( форми поведінки тварин).
Перегляд файлу

 

Тема. Суспільна поведінка тварин.

Мета:

Освітня.Продовжити формувати знання про принципи соціальної  поведінки тварин; розглянути групову поведінку; ознайомити із суспільними тваринами.

Розвиваюча. Розвивати навички учнів самостійно працювати з підручником; продовжити формувати уміння систематизувати вивчений матеріал, активізувати пізнавальну активність учнів шляхом використання ігрових  моментів; розвивати біологічне мислення.Розвивати уміння порівнювати  ,  логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки.

Виховна. ;

Виховувати  бережливе ставлення до комах, інтерес до науки біології виховувати культуру спілкування, дбайливе ставлення до живої природи, національно-патріотичні почуття.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда,   робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.

2. Репродуктивний. 

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з відео-матеріалом.

Основні поняття та терміни:  внутрішня ієрархія, суспільні тварини.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання і матеріали: малюнки, таблиці, м/м дошка, навчальні відео-ролики, фрагмент мультфільму «Мауглі», слайди.

                                                     Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовностідо уроку. Перевірка присутніх.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Питання для бесіди

• Які типи поведінки тварин вам відомі?

• Що таке харчова поведінка? Наведіть приклади такої поведінки у тварин.

• Що таке дослідна поведінка? Наведіть приклади такої поведінки у тварин.

Перегляд фрагменту мультфільму « Мауглі», відповіді на проблемні  питання:

 

-Які взаємовідносини між тваринами ви побачили?

-Чому в стаї вовків є вожак?

-Які моменти мультфільма не є реальними для природи?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прослухайте рядки:

Знайшов мурашка гарну бадилину,

Везе-везе…везе-везе…

І так, і сяк, і в гору, і в долину –

Така важка ніяк не доповзе.

Прийшла на поміч різна комашина,

Ще й коника гукнули стрибунця.

Три дні, три ночі царство мурашине

Рубало бадилину на дровця.

 

Давайте подивимося кадри життя мурашника ( перегляд відео)

Перед нами – цивілізація, яка активно пристосовує довкілля до своїх потреб.

 Функціонуючи як досконалий механізм, мурахи опанували цілу планету, чисельність їх збільшується, а це значить, що організація життяускладнюється. Як і всі соціальні істоти, мурахи ведуть між собою війни. Якщо люди у своїй нерозумності знищуть власну цивілізацію, то її місце займуть інші істоти. Чи це не мурахи?                                                   Я очікую, що  дізнаючись щось нове про природу, частиною якої ми є, ви будете правильно поводитись у природі, щоб не знищити власну цивілізацію.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Суспільні тварини також всі гуртом живуть на індивідуальній ділянці. Відмінність полягає лише в тому, що всі вони разом – володарі однієї спільної території.

Завдяки високому рівню розвитку нервово їсистемиу комах добре розвинені органи чуттів, що впливає на їхню поведінку. У багатьох комах розвинені органи слуху, за допомогою яких вони сприймають не лише звукові, а й будь-які інші коливання в середовищі. На вусиках та щупиках розташовані щетинки, пластинки, які сприймають запахи. Нюх допомагає комахам у пошуках їжі. Деякі метелики мають підвищену чутливість до впливу зовнішніх чинників: відчувають зміну тиску, температури, вологості.

 Дуже чутливі до наближення грози бджоли. Перед грозою вони припиняють збирання нектару та пилку і ховаються у вулики. Коли починається гроза, мурашки переносять свої лялечки в глибші камери мурашника.

    Найскладніша поведінка у суспільних комах, які живуть великими сім’ями зі складною внутрішньою ієрархією, - термітів, бджіл, мурашок.

Так, середбджіл є бджоли-розвідниці. Повернувшись до вулика, розвідниця роздає нектар іншим бджолам. Запах указує, на яких квітках можна збирати нектар чи пилок. Щоб показати дорогу до цих  квіток, бджола-розвідниця виконує танок – своєрідний спосіб спілкування між бджолами.

(Перегляд відео)

 

На Україні з давніх давен було розвинене бджолярство. І у вільних містечках славетних козаків, в монастирях, в садибах  селян.

( Демонстрація слайдів)

 

 

У багатьох комах (бджіл, мурашок) існує здатність до вироблення умовних рефлексів. Проте якщо вони не підкріплюються, то зникають. Завдяки умовним рефлексам тварини пристосовуються до змінених умов середовища .

Отже, поведінка комах визначається взаємодією вроджених і набутих рефлексів.

 Також, важливою формою соціальної поведінки є ієрархія.

Знайдіть в тексті підручника пояснення цього поняття.

Яке його значення?( Відповіді учнів)

 

 Ієрархія (домінування) — система поведінкових зв’язків між особинами в угрупованні. (Пояснення учителя, демонстрація відеофільму).

 Порядок домінування у лінійній ієрархії (від альфи (до омеги). (Пояснений учителя, записи учнів).

image37

 

 V. Узагальнення і систематизація знань

Розгляньте малюнки в підручнику або за відеоматеріалами, опишіть соціальну поведінку тварин ( демонстрація роликів:

поведінка сім’ї медоносних бджіл, рольова ієрархія, поведінка риб у косяку, птахи у зграї, прайд левів).

VІ. Домашнє завдання.

1.Опрацювати матеріал підручника.

Підготувати загадки про тварин, які були згадані на уроці.

Підготувати повідомлення про бджолярство в Україні ( за бажанням)

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2021
Переглядів
1564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку