Суть використання танграмів як методу навчання математики в початкових класах.
Основні завдання вивчення геометричного матеріалу в 1-4 класах полягають в тому, щоб створити у дітей чіткі і правильні геометричні образи, розвинути просторові уявлення, озброїти їх навичками креслення і вимірювання, що мають велике життєво - практичне значення, і тим самим підготувати учнів до успішного вивчення систематичного курсу геометрії. Крім того, завдання з геометричного матеріалу, якими раніше нехтували є досить важливими, так як вони дійсно показують учневі можливість практичного застосування математичних знань.
Особливий зміст геометричного матеріалу, спрямований на формування досить повної системи геометричних уявлень (що включає образи геометричних фігур, їх елементів, відносин між фігурами, їх елементами).
Саме завдяки цьому формуються уява та просторові уявлення, розвивається мислення та мова дітей, запроваджується ціленаправлена робота по формуванню важливих практичних навичок.
Вже при первинному ознайомленні дітей з геометричними фігурами в 1 класі діти виконують розумові операції аналізу і синтезу.
Танграм може застосовуватися на уроках математики для отримання початкових відомостей про геометрію. Знайомство з найпростішими геометричними фігурами: квадрат, трикутник, ромб, знайомство з кутами. Порівняння фігур за формою, розміром, площі.
Складання з декількох фігур нової геометричної фігури: з двох трикутників - ромб, трикутник, квадрат, з трьох - трикутник, трапецію, паралелограм і т.д.
На перший погляд іграшка здається примітивною. Насправді її складові, «тани» створені за чіткими математичними закономірностями – відтак їх поєднання дозволяє вирішити безліч геометричних завдань.
Гра ТАНГРАМ поєднує в собі: елементи математики, творчості; розвиває логічне мислення; просторову увагу; візуальне сприйняття.
Найпростіший приклад: учнів може зацікавити вже те, що кожну фігуру в наборі танграму можна створити поєднанням маленьких трикутників. Середній трикутник, квадрат і паралелограм утворюються двома маленькими трикутниками, а кожен з найбільших трикутників – чотирма. Звідси виходить ще одна цікава заувага, яку учні 3-4 класів можуть сформулювати й самі: якщо найменший трикутник танграму має площу a, то квадрат, паралелограм і середній трикутник мають площу 2а, великий трикутник має площу 4а, площа всього набору 16а.
Учням можна запропонувати такі ігрові завдання:
1. «Побудуйте основні геометричні фігури з використанням усіх 7 танів» [1]
2. «Відтворіть одну й ту саму геометричну фігуру, комбінуючи 7 танів різними способами» [2]
Ось, до прикладу, квадрат з 7 танів у різні способи:
3. «Утворіть фігуру за контурами роздрукованого зразка» (не накладаючи тан на тан)
4. «Видумайте багатокутники з усіх 7 фігур танграму»
5. Завдання для першачків: «Складіть фігуру-цифру».
Для виконання такого завдання можна запропонувати школярам скористатися готовими шаблонами-контурами. Або ж дозвольте учням спиратися виключно на власну кмітливість і видумувати конструкції літер самотужки:
6. «Створіть геометричні фігури із заданими властивостями». [6]
Наприклад:
А) Прямокутна трапеція.
Б) Чотирикутник з прямими кутами і рівними протилежними сторонами.
B) Шестикутник з попарно паралельними і попарно рівними сторонами.
Г) Рівнораменна трапеція.
Ґ) Прямокутний ромб, з'єднаний з рівнораменним трикутником в основі висоти, опущеної на основу трикутника.
Використання цієї геометричної головоломки дозволяє збагнути взаємозв'язок між числами і формами, задіявши одночасно знання з арифметики, логіки й геометрії.
Запропонуйте школярам виконати такі типи завдань:
1. «Обчисліть, яку частину (дріб) правильно складеного квадратного набору танграму складає кожен тан»
Для унаочнення запропонуйте школярам накреслити квадрат розміром 4х4 та розграфити його на 7 танів за канонічним принципом. Ось так:
2. «Обчисліть відсоткову частину кожного тану .(Те саме у відсотках)
3. «Порахуйте, яку частину (дріб, відсоток) займає кожний тан, якщо фігура побудована з кількох танів»
Запропонуйте школярам утворити, наприклад, трикутник з 2, 5 і 7 танів та обчислити, яку частину від загальної площі займатиме кожен використаний тан.
4. «Обчисліть розмір тематичної фігури, утвореної з 7 танів танграму»
Запропонуйте учням скласти чи взяти готову тематичну фігуру (цифру, тварину, птаха тощо), утворену з 7 танів, і обчислити її площу або периметр, використовуючи одну відому величину.
Граючи, ми запам'ятовуємо назви геометричних фігур, їх властивості, відмінні ознаки, обстежуємо форми зоровим і осязательно-руховим шляхом, вільно переміщує їх з метою отримання нової фігури. У нас розвивається вміння аналізувати прості зображення, виділяти в них і в навколишніх предметах геометричні форми, практично видозмінювати фігури шляхом розрізання і складати їх із частин.
Основні завдання використовування танграмів:
Дії з геометричними фігурами перетворюють навчання у захоплюючий процес, роблять його наочним і тим самим полегшують усвідомлення змісту геометричного матеріалу.
Танграм сприяє розвитку в дітей наочно-образного мислення, уяви, уваги, розуміння величини і форми, сприйняття, комбінаторних здібностей.
З нею дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити.