Свято до 14 жовтня «Козацькому роду нема переводу»

Про матеріал

Ознайомити дітей з періодом козаччини. Дати елементарні знання про умови життя козаків, розкрити значення визвольної боротьби для українського народу. Виховувати у дітей шанобливе ставлення до запорізьких козаків і спонукати до наслідування їх кращих рис (добродушності, безкорисності, товариськості, героїзму тощо).

Перегляд файлу

Свято до 14 жовтня «Козацькому роду нема переводу»

Мета: Ознайомити дітей з періодом козаччини. Дати елементарні знання про умови життя козаків, розкрити значення визвольної боротьби для українського народу. Виховувати у дітей шанобливе ставлення до запорізьких козаків і спонукати до наслідування їх кращих рис (добродушності, безкорисності, товариськості, героїзму тощо).

Сцена прибрана портретами гетьманів та ілюстраціями картин з життя запорізьких козаків, на екрані тема свята, лунає приємна мелодія.

На сцені з’являються козаки. Розповідь «Про Байду Вишневецького».

1 козак. Як став пан Дмитро старостою канівським, мусив свої землі від татар боронити. А сил недостатньо. Він і до короля звертався, і в сейму допомогти просив. Та дарма. Не було у них ні війська, ні бажання проти ворога повстати. Лише на словах допомогти обіцяли, а далі не йшло. Тож зрозумів, що своїми силами обходитися мусить.

2 козак. Закликав він тоді усіх, хто за віру та народ смерть і муки прийняти згодний, в загони гуртуватися та до нього йти. От і повалили відчайдухи з усієї України. А як зібралося їх декілька тисяч, почали на татар нападати. Спочатку полонених відбивали, а коли силу відчули та досвіду набралися, на Перекоп ходили, фортеці турецькі руйнували. І такого страху на татар нагнали, що ті тремтіли, немов листя під вітром. До султана в Стамбул жалітися бігали: завдає їм Дмитрашка шкоди та напастей великих. Поривався Сулейман кримчанам допомогти, яничарів посилав. А воно ще гірше виходило, бо били козаки і турків, і татар. Лютував султан, та нічого вдіяти не міг.

3козак. Розійшлися чутки про це по всій Європі і прославився Вишневецький як великий воїн за відвагу та подвиги свої. А українці Байдою його називати почали, волелюбним тобто.

4козак. Зрозумів Байда: наступати треба, а не оборонятися. Тому і збудував замок на Хортиці, щоб було де і гарнізон тримати, і військо збирати. За це й прозвали його стражем Хортиці.

На екрані показує відеоролік «Про козаків».

Учитель. Історія козацтва починається в XV столітті, а саме з 1489 року – моменту першого згадування терміну «козак». Історичною батьківщиною козацтва є Східна Європа, а точніше, територія так званого Дикого поля (сучасна Україна). Козаки – досить цікаве «явище» в українській (і навіть світовій) історії. Скільки є різноманітних згадок про них, і не тільки українських. Однак поряд з їх мужністю, силою, хитрістю та розумом частенько зустрічається краплинка містики, яка робить їх чимось більшим, ніж просто воїнами. То може й справді запорожці були не такими вже й звичайними?

Окрім зброї, сили і вміння гарно битися, козаки мали ще одну значну перевагу – кмітливість та хитрість. Практично завжди їм вдавалось непомітно підкрастися до ворога та застати його зненацька. Звичайно це додавало шансів здобути перемогу.

Презентація цікавих фактів.

  1. 14 жовтня - День українського козацтва
  2. Козак  -  значить вільний чоловік.
  3. Козаки об’єднувалися в курені , кожен курень обирав собі отамана.
  4. Козацьке побутове життя було дуже простим, жінки серед них не жили, чоловіки повністю обслуговували себе самі: готували їжу, лагодили одяг тощо.
  5. Військовий флот козаків, складався з легких і швидких човнів - чайок.
  6. Однією з найоригінальніших ознак зовнішності запорожця був „оселедець”- довгий чуб на поголеній голові. Проте „оселедець” мали право носити козаки, які належним чином проявили себе у боях. Довгі чуби (до 0,5 м) козаки замотували декілька разів за ліве вухо.
  7. Історичний танок - бойовим гопак.
  8. До основних завдань козаків входили військові питання.
  9. Перший козацький ватажок – Байда. Його справжнє  ім΄ я – Дмитро Вишневецький.
  10. Запорізьку Січ поправу називають першим демократичним об’єднанням у світі.
  11. Найвідомішими представниками козацької верхівки був Богдан Хмельницький. Саме він очолив у 1648 році визвольну війну українського  народу, війну справедливу, метою якої було здобуття незалежності
  12.  Для козаків свято Покрови було найбільшим і найзначущим святом. В цей день у козаків відбувалися вибори нового отамана. Козаки вірили, що свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею і покровителькою. На Запоріжжі в козаків була церква святої Покрови.

Учитель: Давайте згадаємо, що означає слово "козак"?

Учень: Вважають, що слово "козак" походить від слова "коза". Козаки були спритні, як кози, вдягалися в козячі кожухи, говорили гучним голосом.

Учень: Кажуть, що слово "козак" пішло від слова "коса". Люди, які йшли у бій з татарами, були озброєні косами, серпами.

Вчитель: Які риси характеру були притаманні козакам?

Учень: Козакам були властиві добродушність, безкорисливість, щедрість, схильність до щирої дружби.

Учитель: Діти, а що таке Січ?

Учень: Козаки мали за столицю Січ. Це було розчищене серед лісу або укріплене частоколом місце. На ньому козаки зводили селище. Січ була резиденцією всіх головних старшин козацтва.

Учень. На славній Запорізькій Січі є велетень-дуб. Коли приходили на Січ козаки, вони повинні були Встромити тут по стрілі, покласти по шматку хліба і сала, бо такий уже звичай у козаків: приходити до цього велетня-дуба і приносити йому жертву.

Учитель. А що їли вранці козаки та на обід, знаєте?

Учень. Вранці - соломаху.

Учень. Тетерю — зварене пшоно або житнє борошно на квасі.

Рефлексія.

  1. На екрані з’являються славетні люди. Потрібно вибрати діячів українського козацтва: Б.Хмельницький, І.Павлов,І.Сірко, Петро І, П.Сагайдачний, І.Ньютон.
  2. Назвати літературні джерела де згадується про козаків: «Тарас Бульба», «Вечір близь Діканьки» М.Гоголь, «Іван Підкова» Т.Шевченко, Ішов козак берегом,
  3. Згадати прислів’я та приказки про козаків:

Життя собаче, зате слава козача.

Козак з біди не заплаче.

Береженого бог береже, а козака шабля стереже.

Ви — пани, а ми — запорожці.

Гетьман знає, що в нас нічого немає.

Гляди, козаче, щоб татари сидячого не взяли.

Де козак, там і слава.

Дівка не без щастя, козак не без долі.

Звання козацьке, а життя собацьке.

Козак із пригорщі нап'ється, а з долоні пообіда.

Козак не боїться ні тучі, ні грому.

Козак хороший, та нема грошей!

Козакові воєвода — велика невгода.

Козацькому роду нема переводу.

Козача потилиця панам ляхам не хилиться.

Коли козак у полі, то він на волі.

На козаку й рогожа пригожа.

Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води!

Піду на Низ, щоб ніхто голови не гриз.

Степ та воля — козацька доля.

Терпи, козак, отаманом будеш.

Хліб та вода — то козацька їда.

Хто любить піч, тому ворог Січ.

Щирий козак ззаду не нападає.

Що буде, те й буде, а козак панщини робить не буде.

Що там холод, коли козак молод!

Як кущ розів'ється, то й козак розживеться.

Виступ запрошених гостей

Учитель: Діти, ви є нащадками славних українських козаків. То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми вчинками і добрими справами доведе, що козацькому роду нема переводу! Сьогодні ми ознайомилися із славетним козацтвом, ознайомилися із умовами життя козаків. Побачили і почули, що це були люди сміливі, без лишніх сумніву та вагань, захищали українську мову та країну віддаючи своє життя за рідну неньку україну. Тому ми не повинні забувати славетних подвигів наших предків і не повинні ганьбити їх.

Звучить пісня "Козацькомуроду нема переводу" (слова М. Мацьо, музика М. Балеми). її підхоплюють усі учасники свята.

 

Тренінг «Виставка професій»

На цьому уроці:

  • дізнаються про професії та способи вибору,
  • формування професійно значущих якостей, шляхи й засоби їх розвитку.

Результати навчання

Наприкінці заняття учні:

Називають сучасні професії;

Пояснюють основні способи вибору;

Розповідають про уміння, які необхідні при виборі професії.

Обладнання та матеріали:

Що підготувати заздалегідь:

Орієнтований план уроку:

  1. Стартові завдання……………………………………………….…..10хв
  2. Перегляд та обговорення фільму…………………………………..13хв
  3. Бесіда «Якості, які потрібно мати при виборі професій»………...7хв
  4. Робота з тестами………………………………………………………6хв
  5. Підсумок………………………………………………………………4хв
  1. Стартові завдання.

Зворотній зв’язок. Спитати у учнів про їх самопочуття і питання,які їх хвилюють.

Повідомити тему та мету уроку. На цьому уроці ми поговоримо з вами про професії і що потрібно враховувати при виборі професії.

Знайомство. Учням пропонується назвати своє ім’я і що йому складно робити, а що легко. (Мене звуть Аріна. Мені легко спілкуватися, а складно працювати з технікою, покажіть приклад на собі)

Професійний відбір - це вибір конкретної професії на основі виявлення й оцінки його загальних і спеціальних здібностей, здатностей, інтересів, потреб і об'єктивних умов професійної підготовки і працевлаштування.

Щоб досягти успіху в сучасному світі, треба брати дуже активну участь в управлінні своїм професійним життям, постійно опановувати нові навички та вміти аналізувати та розуміти тенденції й динаміку ринку праці.

  1. Перегляд та обговорення фільму. «Найбільш затребувані професії в Україні».

 

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку